Rise of the Tomb Raider: 20. Rocznica Serii Recenzja gry

Recenzja gry 18 października 2016, 16:47

autor: g40

Gra we wszystko na wszystkim. Fan retro gratów i gier w pudełkach, które namiętnie kolekcjonuje.

Recenzja gry Rise of the Tomb Raider na PS4 - 20 lat i 11 gier później Lara wciąż zachwyca

Rise of the Tomb Raider trafiało do kolejnych grup graczy na raty. Teraz do edycji xboksowej i pecetowej dołącza rocznicowa wersja przeznaczona dla posiadaczy PlayStation 4, której przyglądamy się w niniejszej recenzji.

Recenzja powstała na bazie wersji PS4.

Recenzja gry Rise of the Tomb Raider na PS4 - 20 lat i 11 gier później Lara wciąż zachwyca - ilustracja #1
Grobowiec w Syrii. W kolejnej części chciałoby się więcej pustynno-orientalnych klimatów.
PLUSY:
  1. wszystkie wydane do tej pory DLC w pakiecie;
  2. nowe tryby gry i atrakcje VR;
  3. delikatne usprawnienia graficzne względem wersji na Xboksa One i stały framerate;
  4. niemal rok po premierze to wciąż świetna gra.
MINUSY:
  1. nadal zdarzają się drobne błędy;
  2. brak poprawek w polskiej wersji językowej.

Ubiegłoroczna premiera Rise of the Tomb Raider na Xboksa One udowodniła, że Crystal Dynamics obrało właściwy kurs, przedstawiając zrebootowane przygody Lary Croft. Kontynuacja spotkała się z żywym zainteresowaniem graczy i znakomitymi ocenami krytyków, choć w mojej poprzedniej recenzji dotyczącej wydania na konsolę Microsoftu narzekałem trochę na mniej angażującą emocjonalnie historię niż w „jedynce”.

Tak się składa, że byliśmy wtedy jeszcze przed ukazaniem się Uncharted 4: Kresu złodzieja, która to pozycja jawiła się jako największy konkurent dla RotTR w rywalizacji o tytuł najlepszej przygodowej gry akcji. I choć faktycznie dzieło Naughty Dog okazało się mistrzowskim pokazem umiejętności scenarzystów, grafików i programistów, szczerze wyznam, że mnie osobiście podobało się jednak trochę mniej niż Rise of the Tomb Raider. Jedenaście miesięcy po pierwotnym wydaniu syberyjskich przygód panny Croft i dwadzieścia lat po premierze pierwszej części na PlayStation gra trafiła w końcu także do posiadaczy PS4. Wzbogacona o wszystkie wcześniejsze DLC i dodatkowe tryby zabawy stanowi znakomity kąsek dla fanów najlepszej elektronicznej rozrywki.

Recenzja gry Rise of the Tomb Raider na PS4 - 20 lat i 11 gier później Lara wciąż zachwyca - ilustracja #2
Plądrowanie grobowców pozwala Larze zdobywać nowe umiejętności.

O samej przygodzie i wnioskach dotyczących przebiegu i jakości głównej historii w grze przeczytacie w recenzji wersji na Xboksa One, tutaj natomiast pragnąłbym skupić się na dodatkach, które czynią z edycji rocznicowej dzieło wyjątkowe i definitywne – jeśli trzymać się terminologii zaserwowanej przy okazji wypuszczenia na rynek poprawionego pierwszego „Rabusia grobowców”. Tych znalazło się w wydaniu na dwudziestolecie serii kilka, z czego do najważniejszych należą: nowy wątek fabularny związany z Babą-Jagą grasującą w jednej z nowych lokacji, rozgrywający się w posiadłości Croftów rozdział zatytułowany „Więzy krwi”, w ramach którego możemy też powalczyć z czyhającymi na każdym kroku demonami zombie w trybie o nazwie „Koszmar Lary”, a także możliwość kooperacji w trybie wyzwań. W tym przypadku otrzymujemy również wszystkie dostępne zestawy kart modyfikujących zabawę.

Najdłuższym dodatkiem jest fabuła dotycząca Baby-Jagi, będącej, jak wszystkie dzieci wiedzą, wredną staruchą ze słowiańskiego folkloru, która zamieszkuje chatkę na kurzej stopce. Historyjka o porywającej ludzi „babci kanibal o obwisłych piersiach” musiała podziałać na wyobraźnię brytyjskich scenarzystów, którzy zdecydowali się dorzucić do głównego wątku zadanie poboczne, związane z poszukiwaniem dziadka nastoletniej Nadii chowającej się w stojącej w tartaku szafie.

Oceny redaktorów, ekspertów oraz czytelników VIP ?

AntaresHellscream Ekspert 12 listopada 2016

(PS4) Microsoft wykupił czasową ekskluzywność najnowszej odsłony kultowej serii Tomb Raider dla platform Xbox One i Windows Store na PC. Posiadacze PlayStation 4 musieli przez to czekać aż rok na poznanie kolejnego epizodu przygód Lary Croft. W międzyczasie na platformie Sony pojawił się jednak świetny Uncharted 4: Kres Złodzieja. Czy wobec tego wszystkiego warto było czekać na Rise of the Tomb Raider? Tak, gra jest bowiem bardzo dobra, a na PS4 prezentuje się naprawdę godnie.

8.5
Recenzja gry Rise of the Tomb Raider na PC - świetna konwersja!
Recenzja gry Rise of the Tomb Raider na PC - świetna konwersja!

Recenzja gry

Kontynuacja przygód Lary Croft na Xboksie One wypadła znakomicie i udowodniła, że konsola Microsoftu ma w sobie dość mocy, by olśnić oprawą graficzną. Wersja pecetowa pokazuje jeszcze więcej, choć sama rozgrywka nie zmieniła się przecież ani na jotę.

Recenzja gry Rise of the Tomb Raider - pojedynek z Uncharted 4 będzie trudny
Recenzja gry Rise of the Tomb Raider - pojedynek z Uncharted 4 będzie trudny

Recenzja gry

Lara Croft powraca. Po świetnym restarcie marki deweloperzy z Crystal Dynamics przygotowali przygodę na Syberii, gdzie młoda bohaterka poszukując źródeł nieśmiertelności musi stawić czoła zagrożeniu ze strony zakonu Trójcy.

Recenzja gry Berserk and the Band of the Hawk – tylko dla fanów
Recenzja gry Berserk and the Band of the Hawk – tylko dla fanów

Recenzja gry

Berserk and the Band of the Hawk to przyzwoita gra, ale sięgnąć po nią powinni raczej fani gier spod znaku Dynasty Warriors lub miłośnicy anime Berserk. Reszta nie ma czego tutaj szukać.

Zagraj w najlepsze gry!

Komentarze Czytelników (31)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
18.10.2016 17:15
-1
sebogothic
92
Senator

Czyli w sumie na PS4 dostajemy najbardziej kompletnego Tomb Raidera. Reboot serii mi się podobał, niedługo mam zamiar przejść go po raz drugi, a później wystarczy poczekać, aż pojawią się używki RotTR w przyzwoitych cenach.

18.10.2016 17:22
-10
odpowiedz
2 odpowiedzi
Dariusxq
50
Forumowy Prowokator
10

PS4 najlepsz,super!

18.10.2016 18:06
-2
odpowiedz
4 odpowiedzi
Likfidator
79
Senator

https://www.youtube.com/watch?v=wKNpPYhnmAk

W skrócie. Wersja PS4 ma podciągnięte detale w kilku miejscach, ale wciąż wyraźnie odstaje od tego co można osiągnąć na PC.
Wersje XO i PS4 cierpią na niską wartość filtrowania anizotropowego, co jest dziwne o tyle, że nawet wersja x360 filtruje tekstury lepiej!

Największą wadą wersji XO i PS4 jest bardzo wysoki input lag, wyraźnie wyższy niż na PC i X360. Digital Foundry podejrzewa, że to kwestia przetwarzania efektów post-process, z którymi konsolowe CPU sobie nie radzą. Wersja X360 nie ma tego problemu, bo tam jest znacznie mniej efektów, a CPU z X360 dużo słabszy od tego z XO i PS4 nie jest.

