Oprócz wielu funkcjonalności jakie oferuje nam Steam, najważniejszą z nich jest możliwość kupowania gier. Warto pamiętać, że w naszym kraju jesteśmy zobowiązani do dokonywania za jego pośrednictwem płatności w euro. Z uwagi na to, przed zakupem należy zastanowić się, jaka forma transakcji będzie dla nas najkorzystniejsza.
Steam oferuje wiele form płatności:
- Mój portfel Steam
- Moje konto PayPal
- PayPal
- WebMoney
- [ link zabroniony przez regulamin forum ] Card
- Visa
- MasterCard
- American Express
- Discover
- JCB
- MoneyBookers
Warto zauważyć, że Polacy z reguły korzystają tylko z kilku z nich. Są to:
- Mój portfel Steam – jeżeli posiadasz już środki przypisane do Twojego konkretnego konta – korzystasz z tej opcji. To najprostszy sposób na dokonywanie płatności, jednak najpierw musisz przelać je na platformę. Właśnie w tym tkwi problem – wszystkie opcje oferują różne formy przewalutowania, co odbije się na ostatecznej cenie kupowanej przez Ciebie gry. Kiedy pieniądze znajdą się już na koncie Steam, to zakupu dokonasz w prosty i szybki sposób, za pomocą kilku kliknięć.
- PayPal – prawdopodobnie najpopularniejsza forma dokonywania płatności na platformie Steam. Jej dużym minusem jest niekorzystne przewalutowanie kursów oraz naliczanie dodatkowych opłat. W związku z tym warto przemyśleć to rozwiązanie, jednak istnieje też możliwość powiązania konta PayPal z kontem walutowym. Zostanie ono opisane w późniejszej części artykułu.
- [ link zabroniony przez regulamin forum ] Card – karty wydawane w konkretnych punktach, najczęściej sklepach z elektroniką, kioskach i supermarketach. Posiadają one specjalny, 16-cyfrowy kod PIN, który wykorzystujemy do dokonania płatności. Niestety, w Polsce uzyskamy [ link zabroniony przez regulamin forum ] Card tylko w złotówkach. Ponadto, karty można nabywać jedynie w kwotach 20, 30, 50, 100 lub 300 złotych. Oznacza to, że nie możemy zdecydować się na konkretną stawkę, która byłaby nam potrzebna na wykorzystanie przy zakupie gry. Pozostałe środki na konkretnym kodzie PIN możemy połączyć w przyszłości z kolejnym, dzięki czemu wykorzystamy pieniądze znajdujące się na kilku kartach jednocześnie. Na niekorzyść użytkowników Steam działa jednak kurs walut [ link zabroniony przez regulamin forum ] Card - jest on wyjątkowo wysoki i porównywalny do bankowego.
Visa/Mastercard – kolejna, bardzo popularna metoda płatności. Wykorzystuje kartę użytkownika, która posiada możliwość dokonywania tego typu transakcji. Dużym problemem jest fakt, że większość Polaków nie posiada na swoich kontach obcej waluty, a co za tym idzie – zmuszeni są do wykorzystania kursów bankowych. Warto również zauważyć, że oprócz niekorzystnych kursów walutowych, banki potrafią naliczać dodatkowe prowizje za samo przewalutowanie.
Liczby
Jako przykład dajmy zakup gry Dying Light w cenie 29,99 euro. Poniżej podam przykładowe wyniki przewalutowania dla poszczególnych sposobów płatności. Zaznaczam, że będą się one różnić w zależności od daty, banku w którym posiadamy konto oraz ewentualnych zmian w przepisach firm pośredniczących w transakcjach. Porównania dokonuję na podstawie wysokości kursów i prowizji z dnia 20.11.2015 r.
- PayPal – PayPal nie pobiera opłat w przypadku przelewania kwot w złotówkach. Jeżeli jednak podejmujemy się przewalutowania, tak jak w przypadku płatności na platformie Steam, to jesteśmy skazani na wykorzystanie niekorzystnych, bankowych kursów oraz naliczanie prowizji.
Przykładowo, przelewamy na konto PayPal 30,00 euro z konta w AliorBanku. Dzisiejszy, bankowy kurs kupna tej waluty wynosi 4,5740 PLN za 1 EUR:
30,00*4,5740 = 137,22 PLN
Do tego trzeba doliczyć prowizję PayPal, która w przypadku europejskiej waluty wynosi 0,35 EUR:
0,35*4,5740 = 1,60 PLN
Kwota całkowita: 137,22+1,60 = 138,82 PLN
Istnieją jednak inne sposoby na prowadzenie transakcji PayPal, dzięki którym unikniemy niekorzystnych kursów. Potrzebujemy do tego konta walutowego, założonego w naszym banku. Przyda się ono do dokonywania płatności podczas wakacyjnych wyjazdów czy właśnie zakupów internetowych. Taka możliwość najczęściej nie wiąże się z wygórowanymi opłatami, czasami jest nawet darmowa. Konto możemy założyć np. w lokalnej placówce bankowej i wyrobić do niego kartę. Podpinanie konta walutowego pod PayPal pozwoli na obniżenie kosztów związanych z przewalutowaniem, ponieważ znajdujące się na nim środki możemy uzyskać np. za pośrednictwem kantorów internetowych. Aby znaleźć najtańszy z nich warto skorzystać z porównywarek e-kantorów, które posiadają w swoich zbiorach wszystkie najbezpieczniejsze serwisy. Są nimi np.:
- StrefaWalut.pl
- Kantorbox.pl
- Marketportal.pl
- Kurencja.pl
Specyfikę ich działania opiszę w późniejszej części tekstu.
- [ link zabroniony przez regulamin forum ] Card – pomijając możliwość kupna tylko konkretnych kwot oraz problem z dalszym wykorzystaniem pozostałej gotówki, [ link zabroniony przez regulamin forum ] Card nie oferuje atrakcyjnych kursów walut. Ponadto, dla płatności przy użyciu waluty obcej zostaną doliczone dodatkowe odsetki w wysokości 1% transakcji. Kwota, jaką przyjdzie nam zapłacić za Dying Light przy użyciu [ link zabroniony przez regulamin forum ] Card kształtuje się następująco:
30,00*4,3383 = 130,15 PLN
Do tego doliczamy 1% prowizji od płatności przy użyciu waluty obcej:
30,00*0,01*4,3383 = 1,30 PLN
Kwota całkowita: 130,15+1,30 = 131,45 PLN
- Visa/Mastercard – Najbardziej podstawowym sposobem na płatność przy użyciu tej opcji będzie wykorzystanie np. karty kredytowej lub debetowej. Niestety, w ich przypadku również wykorzystamy kurs bankowy, który w przykładowym wariancie mBanku i gry Dying Light wyniesie nas:
Kwota całkowita: 30,00*4,5740 = 137,22 PLN (wariant AliorBank bez naliczania dodatkowych prowizji)
Nie zapominajmy, że niektóre banki wykorzystają również prowizje, które jeszcze bardziej obciążą nas przy zakupie gry. Znów naprzeciw oczekiwaniom graczy wychodzi możliwość założenia konta walutowego. Warto zauważyć, że posiadając je nie jesteśmy skazani na korzystanie z PayPala. Jeżeli posiadamy podpiętą pod konto kartę, możemy w zależności od firmy skorzystać z metody płatności Visa lub Mastercard. Przelewając środki na platformę Steam w tym przypadku nie ponosimy żadnych dodatkowych kosztów. Wystarczy podać odpowiednie dane oraz numer kart z konta walutowego. Środki zostaną pobrane z niego w taki sam sposób, jak w przypadku płatności w sklepach „złotówkowych”.
Powracając do tematu kantorów internetowych oraz ich porównywarek, postaram się obliczyć kwotę, jaką przyjdzie nam zapłacić za wspomniane „Dying Light”. Jako przykład podam tutaj serwis StrefaWalut.pl.
Na początku zaznaczamy, jaką walutę i w jakiej wysokości chcielibyśmy wymienić. W naszym przypadku będzie to zakup 30 euro. Trzeba również zaznaczyć w jakim banku posiadamy swoje konto złotówkowe oraz walutowe, na które przelane zostaną przewalutowane już pieniądze.
Po kliknięciu przycisku „oblicz” pokazane zostaną kantory internetowe i związane z nimi stawki.
Jak widać, kwoty we wszystkich czołowych e-kantorach oscylują w graniach 127,50 PLN. Biorąc pod uwagę częstotliwość zakupu gier przez platformę Steam oraz łatwość skonfigurowania karty konta walutowego z serwisem jest to możliwość najbardziej opłacalna:
Kwota całkowita: ok. 127,50 PLN (należy uwzględnić różnice pomiędzy poszczególnymi e-kantorami, bankami oraz ewentualne prowizje)
Podsumowanie zakupu gry „Dying Light”:
- PayPal: 138,82 PLN
- [ link zabroniony przez regulamin forum ] Card: 131,45 PLN
- Visa/Mastercard (kurs bankowy): 137,22 PLN
- Visa/Mastercard (e-kantory): 127,50 PLN
Widać wyraźnie, że wykorzystywanie konta walutowego oraz kursów z kantorów internetowych jest najtańszym rozwiązaniem, jeżeli planujemy dokonywać transakcji przez platformę Steam.
W stosunku do najdroższej opcji PayPala, na grze Dying Light udało się nam zaoszczędzić aż 9,72 PLN. Wynosi to ponad 7% całej kwoty! Dzięki wykorzystaniu konta walutowego i kantorów internetowych będziemy w stanie jeszcze bardziej „przecenić” wybrane przez siebie tytuły z okresu przedświątecznego. Co myślicie o takim sposobie dokonywania płatności na platformie Steam?