ArmA II przetestowana - potrzebny mocny procesor

Fani realistycznych strzelanek otrzymali niedawno drugą odsłonę gry ArmA, tworzoną przez studio Bohemia, znane z kultowej w tych kręgach Operation Flashpoint: Cold War Crisis (kontynuację tworzy oczywiście Codemasters). Niestety część miłośników przeżyje na pewno niemały szok – okazuje się, że ArmA II jest niezwykle wymagającym produktem. Serwis FiringSquad postanowił sprawdzić jak bardzo.

Szymon Liebert

Fani realistycznych strzelanek otrzymali niedawno drugą odsłonę gry ArmA, tworzoną przez studio Bohemia, znane z kultowej w tych kręgach Operation Flashpoint: Cold War Crisis (kontynuację tworzy oczywiście Codemasters). Niestety część miłośników przeżyje na pewno niemały szok – okazuje się, że ArmA II jest niezwykle wymagającym produktem. Serwis FiringSquad postanowił sprawdzić jak bardzo.

Testów dokonywano na dwóch sprzętach – superszybkim (Core i7-965, 6 GB OCZ Reaper HPC RAM) oraz średnim (Core 2 Quad Q8400). Sprawdzono wydajność kilku kart – od Radeona 3870 i GeForce’a 9800 GTX, aż po Radeona 4890 i GeForce’a GTX 295. Autorzy zauważają, że ogólnie w grze odnotowywali mniej klatek animacji na sekundę niż np. w Call of Duty, ale to nie ma znaczenia, bo jest ona dość specyficzna.

ArmA II przetestowana - potrzebny mocny procesor - ilustracja #1

Zdjęcie z serwisu FiringSquad.

Na pierwszy ogień weźmy testy na lepszym sprzęcie. W „wysokich” ustawieniach graficznych najlepiej sprawował się Radeon 4890 (1 GB pamięci) oraz GeForce’y GTX 275, 280, 285. Nawet one miały jednak podobno trudności z osiągnięciem średniej 40 klatek na sekundę w rozdzielczości 1600x1200. Prędkość gry na poszczególnych kartach spadła znacznie dopiero przy zwiększeniu rozdzielczości do 2560x1600.

Radeon 4890 został zepchnięty na dalszą pozycję w przypadku „bardzo wysokich” ustawień (na mocniejszym sprzęcie). W tej kategorii królują ponownie GeForce GTX 275, 285, 295. Za najlepszą grafikę trzeba też słono zapłacić – ogólna wydajność na poszczególnych kartach spadła nawet o kilkanaście procent. Występuje tu jednak różnorodność – karty o różnej mocy oferują inną prędkość gry.

Inaczej jest na słabszym procesorze. Gdy przeprowadzono test na komputerze wyposażonym w Core 2 Quad Q8400, ilość klatek animacji zmniejszyła się o kolejne procenty (w stosunku do konfiguracji z i7-965), ale zrównały się wyniki praktycznie wszystkich sprawdzanych kart. W ustawieniach „wysokich” i rozdzielczości 1600x1200 aż 11 z nich osiągnęło identyczny wynik (29-30 klatek animacji na sekundę).

Bardzo podobnie jest też w wyższych rozdzielczościach oraz „bardzo wysokich” ustawieniach. W tym drugim przypadku ponownie otrzymujemy praktycznie identyczne wyniki dla wszystkich testowanych modeli. Wniosek jest prosty – do sprawnego działania ArmA II potrzebuje przede wszystkim mocnego procesora. Bez niego nie wyciągniemy całej mocy obliczeniowej nawet ze średnich kart grafiki.

ArmA II przetestowana - potrzebny mocny procesor - ilustracja #2

Zdjęcie z serwisu FiringSquad.

Twórcy testu przedstawili także ciekawe porównanie najbardziej opłacalnych kart, które moglibyśmy zakupić z myślą właśnie o ArmA II. Najgorszymi kandydatami są: GeForce GTX 285, 280 oraz 275. Najbardziej opłacają się natomiast: Radeon 4850 (512 MB), Radeon 4870 (512 MB) oraz GeForce 9800 GTX+. Na razie tytuł nie wspiera też podwójnych kart grafiki, więc jeszcze nie warto w nie inwestować.

ArmA II jako symulator jest znacznie wolniejsza od innych strzelanek, więc da się podobno grać nawet przy mniej więcej 20 klatkach animacji na sekundę. Testy zostały oparte na wersji demonstracyjnej i wbudowanej aplikacji, która prezentuje dość wymagającą scenkę. Warto zwrócić uwagę na multum opcji graficznych w menu gry. Redaktorzy FiringSquad nie natknęli się też na żadne dotkliwe błędy techniczne.

Za co płacimy tak wysokimi wymaganiami? No cóż, ArmA II to przede wszystkim prawdziwa symulacja z dość trudnym sterowaniem i wymagającymi misjami. W grze wcielamy się w członka ekipy Razor, który musi opanować fikcyjne państwo Chernarus, będące pod wpływem Związku Radzieckiego. Teren gry to 225 kilometrów kwadratowych opracowanych na podstawie zdjęć satelitarnych prawdziwych obszarów.

ArmA II

ArmA II

PC PlayStation Xbox
po premierze

Data wydania: 29 maja 2009

Informacje o Grze
8.0

GRYOnline

8.1

Gracze

8.4

Steam

OCEŃ
Oceny
  • 505 Games
  • PC
Podobało się?

0

Kalendarz Wiadomości

lipiec
Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2009-07-25
16:54

zanonimizowany605529 Konsul

😁

[16]

he he dobre !

Komentarz: zanonimizowany605529
2009-07-17
19:09

LordVader1 Generał

Trzeba mieć potężny procesor do ArmA II. Na szczęście dla mnie to nie problem.

Komentarz: LordVader1
2009-07-06
17:43

pr3ak Pretorianin

Arma.II-RELOADED

;)

Komentarz: pr3ak
2009-07-06
14:54

GunarDAN Konsul

GunarDAN

Jak dla mnie wymagania proporcjonalnie nieadekwatne do tego co oferuje gra.:

*fizyka - jakaś jest, ale za dużo jej nie uświadczymy.

*SI - czasami płakać się chce co wyprawiają koledzy z oddziału. Potrafią bez końca biegać dookoła wroga, ale żaden się nie kwapi do jego zabicia. Do poprawki.

*grafika - pewne jej elementy to dosłownie żal.pl. Wystarczy popatrzeć na animację postaci wchodzącej po drabince. To jawna kpina.

*błędy w skryptach - oficjalne patche coś tam już poprawiły, ale nadal mnie bawi, że skrypt gry się nie załącza, bo coś wykonałem inaczej, niż przewidziała gra.

I niby do tego potrzeba czterech rdzeni? Gra fajna, ale wykonanie i wymagania, to jakiś absurd.

Komentarz: GunarDAN
2009-07-06
14:27

Zgred Senator

😃

Heh, widzę, że złożyłem nowego kompa w samą porę:)

Komentarz: Zgred

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl