Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Publicystyka 16 sierpnia 2010, 12:20

autor: Adrian Werner

Bohaterowie mocy i magii, cz. 1

Oto pierwszy z dwóch artykułów, w którym przybliżamy historię kultowej nad Wisłą serii Heroes of Might and Magic.

Na początku było Might and Magic...

Po raz pierwszy o Might and Magic świat usłyszał w 1986 roku. Wtedy to Jon Van Caneghem i jego żona Michaela ukończyli prace nad swoim pierwszym erpegiem. Gra otrzymała podtytuł Book I: The Secret of the Inner Sanctum i po wydaniu na Apple II z miejsca stała się sporym sukcesem. Fani zachwycali się zwłaszcza rozmiarami fikcyjnego świata, łączącego elementy fantasy z science fiction. Kraina Varn składała się z ponad czterech tysięcy lokacji podzielonych na pięćdziesiąt pięć rejonów i – co najważniejsze – oferowała pełną swobodę ich zwiedzania. Uznanie wzbudzał też fakt, że spory wpływ na przebieg rozgrywki miały decyzje podjęte już podczas tworzenia postaci. W trakcie wielu przygód można było natrafić m.in. na królestwo rządzone przez kobiety, w którym los złożonej jedynie z mężczyzn drużyny nie należał do łatwych, natomiast wstęp w inne miejsca wymagał posiadania odpowiednich cech charakteru. Dzisiaj traktujemy takie rozwiązania jak oczywistość, ale w 1986 roku stanowiły one prawdziwą nowość. Dodatkowym plusem był niski (jak na tamte czasy) poziom trudności. Dla porównania warto wspomnieć, że w pierwszej wersji konkurencyjnego The Bard’s Tale bohaterowie zaczynali bez grosza przy duszy i uzbrojeni jedynie w kijki. Wszystko to sprawiło, że debiut marki Might and Magic okazał się strzałem w dziesiątkę. Już rok później ukazały się konwersje na Commodore 64, PC-88, DOS-a oraz Macintosha. Wraz z upływem lat dołączyły do nich edycje na konsole MSX, Nintendo Entertainment System oraz TurboGrafx CD. O długowieczności gry najlepiej świadczy fakt, że port na tę ostatnią platformę ukazał się w 1992 roku, czyli aż sześć lat po premierze pierwowzoru.

Pomimo zastosowania tego samego silnika skok jakościowy pomiędzy dwiema pierwszymi odsłonami Might and Magic był ogromny.

Twórcy postanowili pójść za ciosem i szybko przystąpili do prac nad kontynuacją. Studio New World Computing, w skład którego dotychczas wchodziło praktycznie jedynie małżeństwo Caneghemów. zaczęło się rozrastać. Wykorzystanie silnika pierwowzoru umożliwiło ukończenie projektu w dwa lata i tym sposobem w 1988 roku na półkach sklepowych wylądowało Might and Magic II: Gates to Another World. Tym razem od początku prac wydzielono oddzielny zespół, powierzając mu zadanie równoległego opracowania wersji na komputery PC. Grafika została podniesiona do systemu EGA, co zaowocowało niezwykłym postępem w wizualizacji świata. Ponadto na graczy czekały również m.in. nowe klasy postaci oraz zaklęcia. Ciekawym rozwiązaniem, kopiowanym potem przez wiele późniejszych gier, była możliwość dołączania do drużyny postaci niezależnych, nad którymi nie mieliśmy pełnej kontroli. Tytuł zgodnie z oczekiwaniami okazał się kolejnym wielkim sukcesem i również ostatecznie został skonwertowany na wiele innych komputerów i konsol. Jako ciekawostkę warto dodać, że edycję na Commodore 64 praktycznie samodzielnie przeniósł John Romero, czyli człowiek, który kilka lat później wraz z innymi pracownikami id Software stworzył gatunek FPS.

Powodzenie drugiej, a następnie wypuszczonej w 1991 roku trzeciej części sprawiło, że Might and Magic na trwałe wpisało się do kanonu RPG. Łącznie stworzono aż dziewięć głównych odsłon cyklu i kilka produkcji towarzyszących. Gry opatrzone tym tytułem gościły na większości popularnych komputerów i konsol. Kilka lat temu pojawiła się nawet opracowana przez chiński oddział Gameloft edycja komórkowa, która została ciepło przyjęta zarówno przez graczy, jak i przez prasę branżową.

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej

Heroes of Might and Magic V

Heroes of Might and Magic V

Heroes of Might and Magic V: Dzikie Hordy

Heroes of Might and Magic V: Dzikie Hordy

Heroes of Might and Magic IV

Heroes of Might and Magic IV

Heroes of Might and Magic III: The Restoration of Erathia

Heroes of Might and Magic III: The Restoration of Erathia

Heroes of Might and Magic III: Złota Edycja

Heroes of Might and Magic III: Złota Edycja

Heroes of Might and Magic V: Kuźnia Przeznaczenia

Heroes of Might and Magic V: Kuźnia Przeznaczenia

Heroes of Might and Magic III: The Shadow of Death

Heroes of Might and Magic III: The Shadow of Death

Heroes of Might and Magic II: The Succession Wars

Heroes of Might and Magic II: The Succession Wars

Heroes of Might and Magic III Complete

Heroes of Might and Magic III Complete

Heroes of Might and Magic IV: The Gathering Storm

Heroes of Might and Magic IV: The Gathering Storm

Heroes of Might and Magic III: Armageddon's Blade

Heroes of Might and Magic III: Armageddon's Blade

Heroes of Might and Magic IV: Winds of War

Heroes of Might and Magic IV: Winds of War

Heroes of Might and Magic: A Strategic Quest

Heroes of Might and Magic: A Strategic Quest

Heroes of Might and Magic II: The Price of Loyalty

Heroes of Might and Magic II: The Price of Loyalty

Heroes of Might and Magic: Kolekcja Wszech Czasów

Heroes of Might and Magic: Kolekcja Wszech Czasów

Heroes of Might and Magic Online

Heroes of Might and Magic Online