R.U.S.E. to gra strategiczna stworzona przez ekipę odpowiedzialną za Act of War: Direct Action, czyli studio Eugen Systems. Jej akcja przenosi nas do okresu II wojny światowej, umożliwiając wcielenie się Joe Sheridana - dowódcę alianckich wojsk prowadzących walkę z Niemcami.
W kampanii dla jednego gracza przez większość czasu dowodzimy siłami amerykańskimi, ale z czasem otrzymujemy możliwość pokierowania innymi nacjami. W trybie sieciowym nie istnieją natomiast żadne ograniczenia wyboru stron - możemy wcielić się w każdą z sześciu dostępnych armii (Amerykanów, Francuzów, Brytyjczyków, Włochów, Niemców i Rosjan). Każde z wojsk posiada oryginalne jednostki i możliwości. Do dyspozycji otrzymujemy naturalnie zarówno oddziały piechoty oraz pojazdy naziemne i samoloty. Najważniejszą bronią jest jednak nasz umysł i zmysł strategiczny. W R.U.S.E. nie liczy się tylko i wyłącznie przewaga technologiczna czy liczebna, ale także stosowanie manewrów i taktyk.
Cechą charakterystyczną produktu są niezwykle szczegółowe i duże tereny, na których przeprowadzamy wojskowe operacje. Poszczególne bitwy kampanii zakrojone są na ogromną skalę. Często zdarza się zatem, że oprócz sterowanych przez nas oddziałów na mapie przebywa wiele jednostek sojuszniczych kontrolowanych przez SI. Wprawdzie na ogół służą one jedynie za „tło” wojennej zawieruchy, ale dzięki temu gracz czuje się jakby brał udział w prawdziwej wojnie. Kampania dla pojedynczego gracza składa się z wielu znanych, historycznych potyczek (np. bitwy o Monte Cassino). Autorzy zastosowali mnóstwo ciekawych i oryginalnych rozwiązań, rozwijających gatunek RTS-ów w twórczy sposób.
W uzyskaniu przewagi nad przeciwnikiem pomagają jednostki zwiadowcze - zarówno naziemne, jak i latające. Oprócz tego przydatne okazują się różne podstępne techniki oraz blefy. Wśród nich pojawiają się między innymi: szpieg, kamuflaż, cisza radiowa, nasłuch czy odcięcie przeciwników od dostaw broni i żywności. Przykładowo użycie ciszy radiowej zapewnia niewidoczność naszych jednostek na jakiś czas, a nasłuch pozwala poznać planowane ruchy wojsk nieprzyjaciela. Niejednokrotnie to właśnie od przebiegłości naszych poczynań zależy wynik starcia. Otrzymujemy również wpływ na produkcję jednostek oraz rozwijanie wojskowych technologii.
Tytuł wykorzystuje moc silnika graficznego IRISZOOM Engine, który potrafi generować bardzo rozległe pola bitew. Ważnym aspektem tej technologii jest możliwość dowolnego przybliżania i oddalania kamery, dzięki czemu akcję możemy obserwować zarówno z lotu ptaka i z bliska. Przejście pomiędzy dwiema perspektywami jest niezwykle płynne. Ciekawym dodatkiem jest też rozbudowany tryb sieciowy, przeznaczony dla maksymalnie 8 graczy. Twórcy przygotowali zarówno rozgrywkę skupiającą się na kooperacji i rywalizacji. Warto docenić również prosty i intuicyjny interfejs produktu, dzięki któremu obsługa kilkuset jednostek nie stanowi problemu.
Autor opisu gry: Szymon Liebert
Platformy:
Xbox 360Polskie napisy
PlayStation 3Polskie napisy
PC WindowsPolskie napisy i dialogi
 
 
Recenzja GRYOnline
Mimo że na dobrą sprawę R.U.S.E. nie różni się niczym od tradycyjnych RTS-ów, gra sprawia wrażenie świeżej i oryginalnej, w czym zasługa kapitalnego pomysłu na sposób prezentacji akcji.
Recenzja GRYOnline
Czy II wojnę światową można wygrać za pomocą konsolowego pada? Na to oraz inne pytania odpowiadamy w recenzji gry R.U.S.E. w wersji na Xboksa 360.
 Szymon Liebert
 Szymon Liebert 
Aktualizacja: 11 października 2010
Poradnik do R.U.S.E. składa się z kilku części. Pierwsza zawiera porady ogólne, kolejna opisuje fortele, budynki i oddziały, ostatnia zaś to bogato ilustrowana solucja.
18 marca 2010
Ubisoft ma nowy pomysł na zrobienie strategii czasu rzeczywistego. Sprawdziliśmy, czy ma on w ogóle sens, grając w przedpremierową wersję R.U.S.E.
25 sierpnia 2009
Nieco inne od standardowego podejście do tematu strategii prezentuje nadchodząca gra firmy Ubisoft. Mieliśmy okazję przyjrzeć się bliżej produkcji pt. R.U.S.E. na targach gamescom 2009 w Kolonii.
19 maja 2009
R.U.S.E. zapowiada się jako jedna z ciekawszych strategii ostatnich lat, która być może odświeży nieco gatunek RTS-ów. Głównym atutem produkcji są nietuzinkowe rozwiązania i bardzo proste sterowanie, nie wymagające żmudnego szkolenia.
Wieści ze świata to codzienna porcja krótkich wiadomości. Dziś piszemy m.in. o becie Star Wars: The Old Republic, przyszłości The Last Guardian, nagrodach Annie Awards i Independent Games Festival, a także terminie powrotu do abonamentu w Final Fantasy XIV.
gry
Piotr Doroń
6 grudnia 2011 14:48
„Wieści ze świata” to codzienna porcja krótkich wiadomości. Dziś piszemy m.in. o wydłużeniu umowy EA z NFL, nowym DLC do R.U.S.E., dacie premiery Painkiller: Redemption, beta testach Darkspore i APB, a także wynikach finansowych Atari. Zapraszamy do lektury.
gry
Piotr Doroń
16 lutego 2011 13:57
„Wieści ze świata” to codzienna porcja krótkich wiadomości. Dziś piszemy m.in. o dodatkach do Króla Artura, R.U.S.E., Castlevania: Harmony of Despair, nowej dacie premiery The Conduit 2 na Wii, sieciowej odsłonie Ninety-Nine Nights, a także europejskim terminie debiutu Final Fantasy XIII-2. Zapraszamy do lektury.
gry
Piotr Doroń
19 stycznia 2011 12:51
„Wieści ze świata” to codzienna porcja krótkich wiadomości. Dziś piszemy m.in. o nowym dodatku DLC do R.U.S.E., zamkniętych beta testach APB: Reloaded, liście wystawców na E3 2011, a także filmowej prezentacji Avatar Kinect. Zapraszamy do lektury.
gry
Piotr Doroń
11 stycznia 2011 12:20
„Wieści ze świata” to codzienna porcja krótkich wiadomości. Dziś piszemy m.in. o aktualizacji PlayStation Network, łataniu Call of Duty: Black Ops w wersji PS3, specjalnej promocji dla uczestników akcji Humble Indie Bundle, a także darmowym dodatku DLC do R.U.S.E. Zapraszamy do lektury.
gry
Piotr Doroń
23 grudnia 2010 11:30
„Wieści ze świata” to codzienna porcja krótkich wiadomości. Dziś piszemy m.in. o dodatkach do R.U.S.E., Quake Live i Warhammer Online, wznowieniu klasycznej strzelaniny Yars’ Revenge, premierze Alien Breed 3: Descent, rozszerzeniu dostępu do bety Killzone 3, a także rychłym debiucie platformy do odbioru usługi OnLive. Zapraszamy do lektury.
gry
Piotr Doroń
18 listopada 2010 12:20
Z informacji zawartych w najświeższym raporcie finansowym firmy Ubisoft dokumentującym pierwszą połowę bieżącego roku fiskalnego (zakończoną 30 września) wynika, że francuski wydawca zdecydował się na przesunięcie premiery gier Tom Clancy’s Ghost Recon: Future Soldier oraz Driver: San Francisco (obie na PC, Xboksa 360 oraz PlayStation 3).
gry
Piotr Doroń
15 listopada 2010 19:05
Wraz z początkiem września nastąpiło ożywienie na polskim rynku gier. W ubiegłym tygodniu swoje premiery miały m.in. cRPG Drakensang: The River of Time, strategia R.U.S.E. oraz łączące przesiąknięte Disneyem Kingdom Hearts: Birth by Sleep.
gry
Marek Grochowski
13 września 2010 07:45
Na europejskim, a zarazem także polskim rynku, debiutuje dzisiaj najnowsza strategia czasu rzeczywistego francuskiego studia Eugen Systems – R.U.S.E. Oryginalna i całkiem niekonwencjonalna produkcja, której wydawcą jest koncern Ubisoft, powstała z myślą o komputerach osobistych, a także konsolach Xbox 360 i PlayStation 3.
gry
Piotr Doroń
10 września 2010 11:26
Nie od dzisiaj wiadomo, że koszty związane z produkcją i reklamą gier konsolowych rosną w zastraszającym tempie. Wydawać by się więc mogło, że wydawcy powinni więcej uwagi poświęcać tańszym tytułom, jednak według Ubisoftu te nie mają już szansy przynosić zysków.
pozostałe
Adrian Werner
1 września 2010 09:05
Popularne pliki do pobrania do gry R.U.S.E..
trainer R.U.S.E. - +5 Trainer - 22 września 2010
trainer R.U.S.E. - +3 Trainer - 21 marca 2012
trainer R.U.S.E. - +6 Trainer - 22 września 2010
trainer R.U.S.E. - +6 Trainer #2 - 22 września 2010
mod R.U.S.E. - RSCBM - Ruse SuperCrumpets Balance Mod v.0.97b3 - 22 czerwca 2021
demo R.U.S.E. - PL - 27 sierpnia 2010
trainer R.U.S.E. - Unlocker - 7 grudnia 2011
mod R.U.S.E. - R.U.S.E Cheat Mod v.1.2 - 31 sierpnia 2016
mod R.U.S.E. - EZ.conomy - Easier Economy v.1.1 - 18 kwietnia 2016
mod R.U.S.E. - Admins 1939+ v.18032018 - 2 kwietnia 2018
Wymagania sprzętowe gry R.U.S.E.:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe: 
Pentium D 3.5 GHz, 2 GB RAM, karta grafiki 256 MB (GeForce 7800 lub lepsza), Windows XP/Vista/7.
Xbox 360
Wspiera: 
Xbox Live
Lista małych dodatków do gry R.U.S.E.:
DLC The Pack of The Rising Sun 15 lutego 2011
DLC The Chimera Pack 18 stycznia 2011
DLC The Manhattan Project Pack 21 grudnia 2010
Średnie Oceny:
Średnia z 5 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 937 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
Oceny Recenzentów i Ekspertów

Krystian Smoszna
Recenzent GRYOnline.pl
2010.09.15
Mimo że na dobrą sprawę R.U.S.E. nie różni się niczym od tradycyjnych RTS-ów, gra sprawia wrażenie świeżej i oryginalnej, w czym zasługa kapitalnego pomysłu na sposób prezentacji akcji.

Szymon Liebert
Recenzent GRYOnline.pl
2010.09.07
Czy II wojnę światową można wygrać za pomocą konsolowego pada? Na to oraz inne pytania odpowiadamy w recenzji gry R.U.S.E. w wersji na Xboksa 360.

Przemysław Bartula
GRYOnline.pl Team
2010.11.15
Panowie z francuskiego studia Eugen Systems rzucili się na bardzo ambitny temat - połączenia cech zarówno strategii czasu rzeczywistego jak i turówek w jeden spójny gameplay. Pozornie zadanie niewykonalne, jak się jednak okazało gracze otrzymali coś bardzo fajnego, czego praktycznie dotychczas nie było. Nowe spojrzenie na realizację gier strategicznych.

Wojciech Antonowicz
GRYOnline.pl Team
2010.09.24
RUSE jest odpowiedzią na pytanie jakie nurtuje mnie od dosyć dawna, mianowicie: Czy można wymyślić coś nowego w dziedzinie strategicznych gier wojennych?.

Butryk89
Ekspert
2016.04.22