Rise of the Tomb Raider: 20. Rocznica Serii Recenzja gry

Recenzja gry 18 października 2016, 16:47

autor: g40

Gra we wszystko na wszystkim. Fan retro gratów i gier w pudełkach, które namiętnie kolekcjonuje.

Recenzja gry Rise of the Tomb Raider na PS4 - 20 lat i 11 gier później Lara wciąż zachwyca

Rise of the Tomb Raider trafiało do kolejnych grup graczy na raty. Teraz do edycji xboksowej i pecetowej dołącza rocznicowa wersja przeznaczona dla posiadaczy PlayStation 4, której przyglądamy się w niniejszej recenzji.

Recenzja powstała na bazie wersji PS4.

Recenzja gry Rise of the Tomb Raider na PS4 - 20 lat i 11 gier później Lara wciąż zachwyca - ilustracja #1
Grobowiec w Syrii. W kolejnej części chciałoby się więcej pustynno-orientalnych klimatów.
PLUSY:
  1. wszystkie wydane do tej pory DLC w pakiecie;
  2. nowe tryby gry i atrakcje VR;
  3. delikatne usprawnienia graficzne względem wersji na Xboksa One i stały framerate;
  4. niemal rok po premierze to wciąż świetna gra.
MINUSY:
  1. nadal zdarzają się drobne błędy;
  2. brak poprawek w polskiej wersji językowej.

Ubiegłoroczna premiera Rise of the Tomb Raider na Xboksa One udowodniła, że Crystal Dynamics obrało właściwy kurs, przedstawiając zrebootowane przygody Lary Croft. Kontynuacja spotkała się z żywym zainteresowaniem graczy i znakomitymi ocenami krytyków, choć w mojej poprzedniej recenzji dotyczącej wydania na konsolę Microsoftu narzekałem trochę na mniej angażującą emocjonalnie historię niż w „jedynce”.

Tak się składa, że byliśmy wtedy jeszcze przed ukazaniem się Uncharted 4: Kresu złodzieja, która to pozycja jawiła się jako największy konkurent dla RotTR w rywalizacji o tytuł najlepszej przygodowej gry akcji. I choć faktycznie dzieło Naughty Dog okazało się mistrzowskim pokazem umiejętności scenarzystów, grafików i programistów, szczerze wyznam, że mnie osobiście podobało się jednak trochę mniej niż Rise of the Tomb Raider. Jedenaście miesięcy po pierwotnym wydaniu syberyjskich przygód panny Croft i dwadzieścia lat po premierze pierwszej części na PlayStation gra trafiła w końcu także do posiadaczy PS4. Wzbogacona o wszystkie wcześniejsze DLC i dodatkowe tryby zabawy stanowi znakomity kąsek dla fanów najlepszej elektronicznej rozrywki.

Recenzja gry Rise of the Tomb Raider na PS4 - 20 lat i 11 gier później Lara wciąż zachwyca - ilustracja #2
Plądrowanie grobowców pozwala Larze zdobywać nowe umiejętności.

O samej przygodzie i wnioskach dotyczących przebiegu i jakości głównej historii w grze przeczytacie w recenzji wersji na Xboksa One, tutaj natomiast pragnąłbym skupić się na dodatkach, które czynią z edycji rocznicowej dzieło wyjątkowe i definitywne – jeśli trzymać się terminologii zaserwowanej przy okazji wypuszczenia na rynek poprawionego pierwszego „Rabusia grobowców”. Tych znalazło się w wydaniu na dwudziestolecie serii kilka, z czego do najważniejszych należą: nowy wątek fabularny związany z Babą-Jagą grasującą w jednej z nowych lokacji, rozgrywający się w posiadłości Croftów rozdział zatytułowany „Więzy krwi”, w ramach którego możemy też powalczyć z czyhającymi na każdym kroku demonami zombie w trybie o nazwie „Koszmar Lary”, a także możliwość kooperacji w trybie wyzwań. W tym przypadku otrzymujemy również wszystkie dostępne zestawy kart modyfikujących zabawę.

Najdłuższym dodatkiem jest fabuła dotycząca Baby-Jagi, będącej, jak wszystkie dzieci wiedzą, wredną staruchą ze słowiańskiego folkloru, która zamieszkuje chatkę na kurzej stopce. Historyjka o porywającej ludzi „babci kanibal o obwisłych piersiach” musiała podziałać na wyobraźnię brytyjskich scenarzystów, którzy zdecydowali się dorzucić do głównego wątku zadanie poboczne, związane z poszukiwaniem dziadka nastoletniej Nadii chowającej się w stojącej w tartaku szafie.

Oceny redaktorów, ekspertów oraz czytelników VIP ?

AntaresHellscream Ekspert 12 listopada 2016

(PS4) Microsoft wykupił czasową ekskluzywność najnowszej odsłony kultowej serii Tomb Raider dla platform Xbox One i Windows Store na PC. Posiadacze PlayStation 4 musieli przez to czekać aż rok na poznanie kolejnego epizodu przygód Lary Croft. W międzyczasie na platformie Sony pojawił się jednak świetny Uncharted 4: Kres Złodzieja. Czy wobec tego wszystkiego warto było czekać na Rise of the Tomb Raider? Tak, gra jest bowiem bardzo dobra, a na PS4 prezentuje się naprawdę godnie.

8.5
Recenzja gry Rise of the Tomb Raider na PC - świetna konwersja!
Recenzja gry Rise of the Tomb Raider na PC - świetna konwersja!

Recenzja gry

Kontynuacja przygód Lary Croft na Xboksie One wypadła znakomicie i udowodniła, że konsola Microsoftu ma w sobie dość mocy, by olśnić oprawą graficzną. Wersja pecetowa pokazuje jeszcze więcej, choć sama rozgrywka nie zmieniła się przecież ani na jotę.

Recenzja gry Rise of the Tomb Raider - pojedynek z Uncharted 4 będzie trudny
Recenzja gry Rise of the Tomb Raider - pojedynek z Uncharted 4 będzie trudny

Recenzja gry

Lara Croft powraca. Po świetnym restarcie marki deweloperzy z Crystal Dynamics przygotowali przygodę na Syberii, gdzie młoda bohaterka poszukując źródeł nieśmiertelności musi stawić czoła zagrożeniu ze strony zakonu Trójcy.

Recenzja gry Narcosis – walka o przetrwanie z oceanem, lękiem i własnym błędnikiem
Recenzja gry Narcosis – walka o przetrwanie z oceanem, lękiem i własnym błędnikiem

Recenzja gry

Narcosis to horror mocno osadzony w rzeczywistości, który w swoich najlepszych momentach potrafi wywołać paranoiczny lęk przed tym, co czai się w głębinach. Niestety, częściej straszy tu kiepskie przystosowanie do technologii VR.

Zagraj w najlepsze gry!

Komentarze Czytelników (31)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
18.10.2016 17:15
-1
sebogothic
93
Senator

Czyli w sumie na PS4 dostajemy najbardziej kompletnego Tomb Raidera. Reboot serii mi się podobał, niedługo mam zamiar przejść go po raz drugi, a później wystarczy poczekać, aż pojawią się używki RotTR w przyzwoitych cenach.

18.10.2016 17:22
-10
odpowiedz
2 odpowiedzi
Dariusxq
51
Forumowy Prowokator
10

PS4 najlepsz,super!

18.10.2016 18:06
-2
odpowiedz
4 odpowiedzi
Likfidator
80
Senator

https://www.youtube.com/watch?v=wKNpPYhnmAk

W skrócie. Wersja PS4 ma podciągnięte detale w kilku miejscach, ale wciąż wyraźnie odstaje od tego co można osiągnąć na PC.
Wersje XO i PS4 cierpią na niską wartość filtrowania anizotropowego, co jest dziwne o tyle, że nawet wersja x360 filtruje tekstury lepiej!

Największą wadą wersji XO i PS4 jest bardzo wysoki input lag, wyraźnie wyższy niż na PC i X360. Digital Foundry podejrzewa, że to kwestia przetwarzania efektów post-process, z którymi konsolowe CPU sobie nie radzą. Wersja X360 nie ma tego problemu, bo tam jest znacznie mniej efektów, a CPU z X360 dużo słabszy od tego z XO i PS4 nie jest.

W każdym razie wniosek jest oczywisty PC>PS4>XO>X360. Każda wersja ma swoje wady. Z wyjątkiem wersji PC, która działa najlepiej i bez żadnych kompromisów, aczkolwiek wymaga bardzo wydajnego PC, żeby wyciągnąć pełne detale w 60 fps. Do konsolowych 30 fps wystarczy znacznie słabszy PC.

Jednak jakby nie patrzeć różnice pomiędzy poszczególnymi platformami są tak niewielkie, że to posiadana platforma decyduje o tym jaką wersję wybierzemy. Zresztą jedyne osoby, które w ROTR nie zagrały to posiadacze PS4, albo PCtowcy czekający na przecenę.

post wyedytowany przez Likfidator 2016-10-18 18:07:35
18.10.2016 19:14
1
odpowiedz
DziadKalwaryjski
5
Legionista

A czy to ważne jaka wersja i z jakiej platformy? Moim zdaniem nie? Ważniejsze jest to aby gra działała płynnie, a najważniejsze jest to w przypadku tej produkcji, że jest to świetna pozycja dająca dużo frajdy i pal go licho z jakimiś małymi różnicami, które są nie istotne.

18.10.2016 19:39
odpowiedz
1 odpowiedź
barnej7
89
Generał

Beka, po co pisać recenzję portu gry, który wyszedł rok temu na konkurencyjną konsolę? O_o

18.10.2016 20:44
odpowiedz
ogórekdamian
5
Chorąży

Pisząc w dużym skrócie. Gra jest porządna i warta zakupu. Dzięki za recke

post wyedytowany przez ogórekdamian 2016-10-18 20:48:33
18.10.2016 22:32
3
odpowiedz
maciokoki
24
Pretorianin

gra ok... na pc juz pykalem.. na ps to samo.. ale po co te spory w komentarzach znowu jak jakas gimba

18.10.2016 23:52
1
odpowiedz
7 odpowiedzi
Ghost2P
81
Still Alive

Mi ten TR jakos mniej sie podobal od poprzedniego.
Scenariusz malo interesujacy, moze dlatego.

Zdecydowanie lepsze bylo dla mnie Uncharted 4 (z reszta kazda odslona uncharteda jest lepsza od tr i mowie to jako stricte pecetowiec>)

18.10.2016 23:58
odpowiedz
1 odpowiedź
Luke12
3
Junior

U mnie w poczatkowej nocnej lokacji ( tej z niedzwiedziem) obraz strasznie sniezy, nie wiem czy to wina tv czy ta gra tak ma poprostu...spotkal sie ktos moze z podobnym problemem?

19.10.2016 14:42
odpowiedz
2 odpowiedzi
raziel88ck
112
Reaver is the Key!

Efekt ziarna to najgorszy efekt, na jaki wpadli twórcy. Nawet paskudne filtry nie są tak złe.

19.10.2016 19:23
2
odpowiedz
Papla_UKF
6
Junior

"niemal rok po premierze to wciąż świetna gra." W takim razie po jakim czasie gra staje się słaba?

22.10.2016 18:21
-1
odpowiedz
yadin
86
Senator

Fajnie, ale takie rzeczy już się ograły.

25.10.2016 13:15
-1
odpowiedz
WojCz84
4
Legionista

Jak dla mnie świetna, naprawdę chce się w to grać. Bardzo dobre zbalansowanie walki, skradania, wspinaczki i choć sporadycznych elementów logicznych. Strzelanie z łuku to czysta przyjemność a rozwój postaci prosty i nieinwazyjny. Ładne enviromenty i animacja postaci. Porównanie do Uncharted jest tutaj w 100% uzasadnione tylko w TR nie ziewałem w połowie gry, nie irytowała mnie przesadna ilość drętwej wspinaczki i średniego strzelania. Miła odmiana po nudnym deus ex i jeszcze nudniejszej mafii.

01.11.2016 14:46
-1
odpowiedz
Nolifer
91
The Highest

No i tak powinno być, każdy dostaje swoje gry, na swoje ulubione platformy, a to ograniczyłoby durne wojenki konsolowe i pctowców.

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze