Europa Universalis IV [PC]

Europa Universalis IV jest czwartą odsłoną niezwykle popularnego cyklu gier strategicznych, rozwijanego przez firmę Paradox Interactive. Gracze mają okazję pokierować rozwojem jednej z ponad 250 nacji na przestrzeni 300 lat. Tytuł oferuje rozbudowane mechanizmy związane m.in. z zarządzaniem polityką wewnętrzną, dyplomacją, gospodarką i wojskowością, a jednocześnie bazuje na bogatym zbiorze informacji o historycznych postaciach, wydarzeniach i miejscach.

wersja językowa:
angielska

Europa Universalis IV data premiery gry na PC:

13 sierpnia 2013 ( światowa data premiery )

obecnie brak planów wydania ( w Polsce )

13 sierpnia 2013 ( premiera w USA )

gry podobne do Europa Universalis IV:

Crusader Kings II: Rajas of India
Arma Tactics

strategiczne, ekonomiczne, RTS, multiplayer, strategiczne wojenne

Na przestrzeni kilkunastu lat seria Europa Universalis doczekała się wiernego grona entuzjastów i jednocześnie miana jednej z najważniejszych w gatunku komputerowych strategii. Ekipa deweloperska firmy Paradox Interactive długo, bo ponad sześć lat kazała czekać na czwartą odsłonę (trzecia część ukazała się na początku 2007 roku), starając się, by trafiła ona w gusta fanów.

Wzorem wcześniejszych odsłon cyklu, w Europa Universalis IV gracz wciela się w rolę szarej eminencji, która kieruje rozwojem wybranego kraju na przestrzeni wieków. Tym razem do wyboru jest ponad 250 nacji zamieszkujących praktycznie cały glob. Zależnie od scenariusza długość historycznego okresu gry może wynosić nawet blisko 400 lat (w kampanii głównej).

Zadanie jest o tyle skomplikowane, że w rękach gracza znajduje się całe spektrum spraw związanych z rządzeniem – począwszy od ustroju, poprzez politykę zagraniczną, handel, gospodarkę i strukturę społeczną, a na badaniach naukowych, wojskowości, działaniach militarnych, eksploracji świata i kolonizacji nowych terytoriów skończywszy.

W Europa Universalis IV deweloperzy zdecydowali się wzbogacić dobrze znaną fanom mechanikę o nowe elementy. Jedną ze znaczących innowacji stanowi system Monarch Power, w którym osobowość władcy wpływa na możliwość podejmowania działań (przykładowo monarcha o wojowniczym usposobieniu będzie szybciej rozwijał technologie militarne). Spore zmiany wprowadzono również w sferze dyplomacji i handlu.

Twórcy gry postarali się o solidne fundamenty historyczne. W EU IV pojawia się 4 tys. nazwisk przywódców państw i cała plejada innych postaci znanych z kart podręczników do historii. Zadbano również o zaakcentowanie najważniejszych wydarzeń w dziejach, które nierzadko mają wpływ na rozgrywkę.

Gra oferuje kilka trybów rozgrywki, zarówno dla pojedynczego gracza jak i do zabawy wieloosobowej za pośrednictwem Internetu. W zmaganiach multiplayer uczestniczyć mogą maksymalnie 32 osoby. Zależnie od wybranej opcji możliwa jest kooperacja lub rywalizacja.

Europa Universalis IV bazuje na sprawdzonym, choć stale udoskonalanym silniku Clausewitz Engine 2.5, który wcześniej zastosowany został m.in. w grach Victoria II oraz Crusader Kings II. W porównaniu z poprzednią odsłoną cyklu wiele wysiłku włożono w ulepszenie warstwy wizualnej. Trójwymiarowa mapa świata w grze wykonana została z uwzględnieniem przebiegu granic historycznych prowincji, a także z naniesieniem właściwej rzeźby terenu i dynamicznym przedstawieniem zmieniających się pór roku.

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer: Internet   Liczba graczy: 1-32  
Ocena gry 9.3 / 10 na podstawie 1084 ocen czytelników.  

wymagania sprzętowe:

Pentium IV 2.4 GHz, 2 GB RAM, karta grafiki 512 MB (GeForce 8800 GT lub lepsza), 2 GB HDD, Windows XP/Vista/7/8, łacze internetowe

Recenzja gry Europa Universalis IV - najlepszej strategii firmy Paradox

Recenzja gry Europa Universalis IV - najlepszej strategii firmy Paradox (PC)

"Ułatwienie komunikacji z grą nie oznacza wcale uproszczenia rozgrywki – mimo pozorów ta jest jeszcze bardziej złożona niż poprzednio. Podstawową wersję tytułu zbudowano z co najmniej tylu elementów, co „trójkę” z wszystkimi dodatkami. Szczególnie cieszy rozszerzenie opcji dyplomatycznych, umożliwiających bardziej skomplikowane operacje, jak i rozbudowany wątek szpiegowski (pozwalający nie tylko na podburzanie poddanych wroga, ale wręcz psucie jego reputacji, podrabianie dokumentów itd.). Ewolucji i poprawie uległ praktycznie każdy aspekt zabawy. Budynków i oddziałów wojskowych jest odczuwalnie więcej, a różnice między nimi są znacznie wyraźniejsze – dotyczy to nie tylko poziomu danej technologii, ale też kultury czy religii. Podobnemu rozszerzeniu poddano także opcje ustrojowe, które są częściowo typowe dla wybranego kraju (Polska posiada między innymi wojsko komputowe i konstytucję nihil novi), ale w głównej mierze zależą od decyzji gracza. Jest tak, ponieważ co kilka poziomów rozwoju administracji możemy wybrać jedną z 15 zróżnicowanych ścieżek ideowych, gwarantujących różne bonusy i modyfikatory, odblokowywane w ustalonym porządku. Warto zaznaczyć, że system ten jest czytelniejszy i przyjemniejszy niż w Europie Universalis III.więcej

Europa Universalis IV preorder trailer

Europa Universalis IV preorder trailer [0:46]

Trailer do gry Europa Universalis IV, produkcji studia Paradox Interactive. Materiał video wypuszczono przy okazji uruchomienia preorderu.

komentarze czytelników (204)


10

michalnazawszetotalwar  2014-02-06 - 21:51

czy macie pojecie jak mozna zmienic swojego aktualnie urzedujacego krola albo dziedzica (w moim wypadku polskiego) ze wzgledu na jego bardzo slabe statystyki? jesli dobrze widze mozliwa jest tylko zmiana rzadow na republike, ale to dopiero przy wyzszym stopniu idei. wiem ze mozna probowac dac go za generala i posylac do bitew z najmniejszym oddzialem 1 tys ludzi, ale gra wychwytuje taka scieme, bo na kilkadziesiat bitew taki dowodca ani razu nie zginal. czy sa na to jakies sposoby np dynastyczne, dyplomatyczne, jakiekolwiek inne?

9.5

mayer85  2014-02-07 - 10:45

michalnazawszetotalwar Niestety okres panowania nieudolnego władcy trzeba przeboleć. To całkiem dobrze oddaje realia historyczne gdy pierdołowaci królowie przyczyniali się wstrzymania rozwoju prężnych państw (lub w ogóle do ich całkowitego upadku). Na tym polegał zamysł twórców gry aby punkty monarch power w jakimś stopniu definiowały model rozgrywki w danym okresie gry. Ale faktycznie jeśli trafi się pod rząd kilku władców z niskimi cechami to można zostać w tyle do tego stopnia, że ciężko później myśleć o zrobieniu z kraju wiodącej na świecie potęgi.

Nikuu  2014-02-07 - 11:31

michalnazawszetotalwar Zawsze mozesz sciagnac moda na abdykacje krola. http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=223155296&searchtext=abdication

michalnazawszetotalwar  2014-02-07 - 21:07

@Nikuu dzieki, ale wtedy w druga strone, gra stalaby sie zbyt prosta. mod nie powoduje praktycznie zadnych powaznych sankcji za abdykacje wladcy. @mayer85 faktycznie, taki zamysl mogl zostac przeniesiony do gry. jesli tak patrzymy, jest to mimo niedogodnosci bardzo realistyczne i zgodne historycznie. 1. pomyslalem tez, czy bylby mozliwy jakis rodzaj zbrojnego wystapienia (bunt) z żądaniem zmiany wladcy? wtedy w razie nie podejmowania dzialan przeciwko buntownikom spelniaja oni swoje żądania i obsadzaja w grze nowego wladce? moze kiedy legitimacy jest niskie dzieja sie takie rzeczy? 2. inna sprawa, czy mozliwe jest splądrowanie prowincji przeciwnika podczas wojny? nawet w poradniku odnalazlem tzw. taktyke spalonej ziemi, natomiast podczas wojny ta funkcja armii jest nieaktywna. jest ona dostepna jedynie, kiedy w czasie wojny prowincja jest nasza (you must own and control the province) wtedy mozemy ja splądrowac. a przeciez nikt normalny nie niszczy swojej wlasnej nieokupowanej prowincji?

Nikuu  2014-02-07 - 22:00

1. Sam tego nie testowałem, ale niejednokrotnie widziałem, jak kraje, które nie mogły poradzić sobie z buntami zmieniały władców i ustrój. 2. Splądrować możesz tylko swoją prowincję, wówczas zmniejsza się w niej limit zapasów. Jeśli armia przeciwnika wkroczy na splądrowaną ziemię, to będzie ona otrzymywać poważne modyfikatory od wyniszczenia co przekłada się na straty w ludziach. Taktyka ta jest wręcz idealna na przeciwników mających wysoki potencjał ludzki.

mayer85  2014-02-08 - 15:12

Co do plądrowania swoich własnych prowincji podczas odwrotu to jest to rzeczywiście skuteczna metoda na wroga atakującego jedną ale liczną armią (oczywiście gdy jest się gdzie wycofywać bo przejście wroga przez jedną splądrowaną prowincję to nie są jakieś ogromne straty). Bardziej ciekawi mnie dlaczego nie można plądrować wrogich prowincji. Dobrze byłoby chociaż zniszczyć wrogie terytorium jeśli nie możemy go zdobyć.

wert  2014-02-08 - 15:19

Co do zmiany władcy. Możecie zmienić monarchię na republikę? w EU IV się raczej nie da - musi legitymizacja (tak to się nazywa) władzy spaść chyba poniżej 20% i wybuchnąć bunty w wyniku których będzie można zmienić ustrój na republikę. Podobne w drugą stronę - jeśli idee republikańskie spadną poniżej 20% mogą wybuchnąć bunty rojalistów i zmienić ustrój na monarchię despotyczną (a obecny władca staje się królem). Nie wiem czy nie ma też jakiś wydarzeń losowych - np widziałem, że Holandia ma swój własny system rządów (republika holenderska) i nie można jej zmienić. Co do plądrowania prowincji - nie wiem czy jakieś idee (wojskowe?) nie odblokowują takiej możliwości - tak jak np forsowny marsz.

Nikuu  2014-02-09 - 14:19

mayer85 Zapewne plądrowanie wrogich prowincji byłoby zbyt OP, poza tym gracz mógłby bez przeszkód niszczyć gospodarkę i stabilność wrogiego kraju (plądrowanie zwiększa też szansę na bunt).

venoomek  2014-02-11 - 20:59

Czy ktoś mógłby lepiej opisać, jak działa ranking światowy w EU4? (chodzi o tą ilość pkt w prawym górnym rogu). Bo czasami wydaje mi się to śmieszne, że kończąc grę, kraj który ma całe 400 lat 1 prowincję, zero wojen, beznadziejne finanse jest top1/2, mimo takich samych technologii i mniejszej ilości idei, gdzie ja kontroluję całą Europe i militarnie i finansowo...

bulion7107  2014-02-12 - 15:33

Swietna gra, tu macie za 69zl: [link]

StaryMarych  2014-02-17 - 17:23

venoomek No więc tak: Jest ranking w 3 kategoriach: administracyjnej, dyplomatycznej i militarnej. Punkty w rankingu administracyjnym zyskujesz za każdy punkt legitymacji i prestiżu; za każdą adm. ideę i prowincję; za każdy punkt pozytywnej stabilności, za każdy poziom adm. technologii i za przychód, a tracisz za negatywną stabilność i niespłacone pożyczki. Dyplomatyczna: Plus za kupców powyżej dwóch, za efektywność handlu, admirałów, ilość statków, combat ability statków, morale floty, za każdą prowincję wasali, za sojuszników z co najmniej taką samą liczbą prowincji co ty oraz za dypl. idee i tecnologie. Militarna: Plus za tech i idee, za generałów, za combat ability (wszystkich rodzajów jednostek), dyscyplinę, ilość jednostek i manpower, a także morale. No i w każdej kategorii są pozycje w rankingu. Za miejsce w pierwszej dziesiątce w każdej z kategorii dostajesz punkty (co miesiąc). Wychodzi 10 punktów rocznie za 1. miejsce i 1 rocznie za 10. Suma to twój wynik, który widzisz w prawym górnym rogu. Więc jakieś państwo może być na 7. miejscu w 3 kategoriach, a ty 1. w jednej, ale poza top 10 w pozostałych i to państwo będzie przed tobą ;)

Wismerin  2014-02-23 - 14:52

Istnieje jakiś sposób aby zabić króla danego państwa w bitwie? Chcę wchłonąć Austrią Burgundię ale muszę pozbyć się samego króla jak i następcy tronu. Niestety biegam za nimi po całej mapie, pokonałem ich w dużej ilości bitew a tak czy siak dalej beztrosko zarządzają sobie krajem. Istnieje jakaś sprawdzona metoda na pozbycie się ich?

StaryMarych  2014-03-02 - 15:27

Sprawdzonej metody nie ma. Może zginąć w bitwie, ale to zależy tylko od szczęścia.

michalnazawszetotalwar  2014-03-04 - 13:18

Jak doprowadzic do unii personalnej bez wojny? Litwa wystapila z unii po smierci polskiego krola, teraz w polsce rzadzi krolowa, a warunek na powstanie commonwealth to 'poland reigns also in lithuania'? Jak ewentualnie stworzyc unie personalna z innym panstwem? Czy to tylko opcja 'claim throne' ktore daje za kazdym razem -25 prestizu plus pogorszenie stosunkow z panstwami z ktorymi mamy mariaze?

StaryMarych  2014-03-05 - 20:45

Do unii może dojść jeśli masz tę samą dynastię co dany kraj. W takim wypadku, jeśli ich władca umrze bez następcy, a ty masz większy prestiż od tego państwa i pozostałych należących do tej samej dynastii, powstanie unia. Inny sposób to właśnie 'claim throne'. Przy czym musisz być jedynym państwem, które wybrało tę opcję jeśli nie chcesz wojny o sukcesję. Jeśli masz tę samą dynastię to po wybraniu opcji 'claim throne' dostajesz też casus belli, dzięki któremu po zdobyciu 84% warscore możesz utworzyć unię. Niestety bez tej samej dynastii niewiele zdziałasz.

narkkk  2014-03-31 - 22:56

Za każdym razem jak wracam do tej gry pochłania mnie na długie godziny, świetny tytuł :)

michalezo  2014-04-09 - 14:37

Dziwne, wielkie niedopatrzenie i brak realizmu - w tej grze nie da się powoływać wojska nawet do obrony kraju. Można co najwyżej szkolić wojsko zawodowe lub najemników. A przecież bezpłatne "pospolite ruszenie" było podstawą obronności wielu krajów, w tym Rzeczpospolitej w początkach realiów Europy Universalis. pozdrawiam

StaryMarych  2014-04-14 - 15:53

Niby tak, ale porównaj sobie faktyczną ilość wojen w tamtych czasach, a ilość wojen w EU IV. Jakby faktycznie było tyle konfliktów to pospolite ruszenie nie miało by sensu, bo musieli by cały czas być w gotowości. Normalnie każdy kraj miał nie więcej niż dwóch czasami trzech wrogów i z nimi co jakiś czas walczył, a w grze często napieprzasz się z wszystkimi sąsiadami ;D

kmiecior  2014-04-22 - 15:31

Każda część ma swój klimat, pamiętam jak próbowałem przebić się przez pierwszą część ;) Teraz granie w 4 to poezja. Poza tym jak nie załapaliście się na żadne promocje gre za niecałe 50 można kupic w każdym kolporterze. Polecam raz jeszcze!

Szramq  2014-04-22 - 18:09

Witam, Ostatnio naszła Mnie ciekawa myśl żeby rozegrać kampanie online na większą skale, taką w której gra co najmniej 5 osób. A, nie znam osobiście nikogo kto by darzył serię EU takim uczuciem, toteż postanowiłem poszukać chętnych na tym forum. Więc do rzeczy, poszukuję ludzi do rozegrania kampanii online. Każdy chętny się nada; Umiesz grać, to super. Radzisz Sobie trochę gorzej, to taka gra będzie idealnym miejscem żebyś się podszkolił (Tylko pomyślcie jak to wpłynie na realizm samej rozgrywki, w końcu nie każdy władca dobrze zarządzał państwem). Oczywiście ludzie dopiero zaczynający zabawę, lub też całkiem nie rozumiejący chociażby podstaw tej gry odpadają na samym wstępie. Samą rozgrywkę trzeba będzie rozłożyć na dłuższy okres czasu, bo nie wyobrażam Sobie przebrnąć przez całą kampanie w przeciągu jednego dnia; Chociażby w pojedynkę, a co dopiero w kilka osób. Osoby zainteresowane niech piszą tutaj, albo po prostu możecie dodać Mnie na steam'ie(Co fakt, byłoby dużo wygodniejsze), nick: szramqa .