W miniony weekend mieliśmy do czynienia z prawdziwym wysypem zapowiedzi trzeciej odsłony cyklu Fallout. Swoje spostrzeżenia dotyczące programu opublikowały wszystkie liczące się na Zachodzie magazyny poświęcone elektronicznej rozrywce. Postanowiliśmy zapoznać się z tymi tekstami i zaprezentować Wam skondensowaną dawkę nowych informacji na temat tej wielce oczekiwanej produkcji. Zapraszamy do lektury faktów podanych w telegraficznym skrócie:
- Trzydzieści lat upłynęło od historii opowiedzianej w drugiej odsłonie cyklu. W świecie trzeciego Fallouta zdarzenia z gier Fallout Tactics: Brotherhood of Steel oraz Fallout: Brotherhood of Steel nigdy nie miały miejsca.
 - W grze nie będzie można kierować pojazdami, ale autorzy umożliwią szybsze podróżowanie pomiędzy lokacjami za pośrednictwem tuneli metra.
 - W trzecim Falloucie pojawi się około trzystu bohaterów niezależnych (NPC). Dla porównania, w The Elder Scrolls IV: Oblivion było ich mniej więcej tysiąc. Mniejszą liczbę postaci, z którymi będzie można np. porozmawiać, autorzy tłumaczą specyficznym światem gry, wyludnionym w wyniku nuklearnego holokaustu.
 - Podejmowane w grze decyzje będą mieć wpływ na stosunek bohaterów niezależnych do naszej postaci.
 - Prawie wszystkich bohaterów niezależnych będzie można unicestwić. Autorzy nie podjęli jeszcze decyzji, co zrobić w kwestii zabijania dzieci, które na pewno pojawią się w grze.
 
 - Gracz może skorzystać z pomocy najemników, ale nie oznacza to, że będzie mieć nad nimi taką samą kontrolę, jak w drugim Falloucie.
 - W trzecim Falloucie zostanie uwzględniony upływ czasu, a także zmienne warunki pogodowe.
 - Miasto Waszyngton nie zostanie dokładnie odwzorowane w grze, ulica po ulicy. Mimo to autorzy pokuszą się o wprowadzenie do zrujnowanej metropolii jej charakterystycznych budynków.
 - Centrum Waszyngtonu będzie stanowić około 25% obszaru, po którym będzie można poruszać się w grze.
 - Podczas zmagań będzie można znaleźć 21 figurek, tzw. bobblehead dolls.
 
 - Po rozpoczęciu starcia z przeciwnikiem gracz może zatrzymać upływ czasu i opierając się o liczbę dostępnych punktów akcji, namierzyć wybraną część ciała dowolnego wroga, znajdującego się w zasięgu strzału. W zależności od naszych umiejętności, odległości i pozycji, program obliczy i wyświetli na ekranie procentową szansę na udane trafienie. Po stracie wszystkich punktów akcji, zostaniemy zmuszeni do walki w czasie rzeczywistym, czekając na ich regenerację. Jeśli wróg będzie chować się za przeszkodą, gracz nie będzie mógł namierzyć ukrytych części ciała. 
 - Wrogowie będą korzystać z tego samego systemu namierzania części ciała, co gracz.
 - Strzelanie w wybrane części ciała przyniesie wymierne korzyści. Na przykład odstrzelenie nogi (konieczny critical hit) doprowadzi do tego, że wróg padnie na ziemię. Gracz będzie mógł także zniszczyć trzymaną w ręku przeciwnika broń, o ile uda mu się w nią trafić.
 - Podczas walki nie będzie można namierzać krocza.
 - Liczbę punktów akcji determinuje umiejętność Agility, tak jak w poprzednich odsłonach cyklu.
 
 - Włamywanie do urządzeń elektronicznych będzie prezentowane w formie mini-gry, przypominającej klasyczny Mastermind.
 - Trzeci Fallout umożliwia oddalenie kamery. Akcja prezentowana jest wówczas w rzucie izometrycznym.
 - W grze usłyszymy dwadzieścia piosenek z lat czterdziestych ubiegłego stulecia. Licencjonowane utwory odtwarzane będą za pośrednictwem Pip-Boy’a, a także odbiorników radiowych zlokalizowanych w różnych miejscach.
 - Pip-Boy 3000 działa jak licznik Geigera, informując gracza o skażeniu radioaktywnym.
 - Skażenie radioaktywne wpływa na obniżenie cech bohatera i może doprowadzić do jego śmierci.
 
 - Można odzyskać punkty życia pijąc wodę, ale należy zwracać baczną uwagę, czy nie jest ona skażona.
 - Gracz może rozłożyć broń na części, a następnie wykorzystać zdobyte w ten sposób elementy do reperacji innej pukawki tego samego typu, zwiększając jej siłę, celność lub szybkość w oddawaniu strzału.
 - Broń zużywa się w trakcie walki.
 - Istnieje możliwość tworzenia nowych broni, ale do tego celu niezbędny okaże się schemat i odpowiednie części.
 - W grze pojawią się zmutowane zwierzęta, charakterystyczne dla poprzednich odsłon cyklu, np. radskorpiony, brahminy, gigantyczne mrówki.
 
 - Ukończenie gry wraz z zadaniami pobocznymi powinno zająć około czterdziestu godzin. Rozgrywkę warto powtórzyć, gdyż podejmując określone decyzje w niektórych misjach, automatycznie zablokujemy sobie dostęp do innych.
 - Ron Perlman będzie narratorem w introdukcji.
 - W introdukcji usłyszymy utwór I don’t Want to Set the World on Fire grupy The Ink Spots.
 - Twórcy nie podjęli jeszcze decyzji czy po premierze gry przygotowane zostaną płatne plug-iny. Na razie nie wiadomo również, jak wyglądać będzie wsparcie dla twórców amatorskich modyfikacji.
 - Autorzy gry nie zamierzają wprowadzać trybu  multiplayer. Twórcy nie planują również wersji demonstracyjnej programu, który pozwoliłby sprawdzić fanom, jak dzieło firmy Bethesda Game Studios sprawuje się w akcji.
 
Fallout 3 zadebiutuje na rynku jesienią przyszłego roku w wersjach na PC oraz konsole Xbox 360 i PlayStation 3.
Więcej:„Zremasterujcie New Vegas, szefie!”. Nieoczekiwanie fani kultowego Fallouta znaleźli ambasadora w osobie popularnego aktora, który naciska na Bethesdę