RoomAlive – technologia Microsoftu zmieniająca pokój w świat gry

Firma Microsoft zaprezentowała prototyp nowej technologii rozszerzonej rzeczywistości – RoomAlive. W przeciwieństwie do wcześniejszego projektu – Illumiroom – kolejny produkt giganta z Redmond pozwoli nie tylko na wyświetlanie świata gry w przestrzeni otaczającej gracza, ale także umożliwi wchodzenie w interakcje z wirtualnymi elementami.

futurebeat.pl

Janusz Guzowski

Microsoft zaprezentował nowy projekt wykorzystujący rozszerzoną rzeczywistość. - RoomAlive – technologia Microsoftu, która zamieni Twój pokój w przestrzeń gry - wiadomość - 2014-10-06
Microsoft zaprezentował nowy projekt wykorzystujący rozszerzoną rzeczywistość.

Nieco ponad rok temu informowaliśmy o testowanej przez firmę Microsoft technologii Illumiroom. System, dzięki wykorzystaniu kontrolera Kinect, podłączonego do konsoli lub komputera PC, oraz projektora, pozwalał na rozszerzenie obszaru, na którym wyświetlany jest świat gry, o ścianę za monitorem czy telewizorem i podłogę. Pojawiły się sugestie, że rozwiązanie to będzie zintegrowane z konsolą Xbox One, jednak ostatecznie pomysł okazał się zbyt drogi. Dzisiaj gigant z Redmond zademonstrował prototyp kolejnej technologii rozszerzonej rzeczywistości – RoomAlive. Nowy system przekształca całe pomieszczenie w interaktywną przestrzeń gry, umożliwiając wchodzenie w interakcję z wirtualnymi elementami. Film prezentujący nowe rozwiązania można zobaczyć poniżej:

Jak widać, RoomAlive pozwala na wykorzystanie wszystkich powierzchni jako urządzeń wejścia/wyjścia. Dzięki takim rozwiązaniom możemy przenieść rozgrywkę na dowolnie wybrany obszar i np. zamienić całe pomieszczenie w najeżony pułapkami grobowiec.

Warto zwrócić uwagę na kilka elementów. Po pierwsze, system opiera się na sześciu projektorach połączonych z kontrolerem Kinect, co sugeruje raczej duże koszty implementacji takiego rozwiązania w przypadku przeciętnego gracza. Po drugie, o ile Illumiroom potrafił poradzić sobie z poprawnym wyświetlaniem rozszerzonego świata gry bez konieczności modyfikacji kodu (taką pozycją był np. Portal), o tyle RoomAlive wymaga przystosowania produktu pod jego kątem. Twórcy, co prawda, przygotowują plugin do silnika graficznego Unity, który ma pozwolić na łatwą implementację nowych możliwości, jednak nie wiadomo ilu deweloperów zdecyduje się na wsparcie tak drogiego (prawdopodobnie) rozwiązania. Po trzecie, na prezentacji widać, że tak duża ilość projektorów generuje też dużą ilość cieni w pomieszczeniu, co może obniżać komfort rozrywki.

Niemniej, RoomAlive jest ciekawą koncepcją. Od kilku lat obserwujemy wzmożone zainteresowanie zagadnieniem immersji w grach i próbami zwiększenia poczucia obecności w świecie przedstawionym. Oprócz rozwiązań na poziomie obecnej powszechnie technologii (np. rezygnacja lub minimalizacja interfejsu użytkownika) dominujące trendy opierają się na wykorzystaniu rzeczywistości wirtualnej (np. Oculus Rift) lub rzeczywistości rozszerzonej (np. Illumiroom, RoomAlive). Jak stwierdził jeden z twórców technologii Microsoftu:

W przyszłości chcemy rozwijać podejście, w którym zakłada się obecność wielu użytkowników i tworzy otoczenie uwzględniające wieloosobową perspektywę. Planujemy też zwiększyć immersję za pomocą dźwięku przestrzennego. RoomAlive to tylko przelotne spojrzenie na to, jak skalowany system oparty na kilku projektorach może przekształcić każdy pokój w angażujące doświadczenie gry w rozszerzonej rzeczywistości. Przed nami do odkrycia jeszcze wiele nowych i ekscytujących możliwości.

Podobało się?

0

Kalendarz Wiadomości

październik
Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Technologiczne
2014-10-12
01:07

zanonimizowany722793 Chorąży

Krótko: BEZ-NA-DZIE-JA. Dawać Illumiroom!!

Komentarz: zanonimizowany722793
2014-10-09
23:20

Velfrig Pretorianin

Velfrig

Tzymische, kto tu jest kretynem pokazuje tylko sposób wypowiedzi wobec innych użytkowników. Tyle w tym temacie.
Wszystkie takie akcje to jest papka dla ludzi nie będących na bieżąco z nowościami. Robią jakąś pseudo innowację, a w praktyce to nie jest nic szczególnego. Zdania nie zmienię w tej kwestii.

Komentarz: Velfrig
2014-10-07
10:51

Tzymische Generał

Tzymische

Velfrig => Jestes kretynem, tak samo jak wiekszosc komentujacych w tym watku. I ten co napsial ten pozal sie Boze artykul.

Wiem, ze znajomosc angielskiego, to cos nie osiagalnego dla mlodych polakow - ale ku....a nauczcie sie czytac ze zrozumieniem. Pierwsze pare sekund filmiku:

Microsoft Research, University of Illinois, Univeristy of Southern California, University of North Carolina, Georgia Institute of Technology.

To nie jest Microsoft - firm a- pokazujaca nowa technologie ktora chce sprzedac - to jest Microsoft Research, ktory zajmuje sie wlasnei takimi badaniami z ktorych czasem wynikaja przelomowe technologie.

Komentarz: Tzymische
2014-10-07
10:17

Velfrig Pretorianin

Velfrig

Czy oni nie widzą, że to jest jakiś poroniony pomysł?
Microsoft schodzi na psy. Pewnie jak zwykle ktoś odkrył, że można zrobić mapping całego pokoju i nawet da się ściany w tym wyróżnić więc zróbmy innowacyjny RoomAlive. Super, tylko że takie coś można zrobić sobie samemu jeśli ktoś siedzi w tym głębiej. Poza tym granie w taki sposób jest niezbyt praktyczne i nic poważniejszego na to nie wypuszczą.
Microsoft nie powinien w ogóle pokazywać swoich projektów na tak wczesnym etapie bo to świadczy o niedojrzałości tej firmy.

Komentarz: Velfrig
2014-10-07
09:47

ozaru Centurion

Bardzo słaba dopowiedź Micro$oftu na project morpheus na playstation i ocululsa na pc. Tak swoją drogą ms będzie musiał skonstrulować własne gogle jeżeli będzie chciał się liczyć w 9 generacji.

Komentarz: ozaru

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl