Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 10 sierpnia 2013, 13:00

autor: Adrian Werner

Najlepsze serie skradankowe wszech czasów - ranking gry-online.pl

Nasi redaktorzy wybrali najlepsze skradanki w historii i zebrali je w formie rankingu. Kto najlepiej radzi sobie z unikaniem przeciwników?

Spis treści

Skradanki to nietypowa grupa wśród gier akcji. Z jednej strony produkcje tego typu pojawiają się rzadko i na rynku jest niewiele serii stawiających na ciche wykonywanie zlecanych zadań. Jednocześnie jednak najlepsze dzieła w tym stylu cieszą się dużą popularnością. Gracze po prostu lubią chowanie się w cieniu i wbijanie ostrzy w plecy przeciwników.

Za pierwszą skradankę z prawdziwego zdarzenia uznaje się Castle Wolfenstein, wydane w 1981 roku przez studio Muse Software na komputer Apple II. Zadaniem gracza było zinfiltrowanie nazistowskiego zamku i wykradzenie ukrytych w nim tajnych planów. Aby tego dokonać, musieliśmy unikać patroli strażników, przebierać się w niemiecki mundur, a w ostateczności po cichu eliminować wrogich żołnierzy. Wśród wczesnych przedstawicieli gatunku konieczne wymienić trzeba również pierwszą odsłonę Metal Gear, która zadebiutowała w 1987 roku na komputer MSX2.

Postanowiliśmy przyjrzeć się grom oraz seriom, które ten styl zabawy zrealizowały najlepiej. W tym celu przeprowadziliśmy wśród redaktorów ankietę i na podstawie jej wyników sporządziliśmy ranking.

Konkurencja była spora, więc nie wszystkim kandydatom udało się wbić na listę. Najbardziej poszkodowani zostali wojownicy ninja, gdyż miejsca zabrakło zarówno dla gry Mark of the Ninja, jak i serii Tenchu. Ta druga marka jest niezwykle zasłużona dla gatunku, ale niestety przez ostatnie lata znacznie podupadła i kolejne odsłony prezentowały wyjątkowo nędzny poziom. To zapewne wpłynęło na liczbę oddawanych na ten cykl głosów. Na listę nie udało się również trafić dwóm odsłonom Death to Spies. Rosyjska seria miałaby zapewne większe szanse, gdyby nie fakt, że cykl produkcyjny trzeciej części trapiony jest licznymi problemami i obecnie nie wiadomo, czy gra w ogóle kiedykolwiek się ukaże.

Zachęcamy przy okazji do oddania głosu w ankiecie i podzielenia się Waszymi faworytami w komentarzach.

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Twoja ulubiona seria skradanek to:

Manhunt
1%
Mark of the Ninja
1,1%
Tenchu
1,1%
Death to Spies
0,5%
The Last of Us
1,4%
Assassin’s Creed
19,6%
Metal Gear Solid
7,8%
Deus Ex
5,7%
Dishonored
7,8%
Hitman
13%
Tom Clancy’s Splinter Cell
23,3%
Thief
14,3%
Nie lubię skradanek.
3,5%
Zobacz inne ankiety
Skradanki, które stworzyły gatunek – historia szpiegów, zabójców i złodziei
Skradanki, które stworzyły gatunek – historia szpiegów, zabójców i złodziei

Nawet Death Stranding, gra o byciu kurierem, czerpie z mechaniki skradanek. To pokazuje, jak długą drogę przebył ten gatunek. Dziś przyjrzymy się najważniejszym punktom zwrotnym w jego historii.

Hideo Kojima – wszystko, co chcieliście wiedzieć, ale baliście się zapytać
Hideo Kojima – wszystko, co chcieliście wiedzieć, ale baliście się zapytać

Niespełniony filmowiec, wizjoner, showman uwielbiający droczyć się z graczami, ofiara największej branżowej afery roku 2015, człowiek, który otrzymuje poświęcone sobie zwiastuny. Hideo Kojima ma wiele twarzy, ale czy jest tym, kogo potrzebujemy?

Metal Gear Solid – 30 lat największej skradankowej sagi gier wideo
Metal Gear Solid – 30 lat największej skradankowej sagi gier wideo

Prawdziwe życie zaczyna się po trzydziestce – powiedziałby dziś Solid Snake, gdyby nie zabiło go Konami. 13 lipca mija równo 30 lat od premiery pierwszej gry z cyklu Metal Gear wydanej na 8-bitowe komputery MSX2.