Piszę właśnie pracę na temat zwiększonej świadomości praw konsumenta i bardziej racjonalnego stosunku do oferty rynkowej.
Z moich obserwacji wynika, że uokik jest jedną z najsprawniej działających instytucji państwowych. Wiele problemów, czy to opisywanych na forach internetowych, czy też zaobserwowanych wśród znajomych, znajduje rozwiązanie u rzecznika praw konsumenta. Często odesłanie z problemem do rzecznika jest pierwszą odpowiedzią na pytanie zadane na forum. Zapewne są gdzieś statystyki chociażby samej ilości zgłoszeń do rzeczników na przestrzeni lat.
Będę wdzięczny za pomoc w znalezieniu takiej statystyki.
Przy okazji zachęcam do dyskusji - ciekaw jestem czy mieliście okazję korzystać z usług rzecznika lub jakiejś innej formy pomocy organizowanej przez uokik.
Nie wiem jakim cudem to pominąłem...
Niestety nie znalazłem tam satysfakcjonujących mnie danych.
W sprawozdaniu z roku 1990 już w pierwszym akapicie jest informacja o całkowitej liczbie zgłoszonych wniosków. W najnowszym raporcie jest to rozbite na kilkadziesiąt kategorii, przy czym część z nich jest inicjatywą własną urzędu, a część już samą ilością przeprowadzonych kontroli - ja jednak potrzebuję informację na temat ilości zgłoszeń (często bywa tak, że daną sprawę zgłosiły tysiące osób, podczas gdy jest ona w sprawozdaniu ujęta jako jeden przypadek nieuczciwych praktyk).
edit. znalazłem informacje od rzecznika prasowego UOKiKu - od 1800 zgłoszeń w 1990, poprzez 300000 w 2008, aż po 386000 w 2010 - no ładnie. Co dziesiąty Polak zgłosił skargę do urzędu.
386000 w 2010 - no ładnie. Co dziesiąty Polak zgłosił skargę do urzędu.
raczej co setny ;)