Gry dla mas charakteryzują się prostotą, oskryptowanym, prostym AI. Owe proste AI posiada takie cechy:
- kiepski zasięg widzenia, ograniczony zakres widzenia, można to sobie wyobrazić jako ostry trójkąt wychodzący z głowy postaci zamiast czegoś bardziej naturalnego, bliższego prostokątowi, wyciągnijcie obie ręce na boki i pomachajcie patrząc się przed siebie, widać ruch rąk, niestety postacie w grach nie mają takiego zasięgu, dlatego łatwo można do nich podejść i ich zabić mimo, że normalnie by nas dostrzegli
- przeważnie kompletny brak współpracy z innymi postaciami, często można wyciągać pojedynczo wrogów i ich zabijać, koledzy tej osoby nie zwrócą na to uwagi, nawet gdy wejdą do pomieszczenia, w którym powinno być 40 osób, a nie ma ani jednej. Taka samotna postać nie potrafi wezwać kolegów zazwyczaj.
- brak współpracy w walce, postacie nie współpracują próbując na poczekaniu użyć jakiejś taktyki, przeważnie każda postać ma ten sam skrypt zachowania, czyli ukrycie się za przeszkodą i strzelanie do gracza, rzucenie granatu wtedy, gdy gracz zbyt długo jest ukryty za osłoną
- ślepy ogień i kiepska celność, łatwo biec omijając pociski z karabinów od wielu wrogów, wrogowie mają celowo zalagowaną "myszkę" i nie nadążają z celowaniem w nas. A gdy stoimy w miejscu, specjalnie 80% pocisków przelatuje obok nas
- w grach skradankowych słuch mają, jednak są ograniczeni w poszukiwaniach, szukają krótko, powiedzmy 10, 15 sekund i skrypt szukania dobiega końca. Nie potrafią wejść do szybu, zawsze krążą przed szybem, nigdy nie spróbują wejść mimo, że wiedzą, że tam jest gracz
- nie mają żadnej pamięci, gdy gracz zgubi przeciwników, zapomną o graczu, nie zapamiętają nic, ich zachowanie nie zmieni się w żadnym stopniu, nie staną się bardziej wyczuleni i bardziej zorganizowani
Mógłbym jeszcze wymyślić kilka myślników, ale nie zrobię tego. Zaproponujecie mi gry multiplayer, bo stwierdzicie, że tylko żywy gracz sprosta moim wymaganiom, ale nie po to ten wątek tu założyłem, koniecznie próbuję znaleźć grę singleplayer, która ma przeciwników z zachowaniem zbliżonym do graczy, budzącym szacunek dla programistów. Proszę nie podawać mi tytułów starszych niż z 2007 roku, ponieważ znam ich bardzo sporo. Zdaję sobie sprawę, że jeszcze ludziom daleko do sztucznej inteligencji, sieci neuronowych i prędko w grach nie ujrzymy zaawansowanej inteligencji, jednak na chwilę obecną jest możliwe napisanie skryptów w taki sposób by komputerowi przeciwnicy wykazywali się odrobiną inteligencji, taktyki, współpracy, możliwości przeszukiwania terenu, próby zaskoczenia gracza, mogliby też się skradać lub ukryć gdzieś w kilku i zaskoczyć gracza, czyli mieliby prosty skrypt planowego działania.
Wydaje mi się, że na chwilę obecną gry strategiczne, ekonomiczne oraz gry paradoxu i innych firm mogłyby zaskoczyć gracza, pokazać mu, że komputer też może być dość mądry i zaskakujący, jednak nie znam takich gier. Seria CIV ma fatalne AI, wypowiadanie wojen ot tak z dnia na dzień, możliwość kupienia przyjaźni za drobną kasę, można tak pół świata sojuszników zrobić i kazać im niszczyć niewygodne kraje i bez użycia naszych wojsk można zniszczyć każdego. W total warach również AI jest brzydkie. A co do gier paradoxu i paru innych firm, chodzi o gry jak Europa Universalis, Supreme R, Hearts of Iron i wiele innych, tam też AI jest rozczarowująca, szczególnie podczas prowadzenia wojen, prowadzi się wojny przeciwko małym dzieciom, a nie Hitlerowi lub komuś.