Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Seria Vampire: The Masquerade (RPG) - seria gier

Seria gier RPG powstała na bazie popularnego systemu fabularnego Wampir: Maskarada wydawnictwa White Wolf. Każda z odsłon cyklu została stworzona przez inne studio deweloperskie; również wydawcy zmieniali się zależnie od produkcji. Pierwsze tytuły wypuścił na rynek Activision (obecnie Activision Blizzard), a następne Asmodee Digital, Paradox Interactive oraz Bigben Interactive.

Pierwsza część serii, zatytułowana Vampire: The Masquerade – Redemption, ukazała się w roku 2000 na PC, a za jej powstanie odpowiada nieistniejące już Nihilistic Software Inc. Fabuła gry opowiada o weteranie wypraw krzyżowych, który, wciągnięty w trwającą od stuleci wojnę wampirów, wyrusza ratować ukochaną. Rozgrywka tytułu różni się od tradycyjnego stylu Wampir: Maskarada, gdyż nacisk położono na dynamiczną walkę, mającą drugorzędne znaczenie w systemie fabularnym. Do dyspozycji gracza oddano spory arsenał broni i wampirzej magii oraz możliwość rekrutowania postaci niezależnych do swojej drużyny.

Cztery lata później na komputerach ukazał się Vampire: The Masquerade – Bloodlines od Troika Games. Produkcja stanowi kontynuację poprzedniej odsłony i przenosi nas do alternatywnej wersji współczesnego Los Angeles, targanego wojną siedmiu wampirzych klanów. Zależnie od naszego wyboru, możemy grać kobietą lub mężczyzną, zabitą/zabitym i wskrzeszonym/wskrzeszoną przez jednego z krwiopijców. W trakcie gry dołączamy do którejś ze stron konfliktu, co zapewnia nam określone premie i atrybuty, a następnie podejmujemy próbę rozwikłania tajemnicy artefaktu zdolnego unicestwić rasę wampirów. W odróżnieniu od Redemption, produkcja kładzie nacisk na warstwę fabularną i narracyjną, a nie starcia.

Rok 2020 zaowocował sequelem produkcji z 2004 roku, noszącym tytuł Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2, stworzonym przez Hardsuit Labs na PC i konsole ósmej generacji. W procesie deweloperskim twórców wspierają niektórzy autorzy oryginału oraz znany z wielu klasycznych RPGów Chris Avellone. Fabuła tytułu opowiada o konflikcie wampirów w Seattle oraz demaskowaniu spisku leżącego u podstaw wojny pomiędzy nieumarłymi.

Wszystkie części serii Vampire: The Masquerade rozgrywają się w uniwersum Świata Mroku, wykreowanym przez wydawnictwo White Wolf. Protagoniści poszczególnych odsłon należą do rodzaju kainitów, wampirów stworzonych u zarania dziejów przez Kaina i funkcjonujących w cieniu społeczeństwa śmiertelników. Każdy wampir posiada nadludzkie moce i umiejętności, jednak im bardziej jest oddalony genealogicznie od protoplasty gatunku, tym są one słabsze. W trakcie całego swojego istnienia kainici muszą mierzyć się z żyjącą wewnątrz nich Bestią, wiecznie pragnącą krwi i przejęcia kontroli nad wampirem. Krwiopijcy dzielą się na trzynaście klanów, charakteryzujących się innymi zdolnościami oraz prowadzoną polityką, toczących między sobą nieustanną walkę o większe wpływy. Dodatkowo klany zrzeszone są w dwóch sektach: Camarilli i Sabacie. Celem pierwszej jest ukrycie istnienia wampirów przed ludźmi, a funkcjonowanie jej członków określa sześć reguł Tradycji. Sabat stoi w opozycji do tej postawy. Jego zwolennicy uważają, że kainici powinni rządzić światem, odrzucają człowieczeństwo i z ukrycia przeprowadzają operacje szkodzące Camarilli.

Pierwsze wydanie gry fabularnej, w Polsce znanej jako Wampir: Maskarada i wydanej przez wydawnictwo ISA, ukazało się w 1991 roku i opowiadało o tzw. starym Świecie Mroku. Obecnie gra nie jest już dostępna do kupienia, gdyż w 2004 zastąpiono ją podręcznikiem The World of Darkness opisującym zasady dotyczące nowego Świata Mroku. Uniwersum doczekało się wielu pobocznych projektów w nim osadzonych, takich jak narracyjna przygodówka Vampire: The Masquerade – We Eat Blood (2017), znane też jako Vampire: Prelude lub Worlds of Darkness: Prelude, visual novel Vampire: The Masquerade – Coteries of New York (2019) od krakowskiego studia Draw Distance 2019 czy Vampire: The Masquerade – Swansong produkcji Big Bad Wolf.

Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2
Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2

RPG 2024

Gra RPG akcji FPP, będąca kontynuacją kultowego tytułu z 2004 roku. Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2, za którego stworzeniem stoi studio The Chinese Room, jest osadzone w uniwersum urban fantasy, znanym jako Świat Mroku.

PCPS5XSXPS4XONE

Vampire: The Masquerade - Bloodlines
Vampire: The Masquerade - Bloodlines

RPG 16 listopada 2004

Trzecioosobowe RPG akcji, będące drugą odsłoną komputerowej adaptacji klasycznego systemu fabularnego Vampire: The Masquerade. W przeciwieństwie do pierwszej części serii, za powstanie gry odpowiada ekipa Troika Games, mająca na swym koncie m.in. ciepło przyjęte Arcanum: Of Steamwork and Magick Obscura. Akcja gry przenosi nas do alternatywnej wersji współczesnego Los Angeles, które staje się areną rywalizacji 7 wampirzych klanów. Główny bohater gry próbuje wspiąć się w hierarchii jednego z nich, wykorzystując unikalne zdolności specjalne, takie jak niewidzialność, nadnaturalna szybkość czy kontrola umysłu. W miarę zdobywania doświadczenia, umiejętności te możemy dodatkowo rozwijać. Podczas zabawy czeka nas eksploracja i rozmowy z postaciami niezależnymi oraz oczywiście walka, w której oprócz 12 wampirzych zdolności wykorzystujemy spory arsenał broni tradycyjnej. O wysokiej jakości warstwę wizualną gry zadbał silnik Source, zaprojektowany przez firmę Valve na potrzeby gry Half-Life 2.

PC

Vampire: The Masquerade - Redemption
Vampire: The Masquerade - Redemption

RPG 7 czerwca 2000

Oryginalna gra RPG, stanowiąca próbę przeniesienia uniwersum popularnego systemu fabularnego Vampire: The Masquerade na grunt gry komputerowej. Akcja tytułu rozgrywa się na przestrzeni 8 wieków, a gracze wcielają się w postać krzyżowca imieniem Cristof Romuald, który trafia pod opiekę zakonnicy Anezki i zakochuje się w niej. Kiedy jego wybranka zostaje porwana, nasz protagonista odkrywa, że jest jedynie pionkiem w odwiecznej wojnie wampirzych rodów. Ugryziony przez wampira rycerz usiłuje odnaleźć ukochaną oraz ocalić własną duszę od wiecznego potępienia. Mechanika rozgrywki znacząco odbiega od papierowego pierwowzoru, koncentrując się na marginalnie w nim potraktowanej walce, z użyciem sporego arsenału broni oraz wampirzej magii. Podczas wykonywania misji, Cristof spotyka szereg postaci niezależnych, które mogą przyłączyć się do drużyny. Zgodnie z regułami gatunku, każda z nich opisana jest szeregiem parametrów, które rozwijamy wraz ze wzrostem doświadczenia.

PC