ocena redakcji
8.0
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Recenzja gry Superhot - Tron, Matrix i jatka w stylu Tarantino

Bez wspaniałej grafiki, epickiej fabuły, koncertowej muzyki – polska strzelanka Superhot od ponad dwóch lat budzi emocje na całym świecie. Czy finalna wersja sprostała oczekiwaniom?

25 lutego 2016DM (gry-online.pl) 8.0/10
• strony: 123
SUPERHOT, czyli błyskawiczna strzelanka logiczna (!) od biało-czerwonych

SUPERHOT, czyli błyskawiczna strzelanka logiczna (!) od biało-czerwonych [7:23]

SUPERHOT to gra na miarę Hotline Miami. Wciągająca mechaniką, unikalna i piekielnie szybka... chociaż na swój sposób. Tutaj czas porusza się tylko wtedy, kiedy ty się poruszasz, co przekłada się na praktycznie ciągłą sekwencję slow-motion. Każdy ruch musi być perfekcyjny, obliczony, idealny. Jak się gra w produkcję łódzkiego studia i na ile godzin starczy SUPERHOT? Oto nasz gameplay i opinia.

PLUSY:
  • pomysłowo rozwiązana mechanika FPS-a i zabawy czasem;
  • starcia w kinowym stylu i rozbijanie szklanych przeciwników sprawiają wielką frajdę;
  • świetnie ukryte sekrety;
  • menu gry wykraczające poza swój standardowy zakres;
  • spójna, minimalistyczna oprawa, klimatyczna w każdym aspekcie.
MINUSY:
  • bardzo krótki i łatwy tryb fabularny;
  • wszystkie etapy od razu rzucają nas w wir walki;
  • dodatkowe tryby docenią tylko amatorzy wyzwań.

Jak wykorzystać świetny i dość oryginalny patent na nietypową strzelankę z ciekawą mechaniką rozgrywki, polegającą na manipulowaniu czasem? Można to zrobić tradycyjnie, tworząc grę choćby o losach pewnego detektywa czy z dowolną inną historią, a wprowadzoną nowinkę traktując jako widowiskowy dodatek w postaci filmowego efektu specjalnego. Inną metodą jest dorobienie do niej wymyślnej i skomplikowanej fabuły, która usprawiedliwiałaby używanie takiej mocy przez bohatera. Niewielkie polskie studio wybrało trzeci sposób – podporządkowanie wszystkiego tej idei, uczynienie z niej praktycznie jedynej atrakcji, wokół której kręci się cała reszta. Bo też wszystko zaczęło się od tego jednego pomysłu i stworzenia kilku poziomów na internetowy konkurs. Minigrę udostępniono w wersji przeglądarkowej, a kolejnymi krokami były Steam Greenlight oraz kampania na Kickstarterze. Na pełną wersję musieliśmy jednak czekać aż dwa i pół roku – przez ten czas autorzy realizowali kolejne cele obiecane podczas zbiórki, jak lepsze animacje i dodatkowe tryby rozgrywki. Superhot pozostał jednak do bólu minimalistyczny i oszczędny w każdym aspekcie, ale nie z powodu pośpiechu czy braku pomysłów. To bardzo przemyślana, zaskakująca gra, w której widać jedną spójną koncepcję realizowaną od początku do końca. Obawiam się tylko, czy tego minimalizmu nie jest tu trochę za dużo.

Recenzja gry Superhot - Tron, Matrix i jatka w stylu Tarantino - ilustracja #2

Superhot powstał w sierpniu 2013 roku jako praca konkursowa kilku osób ze studia Blue Brick, niezajmującego się na co dzień grami. Był wynikiem inspiracji produkcją Time4Cat i teledyskiem rosyjskiego zespołu Biting Elbows. Prototyp pokazano później na Krajowej Konferencji Wytwarzania Gier Komputerowych w Gdańsku, co zaowocowało pierwszym miejscem w Developers Showcase oraz wielkim szumem w internecie. O Superhocie dyskutowano na forach, trafił też na nagłówki czołowych serwisów branżowych, a autorzy postanowili oddać się pracy nad swoją grą pod szyldem Superhot Team. Potem był Steam Greenlight, gdzie Superhot dotarł na szczyt rankingu w ciągu rekordowych 3 dni, i zbiórka na Kickstarterze w 2014 roku. Potrzebną kwotę uzyskano w mniej niż 24 godziny, zaś jednym ze wspierających był sam Cliff Bleszinski, co ma zaowocować poziomem w grze współtworzonym przez autora serii Unreal i Gears of War.

Recenzja gry Superhot - Tron, Matrix i jatka w stylu Tarantino - ilustracja #3
Było blisko, ale ta kula poleciała w płot.

Matrix Quentina Tarantino

Przy pierwszym kontakcie Superhot przypomina polską wersję filmu Tron z domieszką Matrixa i stylu Quentina Tarantino. Sterylne białe lokacje, krwistoczerwoni wirtualni przeciwnicy i wystrzelone pociski – zatrzymane w powietrzu lub pędzące w naszym kierunku. „Czas płynie tylko wtedy, gdy się poruszasz” – prosta zasada, na której oparto tego FPS-a, sprawia, że w Superhota gra się inaczej, wyjątkowo, a rozgrywka jest wręcz hipnotyczna – zupełnie jak dźwięk powtarzanego co jakiś czas, niczym mantra, tytułu gry. Każdy etap przenosi nas prosto w stop-klatkę filmu akcji w momencie największej jatki i to właśnie ta „aktywna pauza” daje największą kontrolę nad sytuacją. Strzelić? Usunąć się z linii ognia? Próbować dobiec do leżącego karabinu maszynowego? Tu nie potrzeba skilla, celności, a chłodnej kalkulacji i przewidywania kolejnych akcji. Superhot sprawia niesamowitą frajdę, gdy pokonani wrogowie roztrzaskują się na tysiące kawałków niczym tafle szkła, salwa kilkunastu pocisków ze strzelby przelatuje o włos od nas albo w ostatnim momencie przecinamy kataną na pół zmierzający w naszym kierunku nabój.

Tekst przygotowany na podstawie wersji PC.
inne
Recenzja gry Uncharted 4: Kres złodzieja - najlepszy tytuł ekskluzywny na PS4

Recenzja gry Uncharted 4: Kres złodzieja - najlepszy tytuł ekskluzywny na PS4

Po kilku latach przerwy Nathan Drake powraca, żeby wziąć udział w swojej ostatniej, wielkiej przygodzie. Czy Kres złodzieja spełnia pokładane w grze Uncharted 4 nadzieje?  recenzja gry

Recenzja gry Doom - nowe szaty króla strzelanin

Recenzja gry Doom - nowe szaty króla strzelanin

Brak „czwórki” w tytule nowego Dooma nie jest przypadkowy. Najpewniej właśnie tak wyglądałby król FPS-ów, gdyby id Software zapoczątkowało swoją największą markę w 2016 roku. Wprawdzie nie jest to już rewolucja, ale wzór do naśladowania – jak najbardziej!  recenzja gry

Recenzja gry Homefront: The Revolution - pierwszy Far Cry na CryEngine

Recenzja gry Homefront: The Revolution - pierwszy Far Cry na CryEngine

Nowy Homefront nie jest tak rewolucyjny, jak sugerowałby to jego podtytuł. Chyba, że chodzi o rewolucję w samej koncepcji serii, bo ta, z liniowego shootera przeobraziła się w produkt podobny do ostatnich odsłon cyklu Far Cry.  recenzja gry

A jaki jest Twój werdykt?

Oceń sam tę grę
SUPERHOT - screen - 2016-02-02 - 314988SUPERHOT - screen - 2016-02-02 - 314987SUPERHOT - screen - 2016-02-02 - 314986SUPERHOT - screen - 2016-02-02 - 314985SUPERHOT - screen - 2016-02-02 - 314984SUPERHOT - screen - 2016-02-02 - 314983SUPERHOT - screen - 2016-02-02 - 314982SUPERHOT - screen - 2016-02-02 - 314981SUPERHOT - screen - 2016-02-02 - 314980SUPERHOT - screen - 2016-02-02 - 314979
Pirate Storm

Pirate Storm

Zagraj za Darmo!

Dino Storm

Dino Storm

Zagraj za Darmo!

DOOM PL - PC - 163,90 zł

kup w sklepie

PC 163,90 zł

DRAGON BALL XENOVERSE Bundle - PC - 229,90 zł

kup w sklepie

PC 229,90 zł

DRAGON BALL XENOVERSE – Season Pass - PC - 88,90 zł

kup w sklepie

PC 88,90 zł

Komentarze Czytelników

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
25.02.2016 15:42
Ali Wlaborg
10
Legionista

grałem, fajna, grafika pomysłowa, choć racja szybka i krótka (jak się pospieszymy w 30 min) ale dla mnie fakt ze to innowacja nigdy nie widziałem podobne i tak udanej gry, mam nadzieje ze zrobią SH 2 bardziej rozbudowaną :D

25.02.2016 16:20
-5
odpowiedz
1 odpowiedź
DarkStar
133
magister inzynier

Musi być niezła, jest oceniona tylko 0,5 punktu mniej niż Wiedźmin 3

25.02.2016 16:30
2
hopkins
126
Zaczarowany

Przeciez to zupelnie inny rodzaj gry, chociaz wiem, ze tego nie zrozumiesz.

Ogladalem recenzje TottalBiscuita i sie nad nia rozplywal:) z tego co widze to raczej story mode jest dodatkiem do reszty.

25.02.2016 16:29
2
odpowiedz
Seboolek
110
Ssak Naczelny

Pare lat temu pisalem dokladnie taka sama gre tylko bez tak rozwinietej opcji zabawy czasem. Stylistyka bardzo podobna, biel i czerwien ale to nie wrogowie mieli byc czerwoni tylko sama krew, przez co kazdy poziom pod koniec byl pokolorowany. Niestety braklo czasu i checi.
Fajnie ze wyszla gra podobna do mojego pomyslu. Jeszcze nie gralem ale na pewno to zrobie, bo wyglada na niezla zabawe :)

25.02.2016 16:52
-3
odpowiedz
1 odpowiedź
HETRIX22
101
PLEBS
5.0

Według mnie gra byłaby fajna jakby miała normalną grafike i było widać jak w spowolnieniu krew się rozpryskuje albo się po prostu zwykłe rany postrzałowe pojawiają. Bo takie proste modele 3d jakieś takie... ani Tronowe, ani Matrixowe a już na pewno nie Tarantinowe.

26.02.2016 19:03
Varson
11
Legionista

"Grafika"... no tutaj już gratuluje narzekania w tej grze na grafike... Wracaj do wiedźmina.

25.02.2016 17:33
-1
odpowiedz
Enc0re123
15
Legionista
9.5

Pierwsza część niezła, ale ma spory potencjał. Powinna wyjść druga część bardziej rozbudowana, większe lokacje, więcej broni, bardziej wciągający tryb fabularny. Skoro ta gierka osiągnęła taki sukces, to dobrze zrobiona druga odsłona powinna osiągnąć sukces podobny do portala 2 :) Tam jedynka też była innowacją, ale to dwójka jest tym "prawdziwym" portalem. Daję 9,5 i czekam na informacje o produkcji dwójki !

25.02.2016 19:30
odpowiedz
jasin
19
Centurion

Ja tam widziałem Nyski w tle, więc już widać że to dobra gra :)

25.02.2016 20:31
odpowiedz
ThePortalo
2
Junior

Świetna gra, polecam !

26.02.2016 19:25
odpowiedz
Thun
126
Senator

Kupione za grosze.. (jakieś 35 złotych), więc zaraz pogram i się okaże czy coś więcej niż "tech demo"

Edit: Pograłem i.. nie żałuję, póki co dobrze wydane pieniądze :)

Wracam dalej pykać..

post wyedytowany przez Thun 2016-02-26 20:05:57
26.02.2016 21:16
-2
odpowiedz
3 odpowiedzi
jakisnick
1
Junior

mam gtx 970 i i5 4590. Gra działała gdzieś tak w około 8-25 fps. Ta gra jest tragicznie zoptymalizowana, bez vsynca nie osiągałem nawet kilku fps, a zużycie procesora sięgało 100%. Jak dobrze, że można odzyskać pieniądze od takich bubli.

26.02.2016 22:19
Zdzichsiu
39
Ziemniak

Mam GTX 970 i i5 4460. Gra chodzi na maksymalnych bez żadnych ścin w 60 klatkach.

26.02.2016 23:04
Thun
126
Senator

Mam laptopa z i5 i GT540M - i gra działa płynnie.. więc chyba masz tragicznie zasyfiony system lub nie do końca oryginalną wersję.

27.02.2016 10:28
Święty!
110
Konsul

Coś mocno nie tak z Twoim kompem. U mnie na starusieńkim Core 2 Duo 2,8 i Radeonie 4800 śmiga bez najmniejszego problemu.

27.02.2016 13:43
odpowiedz
graczo1818
33
Uciekinier
8.0

Grałem w przedwczesną wersje i stwierdzam, że jest to coś innego oraz nowego gdzie można dzisiaj pograć (chociażby na chwile). Twórcy COD-a i innych kotletów które wychodzą co roku mogliby się nauczyć, że gra potrzebuje czegoś nowego do swoich produktów, a nie co roku zmienione psy i sprężyny.

27.02.2016 13:55
odpowiedz
Sethlan
56
Oorah!

Taka produkcja powinna mieć w standardzie prosty edytor poziomów, bądź wsparcie dla modów - bez tego jest to jedynie krótka ciekawostka. Twórcy powinny nad tym pomyśleć, jeśli jeszcze tego nie zrobili.

28.02.2016 20:00
odpowiedz
Harry M
93
Master czaszka

Kilkanaście razy grałem w prototyp SUPERHOT i wiedziałem, że wyjdzie coś wspaniałego. Widzę, że się nie myliłem.

06.03.2016 14:52
odpowiedz
meelosh
36
Senator

Wielokrotnie widziałem narzekania na tragiczną optymalizację, tymczasem dla testu odpaliłem grę na słabiutkim 5 letnim laptopie (i3 330, 4 gb ram, geforce 310m, czyli ZNACZNIE poniżej wymagań minimalnych) i spodziewałem się, że będzie niegrywalna, a okazało się, że chodzi zupełnie płynnie w natywnej rozdziałce (jedynie cienie ustawiłem na low).

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze