

Mortal Kombat X
Kontynuacja wydanej w 2011 r. bijatyki studia NetherRealm, która po latach przerwy przywróciła palmę pierwszeństwa kultowej serii Mortal Kombat. Do naszej dyspozycji w Mortal Kombat X oddano pokaźny zestaw wojowników – zarówno tych znanych, jak i zupełnie nowych.
producent: NetherRealm Studios wydawca: Warner Bros. Games Strona oficjalna
Fabuła
Akcja Mortal Kombat X rozgrywa się 25 lat po wydarzeniach z poprzedniej odsłony, których efektem był pakt o nieagresji z nowym cesarzem Zaświatów: Kothal Khanem, dawniej generałem na usługach potężnego Shao Khana. Jednakże pokojowi zagraża bunt „córki” byłego imperatora – Mileeny. To jednak nic w porównaniu z innym, znacznie starszym i potężniejszym wrogiem, z którym będzie musiało się zmierzyć nowe pokolenie wojowników.
Mechanika
Mortal Kombat X nie wprowadza większych zmian w rozgrywce. Mamy więc do czynienia z typową bijatyką z widokiem z boku i czterema przyciskami odpowiadającymi za ataki, które możemy łączyć w różne kombinacje. Starcia są tu wyjątkowo krwawe, co podkreśla efekt rentgenowski towarzyszący niektórym ciosom specjalnym oraz ikoniczne fatality. Te zresztą doczekały się nowej wersji w postaci odświeżonych brutality (niemających wiele wspólnego z mechaniką o identycznej nazwie znaną ze starszych odsłon).
W grze powróciło większość starych wojowników pokroju Raidena, Scorpiona czy Sub-Zero, ale twórcy wprowadzili także garść nowicjuszy. Część z nich jest inspirowana ulubieńcami fanów, aczkolwiek znalazło się też miejsce dla zupełnie nowych postaci. Co więcej, NetherRealm Studios dodało nowinkę w formie alternatywnych wersji zawodników. Każdy wojownik jest dostępny w trzech wariantach reprezentujących odmienne style walki. Zabawę urozmaica też powrót interaktywnych aren oraz paska kondycji, którą zużywamy na korzystanie z elementów środowiskowych oraz bieganie.
Tryby gry
Mortal Kombat X pozwala walczyć przeciwko komputerowi lub innym graczom w pojedynczych starciach, ale to nie jedyna opcja. Tytuł uwzględnia też m.in. kampanię fabularną złożoną z dwunastu rozdziałów, tryby treningu i przetrwania, wieże, kryptę z sekretami i osiągnięciami oraz sieciowe wojny stronnictw, w których opowiadamy się po jednej z pięciu stron. Zabrakło natomiast starć 2 na 2.
Kwestie techniczne
Trójwymiarową oprawę graficzną Mortal Kombat X oparto na silniku Unreal Engine 3, przy czym przesiadka na konsole ósmej generacji pozwoliła twórcom znacznie zwiększyć szczegółowość modeli postaci i lokacji w porównaniu do odsłony z 2011 roku.
Minirecenzja Mortal Kombat X – najkrwawsza bijatyka w Twojej kieszeni
- Duża płynność i dynamika;
- Oprawa audiowizualna;
- Ciekawy system zbierania wojowników.
- Walce brakuje głębi;
- Sporadycznie występujące fatality.
Kiedy po raz pierwszy zapowiadano mobilną wersję Mortal Kombat X, zdziwieniu pośród graczy nie było granic. Niewiele później wszystko stało się jasne – edycja, która trafiła na urządzenia mobilne nie jest bezpośrednim portem, lecz swoistą wariacją po prostu bazującą na postaciach i uniwersum, które możemy oglądać na potężniejszym sprzęcie. W dużym skrócie – Mortal Kombat X jest uproszczoną bijatyką, w której oprócz walki zbieramy także karty.
Wyprowadzanie kolejnych ciosów, robienie fatality oraz brutality zostało dopasowane do infrastruktury urządzeń mobilnych. Samej postaci jako takiej niestety nie możemy kontrolować, ale szczęśliwie decyzja o zadawaniu ciosów i blokowaniu należy już do nas. Dotykając ekranu jednym lub dwoma palcami, oraz przesuwając dłonią w wyznaczonym kierunku tworzymy kombosy, których nie powstydziłaby się pełnoprawna wersja gry. Wszystko jest niezwykle dynamiczne oraz płynne i po prostu sprawia przyjemność, choć trzeba także zauważyć, że po pewnym czasie zaczyna być lekko monotonne. Postacie nie dysponują przesadnie dużym repertuarem ruchów, a same fatality wykonujemy niestety bardzo sporadycznie. Jeżeli nam to jednak nie przeszkadza – przy grze będziemy się świetnie bawić.
Formuła rozgrywki opiera się na starciach trzyosobowych drużyn – postacie należące do naszej ekipy mierzą się z kolejnymi przeciwnikami. Odnoszenie zwycięstw pozwala na zdobywanie punktów doświadczenia oraz waluty, ta z kolei odblokowuje możliwość kupna pakietów specjalnych kart – pośród nich znajdujemy kolejnych bohaterów. Większość to mało znaczący przeciętniacy, ale trafiają się także kultowe postacie z serii takie jak Sub-Zero czy Scorpion. Każdą postać możemy dodatkowo rozwijać i podnosić jej statystyki. Pomysł jest prosty, ale fani karcianek i kolekcjonerstwa zapewne szybko dadzą się mu pochłonąć.
Oprawa audio-wizualna prezentuje się fantastycznie – gra wykorzystuje assety oraz modele widziane w Mortal Kombat X z konsol oraz pecetów i choć są one odrobinę słabszej jakości, ciężko cokolwiek im zarzucić. Animacje są bardzo dobrze zrealizowane, wyprowadzane ciosy krwawe, a towarzyszące bitce odgłosy nadają całości niepowtarzalnego klimatu. Jeśli nie oczekujecie przesadnie skomplikowanego mordobicia – przy tym tytule da się spędzić naprawdę długie godziny.
Ostatnia modyfikacja 2 lutego 2016
Tryb gry: single / multiplayer Tryb multiplayer: Internet
Rozmiar aplikacji: duża (powyżej 500 MB)
Ocena użytkowników: 4,5 / 10 na podstawie 2633 głosów czytelników.
Klasyfikacja PEGI Mortal Kombat X




Mortal Kombat X Wymagania sprzętowe
PC Windows
- Minimalne:
- Intel Core i5-750 2.67 GHz/AMD Phenom II 965 3.4 GHz
- 3 GB RAM
- karta grafiki 1 GB GeForce GTX 460/Radeon HD 5850 lub lepsza
- 25 GB HDD
- Windows Vista/7/8 64-bit
- Zalecane:
- Intel Core i7-3770 3.4 GHz/AMD FX-8350 4.0 GHz
- 8 GB RAM
- karta grafiki 2 GB GeForce GTX 660/3 GB Radeon HD 7950 lub lepsza
- 40 GB HDD
- Windows 7/8 64-bit