Europa Universalis IV [PC]

Europa Universalis IV jest czwartą odsłoną niezwykle popularnego cyklu gier strategicznych, rozwijanego przez firmę Paradox Interactive. Gracze mają okazję pokierować rozwojem jednej z ponad 250 nacji na przestrzeni 300 lat. Tytuł oferuje rozbudowane mechanizmy związane m.in. z zarządzaniem polityką wewnętrzną, dyplomacją, gospodarką i wojskowością, a jednocześnie bazuje na bogatym zbiorze informacji o historycznych postaciach, wydarzeniach i miejscach.

wersja językowa:
angielska

Europa Universalis IV data premiery gry na PC:

13 sierpnia 2013 ( światowa data premiery )

obecnie brak planów wydania ( w Polsce )

13 sierpnia 2013 ( premiera w USA )

gry podobne do Europa Universalis IV:

Colonial Conquest
Arma Tactics

Strategiczne, ekonomiczne, RTS, multiplayer, strategiczne wojenne

Na przestrzeni kilkunastu lat seria Europa Universalis doczekała się wiernego grona entuzjastów i jednocześnie miana jednej z najważniejszych w gatunku komputerowych strategii. Ekipa deweloperska firmy Paradox Interactive długo, bo ponad sześć lat kazała czekać na czwartą odsłonę (trzecia część ukazała się na początku 2007 roku), starając się, by trafiła ona w gusta fanów.

Wzorem wcześniejszych odsłon cyklu, w Europa Universalis IV gracz wciela się w rolę szarej eminencji, która kieruje rozwojem wybranego kraju na przestrzeni wieków. Tym razem do wyboru jest ponad 250 nacji zamieszkujących praktycznie cały glob. Zależnie od scenariusza długość historycznego okresu gry może wynosić nawet blisko 400 lat (w kampanii głównej).

Zadanie jest o tyle skomplikowane, że w rękach gracza znajduje się całe spektrum spraw związanych z rządzeniem – począwszy od ustroju, poprzez politykę zagraniczną, handel, gospodarkę i strukturę społeczną, a na badaniach naukowych, wojskowości, działaniach militarnych, eksploracji świata i kolonizacji nowych terytoriów skończywszy.

W Europa Universalis IV deweloperzy zdecydowali się wzbogacić dobrze znaną fanom mechanikę o nowe elementy. Jedną ze znaczących innowacji stanowi system Monarch Power, w którym osobowość władcy wpływa na możliwość podejmowania działań (przykładowo monarcha o wojowniczym usposobieniu będzie szybciej rozwijał technologie militarne). Spore zmiany wprowadzono również w sferze dyplomacji i handlu.

Twórcy gry postarali się o solidne fundamenty historyczne. W EU IV pojawia się 4 tys. nazwisk przywódców państw i cała plejada innych postaci znanych z kart podręczników do historii. Zadbano również o zaakcentowanie najważniejszych wydarzeń w dziejach, które nierzadko mają wpływ na rozgrywkę.

Gra oferuje kilka trybów rozgrywki, zarówno dla pojedynczego gracza jak i do zabawy wieloosobowej za pośrednictwem Internetu. W zmaganiach multiplayer uczestniczyć mogą maksymalnie 32 osoby. Zależnie od wybranej opcji możliwa jest kooperacja lub rywalizacja.

Europa Universalis IV bazuje na sprawdzonym, choć stale udoskonalanym silniku Clausewitz Engine 2.5, który wcześniej zastosowany został m.in. w grach Victoria II oraz Crusader Kings II. W porównaniu z poprzednią odsłoną cyklu wiele wysiłku włożono w ulepszenie warstwy wizualnej. Trójwymiarowa mapa świata w grze wykonana została z uwzględnieniem przebiegu granic historycznych prowincji, a także z naniesieniem właściwej rzeźby terenu i dynamicznym przedstawieniem zmieniających się pór roku.

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer: Internet   Liczba graczy: 1-32  
Ocena gry 9.2 / 10 na podstawie 1761 ocen czytelników.  
Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 9.6 / 10 na podstawie 813 głosów czytelników.  

wymagania sprzętowe

Rekomendowane: Pentium IV 2.4 GHz, 2 GB RAM, karta grafiki 512 MB (GeForce 8800 GT lub lepsza), 2 GB HDD, Windows XP/Vista/7/8, łacze internetowe

Recenzja gry Europa Universalis IV - najlepszej strategii firmy Paradox

Recenzja gry Europa Universalis IV - najlepszej strategii firmy Paradox (PC)

"Ułatwienie komunikacji z grą nie oznacza wcale uproszczenia rozgrywki – mimo pozorów ta jest jeszcze bardziej złożona niż poprzednio. Podstawową wersję tytułu zbudowano z co najmniej tylu elementów, co „trójkę” z wszystkimi dodatkami. Szczególnie cieszy rozszerzenie opcji dyplomatycznych, umożliwiających bardziej skomplikowane operacje, jak i rozbudowany wątek szpiegowski (pozwalający nie tylko na podburzanie poddanych wroga, ale wręcz psucie jego reputacji, podrabianie dokumentów itd.). Ewolucji i poprawie uległ praktycznie każdy aspekt zabawy. Budynków i oddziałów wojskowych jest odczuwalnie więcej, a różnice między nimi są znacznie wyraźniejsze – dotyczy to nie tylko poziomu danej technologii, ale też kultury czy religii. Podobnemu rozszerzeniu poddano także opcje ustrojowe, które są częściowo typowe dla wybranego kraju (Polska posiada między innymi wojsko komputowe i konstytucję nihil novi), ale w głównej mierze zależą od decyzji gracza. Jest tak, ponieważ co kilka poziomów rozwoju administracji możemy wybrać jedną z 15 zróżnicowanych ścieżek ideowych, gwarantujących różne bonusy i modyfikatory, odblokowywane w ustalonym porządku. Warto zaznaczyć, że system ten jest czytelniejszy i przyjemniejszy niż w Europie Universalis III.więcej

Europa Universalis IV world map trailer

Europa Universalis IV world map trailer [1:00]

Materiał video z gry Europa Universalis IV prezentujący mapę świata dostępną w tej strategii od firmy Paradox Interactive.

komentarze czytelników (324)


wert  2014-08-05 - 13:40

Tak, właśnie te. I takie pytanie - co to jest Nacjonalizm?

Wismerin  2014-08-05 - 14:00

nacjonalizm to wartość zwiększająca ryzyko buntu po zdobyciu prowincji. Gdy najedziesz kursorem na szansę rewolty pojawią Ci się różne współczynniki, jeden z nich to nacjonalizm. Może założymy jakiś temat poświęcony grom paradoxu? Było by przejrzyściej.

kolrun  2014-08-05 - 14:04

Temat byłby fajny. Jestem za:)

Drackula  2014-08-05 - 22:48

Finalny stan gry Ottomanami na nowym patchu ---> W poczatkowej fazie gry chcialem zrobic troche PU ale nic z tego, Algieria dla przykladu od dnia pierwszego do ostatniego nigdy nie dala mi szansy na PU, mimo ze non stop walczyli z hiszpanami i portugalia. Troche westernizacja mnie uwstecznila i podboje kosztowaly zbyt duzo punktow dyplomacji czego efektem byl tylko 25/32 poziom w dyplomacji. Jak bardzo bym sie nie staral to max co dalbym rade osiagnac przy bardziej agresynej grze to "moze" cala azja i reszta kontynentalnej europy, ewntualnie afryka ale to juz by zalezalo od wartosci prowincji. Po ostatnich patchach, w koncowej fazie gry TAX prowincji jest znacznie wyzszy niz byl dotychczas.

Drackula  2014-08-05 - 22:49

i podsumowanie

Wismerin  2014-08-06 - 12:56

Zapraszam do tematu: http://www.gry-online.pl/S043.asp?ID=13355008&N=1

Drackula  2014-08-06 - 13:03

po co? nie pierwszy tego typu i obecnie zbedny, zdechnie smiercia naturalna

Pmistrz  2014-08-08 - 18:54

Jakby ktoś był ciekaw jak gra się Hiszpanią to zapraszam do lektury moich dotychczasowych poczynań. Jeśli nie, to tylko powiem, że w życiu nie myślałem, że można mieć tyle unii personalnych naraz! (patrz screen) *** Po skończeniu na Ironmodzie gry Francją miałem przerzucić się na Polskę, ale jako, że w poprzednich częściach EU cały czas grałem Polską zdecydowałem się rozpocząć grę Kastylią (również Ironmod) i pobawić się w kolonizatora. Plan na początek dość prosty, czyli sojusz z Portugalią, wasalizacja Nawarry oraz maksymalne polepszenie stosunków z niezbyt dla mnie łaskawą Aragonią a w międzyczasie aneksja Granady. Dodatkowo sojusz z Francją by mieć spokój od północy i wyruszenie na łowy do Afryki, aby od tamtej strony ruszyć w stronę Azji. W polepszeniu stosunków z Aragonią pomogła mi Portugalia, bo zawarła z nimi sojusz a potem wypowiedziała wojnę Maroko. Dzięki temu miałem bonus +25 za udział w tej samej wojnie. Zagwarantowałem im niepodległość, poprawiłem stosunki na maksa i zostawiłem dyplomatę u nich, żeby tylko Aragonia miała o mnie dobre zdanie. Niestety przez kilka lat mieli o mnie zdanie „hostile” i już zaczynałem tracić nadzieję. Jednak stało się! Po tyc ...

9.0

jasin  2015-02-17 - 22:25

Ironman ma jedną ogromną wadę która praktycznie uniemożliwia mi granie w ten tryb - brak modów. Wokół gier Paradoxu funkcjonuje tak wspaniała społeczność moderów że ciężko mi wyobrazić sobie grę bez nich. Pogłębiają grę o wiele bardziej niż jakiekolwiek z DLC, a czasami wręcz DLC dodają ten sam content który wcześniej był stworzony przez moderów. W EUIV bez modów grałem chyba po jakimś roku - ot tak z ciekawości. W CKII nigdy jeszcze nie grałęm w "vanille" podobnie w HOI2 i V2. Szczerze mówiąc często kupuje DLC właśnie dlatego że któryś z modułów moda ich wymaga. Co do samej gry to jeżeli ktoś grał w serie Total War i bardziej niż bitwy interesowało go zarządzanie państwem - sięgnij po Europę, bo tutaj jest to o niebo głębsza mechanika. Jeżeli lubisz gry ekonomiczne - sięgnij po Europę. Jeżeli lubisz myśli w stylu "co by było gdyby..." - no każdy na pewno już łapie o co mi chodzi. Ja akurat przy żadnej serii nie spędziłem tyle czasu co przy tej, a pokochałem również wszystkie jej dzieci w stylu Crusader Kings, Vistoria i Hearts of Iron.

Shadolinho  2015-03-05 - 20:38

Ale dlaczego od razu jasin wyskakujesz tak jakby do tej gry modów w ogóle nie było? Nikt ci nie broni grać na modach ale, tylko w trybie ironman możesz zdobywać osiągnięcia na steam, niektóre mody zwyczajnie by to ułatwiły. Zawsze możesz przecież wgrać mody, odpalić zwykłą grę i załączyć hard AI jeśli już szukasz "mocnych wrażeń". Na ironmode możesz korzystać tylko z tych modów, które nie zmieniają checksum, a jedynie dodają jakieś rzeczy związane z grafiką/interfejsem. Szczególnie polecam mody V&F(wywraca całą gre o 180 stopni), oraz extended timeline(pozwala grać od czasów starożytnego rzymu, aż po współczesność).

ZawiszaC  2015-03-08 - 14:44

Witam, pomoże ktoś jak zacząć Polską? bo próbowałem i albo ja jestem słaby albo AI oszukuje

haczu  2015-03-13 - 19:41

Moge najwyzej napisac jak ja zaczynalem. Wiec tak, sojusz, mariaż i unia z litwa to priorytet. Jak tylko uzbierasz 100 adm points to popraw stabilnosc zeby dostac decyzje o utworzeniu Unii. Od poczatku fabricate claim na Danzig bo moze cie Pomerania wyprzedzic. Wejdz w sojusz z Austria jezeli krzyzacy maja sojusz z wegrami. Wypowiedz wojne krzyzakom i zdobadz danzig i chelmno. Zwasalizuj livonian order jezeli dolaczyli do wojny. Popraw relacje z mazovia i anektuj ja. Ustruj zmieni sie na elective monarchy. Dbaj o to zeby wygrywal polski kandydat bo inaczej szlag trafi unie z litwa. Bedzie to powodowalo bunty wiec zawsze miej troche woja w obwodzie. Stopniowo przejmij ziemie krzyzakow. Jezeli wegry dolaczaja do wojny to wezwij austrie a pozniej odbieraj im po 1-2 prowincjach i sprzedawaj je za 0 moldawii. Jak rozprawisz sie z krzyzakami wszystkie sily skup na Moskwie bo jak nie rozwiazesz problemu w zarodku to mozesz miec potem troche problemow z rosja. Realizuj dwa cele. Dazenie do utworzenia Rzeczypospolitej i zniszczenie, oslabienie Moskwy. Jak juz stworzysz rzeczpospolita to bedziesz tak potezny ze wgnieciesz wszystkich w ziemie.

ZawiszaC  2015-03-14 - 11:57

Dzięki, ma jeszcze pytanie odnośnie idei dla Polski jakie brać? A poza tym jak to jest że przed wojną mam przychód +10 ale jak jest wojna to nagle -10~15. Skąd się to bierze ?

haczu  2015-03-15 - 14:25

Dochod masz ten sam tylko koszty rosna, bo uzupelnianie strat jednostek kosztuje nie tylko manpower ale tez kase. Staraj sie prowadzic oblezenie malymi silami a reszte trzymac w obwodzie w sasiedniej prowincji. Przycisk "d" wydziela niewielki oddzial ktory moze prowadzic samodzielnie oblezenie. Idee: humanist, aristocratic, diplomatic, quality, trade, offensive. Ewentualnie mozna zamiast humanist wziac religious tylko pozniej, jako 3 idee, ale polecam humanist bo dzieki temu latwiej o akceptowanie innych kultur.

haczu  2015-03-15 - 17:22

Gdybys mial jeszcze jakies pytania to zapraszam na facebook do Rob Ert. Chetnie pomoge :)

ZawiszaC  2015-03-17 - 09:40

Wielkie dzięki na pewno poszukam :)

ZawiszaC  2015-03-19 - 12:37

Jak byś mógł podać link albo jakiś inny sposób na kontakt? Bo nie mogę znaleźć.

9.5

Distructio  2015-04-23 - 08:11

Przydałoby się spolszczenie...

Hmol  2015-06-07 - 14:10

Distructio - spolszczenie robi teraz GPP http://grajpopolsku.pl/forum/viewtopic.php?t=2218 wie ktoś czemu nie mam humanist, influence i naval ideas?

wert  2015-06-07 - 15:25

Hmol ---> te idee zostały dodane w którymś dodatku i może go po prostu nie masz.