Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca

Griftlands - poradnik do gry

Griftlands - poradnik do gry

SPIS TREŚCI

Interfejs gry w Griftlands Griftlands porady, tipy

W tej części poradnika do Griftlands dowiesz się informacji na temat interfejsu w grze. Znajdziesz tutaj opis wszystkich przydatnych funkcji oraz wiadomości, które ułatwią Ci rozgrywkę. Poznasz też skróty klawiszowe oraz sterowanie w Griftlands.

Główny interfejs

Interfejs towarzyszy ten towarzyszy nam przez większość rozgrywki. W prawym górnym rogu znajduje się portret naszego bohatera. Po najechaniu na niego otrzymujemy jego krótki życiorys. Pozwala nam to lepiej określić tło fabularne. Dalej znajduje się ilość naszych shillsów(nazwa waluty w grze), stan naszego zdrowia oraz ilość punktów "resole" (na język polski można to tłumaczyć jako punkty determinacji/stanowczości). Te pierwsze wykorzystujemy podczas pojedynków, zaś te drugie służą nam przy negocjacjach. Na górze tego paska widzimy także dzień w grze oraz, po najechaniu na niego, postęp w rozgrywce.

Zaś po prawej stronie znajdziemy ikony odpowiedzialne za: przesyłanie informacji o błędach lub informacji zwrotnej do twórców, sprawdzenie ulepszeń naszego pancerza, kart dostępnych w naszych taliach (zarówno do walki jak i negocjacji), stosunki z innymi postaciami, aktualnie wykonywane zadanie wraz z czynnościami, które musimy wykonać oraz menu wyjścia z gry.

Zaczynając od lewej strony naszym oczom ukazuje się ekran do zgłaszania błędów. Warto przypomnieć w tym miejscu, że obecnie gra Griftlands znajduje się w fazie alfy, więc mogą pojawiać można napotkać na jakieś defekty. Sam nie natrafiłem na żadne, które uniemożliwiły by rozgrywkę. Jedynie parę błędów graficznych. Jednak dobrze, że twórcy pomyśleli o takim rozwiązaniu. Tym bardziej że można od razu przesłać zrzut ekranu z gry nawet z niej nie wychodząc.

Jak widać twórcy też mają poczucie humoru :D - Interfejs gry w Griftlands - Griftlands - poradnik do gry
Jak widać twórcy też mają poczucie humoru :D

Następnie do naszej dyspozycji mamy zakładkę z naszymi relacjami z innymi bohaterami. Mam w niej posegregowane postacie w zależności od tego jak bardzo nas lubi. Możemy tutaj dowiedzieć się dlaczego dana postać ma do nas taki stosunek oraz zobaczyć jakie plusy ,lub minusy, niesie za sobą nasza znajomość.

Za uratowanie życia Rasmie dostaliśmy 2 dodatkowe punkty resolve. - Interfejs gry w Griftlands - Griftlands - poradnik do gry
Za uratowanie życia Rasmie dostaliśmy 2 dodatkowe punkty "resolve".

W następnej kolejności mamy ikonkę odpowiedzialną za nasze "grafts", czyli ulepszenia do pancerza. Mamy do dyspozycji 3 przedmioty wspomagające walkę oraz tyle samo negocjację. Podczas rozgrywki można znaleźć dodatkowe miejsca w naszym pancerzu. Po najechaniu na dany przedmiot otrzymujemy informację o jego działaniu oraz ewentualnych minusach.

Później znajdują się dwie ikonki odpowiedzialne za talie do walki oraz negocjacji - Interfejs gry w Griftlands - Griftlands - poradnik do gry

Później znajdują się dwie ikonki odpowiedzialne za talie do walki oraz negocjacji. Znajdziemy w nich nasze obecne karty. Możemy również zobaczyć postęp w ulepszeniu ich oraz podejrzeć dwie możliwe ewolucje. Jednak nie dotyczy to wszystkich kart. Karty podstawowe otrzymują dwie losowe ewolucje przy ulepszaniu jej.

Przykładowe dwie ewolucje karty, na żółto zaznaczone zmiany jakie zachodzą względem karty podstawowej. - Interfejs gry w Griftlands - Griftlands - poradnik do gry
Przykładowe dwie ewolucje karty, na żółto zaznaczone zmiany jakie zachodzą względem karty podstawowej.

Mapa świata

Grając naszą bohaterką Sal trafiamy do Havari. Cała akcja toczy się w obrębach tej krainy. Wykonując kolejne zadania przemieszczamy się jej drogami. Podczas tego możemy trafić na losowe aktywności. Również po wykonaniu jakiegoś zadania mapa ulega zmianie. Znikają niektóre znaczniki oraz pojawiają się nowe. Więc kolejność wykonywania zadań jest istotna. Jeśli na przykład na mapie pojawi się znacznik, że któryś z naszych przyjaciół potrzebuje wsparcia a my to zignorujemy może zginąć. Możemy stracić także możliwość otrzymania prezentu lub odzyskana kilku punktów resolve dzięki rozmowie.

Pierwszy widok mapy zaraz po wyjściu z baru Fssh - Interfejs gry w Griftlands - Griftlands - poradnik do gry
Pierwszy widok mapy zaraz po wyjściu z baru Fssh

Negocjacje

W Griftlands mamy dwa sposoby walki. Jednym z nich jest negocjacja. Polega ona na pokonaniu przeciwnika sprowadzając jego punkty "resolve" do zera, jednocześnie dbając o jak najmniejszą starte własnych. Na początku negocjacji dostajemy 5 kart, oraz rozdysponowane są argumenty dla Ciebie jak i przeciwnika, są one wynikiem relacji z innymi bohaterami lub umiejętności danego przeciwnika. Możemy także przekupić jakąś postać, żeby pomogła nam w negocjacjach.

Argumenty pojawiają się na największym kole, pomagają one w wygraniu walki przez wspomaganie Ciebie lub osłabianie przeciwnika. Na tym kole znajdują się również osobowość przeciwnika (personality). Jest to umiejętność, która działa przez całe negocjacje.

Przeciwnik posiada także drugie mniejsze kółko. Na nim pojawiają się zamiary przeciwnika na kolejną rundę. Dzięki temu łatwiej jest nam reagować na jego ataki. Najeżdżając kursorem na dany argument lub zamiar możemy wyczytać więcej informacji.

Na górze widzimy obecny stan negocjacji, w tym wypadku ilość wynegocjowanej premii. Możemy też tam podejrzeć nasze ulepszenia pancerza, jeśli takowe posiadamy.

Na dole od lewej możemy podejrzeć karty które będziemy dobierać w kolejne turze. Na każdą turę dobieramy podstawowo 5 kart, reszta trafia do puli kart odrzuconych. Jeśli w stercie kart do dobrania skończą się karty to zbiór kart odrzuconych wraca do puli.

Następnie widzimy ilość punktów akcji. Każda karta do zagrania wymaga odpowiedniej liczby punktów akcji, możemy ją zobaczyć w lewym górnym rogu karty.

Jeśli już wykorzystaliśmy wszystkie punkty akcji lub nie mamy zamiaru zagrywać żadnej karty możemy skończyć turę przyciskiem w lewym dolnym rogu ekranu. Pod nim znajduje się także przycisk do poddania się. Jest on obecny tylko przy negocjacjach. Powoduje on przerwanie negocjacji oraz utratę wynegocjowanych benefitów. Jednak nie odzyskujemy utraconych punktów "resolve".

Na prawo od tych przycisków znajduje się zestaw kart odrzuconych oraz śmietnik. Ten pierwszy służy do przechowania naszych nie zagranych kart. Jeśli zestaw kart do dobierania się skończy to kart stąd są tam przenoszone. Zaś w śmietniku znajdują się karty które możemy zagrać tylko raz podczas rozgrywki lub karty które są efektem zagrania innej karty.

Wyjątkowym rodzajem negocjacji jest negocjacja dodatkowej zapłaty za zadanie - Interfejs gry w Griftlands - Griftlands - poradnik do gry

Wyjątkowym rodzajem negocjacji jest negocjacja dodatkowej zapłaty za zadanie. W odróżnieniu od zwykłej negocjacji w tej mamy na celu zniszczenie pobocznych argumentów. Zwykle jest ich 3. Im więcej punktów "resolve" posiadają tym więcej premii dostaniemy za ich zbicie. Ilość zdobytego za zniszczenie danego argumentu zmniejsza się o 25% z każdą turą. Trzeba jednak pamiętać, że aby otrzymać tę premię musimy zbić przeciwnikowi punkty "resolve" do zera.

Walka

Walka jest bardzo podobna do negocjacji. Posiada jednak parę różnic. Zamiast używać punktów "resolve" używamy zdrowia oraz korzystamy z innego zestawu kart. W przypadku przegranej w negocjacjach tracimy jedynie wszystkie punkty "resolve" oraz wynegocjowane dodatki. Jednak w przypadku walki śmierć oznacza koniec rozgrywki. Żeby tego uniknąć możemy zapłacić bohaterom za pomoc w walce.

Nad postacią możemy zobaczyć wskaźnik, który informuje nas o nadchodzących obrażeniach. Jeśli posiadamy jakiś kompanów to nad głowami przeciwników też będziemy mogli podejrzeć przewidziane obrażenia.

Pod postacią widzimy obecne wzmocnienia lub kary. Po najechaniu na nie możemy przeczytać więcej informacji na ich temat.

Poniżej widzimy pasek zdrowia. Wszystkie inne postacie poza naszym głównym bohaterem posiadają dwu częściowy pasek zdrowia. Po zejściu do tego poziomu postać wchodzi w stan paniki, dotyczy to tylko pojedynków z bohaterami a nie potworami. Pozostaje w nim przez 3 tury, przez ten czas nie wykonuje żadnych akcji. Jeśli wszyscy nasi przeciwnicy są w stanie paniki to możemy zakończyć walkę klikając przycisk po prawej stronie lub wykończyć ich.

System zagrywania kart jest identyczny jak w przypadku negocjacji. Na początku każdej tury dostajemy 5 kart a pozostałe odrzucamy na osobny stos. Za punkty akcji zagrywamy karty. Rozgrywka kończy się przy poddaniu się przeciwników, ich pokonaniu lub do utracenia przez nas wszystkich punktów zdrowia.

Gra Griftlands jak na grę karcianą przystało ma bardzo proste sterowanie - Interfejs gry w Griftlands - Griftlands - poradnik do gry

Sterowanie i skróty klawiszowe

Gra Griftlands jak na grę karcianą przystało ma bardzo proste sterowanie. Ogranicza się ono do sterowania myszką oraz kilku skrótów klawiszowych, które upraszczają rozgrywkę. Lewy przyciskiem myszy (LMB) wybieramy karty, opcje dialogowe, przemieszczamy się po mapie oraz zagrywamy karty. Prawy przycisk myszy (RMB) służy do podglądania ulepszeń kart przy ich wybieraniu. Można zawczasu zobaczyć czy odpowiada nam dane ulepszenie. Możemy także najechać kursorem na daną ikonkę lub podkreślony wyraz. Wtedy wyświetli się nam dodatkowa informacja o miejscu, postaci, frakcji lub efekcie.

Będąc poza walką możemy także korzystać z następujących skrótów klawiszowych:

F8

Ekran do zgłaszania błędów

R

Wgląd do naszych relacji z postaciami

G

Ulepszenia zamontowane w naszym pancerzu

B

Talia do walki

N

Talia do negocjacji