Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 27 grudnia 2012, 10:10

autor: Mariusz Socha

Steam, Origin, Muve i CDP.pl - rozkwit elektronicznej dystrybucji w Polsce

2012 rok na pewno zapamiętamy za podjęcie widocznych kroków mających spopularyzowanie wśród polskich graczy dystrybucji elektronicznej. Czym próbowały nas przyciągnąć największe serwisy sprzedające cyfrowo gry?

Spis treści

Rok 2012 z wolna zbliża się ku końcowi, nastrajając do refleksyjnego spojrzenia na branżę gier i wyciągnięcia wniosków na przyszłość. Minione 365 dni z pewnością wspominać będziemy nie tylko ze względu na spektakularne premiery gier. Za sprawą dynamicznego rozwoju rynku free-to-play i powstawania kolejnych projektów na Kickstarterze przeżyliśmy w tym roku istny renesans elektronicznej rozrywki w wydaniu pecetowym. Kluczowym elementem tej ofensywy była cyfrowa dystrybucja gier za pośrednictwem platform: Steam, Origin, a także polskich: Muve Digital i CDP.pl. Zanim wystrzelą korki od szampanów, przyjrzyjmy się zatem ewolucji, jaką przeszła ona w 2012 roku.

Steam

Platforma cyfrowej dystrybucji stworzona przez Gabe’a Newella i firmę Valve od siedmiu lat jest niekwestionowanym liderem branży cyfrowej dystrybucji gier i wszystko wskazuje na to, że i w kolejnym roku sytuacja nie ulegnie zmianie. Ze statystyk opublikowanych pod koniec listopada wiemy, że Steam posiada aktualnie około 50 milionów zarejestrowanych użytkowników i ponad 1800 gier w katalogu. Ponadto na platformie codziennie loguje się od 3,2 do 5,6 milionów graczy. Dane te oznaczają, że w 2012 roku firmie Valve udało się przyciągnąć 15 milionów nowych użytkowników i wzbogacić ofertę o ponad 400 nowych tytułów.

Sukces ten najprawdopodobniej nie byłby możliwy bez konsekwentnego kontynuowania polityki handlowej oraz wprowadzania nowych rozwiązań i funkcjonalności, takich jak:

  • Oferowanie gier w atrakcyjnych cenach podczas wyprzedaży sezonowych (letniej, halloweenowej, jesiennej i świątecznej) i regularnych promocji czasowych typu: oferty dnia, szaleństwo w środku tygodnia oraz darmowe weekendy.
  • Rozszerzenie katalogu gier free-to-play do ponad 100 tytułów, a wśród nich m.in.: Dota 2, Age of Empires Online, Blacklight: Retribution, Everquest i The Lord of the Rings Online.
  • Stworzenie darmowej aplikacji mobilnej Steama, pozwalającej na korzystanie z najważniejszych funkcji platformy: kontaktu ze znajomymi, wysyłania wiadomości, dokonywania zakupów.
  • Udostępnienie przez Valve darmowego programu Source Filmmaker, umożliwiającego projektowanie animacji na silniku Source z wykorzystaniem gotowych modeli z gry Team Fortress 2.
  • Wprowadzenie do oferty Steama aplikacji użytkowych. Aktualnie w katalogu jest ich około 10 i są to przede wszystkim narzędzia wspierające proces tworzenia gier oraz pozwalające na testowanie wydajności komputera.
  • Pierwsze urodziny Warsztatu Steama (Steam Workshop) – od uruchomienia tej funkcjonalności dla Team Fortress 2 po dziś dzień usługa objęła w sumie 16 tytułów w tym między innymi: The Elder Scrolls V: Skyrim, Portal 2, Dota 2 i Civilization V. Do października 2012 roku warsztat odnotował 55 milionów pobrań modyfikacji, których aktualnie w bazie znajduje się ponad 300 tysięcy.
  • Wizualny lifting społecznościowej części platformy poprzez dodanie zakładek i wprowadzenie szeregu nowych funkcjonalności, takich jak: centra gier i rynek (beta), ułatwiających społecznościom zrzeszonym wokół konkretnych tytułów prowadzenie dyskusji, udostępnianie treści oraz zakup i wymianę przedmiotów.
  • Ścisła współpraca z największymi wydawcami, dzięki której tytuły na wyłączność na PC zintegrowane są z platformą Steamworks. Niezależnie od miejsca, gdzie została zakupiona dana produkcja, użytkownik, chcąc w nią zagrać, zawsze trafi na platformę Steam.
  • Debiut platformy Greenlight, umożliwiającej społeczności użytkowników Steama decydowanie o tym, jakie gry i programy powinny trafić do katalogu sklepu. Początkowo usługa ta była całkowicie darmowa, ale w związku z powtarzającymi się incydentami publikowania fałszywych, obraźliwych lub niezgodnych z prawem projektów amerykański koncern wprowadził jednorazową opłatę w wysokości 100 dolarów za możliwość zgłoszenia gry (pieniądze zasilają konto organizacji charytatywnej Child’s Play). Ponadto użytkownicy łamiący regulamin ukarani zostali tygodniowymi banami. Do połowy grudnia za pośrednictwem Greenlighta do sprzedaży trafiło ponad 50 gier, w tym takie tytuły jak: McPixel, Primordia, Miasmata i Project Zomboid.
  • Uruchomienie Big Picture Mode – funkcji modyfikującej interfejs platformy i dostosowującej go do wygodnego wyświetlania na ekranach dużych telewizorów i obsługi za pomocą pada.
  • Uruchomienie testowej wersji funkcjonalności Guides (Przewodniki) umożliwiającej publikowanie przez graczy własnych poradników do gier.
GOG.com – mesjasz cyfrowej dystrybucji nadejdzie z Polski?
GOG.com – mesjasz cyfrowej dystrybucji nadejdzie z Polski?

GOG.com wreszcie otwiera się na polski rynek. Z tej okazji odwiedziliśmy warszawską siedzibę firmy, by dowiedzieć się, jak działa najpoważniejszy konkurent Steama... i czy ma szansę w starciu z tą platformą, gdy Valve Software wprowadzi złotówki.