Data wydania: 8 maja 2012
Turowa gra strategiczna, której akcję osadzono w znanym z popularnego cyklu Majesty fantastycznym świecie Ardanii. Za powstanie gry odpowiada rosyjskie studio Ino-Co, mające na swoim koncie takie tytułu jak Fantasy Wars, Elven Legacy czy drugą odsłonę wspomnianego Majesty. Fabuła Warlock kontynuuje zapoczątkowane tam wątki fabularne i opowiada o wydarzeniach, jakie rozegrały się po zjednoczeniu krainy i tajemniczym zaginięciu króla.
Gracze
Steam
Warlock: Master of the Arcane to strategia turowa osadzona w znanym z serii Majesty świecie Ardanii. Tym razem musimy wziąć udział w wojnie czarodziejów w celu objęcia władzy w tej fantastycznej krainie. Za tytuł odpowiada firma Ino-Co, specjalizująca się w tworzeniu strategii turowych. Rosyjska firma ma na swoim koncie takie produkcje, jak Fantasy Wars, serię Elven Legacy oraz Majesty 2 wraz z dodatkami.
Fabuła gry skupia się na wydarzeniach, jakie miały miejsce parę lat po zakończeniu trzeciego dodatku do Majesty 2 o tytule Monster Kingdom. Wielki Król po zjednoczeniu królestwa przy pomocy potworów zbiera swoją mieszaną armię składającą się z ludzi oraz innych ras i wyrusza podbić tereny na północy. Niestety podczas kampanii władca ginie bez śladu, a połączone słabym sojuszem wojska różnych frakcji rozpoczynają wojnę domową o władzę nad Ardanią. W wojenny chaos wtrącają się bogowie, którzy rozkazują wybrać jednego władcę spośród potężnych czarowników. Jednak oni również nie mogą dojść do porozumienia i w ten sposób dochodzi do wojny czarowników. Jej zwycięzca zasiądzie na tronie Ardanii.
W Warlock: Master of the Arcane zastosowano typowe rozwiązania znane ze strategii turowych. Mapa składa się z pól w kształcie heksów, a zadaniem gracza jest między innymi rozbudowa miast, tworzenie armii oraz dowodzenie nimi, a także podbijanie lub paktowanie z przeciwnikami i frakcjami neutralnymi. Ważną rolę odgrywają też bogowie. Wypełnianie zlecanych przez nich zadań pomaga zjednać ich przychylność i zapewnia spore gratyfikacje, ale może też wywołać gniew u innych bóstw.
Przed przystąpieniem do rozgrywki musimy wybrać jednego z 12 czarowników reprezentującego jedną z trzech stron: ludzi, potwory i nieumarłych. Każdy z przywódców dysponuje unikalnymi zdolnościami oraz perkami, takimi jak możliwość szybszego wydobycia surowców czy bonusowy czar na starcie.
Rozgrywkę zaczynamy z jednym miastem. W miarę rozwoju możemy podbijać i łupić napotkane na naszej drodze osady lub przejmować je. W tym drugim przypadku otrzymamy dostęp do technologii frakcji, do której dany gród należał. Miasta możemy rozwijać stawiając nowe budynki dające dostęp do nowych czarów, technologii oraz jednostek.
W grze występują cztery podstawowe surowce: złoto i żywność, mana i punkty nauki. Dwa pierwsze umożliwiają rekrutację i utrzymanie wojsk, mana jest niezbędna do rzucania czarów oraz korzystania z umiejętności specjalnych niektórych jednostek, a poziom nauki wpływa na to, jak szybko będziemy odkrywać nowe czary. Te ostatnie są podzielone na 6 grup, w tym między innymi: ofensywne, lecznicze oraz pochodzące od bogów.
W grze występuje wiele jednostek bojowych podzielonych na kilka typów (walka w zwarciu, dystansowe, lecznicze, artyleria, morskie oraz powietrzne). Każdą z nich określa szereg współczynników, takich jak szybkość poruszania, pole widzenia oraz punkty wytrzymałości. Wraz z nabywaniem doświadczenia jednostki można wzmacniać specjalnymi perkami, które uczynią je jeszcze silniejszymi.
Autor opisu gry: Marcin Skierski
Platformy:
PC WindowsPolskie napisy
W sierpniu firma Cenega Poland wyda na polskim rynku grę Warlock: Mistrz Magii wraz z dwoma dodatkami DLC – Potężni Lordowie i Potęga Jaszczurów. Tytuł ukaże się na PC w podwójnej wersji językowej.
gry
Grzegorz Ferenc
25 lipca 2012 13:00
Firma Paradox Interactive poinformowała o wypuszczeniu wersji demonstracyjnej turowej strategii fantasy Warlock: Master of the Arcane. Dzięki temu każdy może sprawdzić czy warto czekać na tę grę.
gry
Adrian Werner
28 kwietnia 2012 07:15
W trakcie tegorocznej edycji imprezy Paradox Connect zaprezentowano grywalną wersję turowej strategii Warlock: Master of the Arcane. Dzięki temu dowiedzieliśmy się wielu nowych rzeczy na temat tego projektu.
gry
Adrian Werner
23 stycznia 2012 12:58
Firma Paradox Interactive na targach Penny Arcade Expo 2011 zapowiedziała grę Warlock: Master of the Arcade. Ta przygotowywana z myślą o pecetach produkcja reprezentuje gatunek strategii turowych.
gry
Marcin Skierski
27 sierpnia 2011 06:55
Popularne pliki do pobrania do gry Warlock: Mistrz Magii.
trainer Warlock: Mistrz Magii - v1.4 +4 Trainer - 13 czerwca 2012
trainer Warlock: Mistrz Magii - v1.5 +4 Trainer - 16 sierpnia 2012
trainer Warlock: Mistrz Magii - +4 Trainer - 16 maja 2012
trainer Warlock: Mistrz Magii - +3 Trainer - 16 maja 2012
trainer Warlock: Mistrz Magii - v1.1 +4 Trainer - 23 maja 2012
trainer Warlock: Mistrz Magii - v1.2 +4 Trainer - 30 maja 2012
Wymagania sprzętowe gry Warlock: Mistrz Magii:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Quad Core i5 2.6 GHz, 2 GB RAM (4 GB RAM - Vista/7), karta grafiki 1 GB (GeForce GTX 460 lub lepsza), 4 GB HDD, Windows XP/Vista/7.
Lista małych dodatków do gry Warlock: Mistrz Magii:
DLC Power of the Serpent 29 maja 2012
DLC Powerful Lords 9 maja 2012
Średnie Oceny:
Średnia z 198 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 975 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Butryk89
Ekspert
2016.04.22
zanonimizowany878136 Konsul
Na Steamie jest demko - można wypróbować przed zakupem - nie da się zapisywać - pierwsze wrażenie dobre - nawet graficznie lepiej wygląda niż Civilization V - szkoda, że w Civilization V kolory są wyprane jak w Vizirze - z teksturami z Warlocka grałoby się przyjemniej
Mathias007 Centurion
Gra niczego sobie, pozyskałem ją dość świeżo po premierze i nawet fajnie się przy niej bawiłem, choć nigdy nie przykuła mojej uwagi na dłużej. Ogólnie rzecz biorąc można powiedzieć, że jest to takie gorsze Civilization osadzone w świecie fantasy :).
Kotołak Junior
Gra całkiem niezła. Można powiedzieć, że to takie połączenie Civilization z elementami fantasy i większym naciskiem na walkę. 7.5/10
Brakuje m tu jednak bardziej rozbudowanego systemu rozwoju miast. Pod tym względem gra jest nieco biedna. Z soundtrackiem jest podobnie - jest on całkiem przyjemny dla ucha, lecz dostaliśmy zaledwie kilka utworów na całą grę. Dodatkowym minusem może być jeszcze brak wielu przydatnych skrótów klawiszowych i usprawnień, przy dłuższej rozgrywce brak takich rozwiązać strasznie utrudnia i mozoli robienie tur. Więcej rażących błędów raczej nie napotkałem.
KarpackieMocne Chorąży
Warlock: Master of the Arcane to turowa gra strategiczna typu 4X (eXplore, eXpand, eXploit, eXterminate). Światem przedstawionym produkcji jest Ardania. To niezwykle barwna, ale i nietypowa kraina fantasy, odznaczająca się sporą dawką humoru i dystansem w stosunku do gatunkowych klisz. Fani pecetowych strategii mieli już w przeszłości okazję zwiedzić ten świat, m.in. dzięki serii strategii czasu rzeczywistego Majesty czy przedstawicielowi gatunku tower defense, Defenders of Ardania.
Konwencja Warlocka bardzo blisko związana jest z takimi tytułami jak Civilization, Master of Magic czy Fantasy General. Główna opcja rozgrywki to zabawa w podbój losowo wygenerowanego świata. Wybierając jednego z tytułowych czarnoksiężników obejmujemy władzę nad niewielkim miastem zamieszkałym przez jedną z czterech ras (ludzie, potwory, mroczne elfy, nieumarli). Rekrutujemy wojsko, wznosimy różnorakie budowle, uczymy się nowych zaklęć i walczymy z wrażymi wojskami, a wszystko by zwiększać strefę wpływów naszego maga.
Warlocka cechuje kilka interesujących rozwiązań które wyróżniają go na tle innych produkcji typu Age of Wonders czy Disciples. Pierwszym jest obecność niezwykle licznie grasujących po mapie dzikich monstrów. O ile w przeróżnych Cywilizacjach barbarzyńcy zawsze byli w mniejszym lub większym stopniu obecni, to w tym przypadku gra mocno czerpie z poprzedzających omawiany tytuł dwóch części Majesty, w których największym zagrożeniem jest sam świat, gęsto zamieszkany przez swobodnie hasające po mapie dzikie monstra. Twórcy położyli dość silny nacisk na eksplorację w Warlocku, mapa zawiera bardzo liczne i różnorodne zasoby specjalne oraz leża potworów, których opanowanie daje sporą przewagę w postaci możliwości rekrutowania silniejszych stworów, odblokowania unikatowych ulepszeń jednostek czy potężnych bonusów do produkcji many/złota/żywności. Na drodze jednak zawsze stoją silni strażnicy tychże skarbów, a pokonanie ich często jest nie mniejszym wyzwaniem niż bezpośrednia rywalizacja z wrogimi czarnoksiężnikami.
Drugą ważną cechą jest rozwój jednostek. Walczące armie zdobywają sukcesywnie punkty doświadczenia i awansują na kolejne rangi. To z kolei pozwala podnosić różnorakie parametry bojowe, zwiększać mobilność czy uczyć się nowych zdolności i czarów. Wraz z rozwojem miast niektóre jednostki możemy ulepszać do ich bardziej elitarnych wersji, zaś w zależności od posiadanych surowców niemal każdemu oddziałowi możemy wykupić przeróżne ulepszenia broni i ekwipunku. Dochodzi do tego system magii, bogaty w zaklęcia podnoszące sprawność i wartość bitewną. Całość jest rozbudowana i daje szerokie opcje strategiczne, zdecydowanie warto więc iść w jakość i doświadczenie armii, a niekoniecznie w jej rozmiar.
Kolejną ciekawostką są portale do równoległych, magicznych światów. Bronione są przez silne stwory i zwykle pozostają poza naszym zasięgiem przez pierwsze kilkadziesiąt tur, jednak z czasem stają się łakomym kąskiem potrafiącym przeważyć szalę batalii na naszą korzyść. Wszystko dlatego że zamieszkują je najsilniejsze kreatury, strzegące najwartościowszych zasobów i skarbów o największym potencjale - w tym magicznych artefaktów dla specjalnych jednostek bohaterów, tzw. lordów. Wyprawa do równoległych światów jest jednak mocno obciążająca militarnie, musi więc być dobrze przemyślana.
Z czasem nasze wpływy rozrastają się na tyle, że konflikty z rywalizującymi czarnoksiężnikami stają się nieuniknione. Twórcy zaimplementowali prosty moduł dyplomacji, pozwalający na zawieranie stosunków dyplomatycznych czy wymianę zaklęć i zasobów. Jak to jednak w przypadku gatunku 4X zwykle bywa, wszystko podporządkowane jest ostatecznej dominacji, a czarodzieje kierowani przez sztuczną inteligencję nie należą do politycznych tuzów. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie by w trybie rozgrywki dla wielu graczy zawierać taktyczne sojusze i przecierać sobie w ten sposób drogę do zwycięstwa.
Najmocniejszymi stronami Warlocka w mojej ocenie jest olbrzymia różnorodność świata przedstawionego. Twórcy zaserwowali nam naprawdę imponującą liczbę surowców, jednostek (czasem przezabawne opisy!), budowli, ulepszeń czy zaklęć, co w połączeniu z naprawdę solidnie działającym generatorem map i znacznymi różnicami pomiędzy czterema rasami owocuje interesująca rozgrywką za każdym razem. Warto też wspomnieć o uroczej oprawie graficznej, świat jest pełen kolorytu i bardzo dobrze współgra z lekką, humorystyczną nutą Ardanii. Bardzo przypadła mi do gustu także ścieżka dźwiękowa, mila dla ucha muzyka, sugestywne dźwięki walki, a nawet nieco koślawe (acz pasujące do koncepcji!) odgłosy jednostek.
Upomnienie twórcom należy się za to za przeciętną optymalizację tytułu - chyba na żadnym pececie nie da się uzyskać idealnej płynności przesuwania mapy. Brakuje mi także dodatkowych trybów gry poza standardową rywalizacją o losowy świat. Nie wspominam już o całej kampanii fabularnej, ale przydałby się choćby zestaw scenariuszy przedstawiających przemyślane z góry teatry działań, czy edytory map pozwalająca na tworzenie graczom ich własnych światów oraz dzielenie się nimi z innymi fanami. Nie ma nawet żadnej listy wyników, hali sław czy jakichkolwiek statystyk z zakończonej właśnie mapy - trochę szkoda, bo jednak po tych kilku czy kilkunastu godzinach rozgrywki miło jest spojrzeć na jakieś podsumowanie, przedyskutować punkty zwrotne czy prześledzić tempo podboju wiodących graczy. Niestety, musimy obejść się smakiem.
Podsumowując, Warlock: Master of the Arcane to znakomity tytuł z gatunku fantasy 4X. Nie jest to pozycja szczególnie tania w zakupie - na promocji Steamowej nabyłem pakiet ze wszystkimi dodatkami za około 30 złotych, a cena regularna obecnie to ok. 100 PLN (24 EUR). Dla fanów gatunku według mnie zdecydowanie warte tych pieniędzy. Zostawiam mocną notę 4 i pół gwiazdki na 5. Jednocześnie już ostrzę sobie zęby na spędzenie kolejnych kilkudziesięciu godzin nad drugą częścią - Warlock II: The Exiled.