Dailymotion
Tvgry na Youtube

6

Wywiad: Todd Howard i Fallout 3

Mutantom wstęp wzbroniony.

20 714 wyświetleń

(5:59)

31 lipca 2009

Podczas E3 porozmawialiśmy z Toddem Howardem – jedną z kluczowych postaci odpowiedzialnych za produkcję Fallouta 3. Z wywiadu dowiecie się m.in. czy kontynuacja kultowego RPG-a tworzona jest z myślą o casualach, czy może o prawdziwych wyjadaczach. (174)

Fallout 3

Fallout 3

PC PlayStation Xbox
Data wydania: 28 października 2008
Fallout 3 - Encyklopedia Gier
7.5

GRYOnline

7.9

Gracze

8.1

Steam

Wszystkie Oceny
Oceń
Dlaczego świat Wiedźmina 3 jest MARTWY i ŻYWY jednocześnie?

Dlaczego świat Wiedźmina 3 jest MARTWY i ŻYWY jednocześnie?

Dlaczego CD Projektowi tak bardzo zależało by pokazać nowe zachowania NPCów w Wiedźminie 4? Czy Gothic ma realistyczniejszy świat od Wiedźmina 3? Na te i więcej pytań odpowiada Frozi w dzisiejszym materiale o tym, jak otoczenie Geralta świetnie nas... oszukało!

tvgry

24 listopada 2025

Dlaczego świat Wiedźmina 3 jest MARTWY i ŻYWY jednocześnie?
38 Najlepszych Ciekawostek z Kingdom Come Deliverance 2

38 Najlepszych Ciekawostek z Kingdom Come Deliverance 2

Powracamy z ciekawostkami, tym razem z KCD2! Kuba zebrał dla Was jego zdaniem najlepsze przykłady rzeczy które mogliście przeoczyć!

tvgry

30 listopada 2025

38 Najlepszych Ciekawostek z Kingdom Come Deliverance 2
Co wycięto z Baldur's Gate 3?

Co wycięto z Baldur's Gate 3?

Baldur's Gate 3 - gra, która zdobyła tytuł Game of the Year 2023 i jeden z najlepszych RPGów ostatnich lat. Czy jednak zawsze tak miał wyglądać hit Larian Studios? Co wycięto z trzeciego Baldura? Jak zmieniały się postacie? O tym opowie dziś Oskar, chyba największy fan tej gry w naszym zespole :)

tvgry

7 grudnia 2025

Co wycięto z Baldur's Gate 3?
Co się stanie z Electronic Arts? - Podsumowanie Tygodnia

Co się stanie z Electronic Arts? - Podsumowanie Tygodnia

Kolejny tydzień mija, a na jaw wychodzi coraz więcej faktów na temat przejęcia Electronic Arts. Poza tym dostaliśmy zapowiedź Medieval Total War 3, w końcu poznaliśmy datę premiery cyberpunkowego Replaced, a Skyblivion zalicza kolejne opóźnienie. Zapraszamy na Podsumowanie Tygodnia!

tvgry

6 grudnia 2025

Co się stanie z Electronic Arts? - Podsumowanie Tygodnia
Gramy w Mafia II - początek rozgrywki

Gramy w Mafia II - początek rozgrywki

Zobacz u nas w akcji pierwszą, zaskakującą misję jednej z najbardziej wyczekiwanych gier roku! Prezentujemy wersję na Xboxa 360.

tvgry

27 sierpnia 2010

Gramy w Mafia II - początek rozgrywki
Święta w stylu retro

Święta w stylu retro

Może w tym roku zamiast wydawać dużo pieniędzy na najnowsze hity powinniśmy się zwrócić ku serwisom aukcyjnym i klimatycznym starociom? Stare gry, klasyczne konsole, niezmienna frajda.

tvgry

15 grudnia 2010

Święta w stylu retro
Mafia 3 w sandboksowej pułapce? Obawy o otwarty świat

Mafia 3 w sandboksowej pułapce? Obawy o otwarty świat

Największe premiery tego roku rzucały nas w otwarte światy - Wiedźmin 3, Fallout 4 a nawet MGS V. Każdy z tych tytułów w mniejszym lub większym stopniu wpadł w pewne pułapki sandboksowości. Czy Mafia 3 w otwartym świecie to dobry pomysł? A może właśnie największym atutem gier z serii Mafia była liniowość i filmowość?

tvgry

4 grudnia 2015

Mafia 3 w sandboksowej pułapce? Obawy o otwarty świat
Najbardziej NIEDOCENIANY Need For Speed

Najbardziej NIEDOCENIANY Need For Speed

Need For Speed to seria w większości sprzedająca się naprawdę nieźle. Pierwszym wyłomem w tej serii była odsłona, która postanowiła postawić na coś zupełnie innego niż zwykle - wyścigi na zamkniętych torach wyścigowych. Tą grą był Need For Speed Pro Street a dziś uznawany jest za niedoceniony, ukryty diament.

tvgry

4 grudnia 2025

Najbardziej NIEDOCENIANY Need For Speed
Star Wars: Battlefront rok później. Jak wygląda ze wszystkimi dodatkami?

Star Wars: Battlefront rok później. Jak wygląda ze wszystkimi dodatkami?

Star Wars: Battlefront był dla wielu graczy rozczarowaniem. Prosta mechanika, mało zawartości. Taka piękna wydmuszka, która szybko się nudziła. W końcu doczekaliśmy się wszystkich dodatków, dzięki którym gra miała stać się bogatsza. Czy tak jest na pewno?

tvgry

14 grudnia 2016

Star Wars: Battlefront rok później. Jak wygląda ze wszystkimi dodatkami?
Dlaczego Piranha nie zrobiła kolejnego Gothica?

Dlaczego Piranha nie zrobiła kolejnego Gothica?

Niedługo pojawić ma się Gothic Remake, mieliśmy po drodze Elexa, Riseny... ale co z Gothiciem 5? Czemu ta gra nigdy się nie pojawiła? Na to pytanie odpowie Frozi.

tvgry

2 grudnia 2025

Dlaczego Piranha nie zrobiła kolejnego Gothica?

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Wszystkie komentarze48
2008-07-25
18:05

Chudy The Barbarian Legend

Chudy The Barbarian
😜

Jeden mały? Przecież w FPSie walka stanowi większość gry ;p

Komentarz: Chudy The Barbarian
2008-07-26
04:24

zanonimizowany447947 Legionista

Todd Howard to hobbit a takie male wlochate stworki nie robia dobrych gier: to zwykly komputerowy nerd ktoremu sie zachcialo robic gry. Oblivion to byla nuda-discopolo fantasy po amerykansku. A ta prezentacja to byla zenada: jesli to mialo mnie zachecic do kupienia tej gry to im sie nie udalo: primo-idzie terminator i tlucze i siecze i rznie. gdzie tu element RPG? sekundo-pokazali by miasto, interakcje ze swiatem nie tylko poprzez mordowanie innych. tercio-ten mozdzierz atomowy z zasiegiem na 20 metrow... nawet gdybym mial 10 lat to bym tego nie lyknal: glupie i infantylne. Oficjalne forum pokazalo najlepiej gdzie ten hobbit i reszta z ich domku pod pagorkiem miala fanow i ich serdeczne rady (chocby odnosnie usuniecia z gry tego durnego atomowego ustrojstwa czy wyrzutni pluszowych misiow)...

Tak wiec panowie.. nie dajmy sie oszukac licencja i ladna graficzka. A naprawde sie plakac chce bo przeciez gre oparto na konceptach Craiga Mullins'a.. i na swiecie Legendy.

Amen.

Komentarz: zanonimizowany447947
2008-07-26
13:04

zanonimizowany447908 Junior

=> Silkey

Nic dodać nic ująć. Niektórzy chyba pozapominali na czym polega Role Playing Game - bynajmniej nie na rzucie izometrycznym czy turach. Do tych, którzy mają żal do twórców za zrobienie F3 bardziej fpsowego - nie mam pretensji - to jest kwestia gustu. Ale na litość boską nie mówcie, że RPG musi mieć rzut izometryczny, bo jest to poprostu śmieszne...
Co do samej gry, nie podchodze do niej tak jakby to miał być kolejny fallout - i moim zdaniem dobrze na tym wychodzę. Jakbym chciał jeszcze raz zagrać w 'prawdziwego' fallouta z rzutem izometrycznym, turami - to zainstalowałbym F1. Wam też radzę trochę ostygnąć i inaczej spojrzeć na F3 (i tak już nic nie da się zmienić).

Komentarz: zanonimizowany447908
2008-07-26
19:59

Riince Centurion

=> Silkey

Ja tez mam gdzieś rzeczy drugorzędne, jak zatrzymywanie czasu w momencie jak się z kimś rozmawia, interface identyczny do tego g**** z obliviona, fabułę na którą Bethesda na pewno NIE BĘDZIE MIAŁA CZASU, bo od czasu Daggerfalla udowodniła, że to dla nich rzecz trzeciorzędna, ponieważ moderzy zrobią to lepiej.
Nie obchodzi mnie to, że bedzię to coś ala FPP shooter, gdzie ilość rozwiązań danego problemu będzie równa ilości typów uzbrojenia w arsenale.
Bethesda zapewne zastosuje przelicznik wagowy z obliviona, skoro z wywiadu i poprzedniej recenzji wynika, że wszystko bierze z obka, tak więc będziemy w tym przecudownym rpgu biegać z plecakiem w którym będzie 10 wyrzutni rakietowych, 40 AK-74, 200 granatów i 30 setów zbroi, o, pardon, futurystycznych kombinezonów.

A wszystko to po to, żebym sobie na konsolce wygodnie padem mógł to cudo obsługiwać.

P.S. Dla głupszych niż ustawa przewiduje : tak, cała ta wypowiedź to ironia, która wbrew pozorom nie jest nazwą firmy produkującej żelazka.

Komentarz: Riince
2008-07-26
21:42

zanonimizowany507660 Generał

😉

Oto dwie główne cechy które powinień obowiązkowo posiadać nowy Fallout by mógł być dobrą produkcją:
1. Turowy system walki - Już wyjaśniam dlaczego w tym przypadku jest to niezbędne. O ile w cRPGu w którym dominują zbroje, broń biała, i miotana walka w czasie rzeczywistym nie musi być zła (np. Gothic) Jednak w grze cRPG, w której używamy przede wszystkim różnorodnej broni palnej nie widzę inneg wyjścia niż system turowy. Dlaczego? A jak niby wyobrażacie sobie pogodzenie wszystkich punktów, zdolności, perków, statystyk broni i naszej własnej celności w walce? Ktoś celuje dobrze, ma dobrą broń, ale umiejętności strzeleckie niemal zerowe. Co wtedy się stanie? chybi czy trafi? Albo np. idealnie wypracowane umiejętności strzeleckie, celne oko, ale broń to jakiś szmelc? i co wtedy, postać nie trafi z 10 metrów?
W STALKERze to się sprawdziło, ale tam na celność miały wpływ tylko: statystyki broni i celne oko gracza, nie było żadnych punkcików czy umiejętności. Poza tym STALKER to mix FPS-cRPG z naciskiem na to pierwsze. Fallout jak wiemy to (z założenia) czysty cRPG.
2. Kamera izometryczna lub TPP - Ten punkt wynika z pierwszego. W walce turowej rzut izometryczny lub kamera zza pleców (lub ramienia) bohatera, to znaczne ułatwienie w walce, które pomaga w jej planowaniu i prowadzeniu. Poza tym wiekszość miłośników cRPG zwyczajnie lubi widzieć cały czas swojego bohatera podczas rozgrywki.

Niestety wytłumaczenie jest bardzo proste: KONSOLE - i wszystko jasne...

Komentarz: zanonimizowany507660
2008-07-27
11:26

HawK ™ Legionista

na live wire pojawil sie 16 min filmik z gameplay`u okraszony komentarzem, nie ma w nim nic innego jak to co bylo pokazane na E3, jednak jest dodane kilka smaczkow jak "hackownie" komputera wyglada to naprawde fajnie !

Komentarz: HawK ™
2008-07-27
18:27

Likfidator Senator

RedCrow --> A Blizzard ma konsole w głębokim poważaniu i dzięki temu robi gry które na "umierającej" platformie sprzedają się świetnie przez wiele lat...
Szkoda tylko, że inne firmy tak nie robią.

Komentarz: Likfidator
2008-07-30
08:42

zanonimizowany455726 Centurion

muhabor napisał: Nie mów MY proszę , jest wielu graczy - miłośników Fallout'a z bardziej otwartymi umysłami
Więc osoby, które wolą Fallouta w pierwszej/trzeciej osobie mają bardziej otwarte umysły niż osoby, które preferują rzut izometryczny? Hmm... do ciekawych wniosków dochodzisz. Tak się składa że rzut izometryczny jest nowszym rozwiązaniem niż TPP czy FPP, śmiem twierdzić, że potrzeba świeżego i trzeźwego spojrzenia, by zauważyć jego zalety i możliwości. Do Fallouta rzut izometryczny pasował idealnie, ale osoby ograniczone, tzn. pracownicy Bethesdy nie potrafiliby go zaimplementować do gry więc skorzystali z silnika Obliviona. Tak było zwyczajnie ŁATWIEJ.

dlaczego na publicznym pokazie mieliśmy do czynienia ze zwykłym (na dodatek mizernie wykonanym) FPP?

bo jest bardziej widowiskowe niz dialogi ?

Yyy... a o jakiej grze my mówimy? FPP czy RPG? Zrozumiałbym gdyby w STALKERZE nie pokazano żadnych dialogów, ale tu mamy cRPG i chociaż kilka przykładów dialogów, trwających 1 s mogliby wrzucić. Na tej podstawie i na wypowiedziach Pete'a Hines-a, Emila Pagliarulo oraz Todda Howarda nietrudno stwierdzić, że będzie to krwawa sieczka z przystankami na jakieś questy, a nie odwrotnie. Ludzie, czytajcie może w innych miejscach niż IGN czy gry-online, to może bedziecie coś więcej wiedzieć i przestaniecie gadać od rzeczy, że nic nie można póki co powiedzieć o Falloucie. Polecam oficjalne forum Bethesdy, ale przede wszystkim NMA - No Mutansts Allowed (ew. jeszcze RPGCodex). Przejrzyjcie sobie na NMA archiwa, jak i najnowsze newsy, tekstu jest tam na megabajty, a filmików na gigabajty. Jak wszystko przejrzycie i dalej będziecie zrzędzić, że zrzędzimy wystawicie sobie tylko negatywne świadectwo.

@eJay
Kiedyś też marzyłem żeby Fallout był jako FPP, ale raczej jako spin-off, a nie pełnoprawny sequel. W FPP trzeba stosować wiele uproszczeń, nastawienie jest głównie na akcję, a nie o to chodzi w grach fabularnych. Vampire The Masquerade: Bloodlines był rewelacyjny, ale przez te uproszczenia nie miał wielkiej "regrywalności", tzn. po 2 przejściach nie chciało się więcej w niego grać, a przynajmniej nie za szybko. W Fallouta natomiast mogę grać bez końca, nieustannie wręcz i ciągle odkrywam coś nowego. Z modami rozgrywka wydłuża się jeszcze bardziej (swoją drogą polecam http://www.nma-fallout.com/forum/viewtopic.php?t=43752 macie tam kompilację ważniejszych dodatków. W razie gdyby gry-online ocenzurowała link, wpiszcie "MIB88 Megamod" - najlepszy mod do F2). Możliwe, że w Falloucie mógłby się sprawdzić system iso/FPP jak w Desperados 2, gdzie w dowolnym momencie można było przełączyć kamerę. Na tym zmodyfikowanym dla potrzeb Fallouta silniku gra byłaby w stanie zaspokoić i bachory i starszych. Chociaż właściwie za dużo zachodu byłoby przy takim rozwiazaniu, więc raczej najlepsze jednak byłoby iso.

HopkinZ napisał: Każda kolejna wypowiedź tego pana utwierdza mnie w przekonaniu, że to będzie bardzo dobra, dająca masę frajdy gra :-).

W obietnice polityków i w elfy też pewnie wierzysz.

@Zło NG
Sam otwórz umysł i zauważ, że na FPP świat gier się nie kończy a rzut izometryczny to nie przeżytek. Spójrz jakie niedorzeczności wrzucają do Fallouta. Takie "drobiazgi" wiele mówią o twórcach gry, która z założenia miała być RPG-iem. Bethesda zapewniała, że Fallout 3 będzie bliższy jedynce, bo nie podobał im się nadmiar humoru w 2. Co dostajemy? Mini grzyby nuklearne (powtórzę to jeszcze raz: mini grzyby to kolejna głupota, grzyb nie powstanie z tak niewielkiej eksplozji), wyrzutnia miśków/papierosów czy czegokolwiek, która odrywa głowy, kontrolery umysłów, zamrażacze, idiotyczne lokacje (miasto wybudowane na bombie atomowej, lol), niepotrzebne udziwnienia (sposób tworzenia postaci - interesujący, ale na dłuższą metę niepraktyczny i nużący), itd. itd.

Pete Hines: You know what, there was the stuff in Fallout 2, you know, I liked Fallout 1’s more serious treatment, not the Monty Python references, not going overboard with the sexual references, like with the porn star. That wasn’t what I enjoyed most about the first one. The first one I liked, you know, the storytelling and the violence and the combat and that kinda stuff. That, sort of, stuck with me more than the second one.

Najśmieszniejsze jest to, że chwilę wcześniej powiedział:
Pete Hines: Absolutely. Actually, I was a journalist back then and Interplay was one of my companies. I still have a Fallout 2 shrink-wrapped box, never been opened. I was a big fan, actually more of [Fallout] than [Fallout 2].
Powiedzcie, że to nie jest śmieszne :D.

Idiotyczne jest też dla mnie to czego dowiedziałem się ostatnio. Często okaże się, że jeśli zabiję nawet osobę zlecającą zadanie pojawi się jego następca i będę mógł je skończyć (na marginesie: ciekawe czy jak zabiję następcę znajdzie się ktoś w jego miejsce :] ). Czyli równie dobrze niektóre postaci mogłyby dostać co najmniej 2 życia.

To jednak nie koniec:
Pete Hines: Just watching people play it [at E3] and seeing how much they enjoy V.A.T.S. mode and slow-mo, watching a guy’s head get taken off and you just start busting out laughing. Like, that’s kind of the dark humor of the game right there. Whack a guy with a sledgehammer, his head comes off, like, that’s funny.
Jeśli to jest wg niego czarny humor to ja nie wiem jak ludzie mogą się nie martwić o Fallouta? Jakim cudem możecie mówić, że nie mamy otwartych umysłów? Niestety, ale gra przyciąga idiotów, którzy zagrywali się w Postala, co to ma wspólnego z humorem z Fallouta?

@HawK ™
Już dawno można było obejrzeć ten filmik.
Zobacz post 152 w temacie: https://www.gry-online.pl/gry/fallout-3/komentarze/zb71c

Komentarz: zanonimizowany455726
2008-07-30
08:50

zanonimizowany473512 Generał

No pieknie! To teraz osoby, ktorym sie ten Fallout nie podoba to juz ludzie o zamknietych umyslach? Co jeszcze? Moze jestesmy ograniczeni umyslowo? Po co sie trudzic, jak mozna ludzi tak latwo dzielic na gorszych i lepszych...

Komentarz: zanonimizowany473512
2008-07-30
18:07

zanonimizowany455726 Centurion

😁

Polecam ten wywiad: http://www.gamereactor.dk/grtv/?id=2676

Koleś prowadzący rozmowę z Toddem jest dziwny, łagodnie ujmując.
Szczególnie fajny jest ten fragment (mniej więcej 1 min. 20 s - 1 min. 30 s):

GR: I found it's not easy to trust the people who are in [Megaton].
Todd: Why, what happened?
GR: Well, I think they lied to me.
Todd: ... Who's that?
GR: I don't know, that guy called Moriarty.
Todd: Yeah, don't talk to him.
GR: But it's hard to advance the game if I don't.
Todd: You're not supposed to talk about that, it's off limits.

:D.

Poza tym Todd powiedział, że w grze jest ok. 40 000 linijek tekstu, co samo w sobie jest imponującą liczbą. Podobnie było z 500 zakończeniami gry :D. Kto łyka takie "fakty" może na czole napisać sobie frajer. Założę się, że sporo z nich to "Witam" na 200 sposobów albo wariacje tych samych opcji dialogowych albo zwykły bełkot. Oczywiście mogę się mylić, ale skoro nie potrudzili się nawet by stworzyć przekonujące opcje dialogowe dla charakteru z bardzo niską inteligencją to raczej jest to kolejne kłamstwo.

Komentarz: zanonimizowany455726

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl