Europa Universalis IV [PC]

Europa Universalis IV jest czwartą odsłoną niezwykle popularnego cyklu gier strategicznych, rozwijanego przez firmę Paradox Interactive. Gracze mają okazję pokierować rozwojem jednej z ponad 250 nacji na przestrzeni 300 lat. Tytuł oferuje rozbudowane mechanizmy związane m.in. z zarządzaniem polityką wewnętrzną, dyplomacją, gospodarką i wojskowością, a jednocześnie bazuje na bogatym zbiorze informacji o historycznych postaciach, wydarzeniach i miejscach.

wersja językowa:
angielska

Europa Universalis IV data premiery gry na PC:

13 sierpnia 2013 ( światowa data premiery )

obecnie brak planów wydania ( w Polsce )

13 sierpnia 2013 ( premiera w USA )

gry podobne do Europa Universalis IV:

Crusader Kings II: Charlemagne
Crusader Kings II: Rajas of India

strategiczne, ekonomiczne, RTS, multiplayer, strategiczne wojenne

Na przestrzeni kilkunastu lat seria Europa Universalis doczekała się wiernego grona entuzjastów i jednocześnie miana jednej z najważniejszych w gatunku komputerowych strategii. Ekipa deweloperska firmy Paradox Interactive długo, bo ponad sześć lat kazała czekać na czwartą odsłonę (trzecia część ukazała się na początku 2007 roku), starając się, by trafiła ona w gusta fanów.

Wzorem wcześniejszych odsłon cyklu, w Europa Universalis IV gracz wciela się w rolę szarej eminencji, która kieruje rozwojem wybranego kraju na przestrzeni wieków. Tym razem do wyboru jest ponad 250 nacji zamieszkujących praktycznie cały glob. Zależnie od scenariusza długość historycznego okresu gry może wynosić nawet blisko 400 lat (w kampanii głównej).

Zadanie jest o tyle skomplikowane, że w rękach gracza znajduje się całe spektrum spraw związanych z rządzeniem – począwszy od ustroju, poprzez politykę zagraniczną, handel, gospodarkę i strukturę społeczną, a na badaniach naukowych, wojskowości, działaniach militarnych, eksploracji świata i kolonizacji nowych terytoriów skończywszy.

W Europa Universalis IV deweloperzy zdecydowali się wzbogacić dobrze znaną fanom mechanikę o nowe elementy. Jedną ze znaczących innowacji stanowi system Monarch Power, w którym osobowość władcy wpływa na możliwość podejmowania działań (przykładowo monarcha o wojowniczym usposobieniu będzie szybciej rozwijał technologie militarne). Spore zmiany wprowadzono również w sferze dyplomacji i handlu.

Twórcy gry postarali się o solidne fundamenty historyczne. W EU IV pojawia się 4 tys. nazwisk przywódców państw i cała plejada innych postaci znanych z kart podręczników do historii. Zadbano również o zaakcentowanie najważniejszych wydarzeń w dziejach, które nierzadko mają wpływ na rozgrywkę.

Gra oferuje kilka trybów rozgrywki, zarówno dla pojedynczego gracza jak i do zabawy wieloosobowej za pośrednictwem Internetu. W zmaganiach multiplayer uczestniczyć mogą maksymalnie 32 osoby. Zależnie od wybranej opcji możliwa jest kooperacja lub rywalizacja.

Europa Universalis IV bazuje na sprawdzonym, choć stale udoskonalanym silniku Clausewitz Engine 2.5, który wcześniej zastosowany został m.in. w grach Victoria II oraz Crusader Kings II. W porównaniu z poprzednią odsłoną cyklu wiele wysiłku włożono w ulepszenie warstwy wizualnej. Trójwymiarowa mapa świata w grze wykonana została z uwzględnieniem przebiegu granic historycznych prowincji, a także z naniesieniem właściwej rzeźby terenu i dynamicznym przedstawieniem zmieniających się pór roku.

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer: Internet   Liczba graczy: 1-32  
Ocena gry 9.3 / 10 na podstawie 1391 ocen czytelników.  

wymagania sprzętowe:

Pentium IV 2.4 GHz, 2 GB RAM, karta grafiki 512 MB (GeForce 8800 GT lub lepsza), 2 GB HDD, Windows XP/Vista/7/8, łacze internetowe

Recenzja gry Europa Universalis IV - najlepszej strategii firmy Paradox

Recenzja gry Europa Universalis IV - najlepszej strategii firmy Paradox (PC)

"Ułatwienie komunikacji z grą nie oznacza wcale uproszczenia rozgrywki – mimo pozorów ta jest jeszcze bardziej złożona niż poprzednio. Podstawową wersję tytułu zbudowano z co najmniej tylu elementów, co „trójkę” z wszystkimi dodatkami. Szczególnie cieszy rozszerzenie opcji dyplomatycznych, umożliwiających bardziej skomplikowane operacje, jak i rozbudowany wątek szpiegowski (pozwalający nie tylko na podburzanie poddanych wroga, ale wręcz psucie jego reputacji, podrabianie dokumentów itd.). Ewolucji i poprawie uległ praktycznie każdy aspekt zabawy. Budynków i oddziałów wojskowych jest odczuwalnie więcej, a różnice między nimi są znacznie wyraźniejsze – dotyczy to nie tylko poziomu danej technologii, ale też kultury czy religii. Podobnemu rozszerzeniu poddano także opcje ustrojowe, które są częściowo typowe dla wybranego kraju (Polska posiada między innymi wojsko komputowe i konstytucję nihil novi), ale w głównej mierze zależą od decyzji gracza. Jest tak, ponieważ co kilka poziomów rozwoju administracji możemy wybrać jedną z 15 zróżnicowanych ścieżek ideowych, gwarantujących różne bonusy i modyfikatory, odblokowywane w ustalonym porządku. Warto zaznaczyć, że system ten jest czytelniejszy i przyjemniejszy niż w Europie Universalis III.więcej

Europa Universalis IV preorder trailer

Europa Universalis IV preorder trailer [0:46]

Trailer do gry Europa Universalis IV, produkcji studia Paradox Interactive. Materiał video wypuszczono przy okazji uruchomienia preorderu.

komentarze czytelników (312)


Aurelius  2014-08-04 - 09:52

To z tego co piszecie, to twórcy zabili grę na nowym patchu :P. Więc chyba go nie zainstaluję.

Drackula  2014-08-04 - 09:57

sporo z achievementow jest obecnie niewykonalnych poprzez miane westernizacji. Poprostu nie wyobrazam sobie jak Kongo moze podbic cala afryke lub Najd zislamizaowac afryke, europe i azje :/ zabic nie zabili ale jest znacznie trudniej. Oczywsice ruskie jeszcze bardziej przegiete, w mojej grze ruskim nie przeszkadzalo to ze raz za razem liczbe ich wojska pomniejszalem o 300k, i tak podbili indonezje :0.

Wismerin  2014-08-04 - 10:06

Cholera no, jeszcze mógłbym zrozumieć zwiększenie czasu westernizacji (chociaż tutaj też przesadzili) ale kompletny brak jakichkolwiek zmian jednostek jest grubą przesadą. Przecież właśnie po to robiło się westernizację, taką Polską można było bez problemu nadgonić zachód w technologiach i jedynym problemem były lepsze jednostki co może przesądzić o wyniku wojny. O ile wcześniej były jakieś szanse gry nacjami stepowymi, czy plemionami w ameryce tak teraz są one całkowicie niegrywalne. Z Agreesive expansion zauważyłem, że już trochę to poprawili. W jednym patchu gdy podwyższyli tą wartości podbijając Osmanami Mameluków Szwecja wchodziła przeciwko nam do koalicji. :P Wygląda na to, że teraz najbardziej rośnie to wśród sąsiadów.

Aurelius  2014-08-04 - 10:35

Powiedzcie mi proszę jeszcze jak pozbywacie się nacji kolonialnych (albo nie pozwalacie na ich powstanie). Jak widzę, że co chwilę z moich prowincji uwalniają się takie kraje, to nie chce mi się przez to prowadzić dalej kolonizacji.

Wismerin  2014-08-04 - 10:43

Ich się nie da pozbyć, zawsze będą się tworzyć. Chyba, że będziesz podbijał państwa Azji lub kolonizował Afrykę. Tam osobne państwa się nie tworzą.

Aurelius  2014-08-04 - 10:47

To jaki jest właściwie sens kolonizacji w Ameryce?

Wismerin  2014-08-04 - 10:59

Pewne przychody od nich dostajesz ale w głównej mierze nie ma sensu. Znacznie bardziej opłaca się zajmować Afrykę oraz Azję, dodatkowo nie będzie problemów z buntami kolonii.

Drackula  2014-08-04 - 12:05

akurat te kolonie to fajna sprawa, duzo latwiej jest przejac kontrole nad amrykami ktore sa usiane koloniami niz nalezace bezposrednio do danych panstw. KOlonie mozesz przejac jako calosc pod swoje wladanie, wczesniej mogles sobie pozwolic tylko na okreslona liczbe prowincji. Jedyna wada to wiecej micromanagmentu aby kolonie nie dazyly do niepodleglosci. inna ciekawa opcja jest protektorat, mozesz teraz taka japonie zrobic protektoratem i przestac sie nimi przejmowac :)

wert  2014-08-05 - 11:48

No i kupiłem Res Publice i dodali (trochę pozmieniali) nowe idee. Teraz jest w sumie 18 idei a możemy wziąć praktycznie 5-6 (7 i 8 to już praktycznie późny etap gry) - i bądź tu mądry i wybierz coś :)

Wismerin  2014-08-05 - 11:56

@wert A czy te nowe idee nie są dostępne nawet bez dodatku? Zauważyłem, że kilka dodali a dodatku nie posiadam

wert  2014-08-05 - 12:39

Szczerze to nie wiem - nie grałem trochę i zagrałem dopiero z dodatkiem. Spróbuję wieczorem uruchomić bez tego dodatku i zobaczę.

Wismerin  2014-08-05 - 13:05

Chodzi Ci o humanist ideas, influence ideas oraz maritime ideas, tak?

wert  2014-08-05 - 13:40

Tak, właśnie te. I takie pytanie - co to jest Nacjonalizm?

Wismerin  2014-08-05 - 14:00

nacjonalizm to wartość zwiększająca ryzyko buntu po zdobyciu prowincji. Gdy najedziesz kursorem na szansę rewolty pojawią Ci się różne współczynniki, jeden z nich to nacjonalizm. Może założymy jakiś temat poświęcony grom paradoxu? Było by przejrzyściej.

kolrun  2014-08-05 - 14:04

Temat byłby fajny. Jestem za:)

Drackula  2014-08-05 - 22:48

Finalny stan gry Ottomanami na nowym patchu ---> W poczatkowej fazie gry chcialem zrobic troche PU ale nic z tego, Algieria dla przykladu od dnia pierwszego do ostatniego nigdy nie dala mi szansy na PU, mimo ze non stop walczyli z hiszpanami i portugalia. Troche westernizacja mnie uwstecznila i podboje kosztowaly zbyt duzo punktow dyplomacji czego efektem byl tylko 25/32 poziom w dyplomacji. Jak bardzo bym sie nie staral to max co dalbym rade osiagnac przy bardziej agresynej grze to "moze" cala azja i reszta kontynentalnej europy, ewntualnie afryka ale to juz by zalezalo od wartosci prowincji. Po ostatnich patchach, w koncowej fazie gry TAX prowincji jest znacznie wyzszy niz byl dotychczas.

Drackula  2014-08-05 - 22:49

i podsumowanie

Wismerin  2014-08-06 - 12:56

Zapraszam do tematu: http://www.gry-online.pl/S043.asp?ID=13355008&N=1

Drackula  2014-08-06 - 13:03

po co? nie pierwszy tego typu i obecnie zbedny, zdechnie smiercia naturalna

Pmistrz  2014-08-08 - 18:54

Jakby ktoś był ciekaw jak gra się Hiszpanią to zapraszam do lektury moich dotychczasowych poczynań. Jeśli nie, to tylko powiem, że w życiu nie myślałem, że można mieć tyle unii personalnych naraz! (patrz screen) *** Po skończeniu na Ironmodzie gry Francją miałem przerzucić się na Polskę, ale jako, że w poprzednich częściach EU cały czas grałem Polską zdecydowałem się rozpocząć grę Kastylią (również Ironmod) i pobawić się w kolonizatora. Plan na początek dość prosty, czyli sojusz z Portugalią, wasalizacja Nawarry oraz maksymalne polepszenie stosunków z niezbyt dla mnie łaskawą Aragonią a w międzyczasie aneksja Granady. Dodatkowo sojusz z Francją by mieć spokój od północy i wyruszenie na łowy do Afryki, aby od tamtej strony ruszyć w stronę Azji. W polepszeniu stosunków z Aragonią pomogła mi Portugalia, bo zawarła z nimi sojusz a potem wypowiedziała wojnę Maroko. Dzięki temu miałem bonus +25 za udział w tej samej wojnie. Zagwarantowałem im niepodległość, poprawiłem stosunki na maksa i zostawiłem dyplomatę u nich, żeby tylko Aragonia miała o mnie dobre zdanie. Niestety przez kilka lat mieli o mnie zdanie „hostile” i już zaczynałem tracić nadzieję. Jednak stało się! Po tyc ...