Axis & Allies [PC]

Axis & Allies to rozbudowana strategia czasu rzeczywistego (RTS), za której przygotowanie odpowiadają programiści z zespołu developerskiego TimeGate Studios (twórcy znanej serii Kohan). Akcja programu przenosi graczy na fronty II Wojny Światowej - największego konfliktu zbrojnego XX-stulecia.

wersja językowa:
angielska

Axis & Allies data premiery gry na PC:

02 listopada 2004 ( światowa data premiery )

07 października 2005 ( data wydania w Polsce )

gry podobne do Axis & Allies:

Shadows of War
Blitzkrieg 2
Sudden Strike 2

strategiczne, RTS

Axis & Allies to mix gry turowej i strategii czasu rzeczywistego, oparty na popularnej grze planszowej o tym samym tytule. Za produkt odpowiadają programiści z zespołu developerskiego TimeGate Studios (twórcy znanej serii Kohan), wydawcą natomiast jest koncern Atari. Akcja programu przenosi graczy na fronty II Wojny Światowej – największego konfliktu zbrojnego XX-stulecia.

Turowa część gry jest bardzo podoba do tej, jaka występuje w grze planszowej. Gracz obejmuje dowództwo nad jednym z pięciu supermocarstw (Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, ZSRR, Niemcy oraz Japonia) i wybiera jednego z dostępnych autentycznych generałów/admirałów (Patton, Nimitz, Rommel, Tojo, Zhukov czy Montogomery). Każdy z nich posiada inne umiejętności specjalne (np. Kamikaze, bomba atomowa, zrzut zaopatrzenia, skanowanie radarem). Jeśli na którymś z pól spotkają się wojska dwóch graczy, można wygenerować wynik bitwy lub samemu ją poprowadzić. Wtedy Axis & Allies tworzy losowo teren potyczki, a gracze walczą o zwycięstwo w czasie rzeczywistym. Tu trzeba zbudować bazę i wyprodukować jednostki, które zniszczą przeciwnika. Zmagania odbywają się na obszarze trzech kontynentów: Europy, Afryki oraz Azji.

Oprócz kampanii zgodnej z faktami historycznymi (lądowanie Aliantów na plażach Normandii, zdobycie Iwo Jimy, Berlina, etc.), autorzy postanowili także zaimplementować w grze drugą, fikcyjną (np. Niemcom skutecznie udaje się odeprzeć inwazję w Normandii, a w następstwie tego zwycięstwa przeprowadzają zmasowany desant na Wyspy Brytyjskie). Te dwie kampanie dostępne są w trybie dla pojedynczego gracza. Multiplayer (sieć lokalna, Internet, kilka trybów rozgrywki) obsługuje do ośmiu graczy, a jeśli miejsce któregoś z nich jest puste, może zastąpić go komputer z zaawansowaną sztuczną inteligencją.

W grze występuje ponad sto dopracowanych jednostek. Teatr zmagań obejmuje działania lądowe, powietrzne oraz morskie, co pozwala graczom na wypracowanie unikalnych strategii (zasadzki, przerzut wojsk na tyły wroga, itp.). Podczas rozgrywki musimy dbać nie tylko o likwidowanie oddziałów przeciwnika, ale także o utrzymanie linii zaopatrzenia dla naszych oddziałów. Obrazu całości dopełniają: dopracowana warstwa audio-wizualna programu (w pełni trójwymiarowe środowisko, kamerę można swobodnie obracać) oraz łatwy w obsłudze edytor scenariuszy.

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer: Internet / sieć lokalna   Liczba graczy: 1-6   Nośnik: 2 CD  
Ocena gry 6.4 / 10 na podstawie 128 ocen czytelników.   Cena gry w dniu premiery: 49,90 PLN

wymagania sprzętowe:

Pentium 4 2 GHz, 384 MB RAM, karta grafiki 64MB (GeForce 3 lub lepsza), 1.4 GB HDD

Axis & Allies - recenzja gry

Axis & Allies - recenzja gry (PC)

"Niestety, interfejs obsługi budynków nie jest najszczęśliwiej rozwiązany – każda kwatera danego typu wojsk (np. piechoty lub czołgów) może „obsłużyć” tylko kilka wybudowanych w nim jednostek, więc jeśli ustawiłeś np. 10 kwater piechoty, trzeba się trochę po nich naklikać, aby znaleźć wolny slot na kolejny regiment. Większość budowli umożliwia badanie różnego typu ulepszeń i modyfikacji sprzętu (np. lepsze działa, szybszy ruch jednostek, większa żywotność itp.). Dodatkową gotówkę zyskujemy dzięki stawianiu nowych baz i zajmowaniu miast. Wraz z kolejnymi miastami zwiększa się powierzchnia naszego terytorium, co symbolizowane jest za pomocą przesuwającej się zielonej linii granicznej. Ciekawym pomysłem, zaczerpniętym z erpegów, jest przyznawanie punktów doświadczenia, zwiększających walory bojowe danej jednostki. Dzięki temu rozwiązaniu mniej liczni, ale doświadczeni weterani mogą skutecznie zniszczyć tłum żółtodziobów wroga. Tu możliwości jest sporo, bo w grze uczestniczy ponad sto typów jednostek. Przygotowanie ich aż tylu to był, moim zdaniem, próżny trud – lepiej było zrobić ich o połowę mniej, a lepiej zbalansować."  więcej

komentarze czytelników


wolfen3741  2004-06-04 - 15:42

Sądząc po screenach to na hit się nie zanosi :(

bedzio  2005-01-20 - 14:29

no tez tak sadze ale sciagnolem se rok temu 1 cd i teraz sciagam 2 :] zobaczy sie co to ...

swietlik94  2008-01-05 - 16:08

Na http://www.lem.com.pl/sklep.html jest za... uwaga!... 4,99! Muszę to mieć!

meryphillia  2008-01-05 - 16:11

Gra nie warta nawet tych 5 złotych... Może w czasach gdy była wydana, to rzeczywiście została niedoceniona (chyba jedna z pierwszych strategii RTS polegających na zajmowaniu "punktów kontroli", cos na wzór tych z Company Of Heroes), ale w obecnych czasach, traci "myszka" aż za bardzo...

swietlik94  2008-02-13 - 09:22

Już zamówiłem. Przyjdzie mi w tym tygodniu :). Cieszę się bardzo :).