Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Wiadomość Twórcy silnika Unity wprowadzają nową opłatę za instalację gry, informacja zszokowała branżę

13.09.2023 12:00
DocHary
😂
1
18
DocHary
64
Unclean One

Najbardziej prawdopodobnym wytłumaczeniem wydaje się chęć zadowolenia inwestorów.
To ci pewnie teraz skaczą z radości.

13.09.2023 12:26
5
12
odpowiedz
1 odpowiedź
Thorvik
120
Generał

Nie da się wycofać z silnika do już wydanej gry. Tutaj jest prawdziwy problem. Jakby opłatę wprowadzili od nowej wersji, problemu nie ma. Ich silnik, ich cennik. Po prostu każdy, komu się nie kalkuluje, przeszedłby na inny.

Teraz ci którzy wprowadzają lub za chwilę wprowadzą swoją grę na rynek muszą zrewidować plany uwzględniając koszty, co więcej koszty jakich przewidzieć do końca nie mogą.

Unity tutaj nie pomaga, bo w ich cenniku jest więcej niewiadomych, dla przykładu używając ich interpretacji, każde uruchomienie gry opartej o webGL powinno się liczyć jako nową instalację, co jest paranoją. Cennik uderza też bardzo mocno w gry mobilne, które charakteryzują się znacznie większą ilością reinstalacji i mniejszą ceną, a więc i niższym zyskiem za sprzedaż.

13.09.2023 12:08
RafaSs
3
9
odpowiedz
5 odpowiedzi
RafaSs
98
Centurion

wow. Unity juz od dawna schodzi na psy (jako firma), ale to juz jest szczyt i kolejny gwozdz to trumny. Silnika uzywam tylko hobbystycznie, wiec na szczescie moje przychody od tego nie zaleza, ale gdybym byl full time indie developerem to z miejsca zaczalbym planowac przesiadke na Godota.

Unity tyle lat pracowalo, zeby byc dobrym silnikiem szczegolnie dla malych devow tylko po to aby jedna akcja tego typu wszystkich zarowno lojalnych jak i potencjalnych uzytkownikow stracic. Nawet jesli zmiany nie wejda docelowo w zycie to sam fakt, ze probowali jest ogromna czerwona flaga na przyszlosc i nikt nie bedzie chcial sie z nimi wiazac.

Pomijajac juz bezsens tego co planuja i niemozliwosc weryfikacji instalacji bo na PC crackerzy na pewno w ciagu 24h znajda na to obejscie "dla zabawy" i wcale mnie nie zdziwi jak ludzie beda mechanizm blokowac tylko po to, zeby wspierac swoich ulubionych indie devow. Kazdy indie dev, ktory dopiero rozpoczyna przygode na rynku wylacznie z tego powodu nie wybierze Unity bo jego pierwsza gra moze spowodowac zwyczajnie tylko straty (i to potencjalnie niemale).

Duze firmy jak Mihoyo (Genshin, seria Honkai, ZZZ) czy ludki od Pokemonow bardzo szybko zmienia silnik na inny bo taka zmiana by ich mogla kosztowac miliony $ biorac pod uwage ilosc instalacji gier F2P.

Normalnie szok i niedowierzanie, ze do tego doszlo.

13.09.2023 12:03
Link
👎
2
8
odpowiedz
1 odpowiedź
Link
11
Generał

Via Tenor

Bardzo słabo. Bardzo źle. Czego można się spodziewać po były prezesem EA Games - John Riccitiello.

To już zdecydowanie przesada. Chciwość i pazerność nie zna granic. Nie mogę uwierzyć w to, co czytałem.

Szybka droga do grobu.

post wyedytowany przez Link 2023-09-13 12:21:02
13.09.2023 13:51
ZeroNaruse
15
6
odpowiedz
ZeroNaruse
122
Murderer

Pięknie patrzeć na to jak typ co pięknie pozamiatał akcjami EA podłogę w przeszłości robi to samo teraz z Unity. Na dodatek sprzedał w ciągu roku ok. 50k akcji firmy, niedawno trochę przed zmianami. Coś czuję, że to chęć porzucenia tego tonącego statku i zarobienia na nim jeszcze przed tym jak się to wydarzy.

13.09.2023 15:51
HumanGhost
21
5
odpowiedz
HumanGhost
125
Senator

Czyli bogaci chcą być jeszcze bogatsi. Stare, znałem.

13.09.2023 12:00
DocHary
😂
1
18
DocHary
64
Unclean One

Najbardziej prawdopodobnym wytłumaczeniem wydaje się chęć zadowolenia inwestorów.
To ci pewnie teraz skaczą z radości.

13.09.2023 12:03
Link
👎
2
8
odpowiedz
1 odpowiedź
Link
11
Generał

Via Tenor

Bardzo słabo. Bardzo źle. Czego można się spodziewać po były prezesem EA Games - John Riccitiello.

To już zdecydowanie przesada. Chciwość i pazerność nie zna granic. Nie mogę uwierzyć w to, co czytałem.

Szybka droga do grobu.

post wyedytowany przez Link 2023-09-13 12:21:02
14.09.2023 11:10
2.1
Ali Wlaborg
77
Mordęga

raz dostał zły rozgłos, zaraz dostanie 2gi, 3ci będzie potem, a to jeszcze nie koniec, gdzie kasa to nogi wszędzie poniosą

13.09.2023 12:08
RafaSs
3
9
odpowiedz
5 odpowiedzi
RafaSs
98
Centurion

wow. Unity juz od dawna schodzi na psy (jako firma), ale to juz jest szczyt i kolejny gwozdz to trumny. Silnika uzywam tylko hobbystycznie, wiec na szczescie moje przychody od tego nie zaleza, ale gdybym byl full time indie developerem to z miejsca zaczalbym planowac przesiadke na Godota.

Unity tyle lat pracowalo, zeby byc dobrym silnikiem szczegolnie dla malych devow tylko po to aby jedna akcja tego typu wszystkich zarowno lojalnych jak i potencjalnych uzytkownikow stracic. Nawet jesli zmiany nie wejda docelowo w zycie to sam fakt, ze probowali jest ogromna czerwona flaga na przyszlosc i nikt nie bedzie chcial sie z nimi wiazac.

Pomijajac juz bezsens tego co planuja i niemozliwosc weryfikacji instalacji bo na PC crackerzy na pewno w ciagu 24h znajda na to obejscie "dla zabawy" i wcale mnie nie zdziwi jak ludzie beda mechanizm blokowac tylko po to, zeby wspierac swoich ulubionych indie devow. Kazdy indie dev, ktory dopiero rozpoczyna przygode na rynku wylacznie z tego powodu nie wybierze Unity bo jego pierwsza gra moze spowodowac zwyczajnie tylko straty (i to potencjalnie niemale).

Duze firmy jak Mihoyo (Genshin, seria Honkai, ZZZ) czy ludki od Pokemonow bardzo szybko zmienia silnik na inny bo taka zmiana by ich mogla kosztowac miliony $ biorac pod uwage ilosc instalacji gier F2P.

Normalnie szok i niedowierzanie, ze do tego doszlo.

13.09.2023 13:04
CaptainShikari
3.1
3
CaptainShikari
17
Legionista

Napewno znalazły by się też osoby które znalazły by sposób by instalować dany produkt wiele razy byle tylko zaszkodzić jakiemuś studiu

13.09.2023 13:13
Link
3.2
3
Link
11
Generał

CaptainShikari
Nie wspomnę o tym, że piractwo naprawdę może zaszkodzić twórcy gier. Instalujesz pirackie gry, a wysyłasz nieświadomie informacji do Unity, a oni każą twórcy gier płacić więcej za większe ilości instalacji gier.

Piractwo to już nie będzie "nieszkodliwy kopiowanie". O ilości instalacji gry typu free-to-play bez płacenie mikropłatności nie wspomnę. Wcale nie dziwię się negatywne reakcji twórcy gier.

post wyedytowany przez Link 2023-09-13 13:16:37
13.09.2023 16:53
keeper_4chan
3.3
2
keeper_4chan
104
Generał

Link Jeśli są wstanie policzyć piracone gry.

14.09.2023 10:44
Link
3.4
1
Link
11
Generał

keeper_4chan
Dobre pytanie. O gry DRM-free od sklepu GOG nie wspomnę.

14.09.2023 11:13
3.5
Ali Wlaborg
77
Mordęga

będą wchodzi na wszystkie poradniki YT "free download" kopać po TPB, jak kasa woła, żadna praca nie hańbi

13.09.2023 12:17
4
3
odpowiedz
3 odpowiedzi
zanonimizowany1388434
5
Chorąży

gruba akcja! nie dość że unity to najgorszy silnik ever,to teraz mniejsze studia mogą paść całkowicie. Przewiduję że za pare miesiecy jak będzie setki migracji na inne silniki wycofają sie z tego rakiem,ale będzie już za późno. Unity rip. I bardzo k dobrze.

post wyedytowany przez zanonimizowany1388434 2023-09-13 12:20:52
13.09.2023 18:27
4.1
1
smog29012
19
Legionista

A w jakiś silnikach pracowałeś oprócz unity? Chyba że nawet w unity nie pracowałeś, co widać po "unity to najgorszy silnik ever". Unity ma wiele fajnych funkcji dla początkujących czy pojedynczych programistów robiących małe gry. Np w porównaniu do Gadot łatwiej robi się świat 3D z animacjami i fizyką. No ale unity często dusi się przy otwartych światach, ale za to jest dużo prostrzy niż unreal (szczególnie jego porzednie wersje, no i dla większości c# łatwiejszy niż c++, który się tam głównie używa). Ludzie którzy nie mają pojęcia czym jest silnik wypowiadają się o nim. To, że decyzja unity jest idiotyczna nie znaczy że to najgorszy silnik xD (chociaż ostatnio trochę jakby gorszy)

post wyedytowany przez smog29012 2023-09-13 18:35:49
13.09.2023 19:37
4.2
zanonimizowany1388434
5
Chorąży

Piszę to tylko jako użytkownik, a nie programista.

13.09.2023 19:53
😍
4.3
Edekplaga
11
Legionista

Co ty bredzisz człowieku

13.09.2023 12:26
5
12
odpowiedz
1 odpowiedź
Thorvik
120
Generał

Nie da się wycofać z silnika do już wydanej gry. Tutaj jest prawdziwy problem. Jakby opłatę wprowadzili od nowej wersji, problemu nie ma. Ich silnik, ich cennik. Po prostu każdy, komu się nie kalkuluje, przeszedłby na inny.

Teraz ci którzy wprowadzają lub za chwilę wprowadzą swoją grę na rynek muszą zrewidować plany uwzględniając koszty, co więcej koszty jakich przewidzieć do końca nie mogą.

Unity tutaj nie pomaga, bo w ich cenniku jest więcej niewiadomych, dla przykładu używając ich interpretacji, każde uruchomienie gry opartej o webGL powinno się liczyć jako nową instalację, co jest paranoją. Cennik uderza też bardzo mocno w gry mobilne, które charakteryzują się znacznie większą ilością reinstalacji i mniejszą ceną, a więc i niższym zyskiem za sprzedaż.

13.09.2023 18:59
5.1
1
zanonimizowany1255967
72
Generał

Duże studia robiące gry mobilne w unity teraz już pewnie zaczynają pracować nad przeniesiem wszystkich gier na Godot albo Cocos2d żeby zdążyć przed końcem roku ale i tak przed nowym rokiem ilość gier na app store i google play spadnie o połowę by potem szybko rosnąć

13.09.2023 12:37
6
4
odpowiedz
BajoJajo
14
Pretorianin

Niech zdychają.

13.09.2023 12:47
7
odpowiedz
6 odpowiedzi
FrankerZ
82
Generał

Wiecie że Unity nigdy nie przyniosło zysku? Tani pieniądz się skończył, kredyty kosztują dużo więc dalsze charytatywne działanie jest niemożliwe. Opłata wcale nie jest kosmiczna, szczególnie dla posiadaczy wersji enterprise.

13.09.2023 13:06
7.1
4
Thorvik
120
Generał

Problem nie jest w samej opłacie, ale w brakuj jasnej informacji jak będzie naliczana i w tym, że działa wstecz. Z tym ostatnim zresztą mogą nadziać się na minę, o czym wspomina sam artykuł, bo developerzy zaczynają rozważać wejście na ścieżkę prawną.

Pomijam to, że uwaga o wersji enterprise to idiotyzm, bo jak się już wchodzi na taką półkę, pewnie otworzy się możliwość indywidualnego negocjowania ceny. W kłopocie znajdą się mniejsi deweloperzy, dla których czasami sporym kosztem jest nawet przejście na wersję pro, bo ta oznacza z tego co pamiętam płacenie co miesiąc za aktywne stanowisko.

post wyedytowany przez Thorvik 2023-09-13 13:06:35
13.09.2023 14:40
7.2
4
sabaru
13
Generał

FrankerZ
Takie pisanie to tylko zachęta do wprowadzanie coraz to nowszych opłat. Dziś 20 centów, a jutro 1 dolar. Takie coś trzeba od samego początku bojkotować.

13.09.2023 14:50
7.3
FrankerZ
82
Generał

sabaru no tak to lepiej żeby unity zbankrutuowało xd Unreal engine bierze 5% przychodu, co jest większa kwotą i nikt nie narzeka.

13.09.2023 15:02
7.4
8
Kathy Selden
7
Junior

Ty chyba człowieku nie przeczytałeś nawet tego artykułu, a jedynie sam nagłówek. Opłata 20 centów za instalację, nie za sprzedaną kopię gry - czy naprawdę trzeba tłumaczyć, jak idiotyczny jest to pomysł?

13.09.2023 19:54
😍
7.5
Edekplaga
11
Legionista

Bzdury

14.09.2023 05:43
keeper_4chan
😂
7.6
keeper_4chan
104
Generał

Kathy Selden tak naprawdę to tu podkolorowali trochę, bo to nie jest stałe 0,20$ za instalacje.
W najwyższym planie, to nawet spadnie do 0,005$ za instalacje.

Do tego jest to instalacja w okresie miesiąca.
Co oni uważają za instalacje? To pobranie, instalacja i uruchomienie.

Największy ból jest o to, że z nowym rokiem chcą ich podliczyć za wszystkie instalacje jakie wydawcy zarejestrowali do tej pory.

Ale tak artykuł ci o tym nie powie, bo to jest na głównej stronie.

13.09.2023 12:50
Herr Pietrus
8
odpowiedz
1 odpowiedź
Herr Pietrus
224
Ficyt

Łatwo powiedzieć niech zdychają, ale na tym chyba działa większość indyków. A te, które działają na UE, mają optymalizację niczym Starfilc

13.09.2023 13:04
Metaverse
8.1
5
Metaverse
63
Senator

Np taki Gloomwood zajmuje tylko 1gb i niewiele kosztuje mozna sobie wyobrazic ile razy na godzine mozna go przeinstalowac narazajac dewelopera na straty. Nie dosc ze takie gry to ostatnio rzadkosc to jeszcze ta chciwa gnida Riccitiello rzuca im klody pod nogi.

13.09.2023 12:56
9
1
odpowiedz
2 odpowiedzi
noobmer
41
Generał

Tak, Epic i wsparcie finansowe ale najpierw to musisz podpisać pakt na exa. Sklep epica nie jest dla indyków bo tam reklamowane są gry gdzie wykupisz sobie reklamę czy zazwyczaj tylko te duże. Albo ci grę rozdzadza i tyle.

13.09.2023 20:07
r4x4
9.1
r4x4
25
Pretorianin

Ale wiesz, że korzystając z unreala wcale nie musisz wydawać gry w ich sklepie? Możesz bez najmniejszych problemów wydać ją na steamie...

14.09.2023 08:19
9.2
noobmer
41
Generał

r4x4 Tak ale ja mówie o wsparciu finansowym.

13.09.2023 12:59
10
-16
odpowiedz
5 odpowiedzi
mieta33
23
Pretorianin

PiS też sssie obywateli gdzie się tylko da.

13.09.2023 13:27
👎
10.1
12
Ohydny Czerwonodupny Pirat
65
Gracz raczej autystyczny

Naprawdę wszędzie musicie wpierdalać te polityczne komentarze. Rzygam już tym

13.09.2023 13:32
Link
👎
10.2
Link
11
Generał

Ohydny Czerwonodupny Pirat
Zgadzam się z Tobą. Też robi mi się niedobrze. Chcemy czytać tylko o grach.

Minus dla mieta33.

post wyedytowany przez Link 2023-09-13 13:32:40
13.09.2023 13:41
Herr Pietrus
😁
10.3
Herr Pietrus
224
Ficyt

I cyk, dwóch wyborców PiS się ujawniło

13.09.2023 13:47
konewko01
😜
10.4
3
konewko01
38
Monsignore Monokuma

Trzeci polityk, znawca niczego, również.

13.09.2023 14:52
😉
10.5
Ohydny Czerwonodupny Pirat
65
Gracz raczej autystyczny

Nie będę tu PiSał o swoich poglądach politycznych, ale pudło Herr Pietrus

post wyedytowany przez Ohydny Czerwonodupny Pirat 2023-09-13 14:53:20
13.09.2023 13:00
11
odpowiedz
Pr0totype
161
Generał

Nie rozumiem, jak mogliby tym zadowolić inwestorów na dłuższą metę, jak wielu by mimo kosztów, porzuciło ten silnik, a nowe gry raczej by nie powstawały w oparciu o ten silnik. Katastrowa byłaby pewna, a inwestorzy raczej szybko by się odwrócili.

post wyedytowany przez Pr0totype 2023-09-13 13:01:20
13.09.2023 13:14
12
1
odpowiedz
2 odpowiedzi
Angrenbor
120
PC Gaming Master Race

W siedzibie Epika słychać teraz pewnie huk strzelających korków od szampana :)

13.09.2023 13:17
Link
12.1
1
Link
11
Generał

No, fakt. Unreal Engine jest teraz bardziej opłacalny niż Unity w tej chwili.

Nieźle mają ubaw, jak przeczytają taki news o Unity.

post wyedytowany przez Link 2023-09-13 13:18:09
13.09.2023 14:56
12.2
FrankerZ
82
Generał

Link
Unreal Engine jest teraz bardziej opłacalny niż Unity w tej chwili.

jak to policzyłeś?

13.09.2023 13:31
|13|
😂
13
3
odpowiedz
|13|
77
walas85

Twórcy silnika Unity wprowadzają nową opłatę za instalację gry..

EA: .... genialne!

13.09.2023 13:34
14
odpowiedz
Birbageus
7
Legionista

Jaki silnik widzimy od lat. Jest nabrzmiałą kolumbryną, na której byle g..no nie działa porządnie. Teraz strzelili sobie prosto w skroń, już ostatecznie.

13.09.2023 13:51
ZeroNaruse
15
6
odpowiedz
ZeroNaruse
122
Murderer

Pięknie patrzeć na to jak typ co pięknie pozamiatał akcjami EA podłogę w przeszłości robi to samo teraz z Unity. Na dodatek sprzedał w ciągu roku ok. 50k akcji firmy, niedawno trochę przed zmianami. Coś czuję, że to chęć porzucenia tego tonącego statku i zarobienia na nim jeszcze przed tym jak się to wydarzy.

13.09.2023 13:52
16
3
odpowiedz
2 odpowiedzi
Necross123
40
Pretorianin

Znam kilka gier, które działają na Unity (nie tylko znane jak Among us czy Pokemon GO, ale również te mniej znane gry, które tworzy kilka osób albo jedna osoba, ale które gameplayem się bronią). I teraz co - twórcy gier na tym silniku mają płacić za każdą instalację? Przecież dla niektórych firm to jest samobójstwo. A złośliwych nie brakuje niestety, którzy to wykorzystają.

13.09.2023 14:42
16.1
sabaru
13
Generał

Wątpię czy komuś będzie się chciało bawić w instalowanie gry i odinstalowywanie. Jednak trochę to schodzi.

13.09.2023 20:10
r4x4
16.2
r4x4
25
Pretorianin

sabaru dla kogoś kto hobbystycznie programuje to kwestia napisania skryptu, a podejrzewam nawet że dość szybko będą gotowce jak to ostatecznie wejdzie.

13.09.2023 13:59
Great_Ca3imir
17
odpowiedz
4 odpowiedzi
Great_Ca3imir
20
Pretorianin

Znowu pchają devów w kierunku unreal. I unreal będzie miał coraz większy kawałek rynku. Unity pod względem technologii nie wygląda jakby mógł doścignąć unreal. Pewnie spłacają zakup weta i teraz piszą, że chcą zadowolić inwestorów.

13.09.2023 15:50
ameon
17.1
5
ameon
54
Pretorianin

Unreal ma ponad połowę rynku. Unity około 30%. Pora by jakimś cudem non-profit Godot zrobił sobie promocję. Niebezpiecznie będzie jak UE zgarnie jeszcze więcej. I mówię to zarabiając na życie pracą w Unrealu.

13.09.2023 21:14
Smoke
17.2
Smoke
54
Konsul

Unreal ma ponad połowę rynku. Unity około 30%. Pora by jakimś cudem non-profit Godot zrobił sobie promocję. Niebezpiecznie będzie jak UE zgarnie jeszcze więcej. I mówię to zarabiając na życie pracą w Unrealu.

Trochę zrobił. W sumie to wiele osób dopiero dowiedziało się o jego istnieniu, a to już jest coś.

13.09.2023 21:33
Great_Ca3imir
17.3
Great_Ca3imir
20
Pretorianin

ameon Skąd te dane? Jeżeli unreal ma ponad połowę rynku to by musieli z unreala mieć jakieś 2 mld$ przychodu rocznie. A w rozprawie z applem, z tego co pamiętam ,podawali jakieś 100 mln$ za rok. Może wzrosło do 2 mld$ ale skąd te dane?

15.09.2023 13:22
ameon
17.4
ameon
54
Pretorianin

Great_Ca3imir generalnie to 'powszechna wiedza' w branży, pierwszy lepszy link https://www.theverge.com/2022/11/15/23454055/epic-games-unreal-engine-ps5-xbox-series-x-s-next-gen-game fakt nie jest to podział przez pieniądze, a przez sztuki projektów ale w pewnych kontekstach jest to ważniejsze.

13.09.2023 15:08
18
1
odpowiedz
Ohydny Czerwonodupny Pirat
65
Gracz raczej autystyczny

Prezesunio Unity najpierw chciał doić graczy (najwidoczniej słabo, bo z ĘĄ go usunęli), to teraz postanowił przerzucić się na deweloperów. I to że sprzedał akcje może świadczyć, iż chce uciekać z tonącego statku

13.09.2023 15:08
19
odpowiedz
tybet2
147
Generał

Od początku gardziłem tym silnikiem. Niech giną. Z drugiej strony jeszcze więcej twórców przeniesie się na UE 5 a to niekoniecznie będzie dobra wiadomość dla graczy, ehh

13.09.2023 15:29
A.l.e.X
20
odpowiedz
1 odpowiedź
A.l.e.X
153
Alekde

Premium VIP

Całe życie myśleli że będą traktować Uniti i twórców silnika jak ... Powiedzmy sobie szczerze deweloper silnika Unity łapie się brzytwy bo zaraz utonie a branża się dziwi.

14.09.2023 18:26
RozkosznieZjebany
20.1
RozkosznieZjebany
0
Legionista

święta prawda, nikt nie krytykuje tych którzy tworza gry f2p i cisną z kilkunastu takich samych gier konkretną kasę na mikrotraznkacjach i podobnych spraw. Twórcy silnika mimo kutasiej zagrywki w pewnym sensie i odrobine absurdalnych taryf opłatowych też mają ludzi i infrastrukture na utrzymaniu, ale ludziom wydaje się że po wydaniu unity to wszyscy sobie w domach siedzą i tylko patrzą jak na kontach kazdemy powieksza sie suma i niewazne czy to prezes, sprzataczka czy zwykły pracownik. Ale jak to? przecież to złodzieje bo przecież na swojej pracy też chcą zarobić cokolwiek i utrzymać się na rynku. Odnosnie zarabiania na apkach działajacych na UNNITY polecam tutaj na tvgry materiał HEDA o Absurdach Reklam Mobilnych. A takim co życzą firmie upadku i żeby sobie głupi ryj rozwaliła to życzę tego samego czyli REDUKCJI ETATÓW W ICH FIRMACH, UTRATY PRACY i środków do życia lub głodowych pensji bo kilku debili na szczycie firmy musi być ale nizej pracują zwykli ludzie którym utrata pracy albo gówniane grosze płacone za ich cieżką pracę też zapewne przysporzą ogromnych problemów. POZDROWIENIA

13.09.2023 15:51
HumanGhost
21
5
odpowiedz
HumanGhost
125
Senator

Czyli bogaci chcą być jeszcze bogatsi. Stare, znałem.

13.09.2023 15:58
SpecialBoy
22
odpowiedz
4 odpowiedzi
SpecialBoy
85
Pretorianin

Nie sądzę, żeby miało to duże znaczenie dla konsumenta, a jeśli mam być szczery, nawet dla dev.

Kolejna historia, która wywołała wściekłość w Internecie, dopóki nie pojawi się następna.

13.09.2023 16:11
Drenz
22.1
6
Drenz
21
Generał

Oczywiście, że w przypadku wprowadzenia takich pomysłów w życie, miałoby to ogromne znaczenie dla konsumenta. Od wzrostu cen przez ograniczenie rynku indie po zdjęcie ze sklepów już wydanych gier na tym silniku.

13.09.2023 16:55
Herr Pietrus
22.2
5
Herr Pietrus
224
Ficyt

I usunięcie gier z kont tych, którzy już za nie zapłacili, by nie generowali kosztów instalacjami

14.09.2023 08:21
22.3
noobmer
41
Generał

Herr Pietrus Gościu, przecież to byłby strzałw łeb dla indie devów.

14.09.2023 11:21
22.4
Ali Wlaborg
77
Mordęga

noobmer
a co to za różnica? indie devsi są już w strzelnicy, jako tarcza strzelecka

13.09.2023 16:14
👍
23
odpowiedz
3 odpowiedzi
hinson
128
Generał

I bardzo dobrze. Im wieksze koszty tym mniejszy zysk a to oznacza spadek masowej produkcji gowno gierek ktore niczego nie wnosza dla rynku a sa tylko smieciowymi produktami zalewajacymi Steam.

13.09.2023 17:39
Link
👎
23.1
7
Link
11
Generał

hinson
Więc Ori and the Blind Forest, Hollow Knight czy Cult of the Lamb są śmiecie według Ciebie? Aha...

Zniknięcie gry od Unity nie oznacza mniej słabych gier na STEAM. Po prostu napiszą gry na inne silniki gry i tyle.

Przesądzasz.

post wyedytowany przez Link 2023-09-13 18:26:58
13.09.2023 19:56
😍
23.2
Edekplaga
11
Legionista

Jesteś nienirmalny

23.09.2023 14:48
konewko01
23.3
konewko01
38
Monsignore Monokuma

Niebinarny?

13.09.2023 16:35
Mqaansla
24
odpowiedz
Mqaansla
34
Generał

Przy okazji pograzyli C# ktory juz i tak ledwo dychal (takze w mono).
Juz nawet nie legacy support tylko przepisywanie, bo kto bedzie placil jak za zboze za developera martwego jezyka...

13.09.2023 16:40
25
1
odpowiedz
fafelek
3
Junior

Wspaniała wiadomość dla Unreal i Godot devów, jeżeli ktoś ma wczesną fazę projektu, bądź nawet nie zaczęty jeszcze, polecam jak najszybszą migrację.
Potwierdza się jedynie stara śpiewka, że tam gdzie Riccitiello tam same kłopoty, gość podobno dzień przed sprzedał udziały, obrzydliwy typ.

13.09.2023 16:47
26
odpowiedz
dbq
10
Legionista

Chciałbym żeby teraz Epic ogłosił że można z nimi umowę zawrzeć odgórnie że np za 15-20% od sprzedaży od każdej kopii dają pełny dostęp do wszystkich assetów z Marketplace. I można Unity grzebać;)

post wyedytowany przez dbq 2023-09-13 16:49:55
13.09.2023 16:51
keeper_4chan
27
odpowiedz
4 odpowiedzi
keeper_4chan
104
Generał

Koszty mogą być dość wygórowane.
Lecz niestety rozwijanie i optymalizowanie silników graficznych jest coraz bardziej skomplikowane i kosztowne.

Każdy stara się coś tu ugrać.
Zobaczymy jaki wyjdzie kompromis.

13.09.2023 17:43
27.1
KXK
36
Pretorianin

Tylko że deweloperzy silników do ich dobrego zoptymalizowania raczej się nie przykładają. Zmiany w jakości mizerne, a i tak wymagania sprzętowe są coraz wyższe.

14.09.2023 05:36
keeper_4chan
27.2
keeper_4chan
104
Generał

W płatnych silnikach jest to ogarnięte dość dobrze.
W darmowych już średnio.

Druga kwestia, to też co developerzy co robią grę dodadzą od siebie.

14.09.2023 08:22
27.3
noobmer
41
Generał

keeper_4chan KXK Wy chyba nie widzicie tego co sie dzieje, wielkie kopro z własnymi silnikami wywalają niezoptymalizowany gruz (czyli przeczy waszym tezom) a wiele indorów i gier AA własnie jest spoko zoptymalizowanych

post wyedytowany przez noobmer 2023-09-14 08:22:57
14.09.2023 23:47
keeper_4chan
27.4
keeper_4chan
104
Generał

noobmer Tak, na pewno, corpo, które produkuje silnik jako formę produktu biznesowego jest złe.

Niech może każde corpo/studio robi swój silnik na oko, jak Bethesda i masz gróz do kwadratu.

A tak możesz wybierać między płatnymi i darmowymi silnikami z zaawansowanym IDE :
Unreal Engine;
Unity;
Godot Engine;
Amazon Lumberyard;
CryEngine;
Blender;
O3DE (open source bez IDE);

13.09.2023 17:14
28
2
odpowiedz
Dagorad
46
Pretorianin

Pisanie że jeden użytkownik może narobić "ogromnych wydatków" celowo instalując i deinstalując co chwilę jest trochę niepoważne i nie trafia w sedno problemu, a tym jest zorganizowana akcja wielu graczy i to w przypadku blokad taka mogąca być rozłożona w czasie. Review bombing to nic nowego, organizowanie się na jakichś redditach czy podobnych też nie, a graczom nie jest ciężko podpaść, a jak afera będzie większa to może nawet objąć ludzi którzy i tak nie byli grą zainteresowani. To ostatnie mogłoby być problemem zwłaszcza dla Game Pass

13.09.2023 17:38
29
odpowiedz
1 odpowiedź
KXK
36
Pretorianin

Korporacja odpowiedzialna za silnik Unity, poprzez swoją chciwość, właśnie znalazła sposób na skuteczne zachęcenie końcowego użytkownika do korzystania z innych metod pozyskania gry. Deweloperzy w końcu znaleźliby sposób, aby z nawiązką odbić sobie te dodatkowe koszty, a klient jest zawsze na najsłabszej pozycji.
Gratuluję.

14.09.2023 08:44
😂
29.1
Asmodeus
34
Generał

No, teraz kradnac gre spowodujesz, ze nie tylko dev nie dostanie kasy a bedzie musial doplacic. Jestes geniuszem!

13.09.2023 17:56
30
1
odpowiedz
1 odpowiedź
Thorvik
120
Generał

Na forum Unity wypowiedział się jeden z twórców silnika.

https://forum.unity.com/threads/unity-plan-pricing-and-packaging-updates.1482750/page-55

Cóż, można powiedzieć że jego odpowiedź po części potwierdziła część obaw, po części jedynie wprowadziła jeszcze więcej zamieszania.

Unity będzie pobierać opłatę za każdą instalację. Problem w tym, że na razie nie wiedzą, jak to zrobić. Nie chcą pobierać pieniędzy za instalacje kopii pirackich oraz celowe, np. oskryptowaną instalację i deinstalację mającą wygenerować koszty, ale patrząc na to że nie wiedzą nawet jak zliczyć "normalne" instalacje, trzeba uznać że na razie nie mają pomysłu jak to odfiltrować.

W przypadku gier dostępnych w subskrypcji - pewnie Microsoft Store i "darmowe" gry na Epic, mają rozmawiać z dystrybutorami. Prywatnie zastanawiam się na jakiej podstawie, dystrybutor równie dobrze może stwierdzić że to problem firmy udostępniającej swój produkt w sklepie. Właścicielom firm, które wzięły przysłowiowy milion od Epica za darmowe udostępnienie gry na tej platformie a są zrobione na Unity, pewnie zrobiło się wczoraj ciepło.

Niestety, wygląda że pomysł zastosowania cennika do już wydanych produktów (na razie) zostaje.

No i na końcu wisienka - właściciele Unity są świadomi że często przeinstalowane gry ze znikomym zyskiem za egzemplarz mogą wygenerować koszty większe, niż wpływy ze sprzedaży. W takich przypadkach, cytuję: "we will fix this with customer to not bankrut them". Na pewno to uspokoiło potencjalne ofiary :D

Haha, ktoś dokopał się do ich wypowiedzi w 2019 r. w której mówili że nie wprowadzą zmian w TOS sięgających wstecz, a twórca będzie musiał zaakceptować nową umowę jedynie w przypadku przejścia projektu na nową, dużą wersję. Odpowiedni zapis w TOS został niedawno usunięty, ale poprzedni można zobaczyć np. Wayback Machine:

https://web.archive.org/web/20210728074958/https://blog.unity.com/community/updated-terms-of-service-and-commitment-to-being-an-open-platform

Wygląda że ewentualny pozew ma naprawdę mocne podstawy.

post wyedytowany przez Thorvik 2023-09-13 18:26:10
13.09.2023 19:48
Herr Pietrus
30.1
Herr Pietrus
224
Ficyt

I bardzo dobrze, niech deweloperzy pogonią szmaciarzy w sądach.

13.09.2023 18:00
31
2
odpowiedz
3 odpowiedzi
fenfir
173
Generał

Weźmy pod uwagę przykład w stylu gra na promocji za 20zł na steamie. Po odliczeniu 30% marży steama i podatków niech będzie, że zostaje z tego 10zł na czysto. Teraz JEDNA instalacja kosztuje 20 centów czyli 85 gr. Daje nam to oddanie ponad 8% zysku za pojedynczą instalację! Robiąc ich kilka bo oprócz peceta masz steamdecka, w między czasie robisz reinstal systemu więc grę również instalujesz na nowo czy wracasz do niej po jakimś czasie okazuje się, że ogromną część zysku ze sprzedaży oddajesz unity, przecież to jest chore. Pod płaszczykiem niby niskiej opłaty kryje się zbójecki haracz.

13.09.2023 19:49
Herr Pietrus
31.1
Herr Pietrus
224
Ficyt

Skończą się promocje :) Zapłacisz 350 zł za takie Cult of The Lamb i wszyscy będą happy - poza tobą :D

14.09.2023 08:23
31.2
noobmer
41
Generał

Herr Pietrus Nikt nie bedzie Happy bo nikt nie kupi

14.09.2023 10:31
adam11$13
31.3
adam11$13
118
EDGElord

Indory rządzą się swoimi prawami, docierają do zupełnie innej widowni i nie bez powodu są tańsze na premierę niż AAA. Nikt nie kupiłby indora za 300 zł.

13.09.2023 18:14
32
1
odpowiedz
zanonimizowany1255967
72
Generał

Płatne gry na pc i konsole jeszcze sie utrzymają bo sprzedać 200 tyś sztuk nawet gry za 5$ to nie lada osiągnięcie i pieniądz a liczą od instalacji ponad ten próg

Ale dla gier mobilnych i popularnych i darmowych/tanich multi w Unturned czy Among US to jest absolutny game over i end game

Najgorzej że opłatę będą naliczać od wszystkich, nowych i starych gier, już z doliczonym limitem 200k kopii, bo prawdopodobnie narzędzie szpiegujące nie jest takie głupie żeby każdą reinstalacje u tego samego użytkownika liczyć za nową

W każdym razie szykuje sie ogromna rewolucja w grach mobilnych, większość zniknie po nowym roku i będą powstawać ich kopie na innych silnikacj

13.09.2023 18:24
33
4
odpowiedz
fenfir
173
Generał

Przyszedł mi jeszcze do głowy świetny pomysł dla unity. Niech zaczną kasować od każdej godziny spędzonej przez gracza kilka centów, prosta kasa XD

13.09.2023 20:01
Dead Men
34
odpowiedz
Dead Men
173
Senator

W tym momencie wykopali sobie grób.

13.09.2023 20:14
Herr Pietrus
35
odpowiedz
3 odpowiedzi
Herr Pietrus
224
Ficyt
Image

Niestety, na giełdzie, mimo wszystko, paniki nie widać...

post wyedytowany przez Herr Pietrus 2023-09-13 20:16:12
13.09.2023 20:15
Herr Pietrus
35.1
Herr Pietrus
224
Ficyt
Image

Bywało już z kursem znacznie gorzej.

post wyedytowany przez Herr Pietrus 2023-09-13 20:16:31
14.09.2023 08:30
eJay
35.2
eJay
241
Quaritch

gameplay.pl

Herr Pietrus

Trzeba poczekać na reakcję gamedevu. Jeśli sprawy trafią do sądów, a twórcy będą rezygnować z silnika na rzecz innych technologii to spadki będą gigantyczne bo baza przychodów dla Unity nie będzie perspektywiczna.

Decyzja bądź co bądź kretyńska, zwłaszcza w segmencie mobile gdzie przychód 200 tysięcy dolarów robi często milionowa wariacja Tetrisa z kotami. I co ważne - mowa o przychodzie, a nie zysku.

post wyedytowany przez eJay 2023-09-14 08:30:29
14.09.2023 11:23
Herr Pietrus
35.3
Herr Pietrus
224
Ficyt

No miejmy nadzieję że afera się rozkręci.

13.09.2023 22:03
😱
36
odpowiedz
akixd
36
Centurion
Image

Nie tędy droga...

14.09.2023 03:00
37
odpowiedz
1 odpowiedź
proo100y
1
Junior

Ej ale jak kupię grę pogram odinstaluje i zainstaluje znowu to nie oznacza że muszą zapłacić im 40 centów zamiast 20 bo przychód od kopii dostali raz a nie dwa razy chyba nie płacę za instalację gry tylko za przypisanie jej do konta także zastanów się chłopie co gdakasz w tym poście bo to nie ma sensu ;p

14.09.2023 07:46
37.1
1
premium341893526
24
Pretorianin

Omg, gościu… Ty nic nie płacisz, tylko twórca gry płaci za to, że Ty sobie zainstalowałeś gierkę. Jak zainstalujesz ją po roku ponownie to twórca gry znowu płaci. Ty jak ją kupiłeś raz, to sobie graj ile chcesz, ale takim przeinstalowaniem gry pogrążasz twórcę gry.

14.09.2023 08:49
Maximvs_Han
😒
38
1
odpowiedz
Maximvs_Han
48
Rotmistrz

No cóż. Skończy się miejsce dla mniejszych developerów, co może i jest celowe. Taka opłata jak już powinna być skalowana. Nie wiem, gdzie jest zasadność narzutu blisko złotówki dla każdego produktu. Wyjdzie coś na poziomie Pillars of Eternity za 170 na premiere, a innym razem wyjdzie indyk za 20. Ostatecznie ceny wzrosną, promki znikną, indyki też.

14.09.2023 10:26
39
odpowiedz
Inquerion
34
Konsul

Trzeba będzie w takim razie zrobić listę kupionych (legalnie) indie gier, które wykorzystują Unity i pobrać ich "dema" z Zatoki.

Jak się będzie chciało w daną grę zagrać, to się zainstaluje "demo" zamiast oficjalnej wersji z haraczem dla Unity.

Dev happy, bo gra i tak kupiona, a haraczu dla Unity nie będzie musiał za mnie płacić.

A Unity i ich prezes z EA niech lecą na dno.

14.09.2023 13:04
FireJach
40
odpowiedz
1 odpowiedź
FireJach
90
Generał

A jak jest to możliwe, żeby Unity wiedziało ile razy ktoś zainstalował grę. Nie pobral, pobrał zainstalował? Przecież to są już dane które wymagają dostępu do internetu.

14.09.2023 22:35
40.1
BalkanN
15
Legionista

to samo mi przyszło na myśl. Powiedzmy, że kuupuję grę na GOGu, nie wymagającą bycia online, pobierasz pliki instalacyjne, blokujesz firewallem dla pewności i jak niby mieliby wiedzieć ile razy instalowałem...

post wyedytowany przez BalkanN 2023-09-14 22:36:15
14.09.2023 14:29
Maximvs_Han
😜
41
odpowiedz
Maximvs_Han
48
Rotmistrz

No tak ale obecnie większość ludzi gra z siecią. Jeżeli aplikacja będzie gdzieś zapisywać te dane to potem raz się połączysz i mają dane. Może gry będą miały coś co będzie zaglądać do rejestru albo coś co będzie skanowalo dysk. W każdym razie dadzą radę.

Wiadomość Twórcy silnika Unity wprowadzają nową opłatę za instalację gry, informacja zszokowała branżę