Data wydania: 20 września 2004
Osadzona w świecie Warhammera 40,000 strategia czasu rzeczywistego, powstała we współpracy firmy THQ ze znanym z Homeworlda studiem Relic Entertainment. Fabuła Dawn of War skupia się na jednym z wielu konfliktów świata Warhammera, opisując losy niejakiego Gabriela Angelosa – dowódcy Kosmicznych Marines z zakonu Blood Ravens, który usiłuje zapobiec inwazji orków na jego planetę.
GRYOnline
Gracze
Steam
Warhammer 40,000: Dawn of War to pierwsza gra strategiczna rozgrywana w czasie rzeczywistym i osadzona w realiach świata Warhammer 40,000, która powstała dzięki współpracy firmy THQ (jednego z największych światowych wydawców gier) oraz studia Relic Entertainment (znanego m.in. z obu części znakomitego Homeworlda). Warhammer 40,000 to mroczny, futurystyczny świat znany z gier firmy Games Workshop. Pomimo tego, iż składa się on z milionów uniwersów, w Dawn of War autorzy postanowili skupić się wyłącznie na jednym z nich i na jednej konkretniej wojnie. W trybie dla pojedynczego gracza mamy okazję wcielić się w postać Gabriela Angelosa, dowódcę Kosmicznych Marines z Blood Ravens, który usiłuje zapobiec inwazji Orków na jego planetę. Fabuła rozwija się dzięki specjalnym przerywnikom filmowym i rzecz jasna stopniowo odkrywa przed grającym kolejne wątki i tajemnice. Gra wykorzystuje trójwymiarowy silnik graficzny, przy czym, jeżeli chodzi o wygląd jednostek, to autorzy starali się, by wyglądały one niemal identycznie jak ich odpowiedniki sprzedawane przez Games Workshop. Teren zaś, z racji tego, iż nie pełni pierwszorzędnej roli w grach Games Workshop, stworzono w oparciu o własne wyobrażenia. Całość wykonana została mrocznym, gotyckim stylu, zaś dwa przeważające typy krajobrazu to ruiny miast i terenów zurbanizowanych oraz nieprzenikniona dżungla, która stopniowo pochłania zniszczone zabudowania.
Podobnie jak w każdym RTS-ie, tak i w tym przypadku solą rozgrywki jest dowodzenie oddziałami w walce, jednakże dzięki samej charakterystyce świata Warhammer 40,000, wygląda ona bardzo efektownie i brutalnie. Liczne eksplozje i rozbłyski z futurystycznych broni w połączeniu z bestialską walką wręcz, przebijaniem przeciwników, rzucaniem nimi, czy miażdżeniem, tworzy naprawę niecodzienne widowisko. Co prawda gra kładzie nacisk na potyczki małych oddziałów wojsk, ale pozwala również na toczenie ogromnych bitew, gdzie po każdej stronie walczy od 80 do 150 jednostek. W Warhammer 40,000: Dawn of War zobaczymy szereg nacji znanych miłośnikom tego świata, w tym: wykorzystujących ciężką piechotę, broń o dużej sile rażenia i dużym zasięgu oraz zaawansowane pojazdy bojowe „Space Marines”, znakomicie przysposobionych do walki na małe dystanse i niezwykle licznych Orków, czy „Chaos Space Marines”, którzy w swych szeregach mają m.in. potężne Demony oraz fanatycznych wyznawców kultu (Cultist). Na wynik starć poza samą taktyką ma wpływ spora ilość czynników pobocznych, takich jak: morale, wykorzystywana broń, czy osłona jaką daje teren.
Dużą rolę w działaniach mają również surowce. W przypadku Warhammer 40,000: Dawn of War możemy jednak zapomnieć o tradycyjnym modelu pozyskiwania środków niezbędnych do funkcjonowania, typu: baza, kopalnia i jednostki trudniące się wydobyciem, oraz o budowie oddziałów w przeciągu kilku sekund. Nie pasuje on bowiem do tego świata, gdzie wyszkolenie Kosmicznego Marine trwa dwanaście lat, a jedna planeta bądź nawet grupa planet, zajmuje się produkcją jednej tylko części czołgu, czy wydobyciem jednego minerału. Tutaj cały system surowców związany jest ze zdobywaniem i kontrolowaniem strategicznych lokacji. Im więcej owych lokacji znajduje się pod Twoją kontrolą, tym większą liczbę oddziałów otrzymujesz do ich ochrony. Dzięki temu nie występują tu sytuacje, w których zajęcie jednego tylko, newralgicznego obszaru, przekreśla szanse na wygraną. W grze występują co prawda bazy i budynki (m.in. generatory energii, magazyny broni i amunicji, centra telekomunikacyjne), nie pełnią one jednak roli centralnych punktów, lecz zwykłych baz polowych, ostatniego azylu przed linią frontu. To w nich wojska mogą odpocząć i uzupełnić zaopatrzenie. Nie są też one w żaden sposób budowane od podstaw, podobnie zresztą jak jednostki, lecz transportowane na miejsce. Dla przykładu siły Space Marines dostarczają sprzęt i wyposażenie z orbity planety.
Warhammer 40,000: Dawn of War poza trybem jednoosobowym, umożliwia też grę wieloosobową w sieci lokalnej i w Internecie, maksymalnie sześciu osobom.
Autor opisu gry: Mariusz Klamra
Platformy:
PC Windows
Producent: Relic Entertainment
Wydawca: THQ Inc.
5GIER
Warhammer 40,000: Dawn of War to seria gier strategicznych czasu rzeczywistego (RTS) osadzonych w mrocznym i brutalnym uniwersum science fiction. Cykl został wykreowany przez kanadyjskie studio Relic Entertainment i dopiero jego czwarta odsłona była dziełem innego zespołu – KING Art Games. Funkcję jego wydawcy na przestrzeni lat pełniły firmy THQ, SEGA, Deep Silver i samo Relic Entertainment.
Recenzja GRYOnline
„Warhammer 40,000”. Uniwersum wiecznej wojny, przepełnione z jednej strony najnowocześniejszą techniką, z drugiej zaś – mroczną magią, starożytnymi artefaktami i plugawymi demonami. Uniwersum, w które wkraczasz i Ty.
26 sierpnia 2012
W sierpniowym wydaniu "Gry na słowa" recenzujemy "Fałszywych bogów" - powieść ze świata Warhammera 40 000, "Lwa Kairu" czyli wariację na temat asasynów oraz przyglądamy się klasyce militarnego SF. Zapraszamy!
19 sierpnia 2004
Klimat Warhammera 40,000 emanuje heroicznym i brutalnym pomieszaniem gotyku z wizjami przyszłości. To świat, w którym istnieje tylko wojna... "Dawn of War" ma nam przedstawić jak wygląda strategia czasu rzeczywistego nowej generacji.
Wielki mod Redux do pierwszego Warhammer 40,000: Dawn of War doczekał się nowej wersji, która wprowadza m.in. dodatkową jednostkę oraz szereg map.
Pliki do gier
Adrian Werner
16 czerwca 2025
Studio Relic Entertainment ogłosiło, że jeszcze w tym roku na rynku ukaże się Warhammer 40,000: Dawn of War w wersji ostatecznej.
gry
Kamil Kleszyk
22 maja 2025
Sega przygotowała rocznicowe wydanie Dawn of War i Dawn of War 2. Z tej okazji posiadacze tych produkcji otrzymali za darmo wszystkie dodatki.
gry
Marcin Bukowski
20 września 2024
Każda gra chciałaby zapisać się w historii swojego gatunku złotymi zgłoskami, lecz udaje się to niewielu. Dawn of War może pochwalić się nie tylko tym osiągnięciem, ale także faktem, że w ogóle się nie zestarzało.
opinie
Przemysław Dygas
20 lipca 2022
Ukazała się nowa wersja Redux Mod, czyli jednej z najpopularniejszych modyfikacji do Warhammer 40,000: Dawn of War - Soulstorm. Projekt odświeża zarówno grafikę, jak i rozgrywkę w tym RTS-ie.
Pliki do gier
Adrian Werner
17 stycznia 2022
Ukazała się nowa wersja Ultimate Apocalypse, czyli jednej z najpopularniejszych modyfikacji do Warhammer 40,000: Dawn of War - Soulstorm. Wprowadza ona m.in. kompatybilność z fanowską frakcją Tyranidów.
Pliki do gier
Adrian Werner
18 lipca 2021
W najnowszym przeglądzie omawiamy mody do takich gier jak Duke Nukem 3D, Wiedźmin 2: Zabójcy Królów, IL-2 Sturmovik: Cliffs of Dover i Medieval II: Total War oraz serii Mount & Blade i Men of War.
gry
Adrian Werner
29 maja 2013
W najnowszym przeglądzie modów omawiamy takie projekty jak Aliens: Killing Floor, modyfikacje wzbogacające Far Cry 3, Portal 2 Memories, Legacy Era: Second Imperial Civil War, tryb DirectX10 do Aliens: Colonial Marines i fanowskie łatki do Vampire: The Masquerade – Bloodlines.
gry
Adrian Werner
18 lutego 2013
Wracamy z cyklem Najlepsze Modyfikacje. Zmieniamy przy okazji jego formułę. Od teraz kolejne odcinki będą publikowane raz w tygodniu.
gry
Adrian Werner
18 stycznia 2013
Saints Row oraz Warhammer 40,000 należą do najpopularniejszych marek koncernu THQ. Nie tylko cieszą się uznaniem krytyków, ale i graczy, którzy cenią je nierzadko wyżej od bardziej promowanych tytułów reprezentujących podobne gatunki. I choć pod względem wyników sprzedaży Saints Row i Warhammer 40,000 nie wypadają jakoś fenomenalnie, to jednak nie mają się czego wstydzić.
gry
Piotr Doroń
16 września 2010
Popularne pliki do pobrania do gry Warhammer 40,000: Dawn of War.
mod Warhammer 40,000: Dawn of War - Camera Zoom Mod v.1.2 - 16 czerwca 2019
trainer Warhammer 40,000: Dawn of War - v1.51 +2 Trainer - 19 października 2007
mod Warhammer 40,000: Dawn of War - map pack - 14 grudnia 2004
trainer Warhammer 40,000: Dawn of War - +3 trainer - 27 września 2004
demo Warhammer 40,000: Dawn of War - - 10 września 2004
mod Warhammer 40,000: Dawn of War - RDN Toolkit v.1.41 - 5 grudnia 2005
patch Warhammer 40,000: Dawn of War - v.1.40 - v.1.41 English/international - 17 listopada 2005
patch Warhammer 40,000: Dawn of War - v.1.41 Full English/international - 29 listopada 2005
patch Warhammer 40,000: Dawn of War - v.1.41 – v.1.50 English/international - 30 czerwca 2006
trainer Warhammer 40,000: Dawn of War - Unlocker - 8 lutego 2007
Wymagania sprzętowe gry Warhammer 40,000: Dawn of War:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Pentium 4 2.2 GHz, 512 MB RAM, karta grafiki 64 MB (GeForce 3 Ti200 lub lepsza), 2 GB HDD, Windows 98/Me/2000/XP.
Lista dodatków do gry Warhammer 40,000: Dawn of War:
Dodatek
4 marca 2008
Strategiczne
Kolejne samodzielne rozszerzenie do wydanej w 2004 roku strategii czasu rzeczywistego Warhammer 40,000: Dawn of War. Dodatek zatytułowany Soulstorm oferuje graczom tylko jedną nową kampanię fabularną, jednak obejmuje ona zasięgiem cały system gwiezdny Kaurva, z czterema planetami i trzema księżycami. Na tym właśnie terenie dochodzi do konfliktu pomiędzy dziewięcioma frakcjami, pragnącymi zbadać występującą tu tytułową anomalię (w polskiej wersji gry zwaną Burzą Spaczni). Opisywane rozszerzenie wprowadza dwie niedostępne wcześniej grywalne frakcje. Pierwszą z nich są przesiąknięci złem piraci, zwani Mrocznymi Eldarami, zaś drugą stanowią bezgranicznie oddane Imperatorowi Siostry Wojny. Oprócz tego każda z dotychczasowych stron konfliktu otrzymała nowe jednostki (w tym, po raz pierwszy w serii, pojazdy latające). Usprawnienia nie ominęły także trybu multiplayer, wzbogaconego o kolejne mapy oraz system medali zdobywanych za osiągnięcia.
GRYOnline
Steam
Gracze
Dodatek
9 października 2006
Strategiczne
Samodzielny dodatek do opracowanej przez studio Relic Entertainment strategii Warhammer 40,000: Dawn of War. Podstawową nowinką, jaką wprowadza rozszerzenie o nazwie Dark Crusade, są dwie frakcje. Pierwszą z nich stanowi rasa humanoidalnych robotów o nazwie Necroni, będących prawdziwymi maszynami do zabijania. Druga to posługujące się zaawansowaną technologią oraz rozwiniętą dyplomacją Dominium Tau. Akcja gry osadzona została na pustynnej planecie Kronus, na którą zęby ostrzą sobie także znane z wcześniejszych odsłon frakcje (łącznie jest ich siedem). W trybie kampanii celem zabawy jest podbicie 25 prowincji planety, przy czym twórcy zrezygnowali z typowo liniowej fabuły (nie licząc kilku kluczowych momentów), pozwalając graczom na pełną swobodę w podbijaniu całego terenu. Jedną z nowości dodatku jest także zmodyfikowany system rozwoju bohaterów, którzy mogą nabywać lepsze uzbrojenie i umiejętności za pomocą specjalnych punktów, gromadzonych w toku rozgrywki.
GRYOnline
Steam
Gracze
Dodatek
19 września 2005
Strategiczne
Pierwsze oficjalne rozszerzenie do osadzonego w uniwersum Warhammera 40,000 RTS-a studia Relic Entertainment. W Dawn of War: Winter Assault twórcy znacząco rozbudowali tryb dla jednego gracza, wprowadzając cztery odrębne kampanie fabularne oraz sporo nowych funkcjonalności. Fabuła dodatku osadzona została na skutej lodem planecie Lorn V i obraca się wokół niszczycielskiej maszyny o nazwie Tytan Dominatus, stworzonej w wulkanicznych kuźniach Marsa i będącej obiektem pożądania niemal wszystkich ras, z których każda pragnie wykorzystać ją we właściwy sobie sposób. W trakcie kampanii Ładu możemy stanąć na czele grupy uderzeniowej Eldarów, bądź jednego z regimentów Gwardii Imperialnej. W służbie Chaosu przejmujemy zaś kontrolę nad orkami z klanu Wrednych Słońc, lub zdradzieckimi Kosmicznymi Marines Chaosu. Zarówno nowa frakcja Gwardii Imperialnej, jak i te znane już wcześniej otrzymały sporą liczbę nowych jednostek. Widocznej poprawie uległa też warstwa wizualna gry.
GRYOnline
Steam
Gracze
Średnie Oceny:
Średnia z 6 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 2222 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Przytłaczająco pozytywne"
Średnia z 8381 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Piotr Deja
Recenzent GRYOnline.pl
2004.11.09
„Warhammer 40,000”. Uniwersum wiecznej wojny, przepełnione z jednej strony najnowocześniejszą techniką, z drugiej zaś – mroczną magią, starożytnymi artefaktami i plugawymi demonami. Uniwersum, w które wkraczasz i Ty.
Seba01
Ekspert
2022.04.24
Naprawdę świetny RTS i zarazem pierwszy tytuł z serii WH40k. Jak to klasyczne strategie: buduj, ulepsz, rekrutuj, wyposaż i zniszcz. Ale jak na tamte czasy była to bardzo solidna pozycja. Ciekawe frakcje, sposoby budowania, kampania, kwestie dialogowe Kosmicznych Marines (bardzo motywujące) i ogółem klimat. Głównymi bolączkami są: błędne rozdzielczości, mała liczba misji, która przynajmniej nadrabia dodatkami czy znikająca muzyka i kwestie jednostek po załadowaniu zapisu gry, a tak to całkiem ciekawy tytuł. Dla fanów RTS-ów i tego uniwersum - polecam!
Przemysław Dygas
GRYOnline.pl Team
2025.10.15
Mateusz Zelek
GRYOnline.pl Team
2025.10.14
Messerschmitt
Ekspert
2020.11.26
Jakub Błażewicz
GRYOnline.pl Team
2016.03.30
Ocena STEAM
Przytłaczająco pozytywne (8 381)
Główne zalety gry
Główne wady gry
Funkcje lub elementy, których brakuje w grze według użytkowników
Podsumowanie
Podsumowanie recenzji użytkowników wygenerowane przez AI,
Waisien Junior
Jakiś gościu pisze w komentarzu z 2010 roku, że słaba grafika… kompletne odklejenie od rzeczywistości. W 2004 roku w CD action zrecenzowano tę grę o ile dobrze pamiętam na 9+ / 10. Grafika była właśnie jednym z wyróżniających się elementów. Przypominam, że to był RTS. W tym czasie wydany była inna świetna gra „Rome total war”, której grafika na polu bitwy była zdecydowanie poniżej poziomu WH, a intak była super. Pamiętajmy, że to był rok 2004, i RTSy w 3d miały masę ograniczeń. Najlepsze kompy wymiękały na DoW.
Jak dla mnie ta gra po blisko 20 latach jest nadal klasykiem. W dniu premiery miałem 14 lat i bardzo ubolewałem, że mój komp tego nie udźwignął. Rok później miałem już sprzęt który sobie z tym radził. Była to jedna z najlepszych kampanii RTS w jakie grałem i jedyny RTS osadzony w przyszłości który wciągnął mnie bardziej niż świat fantasty i odciągnął od grania w RPGi
Goten Generał
Grałem w te gre kiedyś i planuje wrócić po długim czasie . Ech piękne wspomnienia
Maniek9012 Generał
Z okazji 20 rocznicy premiery gry Relic postanowił udostępnić w serwisie STEAM wszystkie dodatki jeśli posiadało się podstawkę na koncie: https://store.steampowered.com/news/app/4570/view/4690025373163919797?l=polish
Ponadto kupując od teraz podstawkę ma się dostęp do wszystkich dodatków które wyszły do gry.
Iselor Senator
No zobaczymy. Odpaliłem pierwszy raz. Mam ywdanie z Extra Klasyki, ale to tylko podstawka, bez dodatków. Nie szkodzi, dawno już nie grałem w żadnego RTSa, wygląda na to że ładnie działa na Win 10 z relatywnie nowoczesnymi komponentami. Dobrze, bo się bałem że będą problemy.