W każdym razie wniosek jest oczywisty PC>PS4>XO>X360. Każda wersja ma swoje wady. Z wyjątkiem wersji PC, która działa najlepiej i bez żadnych kompromisów, aczkolwiek wymaga bardzo wydajnego PC, żeby wyciągnąć pełne detale w 60 fps. Do konsolowych 30 fps wystarczy znacznie słabszy PC.

Jednak jakby nie patrzeć różnice pomiędzy poszczególnymi platformami są tak niewielkie, że to posiadana platforma decyduje o tym jaką wersję wybierzemy. Zresztą jedyne osoby, które w ROTR nie zagrały to posiadacze PS4, albo PCtowcy czekający na przecenę.

post wyedytowany przez Likfidator 2016-10-18 18:07:35
18.10.2016 19:14
1
odpowiedz
DziadKalwaryjski
4
Legionista

A czy to ważne jaka wersja i z jakiej platformy? Moim zdaniem nie? Ważniejsze jest to aby gra działała płynnie, a najważniejsze jest to w przypadku tej produkcji, że jest to świetna pozycja dająca dużo frajdy i pal go licho z jakimiś małymi różnicami, które są nie istotne.

18.10.2016 19:39
odpowiedz
1 odpowiedź
barnej7
89
Generał

Beka, po co pisać recenzję portu gry, który wyszedł rok temu na konkurencyjną konsolę? O_o

18.10.2016 20:44
odpowiedz
ogórekdamian
4
Chorąży

Pisząc w dużym skrócie. Gra jest porządna i warta zakupu. Dzięki za recke

post wyedytowany przez ogórekdamian 2016-10-18 20:48:33
18.10.2016 22:32
3
odpowiedz
maciokoki
23
Pretorianin

gra ok... na pc juz pykalem.. na ps to samo.. ale po co te spory w komentarzach znowu jak jakas gimba

18.10.2016 23:52
1
odpowiedz
7 odpowiedzi
Ghost2P
80
Still Alive

Mi ten TR jakos mniej sie podobal od poprzedniego.
Scenariusz malo interesujacy, moze dlatego.

Zdecydowanie lepsze bylo dla mnie Uncharted 4 (z reszta kazda odslona uncharteda jest lepsza od tr i mowie to jako stricte pecetowiec>)

18.10.2016 23:58
odpowiedz
1 odpowiedź
Luke12
3
Junior

U mnie w poczatkowej nocnej lokacji ( tej z niedzwiedziem) obraz strasznie sniezy, nie wiem czy to wina tv czy ta gra tak ma poprostu...spotkal sie ktos moze z podobnym problemem?

19.10.2016 14:42
odpowiedz
2 odpowiedzi
raziel88ck
111
Reaver is the Key!

Efekt ziarna to najgorszy efekt, na jaki wpadli twórcy. Nawet paskudne filtry nie są tak złe.

19.10.2016 19:23
2
odpowiedz
Papla_UKF
6
Junior

"niemal rok po premierze to wciąż świetna gra." W takim razie po jakim czasie gra staje się słaba?

22.10.2016 18:21
-1
odpowiedz
yadin
86
Senator

Fajnie, ale takie rzeczy już się ograły.

25.10.2016 13:15
-1
odpowiedz
WojCz84
4
Legionista

Jak dla mnie świetna, naprawdę chce się w to grać. Bardzo dobre zbalansowanie walki, skradania, wspinaczki i choć sporadycznych elementów logicznych. Strzelanie z łuku to czysta przyjemność a rozwój postaci prosty i nieinwazyjny. Ładne enviromenty i animacja postaci. Porównanie do Uncharted jest tutaj w 100% uzasadnione tylko w TR nie ziewałem w połowie gry, nie irytowała mnie przesadna ilość drętwej wspinaczki i średniego strzelania. Miła odmiana po nudnym deus ex i jeszcze nudniejszej mafii.

01.11.2016 14:46
-1
odpowiedz
Nolifer
90
The Highest

No i tak powinno być, każdy dostaje swoje gry, na swoje ulubione platformy, a to ograniczyłoby durne wojenki konsolowe i pctowców.

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze