Recenzja gry 30 września 2008, 09:48

autor: Gajos

Sid Meier's Civilization IV: Colonization - recenzja gry

Klasyczna turowa strategia Sida Meiera powraca na rynek elektronicznej rozrywki. I robi to w wielkim stylu.

Recenzja powstała na bazie wersji PC.

Moda na remake klasycznych tytułów dotarła wreszcie na PC. O ile ciągnące się przez lata serie stanowią większość pojawiających się na rynku nowych gier, to próby wskrzeszenia starych, przynajmniej dziesięcioletnich „zapomnianych” pozycji były do tej pory domeną konsol (szczególnie tych kieszonkowych), a nie komputerów osobistych. Jak widać, zaczyna się to zmieniać, bo obok znakomicie przyjętego Bionic Commando Rearmed w tym roku mamy przynajmniej jeszcze jedną premierę klasycznej gry, znanej z czasów DOS-u, 386 i błękitnego ekranu Norton Commandera.

Sid Meier's Civilization IV: Colonization jest, jak sama nazwa wskazuje, produkcją opartą na zmodyfikowanej mechanice Cywilizacji 4, która powołuje na nowo do życia tytuł przez wielu uważany za najlepszą turową strategię wydaną na szesnastobitowe komputery.

Gra w przeciwieństwie do Cywilizacji jest znacznie bardziej skoncentrowana na konkretnym okresie historii – latach podboju i kolonizacji Nowego Świata przez europejskie mocarstwa, pozwalając wcielić się w przywódcę jednej z grup kolonistów, którzy stawiają pierwsze kroki na pełnym tajemnic nieznanym kontynencie.

Tytuł ten wykorzystuje mechanizm rozgrywki znany z Cywilizacji 4 – dla jej fanów większość z elementów rozgrywki będzie rozpoznawalna. Niemniej szereg podobieństw nie zmienia faktu, że obie gry są od siebie bardzo odmienne i najnowsza produkcja Firaxis ma więcej wspólnego ze swoim pierwowzorem niż z cyklem Civilization.

Tętniąca życiem francuska kolonia.

Rozgrywka

Schemat rozgrywki w Colonization za każdym razem jest taki sam. Dysponując zaledwie garstką kolonistów i jednym niewielkim statkiem, wznosimy pierwszą osadę i rozpoczynamy eksplorację nowo odkrytych ziem. Wraz z upływem czasu rośniemy w siłę. Do pierwszego miasta dołączają następne, z Europy na statkach przybywają kolejni emigranci, a nasze okręty płynące do Starego Świata mają ładownie pełne egzotycznych i niezwykle zyskownych dóbr. Wraz z tym, jak powiększa się nasze bogactwo i znaczenie, nasz europejski władca zaczyna nakładać coraz poważniejsze finansowe obciążenia na naszych poddanych. Mieszkańcy kolonii, jeśli dostatecznie wcześnie o to zadbaliśmy, coraz częściej dają posłuch tym, którzy wzywają do wymówienia posłuszeństwa metropolii, aż nadchodzi dzień, gdy możemy ogłosić niepodległość. Tworzymy konstytucję i szykujemy armię, która będzie musiała dać odpór zbliżającej się ekspedycji karnej, jaką do zbuntowanej prowincji wysłał nasz były suweren. Dopiero gdy zdołamy obronić ogłoszoną niepodległość jako pierwsza z kolonii – wygrywamy.

Oceny redaktorów, ekspertów oraz czytelników VIP ?

g40st Ekspert 20 października 2010

(PC) Przestawianie ludzików na planszy, meandrowanie w stosunkach politycznych z monarchią, wydobywanie surowców, produkcja dóbr i handel nimi – innymi słowy sprawienie, że wszystkie te małe trybiki składnie napędzają wielkie tryby dążenia do niepodległości.

9.0
Recenzja gry Steel Division: Normandy 44 – II wojna światowa z polskim akcentem
Recenzja gry Steel Division: Normandy 44 – II wojna światowa z polskim akcentem

Recenzja gry

W Steel Division: Normandy 44 czuć pasję do tematyki i rozgrywek sieciowych – niestety, zabrakło pary, żeby w pełni usatysfakcjonować osoby grające solo.

Recenzja gry Endless Space 2 – w 80 tur dookoła wszechświata
Recenzja gry Endless Space 2 – w 80 tur dookoła wszechświata

Recenzja gry

Jedzenie w tubce? Jest! Srebrna taśma do uszczelnienia skafandra? Jest! OK, wszystko gotowe, możemy ruszać. Tylko lepiej wyłącz żelazko i podlej kwiatki, bo szybko nie wrócimy – lecimy przecież na podbój galaktyki!

Recenzja gry Warhammer 40,000: Dawn of War III – klasyczny RTS z twistem
Recenzja gry Warhammer 40,000: Dawn of War III – klasyczny RTS z twistem

Recenzja gry

Bodaj najbardziej kontrowersyjna strategiczna premiera roku zadebiutuje za tydzień, ale recenzenci już ją ograli. Czy Dawn of War III jest zbyt kolorowy i zbyt „MOB-owaty”? Nie jest. Czy to pogromca StarCrafta? Na to pytanie trudniej odpowiedzieć…

Komentarze Czytelników

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
23.09.2008 17:47
Przekaz
7
Legionista

Ta gra powoduje nostalgię i przypomina czasy gdy grałem na PC, może pogram przy okazji updatu PC pod Starcrafta 2 i Diablo 3 :)
chociaż .. mój kompek ciągnął jeszcze Civilkę 4 nawet nieźle - czy wskutek poprawy grafiki mocno wzrosły wymagania Colonization?

23.09.2008 17:51
odpowiedz
Negocjator
163
jesień

Przekaz --> Teraz wszystko 3D więc i wymagania rosną.
Na Duronie300 pewnie nie pograsz ;).

23.09.2008 19:20
odpowiedz
gajoos
30
Centurion

niewielki wzrost wymagań raczej dotyczy karty grafiki niż procesora.
Sama gra kończy się szybciej więc mniej się dzieje (mniej jednostek, miast, animacji) niż na późnym etapie w civ4.

25.09.2008 12:05
odpowiedz
Przekaz
7
Legionista

gajoos --> o to powinno mi pójść w porządku, mam Radka 9800 Pro i 1x GB RAMu (ale dość marnego i chyba wolnego)

30.09.2008 10:10
odpowiedz
truskolodz
144
WRWG

Na Lapku z X3100 gierka śmiga aż miło. Więc o jej "chodzenie" na słabszych sprzętach możecie być spokojni.

30.09.2008 10:12
odpowiedz
Bleszczynski
30
Centurion

Przekaz -> Jeżeli Twój procesor to nie jakiś Duron 700 czy inszy Celeron, to spokojnie z takim ramem i grafiką grę uciągniesz. Engine jest sprzed 4 lat, shadery na wodzie i trochę ładniejsze jednostki tego nie zmienią.

Jak swego czasu na identycznej grafie, 1GB RAMu i A64 3200 ciąłem w Civkę 4 aż miło. Dopiero na mapach huge, przy dużej ilości cywilizacji i okolicach XXI w. lubiło chrupnąć - ale to już proc nie wyrabiał.

30.09.2008 10:21
odpowiedz
Likfidator
84
Senator

Ja w Civ4 grałem na Athlonie 1.3GHz 512MB ram i GF2 GTS i chodziła miło na full w 1280x1024, dopiero pod koniec rozgrywki, procesor długo liczył każdą turę.
W tym przypadku mniejsze wymagania = więcej potencjalnych odbiorców, więc bardziej producentowi zależy na małych wymaganiach niż wam...

30.09.2008 10:50
odpowiedz
Azazell3
107
Legend

To logiczne, że Colonization lepiej / płynniej działa bo jest mniej rozbudowana i ma mniejsze mapy. :)

Ale gra ma bardzo fajny klimacik a szczególnie Polska wersja.
uważam, że modyfikacje szybko zmienią grę bo już jest Mod który dodaje portugalię np i ciut ulepsza AI :)

30.09.2008 12:03
odpowiedz
Piotr44
133
Generał

A pomyśleć ze prawie już zapomniałem o starej "Colonization", grze przy której spędziłem mnóstwo czasu i chyba nawet bardziej ja lubiłem od "Civilization". Gra dla mnie po prostu must have:-)
Tym razem muszę pochwalić Cenege, chyba zaczęło do nich docierać że nie wszyscy kochają spolszczone wersje. Mam nadzieję, że już więcej nie będę katowany polo-koszmarkami jak "Assassin's Creed". Tak generalnie to widzę że coraz więcej gier zostaje wydanych w wielu wersjach językowych. Brawo tak trzymać!

30.09.2008 19:26
odpowiedz
Barcekfanek
39
Konsul

"dopracowany interface;"

po co to z angielszczenie

30.09.2008 19:31
odpowiedz
Dessloch
184
Legend

pewnie dlatego ze jak powiesz interface to kazdy wie o co chodzi.
Interfejs moze i lepiej by wygladal, ale dalej jest to to samo i slowo z angielskiego..

30.09.2008 20:18
odpowiedz
gad1980
83
Generał

Dzieki Steam'owi juz sie nia delektuje. Warto!
Po stokroc warto!

30.09.2008 22:01
odpowiedz
SILENTALTAIR
69
Akallabeth

fajna recka

04.10.2008 01:13
odpowiedz
CyboRKg
37
Robocop

Cale szczescie, ze Sid Meier robi jeszcze gry w starym dobrym stylu! Dzieki niemu jeszcze mam w co grac i po 19 latach grania wciaz ukazuja sie tytuly, ktore przypominaja mi moje poczatki. Calkiem niedawno odswiezylem sobie "Colonization for Windows" i gralem w "CivIV"; pora sprawdzic jak wypadl mariaz tych tytulow. Recencja wyglada zachecajaco :D

04.10.2008 07:46
odpowiedz
Azazell3
107
Legend

Powiem tak klimat ma niesamowity.. Chyba nawet lepszy niż z pierwowzoru

Wystarczy popatrzeć na rozwój na ogólnej mapie + ta graficzka oraz oczywiście muzyczka powodują naprawdę imponujący klimacik :)

--> a grafika zobaczcie sami. Jak na grę turową jest jest naprawdę bardzo ładna

04.10.2008 07:47
odpowiedz
Azazell3
107
Legend

A tak w ogóle to urzekła mnie woda !!!

04.10.2008 11:50
odpowiedz
Drucha3
2
Junior

Fajna gierka grałem w pełną wersje a teraz czas na dodatek

07.10.2008 20:25
odpowiedz
Ullswater
15
Pretorianin

Właśnie to jest idealne uzupełnianie się - Civilization to niesamowita skala i światowe podboje, Colonization - klimacik i osadnicza muzyczka :) Super

10.10.2008 13:19
odpowiedz
alekoper
0
Centurion

bardzo fajna gra , poprawili odrobine grafike do tej z civilization ale niewiele szkoda

14.10.2008 14:03
odpowiedz
r0Xkill
17
Pretorianin

A wg mnie dosc mocno poprawili bo np. w poprzednich dodatkach grafa byla praktycznie taka sama. Colonize ma jednak bardzo odmienny styl.

A mam pytanie - skoro to jest dodatek to czy da sie grac np. najpierw normalna kampanie a potem jak juz sa kolonie to przejsc do trybu Colonizacji czy to calkowicie odmienna rozgrywka?

14.10.2008 14:06
odpowiedz
zarith
177

roxkill - całkowicie odmienna rozgrywka, colonization to dodatek nie wymagajacy obecnosci civ4

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze