Data wydania: 26 stycznia 2010
Kontynuacja bestsellerowej gry RPG akcji studia BioWare, opowiadająca o dalszych losach komandora Sheparda. Po tym, jak Normandia pada ofiarą ataku insektoidalnej rasy Zbieraczy, jej załoga zostaje rozproszona, zaś sam komandor ginie.
GRYOnline
Gracze
Steam
Mass Effect 2 jest oficjalną kontynuacją wydanej w 2007 roku hitowej gry role-playing. Za przygotowanie sequela ponownie odpowiedzialne jest studio BioWare, czyli twórcy Dragon Age’a, Baldur’s Gate’a, Knights of the Old Republic czy Jade Empire.
Opisywana produkcja przenosi nas w odległą przyszłość, oferując możliwość eksploracji galaktyki zamieszkiwanej przez wiele inteligentnych ras. Akcja kontynuacji rozgrywa się dwa lata po wydarzeniach z pierwszej części serii, a więc w roku 2185. Po raz kolejny wcielamy się w postać komandora Sheparda, który po pomyślnym odparciu inwazji Żniwiarzy musi stawić czoła nowemu niebezpieczeństwu. Okazuje się mianowicie, że z obrzeży wszechświata stopniowo znikają ludzkie kolonie. Główna postać zmuszona zostaje do sprzymierzenia się z bezwzględną organizacją Cerberus i wyrusza na samobójczą misję celem zbadania przyczyn utraty wspomnianych planet.
Grę możemy rozpocząć na dwa sposoby, a mianowicie od utworzenia zupełnie nowego bohatera lub od załadowania zapisanego stanu gry z pierwszego Mass Effecta. W tym drugim przypadku możemy liczyć nie tylko na zachowanie odblokowanych cech postaci, ale również na przeniesienie do nowego uniwersum informacji na temat wszystkich podjętych wcześniej decyzji. To z kolei może mieć znaczący wpływ na przebieg rozgrywki. Dla przykładu, osobnik, któremu poprzednio udzieliliśmy pomocy, może się nam teraz próbować jakoś odwdzięczyć. Główna postać nie jest zmuszona do badania świata gry w pojedynkę, gdyż wzorem pierwszej części możemy dowodzić maksymalnie trzyoosobową drużyną, dobierając sobie pomocników w zależności od upodobań, klasy, umiejętności czy charakterystyki wykonywanej aktualnie misji. W Mass Effect 2 przewodzimy zarówno osobistościom znanym fanom serii (m.in. Tali'Zorah), jak i zupełnie nowym postaciom (m.in. Samara i Thane).
W opisywanym sequelu jeszcze większy nacisk położono na konieczność staczania efektownych walk. Do naszej dyspozycji tym razem oddano około dwudziestu klas broni, jak również wiele interesujących mocy biotycznych, których umiejętny dobór pozwala na odnoszenie kolejnych zwycięstw. W stosunku do pierwszej części poprawiono systemy odpowiedzialne za celowanie i wydawanie poleceń członkom drużyny, jak również dodano bardziej rozbudowany mechanizm zadawania obrażeń (możliwość pozbawiania wroga kończyń, okaleczania go czy oślepiania strzałem w głowę). Rozgrywka nie opiera się jednak wyłącznie na walce, gdyż usprawnień doczekały się także liczne rozmowy z postaciami niezależnymi. Umiejętny dobór kwestii dialogowych w połączeniu ze skorzystaniem z osobistego uroku czy funkcji zastraszenia może teraz doprowadzić do jeszcze ciekawszych rozwiązań.
Do przemieszczania się pomiędzy głównymi lokacjami nadal używamy statku kosmicznego, wybierając kolejne miejsca docelowe bezpośrednio z mapy galaktyki. W dalszym ciągu możliwe jest badanie mniej ważnych planet w poszukiwaniu ciekawych znalezisk czy minerałów, choć producent znacznie urozmaicił wachlarz dostępnych misji pobocznych. Spowodowało to, że nie ograniczają się one już praktycznie wyłącznie do konieczności eliminacji wrogich istot.
Oprawa wizualna Mass Effect 2 została utrzyma w podobnym stylu graficznym do pierwszej części serii, prezentując również zbliżony poziom wykonania. W trakcie swojej przygody odwiedzamy planety o zróżnicowanej architekturze czy nietypowej faunie i florze. Wydarzenia nadal obserwowane są z perspektywy trzeciej osoby.
Autor opisu gry: Jacek Hałas
Platformy:
PC Windows 26 stycznia 2010
Xbox 360 26 stycznia 2010
PlayStation 3 18 stycznia 2011
Producent: BioWare
Wydawca: Electronic Arts Inc.
Gry podobne:
9GIER
Mass Effect to osadzona w realiach science fiction seria gier action RPG z elementami strzelanki TPP. Cykl został wykreowany przez kanadyjskie studio BioWare, znane z takich produkcji jak Baldur's Gate, Star Wars: Knights of the Old Republic i Dragon Age.
Recenzja GRYOnline
Najlepsza kosmiczna przygoda w historii gier wideo, przewyższająca swym rozmachem większość tego typu seriali i filmów – BioWare naprawdę to zrobiło!
Aktualizacja: 19 marca 2010
Poradnik do gry Mass Effect 2 zawiera bardzo szczegółowe opisy dostępnych zadań, włącznie z przedstawieniem wszystkich możliwych sposobów ich ukończenia. Całość podzielona została na pięć zasadniczych rozdziałów
25 czerwca 2022
Moralność jest jak… broda – każdy ma własną. Systemy przedstawiające ją w grach wideo także są różne. Nie wszystkie da się jednak nazwać ciekawymi. O tych wartych zapamiętania za chwilę przeczytacie.
23 czerwca 2022
Skoro zaserwowaliśmy Wam niedawno tekst o najgorszych matkach w grach komputerowych, czas na wyrównanie parytetów i kilka słów o najpaskudniejszych tatach. W końcu świętujemy dzień ojca!
23 października 2021
Przy tak dużej ilości gier i rosnącej ciągle kupce wstydu, dobrze zrobione wprowadzenie to okazja dla twórców, by przykuć uwagę gracza i nie pozwolić mu odejść od monitora. Oto 10 jednych z najlepszych początków w historii gier.
25 marca 2021
Choć miał to być sekret, ostatnio odkryliśmy, że Henry Cavill kombinuje coś z Mass Effectem. Zatrudniono go do pracy przy nowej grze czy może doczekamy się czegoś filmowego? Jeśli chodzi o to drugie, ja serdecznie dziękuję.
6 maja 2019
Na kolejną część serii Mass Effect jeszcze poczekamy. Jeśli w międzyczasie chcecie odpalić którąś ze starszych odsłon, warto zwrócić uwagę na mody, które potrafią odmienić te gry nie do poznania.
Kontrowersyjna statuetka z komandor Shepard nie przypadła fanom do gustu. BioWare wycofało ją ze sklepu. Uwaga: spoiler!
gry
Adam Adamczyk
13 czerwca 2023
Twórca jednego z nowszych modów do Mass Effect 2 z okazji N7 Day przygotował małą niespodziankę dla graczy.
gry
Zuzanna Domeradzka
8 listopada 2022
Główny scenarzysta dwóch pierwszych części serii Mass Effect zdradził, jakie były wczesne plany dotyczące finału trylogii.
gry
Adrian Werner
14 lipca 2022
Electronic Arts udostępniło za darmo dodatki do części gier z serii Dragon Age i Mass Effect na PC. Jest to związane z wycofaniem punktów BioWare.
gry
Agnieszka Adamus
13 lipca 2022
Grupa internautów pod przewodnictwem użytkownika Reddita o pseudonimie TK-576 policzyła, ilu wrogów padło z ręki Sheparda w pierwszych trzech częściach Mass Effect.
gry
Adrian Piotrowski
7 marca 2021
Zgodnie z przewidywaniami, BioWare zapowiedziało Mass Effect Edycję Legendarną. Zbiorcze wydanie trylogii kosmicznych gier RPG pojawi się w 2021 roku.
gry
Paweł Musiolik
7 listopada 2020
Twórca trylogii Mass Effect napisał na Twitterze, że około 92% użytkowników grających w produkcje wybrało bycie idealistą, a nie renegatem. To natomiast rozpoczęło internetową dyskusję na temat systemów moralności w grach wideo.
gry
Konrad Serafiński
23 lutego 2020
Do założonego przez firmę Wizards of the Coast studia Archetype Entertainment dołączył Drew Karpyshyn, czyli główny scenarzysta Mass Effect oraz Mass Effect 2. Wspólnie z innymi weteranami BioWare opracuje RPG-a w klimatach science fiction.
gry
Adrian Werner
13 lutego 2020
Z okazji N7 Day współtwórca trylogii Mass Effect pokazał na swoim koncie na Twitterze grafiki koncepcyjne, które mogą sugerować nadejście nowej odsłony cyklu. Z tego samego powodu w Anthem pojawiły się tematyczne skórki dostępne do 12 listopada.
gry
Paweł Woźniak
8 listopada 2019
Kanał Candyland przygotował porównanie graficzne gier Mass Effect 2 i Mass Effect 3 z ich wersjami zmodyfikowanymi za pomocą paczek A Lot of Textures (ALOT). Zmiany są widoczne, lecz czy aż tak, jak obiecali twórcy?
gry
Miłosz Szubert
7 grudnia 2017
Popularne pliki do pobrania do gry Mass Effect 2.
trainer Mass Effect 2 - v1.02 +13 Trainer - 7 stycznia 2011
trainer Mass Effect 2 - v1.02 +20 Trainer - 15 lipca 2010
trainer Mass Effect 2 - v1.02 +14 TRAINER Origin - 19 października 2015
trainer Mass Effect 2 - +20 Trainer - 10 lutego 2010
trainer Mass Effect 2 - v1.02 +9 Trainer - 15 lipca 2010
patch Mass Effect 2 - v.1.02 - 16 czerwca 2010
trainer Mass Effect 2 - +4 Trainer - 29 stycznia 2010
trainer Mass Effect 2 - v1.01 +19 Trainer - 24 maja 2010
trainer Mass Effect 2 - +19 Trainer - 15 kwietnia 2010
demo Mass Effect 2 - ENG - 15 czerwca 2010
Triki Mass Effect 2 (uruchomienie angielskich dialogów w polskim wydaniu gry) - 28 stycznia 2010
Triki Mass Effect 2 (cenne wskazówki) - 29 stycznia 2010
Triki Mass Effect 2 (cenne wskazówki) - 21 stycznia 2011
Kody Mass Effect 2 (kody) - 6 lipca 2015
Triki Mass Effect 2 (Alternatywne kolory członków grupy) - 6 lipca 2015
Triki Mass Effect 2 (Planety bogate w zasoby) - 6 lipca 2015
Triki Mass Effect 2 (Pulse Rifle) - 6 lipca 2015
Triki Mass Effect 2 (Nielimitowane punkty umiejętności) - 6 lipca 2015
Triki Mass Effect 2 (Odnawianie amunicji do broni ciężkiej) - 3 maja 2022
Wymagania sprzętowe gry Mass Effect 2:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Core 2 Duo 1.8 GHz, 1 GB RAM, karta grafiki 256 MB (GeForce 6800 lub lepsza), 15 GB HDD, Windows XP/Vista/7.
Xbox 360
Wspiera:
Xbox Live
PlayStation 3
Wspiera:
PlayStation Network
Lista dodatków do gry Mass Effect 2:
Dodatek
29 marca 2011
RPG
Kolejny dodatek DLC do wyprodukowanego przez studio BioWare RPG-a akcji Mass Effect 2. Rozszerzenie o nazwie The Arrival ukazuje wydarzenia, stanowiące w zamierzeniu twórców łącznik fabularny pomiędzy drugą a trzecią częścią serii. Na polecenie admirała Hacketta komandor Shepard musi uratować z rąk Batarian niejaką dr Kenson, która dysponuje dowodem na istnienie rasy Żniwiarzy oraz dokładną datą ich ataku na bezbronną galaktykę. Różnicę między dodatkiem, a misjami z gry podstawowej, oraz swoiste utrudnienie stanowi fakt, że tym razem komandor Shepard zmuszony jest do działania w pojedynkę. W trakcie zadania powinien więc unikać otwartych starć, bazując wyłącznie na własnych umiejętnościach. The Arrival to jednak nie tylko sceny walki i skradania się, ale także cała masa dialogów oraz niedostępnych wcześniej informacji o uniwersum Mass Effect, przygotowujących graczy na nadejście trzeciej części cyklu.
GRYOnline
Gracze
Dodatek
7 września 2010
RPG
Obszerne rozszerzenie fabularne do wydanego na początku 2010 roku RPG-a akcji Mass Effect 2. Historia dodatku zatytułowanego Lair of the Shadow Broker obraca się wokół postaci tajemniczego Handlarza Cieni. To właśnie z nim zacięty bój stoczyła w jednym z komiksów Liara T’Soni, walcząc o odzyskanie ciała komandora Sheparda. Naszym zadaniem będzie zaś pomóc dawnej przyjaciółce w dokonaniu zemsty na Handlarzu i powstrzymaniu jego podejrzanej działalności. Akcja dodatku toczy się w kilku lokacjach, począwszy od apartamentu Liary, poprzez zaatakowane przez terrorystów centrum handlowe, aż po statek będący kryjówką złoczyńcy. Podczas zabawy czeka nas głównie walka z agentami Handlarza Cieni, choć przy okazji bierzemy też udział w efektownym pościgu. Po ukończeniu wątku uzyskujemy dostęp do siedziby antagonisty, gdzie możemy np. przeglądać akta drużyny, planować misje, oglądać zapiski wideo i zdobywać informacje o planetach bogatych w minerały.
GRYOnline
Gracze
Dodatek
15 czerwca 2010
RPG
Kolejny z dodatków DLC przygotowanych na potrzeby drugiej odsłony serii gier RPG akcji Mass Effect. Rozszerzenie wprowadza nowy, wieloetapowy wątek fabularny, który możemy rozegrać zarówno podczas kampanii podstawowej, jak i po jej ukończeniu. Jego akcja obraca się wokół nieudanego eksperymentu Cerberusa, którego celem było znalezienie sposobu na komunikowanie się z Gethami. O pomoc zwraca się do komandora Sheparda były szef projektu, którego stacja badawcza została opanowana przez agresywną sztuczną inteligencję, próbującą przejąć kontrolę nad okolicznymi systemami komputerowymi. W trakcie misji naszym celem jest zlokalizowanie bazy, będącej miejscem eksperymentu, a następnie powstrzymanie AI, zanim uda jej się zainfekować sieci w całej galaktyce. Ciekawostkę stanowi fakt, że Mass Effect 2: Overlord umożliwia nam także przetestowanie niedostępnego w grze macierzystej poduszkowca M-44 Hammerhead, zdolnego przez jakiś czas utrzymać się w powietrzu.
GRYOnline
Gracze
Dodatek
6 kwietnia 2010
RPG
Fabularne rozszerzenie DLC do utrzymanego w konwencji science fiction RPG-a akcji Mass Effect 2 studia BioWare. Dodatek zatytułowany Kasumi: Stolen Memory wprowadza do gry macierzystej zupełnie nowy wątek, koncentrujący się na postaci tytułowej złodziejki. Kasumi zwraca się do komandora Sheparda z prośbą o pomoc w przedostaniu się do posiadłości handlarza bronią, Donovana Hocka, i wykradnięciu neuroimplantu, należącego do jej bestialsko zamordowanego partnera. Celem misji jest dokładne zbadanie rzeczonego miejsca i stoczenie finałowego pojedynku z wymagającym przeciwnikiem. Co ciekawe, po zakończeniu misji Kasumi staje się pełnoprawnym członkiem drużyny, obdarzonym niezwykle przydatną zdolnością kamuflażu. Zestaw nowości oferowanych przez Kasumi: Stolen Memory uzupełniają niedostępne wcześniej technologie, pistolet maszynowy Szarańcza, strój wieczorowy Sheparda oraz możliwość zbadania kilku dodatkowych planet.
GRYOnline
Gracze
Dodatek
23 marca 2010
RPG
Darmowy dodatek DLC do drugiej części serii RPG-ów akcji studia BioWare, który możemy pobrać bezpłatnie z sieci Cerberusa, dostępnej z poziomu menu głównego gry. Mass Effect 2: Firewalker niesie ze sobą siedem nieznanych dotąd lokacji oraz pięć zupełnie nowych misji fabularnych. Największą atrakcją rozszerzenia jest jednak pojazd M-44 Hammerhead, dzięki któremu eksploracja kolejnych planet staje się znacznie łatwiejsza. W porównaniu do znanego z pierwszej gry Mako, Hammerhead jest poduszkowcem rozwijającym prędkość do 120 km na godzinę i wyposażonym w samonaprowadzalne rakiety, niezwykle przydatne podczas pojedynków z przeciwnikami.
GRYOnline
Gracze
Średnie Oceny:
Średnia z 45 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 16622 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 13299 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Krzysztof Gonciarz
Recenzent GRYOnline.pl
2010.01.29
Najlepsza kosmiczna przygoda w historii gier wideo, przewyższająca swym rozmachem większość tego typu seriali i filmów – BioWare naprawdę to zrobiło!
Seba01
Ekspert
2023.04.17
Niesamowita kontynuacja serii o kosmicznych przygodach komandora Sheparda i jego drużyny. Tutaj jest to bardziej rozbudowane niż w jedynce. Poprawiono znacznie SI towarzyszy, przez co nie strzelają przez ściany, skutecznie korzystają z osłon, wygodnie się im wydaje rozkazy, itd. Misje tak samo nie zawodzą, choć widać ich liniowość, ale to nie przeszkadza. Jest, co robić, nawet w wolnej chwili pozbierać minerały z planet, ulepszać sprzęt czy pomóc swojej załodze w rozwiązaniu ich problemów. Niesamowita robota Jacka Walla w wykonaniu muzyki, zwłaszcza Suicide Mission <3 Pozycja obowiązkowa!!!
Legalizex
Ekspert
2022.03.12
Mam sentyment do Mass Effecta 1, ale dwójka to zdecydowanie najlepsza gra jaką wyprodukowało Bioware. Od tej pory był już tylko gwałowny zjazd w dół jeśli chodzi o jakość ich gier. Poprawiono wiele rzeczy które były słabe w pierwszej części np. powtarzalność wnętrz budynków, dosłownie każda misja poboczna działa się w budynku który miał ten sam rozkład pomieszczeń, czy też ogromna ilość śmieciowego loota (i pod koniec gry Shepard mający 999,999,999 kredytów, najbogatszy człowiek w galaktyce). Wielka ilość towarzyszy do wyboru, szkoda tylko że Liara i Wrex nie wrócili jako dostępni towarzysze no ale DLC Lair of the Shadow Broker trochę nadrobił jeśli chodzi o Liarę. Inna rzecz do której mogę się przyczepić to dośc ubogi arsenał broni i pancerzy w porównaniu do pierwszej części. Oprócz tego gra genialna, za każdym razem jak przechodzę trylogię to w dwójkę gra mi się najprzyjemniej, soundtrack wciąż mi rozbrzmiewa w głowie a zakończenie pozostawia dużą satysfakcję. Szkoda że Mass Effect 3 nie był tak dobrym sequelem dla dwójki, jak ME2 był dla jedynki.
Orzech
Ekspert
2021.10.09
Bardzo towarzyszo-centryczna odsłona serii poświęcająca dużą część głównego wątku na rekrutowanie członków załogi których tym razem jest aż dwunastu. Jak to w przypadku BioWare bywa, mamy tutaj do czynienia z rozpisanymi charakterami z którymi relacje możemy pogłębiać głównie podczas rutynowych obchodów statku/bazy po zakończonej misji. Co do samych towarzyszy to moim zdaniem jest dość nierówno - z jednej strony mamy kilka ciekawych postaci np. niejednoznaczny, bijący się z myślami zbrodniarz wojenny Mordin, z drugiej strony obserwujemy mniej lub bardziej tekturowe postaci jak chociażby Jake.Niemal od razu można wyczuć, że warstwa erpegowa gry została znacząco ogołocona względem poprzedniczki, położono większy nacisk na akcję i strzelanie które znacznie usprawniono i choć w wielu projektach lokacji nieco rażą w oczy te wszystkie ściany, zasłony i kontenery sprofilowane pod typowo shooterowy model rozgrywki to w ogólnym rozrachunku walczy się w tej części dużo przyjemniej niż w jedynce, a jest to o tyle kluczowe że starć jest tutaj naprawdę dużo.Lokacje bitewne są jedynie upiększonymi korytarzami nie dającymi graczowi dużego pola do manewru. Powiększono za to liczbę dużych lokacji, o ile w jedynce była to głównie Cytadela(która tutaj niestety nie robi już tak dużego wrażenia z racji na to że została zredukowana do kilku dzielnic) tak dwójka oferuje więcej osad do odwiedzenia, poboczny kontent również wygląda lepiej choć nie wydaje się to być wielkim osiągnięciem jak pomyśli się o tych jałowych obszarach z ME1.Wątek główny nie licząc wspomnianych etapów rekrutacji prezentuje się poprawnie, nie jest tak dobry jak w poprzedniczce ale tak na dobrą sprawę jest to jedyna rzecz obok Cytadeli która wypada gorzej, cała reszta to zdecydowany upgrade, tylko jakoś Elkorów za mało.
GeDo
Ekspert
2021.08.08
Własnie ukonczyłem po raz pierwszy 2 czesc.Graficznie jest dobrze,swietna muzyka,dobra fabuła jednak w jedynce była jeszcze lepsza.Sporo ciekawych towarzyszy z zroznicowanymi misjami na lojalnosc.Fajny ekwipunek i moce plus rozbudowane ulepszanie wszystkiego.Nasze centrum dowodzenia to nowa,ulepszona Normandia.Masa planet do odkrycia.Troche za mocno uproszczony system skanowania planet i zbierania surowców,zwiedzanie planet w Mako/na piechote i szukanie reczne surowców było bardziej angażujace w pierwszej czesci.Bardzo krótka główna fabuła(walka za zbieraczami to 3-4 misje),wiekszosc z niej to kompletowanie załogi.Brak wyrozniajacej sie misji na tle innych(misje są bardzo dobre ale zadna nie jest genialna),w jedynce epicka dla mnie była misja z Torianem która mnie mocno zaskoczyła.Poruszanie i strzelanie na plus,zostało to poprawione względem jedynki.Grałem w zwykłą wersje na Steam,było troche zachodu ale udało sie wgrac dodatki i połączyc z siecią Cerberus.Przejscie podstawki z kilkoma fabularnymi DLC(w tym odkrycie wszystkich planet i zebranie wszystkich surowców)zajeło mi 60 godzin.Polecam
psyh0zzy
Ekspert
2020.10.22
Jedynkę ukończyłem niedawno drugi raz. Lata temu odbiłem się od dwójki. Zabrakło mi mechanik RPG-owych. Wówczas czułem się zawiedziony i nie pasowało mi, że ME2 poszło w stronę shootera. Teraz po latach potrafię docenić rewolucję, jaką przeszła część druga w stosunku do pierwszej i muszę przyznać, że pod względem opowiedzianej historii oraz ogólnej przyjemności z rozgrywki, jest jeszcze lepsza. Podoba mi się, że każde zadanie to dość liniowy epizod, pełen akcji, co wyklucza backtracking, którego w części pierwszej było sporo. Eksploracja kosmosu również jest rozwiązana znacznie przystępniej, bez fatalnej jazdy Mako. Większa liczba towarzyszy, ciekawsze zadania z nimi związane, więcej wyborów. Pół punktu zabieram za niepotrzebne systemy z pojedyńczymi planetami, co wkurzało mnie, gdy już po skończeniu wątku głównego postanowiłem zwiedzić kosmos na 100%. Niemniej jest to gra rewelacyjna. Pora zabrać się za ME3.
1up
Ekspert
2019.10.30
Mass Effect 2 nie można opisać krótko. Jest to bowiem tak głęboka gra, że aż słów podziwu brak. Plusy... Leksykon - niesamowicie ciekawy. Kreatywne opisy technologii, interesujące historie poszczególnych ras zahaczające o politykę, ekonomię czy filozofię, cała infrastruktura komunikacji, wyczerpujące opisy statków, broni, mocy i planet. To tak w wielkim skrócie. Życzę wszystkim producentom takiego rozmachu w kreacji świata w ich produkcjach jaki pokazało BioWare. Czapki z głów. Fantastyczny koncept Normandii oraz wyrafinowane projekty lokacji zachwycają swoimi sceneriami i dbałością o detale. Każde nowe otoczenie to małe dzieło sztuki growego level designu. Wszystko to okraszone jest rewelacyjną oprawą graficzną i spektakularnymi efektami wizualnymi. A animacja jest wprost cudowna. Wstawki filmowe to poziom światowy. Gra posiada satysfakcjonujący model rozgrywki: dbanie o własny statek i załogę, badanie planet, wykonywanie misji głównych i dodatkowych, sporo eksploracji, trochę strzelania, liczne rozmowy i mnóstwo informacji do przestudiowania. Przyznać muszę, że lubię ten taktyczny tryb walki z aktywną pauzą. Sprawdza się zacnie i wbrew pozorom strzelaniny są naprawdę ekscytujące i widowiskowe. Tempo akcji udało się odpowiednio zróżnicować, zaś poziom trudności został wyważony idealnie. Niech o ponadprzeciętnej jakości produktu świadczy fakt, iż po blisko 70 godzinach spędzonych na zabawie, czułem, że jeszcze mi mało. Rozmach, z jakim została stworzona ta Gra, przyprawia o zawrót głowy. Wątek główny jest zręcznie napisany i bardzo wciąga. Questy poboczne wypadają dużo lepiej niż w pierwowzorze, bo są niewymuszone i naprawdę angażujące. Teraz trochę o załodze statku. Genialnie zarysowane postaci, z intrygującą przeszłością, własnymi problemami, temperamentem i motywacją. Chyba jeszcze lepsze niż w jedynce. Oczywiście niezwykle miło było spotkać starych znajomych, lecz ci nowi godnie ich zastąpili na pokładzie Normandii. A Miranda - Boże jaka ona jest śliczna! Była to miłość od pierwszego wejrzenia. Na tle wspaniałych towarzyszy i równie ciekawych npc'ów, wcale nie gorzej wypadają przeciwnicy. Wrogowie należą do różnych ras, są organiczni lub syntetyczni, wymagają indywidualnego podejścia i zastosowania odmiennych mocy bądź specjalnej amunicji, gdyż często chronią je pancerze lub tarcze. Ogólnie świetnie pomyślane. Do tego SI prezentuje przyzwoity poziom i sprawia że oponenci są wymagający. Mass Effect 2 rezygnuje z kilku nietrafionych pomysłów oryginału, na rzecz usprawnienia wielu aspektów względem pierwowzoru, których nie sposób wymienić. Dla przykładu, zrezygnowano z pojazdu Mako i podróży windami, zaś sama walka jest teraz bardziej elastyczna, dodano też sporo fajnych mocy biotycznych i technologicznych. Wciąż cieszą różnego rodzaju smaczki: rozmowy załogi na temat aktualnych wydarzeń, interesujące fakty galaktyczne w radioodbiornikach, szczere pogaduszki z pobratymcami, kajuta kapitańska pozwalająca na zmianę kombinezonu i pancerza oraz podziwianie swojej kolekcji statków kosmicznych. Niby nic, a cieszy oko. Nie zabrakło też odniesień do poprzedniej części cyklu oraz innych, często zabawnych nawiązań do popkultury. Tutaj ujawnia się dystans BioWare do gier rpg, co słychać w rozmowie z pewnym sprzedawcą. A przyśpiewki Mordina to już w ogóle rozwalają system. Wspomnienia Thane’a natomiast przyprawiają o ciarki na plecach. Uroczo wyglądają również sprzeczki EDI z Jokerem. Ach, te postacie i ich historie. Co za tym idzie, świetne swojskie i nieraz komiczne dialogi, imponująca polonizacja i wyśmienity dubbing. Naprawdę udźwiękowienie robi robotę. Wszelkie odgłosy otoczenia, szum silników Normandii, cyfrowe sample towarzyszące odblokowaniu ulepszenia czy zdobyciu nagrody, brzmienie pukawek czy efekty dźwiękowe użycia mocy budzą zachwyt. No i ta kosmiczna muzyka. Wszystko to sprawia, że atmosfera gry jest naprawdę fantastyczna. Kosmos, odległe niezbadane rejony, technologia przyszłości, spowite mgłą tajemniczości nowe światy, galaktyczna intryga. Dziełu BioWare nie brakuje epickości. Na koniec zostawię zabieg tak charakterystyczny dla ludzi z tej firmy, dzięki któremu wychodzą przed szereg innych deweloperów. Import save'a z wyglądem i decyzjami postaci z pierwszego Mass Effecta to coś wspaniałego. Możliwość reaktywowania mojego własnego herosa była czymś w rodzaju przywołania najlepszego wspomnienia. Nigdy bowiem nie podobała mi się domyślna facjata Sheparda, zaś oblicze wytworu mojej wyobraźni wygląda po prostu zajebiście. Minusy... Opcje wyboru w dialogach są czasami niejasne. Małe niedociągnięcia można dostrzec w konsekwencjach wyborów. Podczas konwersacji zdarzają się błędy kamery, zaś rozmówcy potrafią zniknąć na moment lub zjadać końcówki swoich wypowiedzi. Gdzieniegdzie pojawiają się też brzydkie cienie na twarzach. Nieładnie wygląda też wtapianie się ciał w podłoże. Główny bohater oraz jego kompani czasem sobie lewitują. Wszystko byłoby okej, gdyby nie fakt, że protagonista potrafi zaciąć się w miejscu, z którego nie da się już wyjść, co zmusza do wczytania poprzedniego stanu gry. Znany jest też bug z nieodhaczeniem wykonanego już zadania. Przyczepić się można jeszcze do mocno zredukowanego systemu rozwoju postaci. Ponadto mogą chodzić słuchy o znacznym uproszczeniu pewnych mechanik rozgrywki. Moim zdaniem większość zmian wyszła marce na dobre. W końcu to action rpg, a nie rasowy rolplej. W tej kategorii osiągnięto tu doskonały balans. Wszelkie niedociągnięcia są tak mało znaczące, że w zestawieniu z przytłaczającą ilością zalet, dzieło kanadyjskiego studia wydaje się niemal bez skazy. Moja ocena – 9.5/10
May_Day
Ekspert
2019.04.16
Nie mogłem pojąć geniuszu Mass Effecta 2 aż do samego końca. Z początku rzucało mi się w oczy, jak bardzo tytuł został zrobiony pod konsole (brak dedykowanego klawisza dla dziennika!), ale potem nie miało to znaczenia. Choć miałem nadzieję, że strzelanie zostanie bardziej poprawione, to i tak lubiłem odkrywać historię. Skumplowałem się z towarzyszami chyba bardziej, niż bym chciał, co później wpłynęło na zakończenie i ugryzło mnie w tyłek. Szkoda tylko, że - jak "jedynka" - ME2 jest wciąż tylko (i aż) wstępem do następnej części.
game _hunter
Ekspert
2015.11.22
Kolejna świetna część. Lepsza od "jedynki" pod względem grafiki i grywalności.
czorny50
Ekspert
2013.04.02
Moja Ocena 7.0Dobra gra – lepsza od pierwowzoru. W tej części jeszcze bardziej zagłębiamy się w uniwersum, głównie dzięki naprawdę dobrze napisanym indywidualistą w naszej nowej ekipie ( pochwały za dubbing Jack - S.Bohasiewicz) i ich ciekawym misją lojalnościowym . Także nowa Normadia dodaje niesamowitego klimatu – jeden z najlepszych chabów w grach . Na każdym zakręcie mamy jakiś wybór wpływający na nasza moralność. Oprawa wizualna dalej jest na wysokim poziomie. Jednak to co zawiodło to przede wszystkim upadek RPG – brak jakikolwiek statystyk broni, pancerzy i postaci oraz uboga ilość ekwipunku. Shepart jest jednocześnie medykiem, hakerem i włamywaczem. Grę równie dobrze można przejść samemu bez pomocy jakikolwiek towarzyszy ( nie liczą momentów okryptowanych ) No właśnie Mass Effect 2 jest strasznie łatwą grą – praktycznie zerowa satysfakcja z toczonych potyczek. Animacje ruchu bohaterów i słabe poziomy dorzucają jeszcze do pieca. Ale najgorszą rzeczą, jaką wymyślono jest moim zdanie kółko dialogowe ( gości który to wymyśli nie powinien pracować elektronicznej rozrywce ) Podsumowując gra dobra choć dzięki dodawanym później DLC wygląda jak jakbyśmy kupowali auto bez bagażnika który możemy dokupić za dodatkową opłatą .
Adam Kaczmarek
GRYOnline.pl Team
2011.01.01
Tak fantastycznie skonstruowany świat nie zasługuje na jakiekolwiek rozczarowanie ze strony gracza, który oczekiwał kotleta de volaille, a otrzymał smacznego schaboszczaka.
Filip Grabski
GRYOnline.pl Team
2010.09.24
Mass Effect 2 to przykład sequela idealnego. Warunek jest jeden - nie traktuj go jako gry RPG.
cycu2003
Gracz
2018.12.12
Początek jest po prostu przezajebisty. Pamiętam jak zbierałem szczękę z podłogi. Graficznie jedynka zawsze była stara i nawet mody nie pomagają. Fabuła nawet tutaj jest o wiele lepsza i nawet nie trzeba poprawiać tekstur. Gram po raz kolejny i niestety od Andromedy jest o wiele lepsza (choć nie jest ona tak tragiczna jak mówią niektórzy)
Szymon Rusnarczyk
GRYOnline.pl Team
2024.10.08
manek23
Ekspert
2023.09.03
xKoweKx [stalker.pl]
Ekspert
2023.07.27
Sebastian Grys
GRYOnline.pl Team
2022.08.23
Damian Stróżek
GRYOnline.pl Team
2022.06.30
Krzysztof Lewandowski
GRYOnline.pl Team
2022.03.20
kęsik
Ekspert
2022.01.19
enrique
Ekspert
2021.01.09
Messerschmitt
Ekspert
2020.11.26
Karol Laska
GRYOnline.pl Team
2020.04.27
Piotr Opolski
GRYOnline.pl Team
2019.09.28
Bigos-86
Ekspert
2018.10.15
Szugob
Ekspert
2018.03.23
Harry M
Ekspert
2017.05.10
Paweł Woźniak
GRYOnline.pl Team
2017.04.26
Maciej Pawlikowski
GRYOnline.pl Team
2016.12.15
Jakub Mirowski
GRYOnline.pl Team
2016.09.09
MadtPL
Ekspert
2016.05.15
Butryk89
Ekspert
2016.04.21
Anna Garas
GRYOnline.pl Team
2016.04.11
Krzysztof Mysiak
GRYOnline.pl Team
2016.03.25
Adam Mirkowski
GRYOnline.pl Team
2016.03.24
Grzegorz Bobrek
GRYOnline.pl Team
2016.03.21
Mateusz Araszkiewicz
GRYOnline.pl Team
2016.03.21
Jacek Winkler
GRYOnline.pl Team
2016.03.18
Bartosz Woldański
GRYOnline.pl Team
2016.03.18
Tal_Rascha
Ekspert
2016.03.18
Wojciech Antonowicz
GRYOnline.pl Team
2016.03.17
Michał Mańka
GRYOnline.pl Team
2016.03.16
Drachenfels666 Chorąży
Jeszcze lepsza gra niż jedynka, world building ten sam ale więcej postaci lepiej napisanych, plus rozwój tych z jedynki. Cała seria stoi npcami i world buildingiem tylko i wyłącznie ale są to rzeczy świetnie wykonane. Dwójka najlepsza z trylogii jako pojedyncza gra.
zanonimizowany1395350 Centurion
Jest spoko. Fajnie i przyjemnie sie strzela, bronie fajne, nawet pistoletem można przejść całą gre tak sie super strzela, graficznie fajnie, dużo opcji, opowieść spoko, postacie poboczne spoko, fajny dubbing xd, wole inne tytuły takich gier ale tu ujdzie, jest gdzieś ta gra na końcu mojej listy jako standardowa dobra strzelanka kosmiczna xd
Piesman Centurion
Akurat co do pokolenia to nie trafiłeś bo jestem rocznik 1981. Po prostu mam słabe wyczucie kierunku i kręcę się w miejscu. Przechodzę przez te lokacje, ale odbiera mi to sporo frajdy z gry. Jaki był problem zrobić uproszczone mapki tak jak w 1? Mapa jest potrzebna choćby do tego żebym wiedział jak daleko do celu mi jeszcze zostało. Nienawidzę grać bez mapy. No i jeszcze lubię widzieć jak wygląda lokacja, w której się znajduję.