Defcon: Globalna wojna termonuklearna [PC]

Defcon. Defcon to już trzeci projekt developerów ze studia Introversion Software, którzy stoją za stworzeniem Uplink: Trust is a Weakness oraz Darwinii. Inspiracją do powstania opisywanej gry bez wątpienia był film Gry wojenne (WarGames) z 1983 roku, a konkretniej sceny, gdzie tamtejszy superkomputer przeprowadzał liczne symulacje globalnego konfliktu nuklearnego.

wersja językowa:
z polskimi napisami

Defcon: Globalna wojna termonuklearna data premiery gry na PC:

29 września 2006 ( światowa data premiery )

24 stycznia 2008 ( data wydania w Polsce )

gry podobne do Defcon:

World Supremacy
Wargames: Defcon 1

strategiczne, zimna wojna, 2D, multiplayer, indie

Defcon to już trzeci projekt developerów ze studia Introversion Software, którzy stoją za stworzeniem Uplink: Trust is a Weakness („symulacja” życia hackera, pracującego dla wielkich międzynarodowych korporacji) oraz Darwinii (niekonwencjonalna strategia czasu rzeczywistego). Inspiracją do powstania opisywanej gry bez wątpienia był film Gry wojenne (WarGames) z 1983 roku, a konkretniej sceny, gdzie tamtejszy superkomputer przeprowadzał liczne symulacje globalnego konfliktu nuklearnego.

Całość najkrócej można opisać jako grę taktyczną rozgrywaną w czasie rzeczywistym, w której osoby siedzące przed komputerami przejmują kontrolę nad państwami posiadającymi broń nuklearną i walczą o całkowitą dominację nad naszym globem. W Defcon punkty zdobywa się głównie za unicestwienie obywateli kraju przeciwnika. Gracze decydują o wszystkim „z góry”, obserwując jedynie uproszczoną mapę Ziemi przedstawiającą aktualny rozwój wydarzeń. Największe znaczenie odgrywają tutaj atomowe silosy, gdzie znajdują się głowice jądrowe, a także rakietowe systemy obronne zdolne zniszczyć nadlatujące pociski wroga. Dużą rolę przypisano również okrętom podwodnym (możliwość przeprowadzania niespodziewanych ataków), flocie nawodnej (tropienie wspomnianych łodzi podwodnych) i lotnictwie (strategiczne bombowce przenoszą pociski nuklearne). Zwycięstwo zależy od planu działania - w momencie, gdy nasze rakiety znajdą się w powietrzu, przeciwnik zaczyna widzieć na swojej mapie położenie wyrzutni, które je odpaliły i może skutecznie kontratakować.

Pojedyncza potyczka w Defcon trwa zazwyczaj około 30-40 minut, przy czym w trybie jednoosobowym zaimplementowano możliwość przyspieszania upływu czasu nawet do dwudziestu razy. Aby zapobiec zbyt szybkiemu zakończeniu starcia, twórcy wprowadzili do zmagań pięciopoziomową skalę warunków obrony rywalizujących państw (Defense Condition, w skrócie DEFCON) - każda zmiana stanu zajmuje kilka minut. Rozgrywka rozpoczyna się na poziomie piątym, który oznacza brak jakichkolwiek akcji zaczepnych. Później skala zmienia się na 4 (można naruszać granice wrogiego kraju), 3 (możliwość przeprowadzania ataków na obszarze kontrolowanym przez oponenta), 2 (nasilenie działań ofensywno-defensywnych, ale bez użycia broni atomowej) i - ostatecznie - staje na Defcon 1 (dozwolone bombardowanie nuklearne).

Opisywana produkcja nastawiona jest głównie na potyczki w trybie wieloosobowym. Ogólnie, rywalizacja podzielona jest na dwie strony konfliktu, jednak w jednym meczu może wziąć udział maksymalnie nawet sześć osób. W takiej sytuacji gracze zawierają ze sobą sojusze, teoretycznie dążąc do pokonania wspólnego oponenta. W praktyce okazuje się jednak, że owe umowy bardzo łatwo można złamać, zdecydować się na zdradzieckie posunięcia itd. Globalna wojna nuklearna nigdy nie okazuje się być wygrana tylko dla jednej strony – w grze należy starać się być ostatnim przegranym. Z kolei w opcji singleplayer gracze mają możliwość zmierzenia się z botami sterowanymi przez komputer, lub też przejścia tutoriala, jaki w dość przystępny sposób uczy zasad rządzących rozgrywką.

Jako, że Defcon jest tytułem z akcją rozgrywaną w czasie rzeczywistym, pracownicy Introversion Software zaimplementowali opcję szybkiego przeniesienia się do Windowsa (gra działa „w tle” innych programów). Rozwój wydarzeń należy wówczas śledzić na specjalnej ikonie systemowej - jeżeli dzieje się coś ważnego (np. ktoś z graczy wystrzeli bombę atomową), to zmienia ona swój wygląd i można szybko wrócić do zmagań.

Oprawa graficzna omawianej produkcji jest dość prosta, przywodzi na myśl wspomniane na wstępie symulacje superkomputera z filmu Gry wojenne (niebieskie tło, czarne kontynenty, jednostki USA zaznaczone kolorem zielonym, wojska ZSRR - czerwonym etc.). Za ścieżkę dźwiękową odpowiada zaś duet Alistair Lindsay - Michael Maidment, czyli te same osoby, które stworzyły muzykę do Darwinii.

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer: Internet / sieć lokalna   Liczba graczy: 1 - 6   Nośnik: 1 CD  
Ocena gry 8.4 / 10 na podstawie 136 ocen czytelników.   Cena gry w dniu premiery: 19,90 PLN

wymagania sprzętowe:

Pentium III 600 MHz, 256 MB RAM, karta graficzna 32MB (GeForce 2 lub lepsza), 60 MB HDD

Defcon: Globalna wojna termonuklearna - przed premierą

Defcon: Globalna wojna termonuklearna - przed premierą (PC)

"I to właśnie tryb gry wieloosobowej jest głównym atutem nowej gry Introversion. Powiem nawet, że gdy usłyszałem o jednej z opcji, w duchu się do siebie uśmiechnąłem i pomyślałem „no tak, taki tryb rzeczywiście nie mógł zostać wymyślony w Electronic Arts czy Eidosie – mógłby źle wpłynąć na morale pracowników”. Ale zacznijmy od początku."  więcej

komentarze czytelników


Seboolek  2006-09-26 - 09:29

Moze i graficznie ta gra nie wymiata ale jakostak Ciagnie mnie aby w to zagrać :D Ta muzyczka na Trailerze mmm... Super. Musze zagrać w tą gierke.

MB92  2006-10-03 - 19:36

najlepsze jest hasło reklamujące grę "everybody dies", a gra mi się podoba, pomimo niezbyt dobrej grafiki, ale grywalność się bardziej liczy ;)

Gregor Eisenhorn  2006-10-03 - 20:34

Gry Wojenne na całego. Jeszcze jeden przykład, że Introversion to studio inne, niż wszystkie. Pomyśleć, że jeszcze kilka lat temu Uplink 1.0 był niszową gierką...

Inalian  2006-12-03 - 14:44

calkiem ciekawa gra, dobre by porac z kumplem 2 vs. 2 ;)

ObiOneMP  2006-12-03 - 23:04

zgadzam sie z przedmówca ;-)

piotrek19  2006-12-11 - 11:08

ja właśnie ściągam tę grę. Czytałem o niej w CLICKu i grałem u kumpla. Fajna giera o tym co nas moze w (nie)dalekiej przyszłości czekać.

szaszłyka?  2006-12-11 - 11:13

Kiepścizna jak można grać w takie lewe gry

kalineczko1993  2006-12-11 - 11:49

nie wiem gra brzmi dość ciekawie

emillo31  2007-10-19 - 10:27

w planie wydania w Polsce ma PLAY

super game fan  2008-01-20 - 19:25

nie wie ktoś, w jakiej tekturce to ma wyjść?

Slasher11  2008-01-23 - 10:03

Na prawdę zdziwiłem się że w końcu ktos to wydał. I bardzo dobrze! Jest jeszcze wiele Steam'owych gier nie wydanych w Polsce - PLAY - zadanie dla Was:)

Lukaszeq  2008-01-24 - 16:17

Dla mnie wypas. fajnie, że w końcu ktoś to wyda w pudełku.

emadewu  2008-02-14 - 23:45

Gra została także wydana wraz z w serii MAX Strategia 2/2008 za 14.90 , ale ... ...

blazerx  2008-02-14 - 23:49

fajna gra, najlepsza w trybie multi, dobra na pare dni a potem sie nudzi :P

squallu  2008-02-16 - 20:42

emadewu---> myslalem ze tylko ja tak mialem, niestety, widze ze Play dal plame.

Zagiel83  2008-04-13 - 22:25

Wszystkich zainteresowanych grą zapraszam na Polskie Centrum Defcon http://www.defcon.org.pl/

teh_prophet  2008-10-04 - 19:18

Pomijam fakt, że po cd-key trzeba sie skontaktować z pomocą techniczną Playa, ale to, że ci kretyni wszystkim wysyłają ten sam cd-key to jest szczyt bezczelności! Przez to, że cd-keye sie powtarzają nie moge sobie z kolegą pograć na jednym serwerze! :(

Bastek84  2012-12-17 - 00:59

Gra legenda (przynajmniej dla mnie). "Ukradła" mi sporo czasu swego czasu :) Szkoda, że nigdy nie była za mocno popularna.