XIII - poradnik do gry

Rozbudowany opis przejścia „XII”, nowatorskiej strzelanki, która w niezwykle przemyślany sposób łączy ze sobą rasowe elementy gier akcji z prawdziwie komiksowym zobrazowaniem świata.

7 stycznia 2004Autor solucji: Shuck (gry-online.pl) - dotyczy wersji PC
O ile proste myślenie indukcyjne pozwala widzieć gry komputerowe jako następny etap w rozwoju ludzkiej sztuki, naturalne rozwinięcie idei tworzenia lub odtwarzania światów, krok na drodze: książka, teatr, film, gra, o tyle praktyka nie kwapi się tego potwierdzać - XIII - poradnik do gry

O ile proste myślenie indukcyjne pozwala widzieć gry komputerowe jako następny etap w rozwoju ludzkiej sztuki, naturalne rozwinięcie idei tworzenia lub odtwarzania światów, krok na drodze: książka, teatr, film, gra, o tyle praktyka nie kwapi się tego potwierdzać. Szukanie powodów, dla którego zdecydowana większość gier komputerowych nijak na miano sztuki nie zasługuje, dostrzeżemy, że tak naprawdę większość współczesnych filmów, książek, może nawet spektakli koło żadnej muzy nie leżało, o bara-bara nie wspominając. Cisną się na usta frazesy o komercjalizacji, ale mniejsza o nie - to, co jest istotne na rozważanym polu gier to fakt, iż dziełu rąk wielu artystów i rzemieślników - scenarzystów, grafików, kompozytorów, projektantów, programistów - odmawia się miana sztuki zawsze. Nawet jeżeli tą sztuką naprawdę jest.

Nietrudno odszukać w pamięci gry, które prezentowały sobą nie tylko niebanalną wizję, lecz często wynikały z głębokich przemyśleń ich autorów. Przemyśleń o naturze świata i człowieka lub nie mniej wysokiej potrzebie stwarzania piękna. Przychodzi mi na myśl "Another World", "Fallout", "Dark Seed" lub lżejszego kalibru "Monkey Island" czy "Deus Ex". Jeżeli na miano sztuki zasługuje "Dune" Franka Herberta oraz stanowiący popłuczyny po książce film Davida Lyncha, to dlaczego nie gra Cryo - bardziej wciągająca i bardziej klimatyczna od tego ostatniego? Nie jest moim zamiarem przekonywanie tu i teraz kogokolwiek do swojej wizji rozwoju ludzkiej sztuki oraz roli w niej rzeczywistości pozornej, lecz poczynienie dobrego wstępu pod kilka rozważań o niezwykłej grze. Jeśli bowiem jakakolwiek prosta strzelanka miałaby pretendować do miana sztuki, to "XIII" jawi się podstawowym kandydatem.

Gra dopracowana w najmniejszych szczegółach, konsekwentnie realizująca autorską wizję animowanego komiksu. Na ostatni guzik zapięte grafika i dźwięk. Wciągająca fabuła - przeniesiona z uznanego wszak komiksu Van Hamme'a, któremu rodzimi czytelnicy winni składać (składają!) pokłony za serię o Thorgalu. Wycyzelowana grywalność. Jeśli można mieć do tej gry jakikolwiek zarzut to ten tylko, że tryb gry dla pojedynczego gracza jest absolutnie liniowy. Gracze lubią mieć wybór. Ale umówmy się: któż postawi taki zarzut adaptacji, której podstawową zaletą jest wierność oraz precyzyjna reżyseria zdarzeń? Koniec końców, po ukończeniu części fabularnej pozostaje rozbudowany multiplayer, samotnej walki z botami nie wyłączając.

Zostawiam jednak w tym momencie rozważania o dopracowaniu "XIII". Nawet jeśli długo mógłbym się rozpisywać o nowatorstwie komiksowego zobrazowania świata, ujednoliceniu samej gry z konwencją komiksu i o wzajemnym przenikaniu się obu - nie za recenzję mi tym razem płacą. Ograniczę się tylko do spostrzeżenia, że zastosowana technika cell shadingu bardzo sprytnie pozwala zapomnieć o pixel shaderach i bump mappingu, a tym samym gra działa fantastycznie płynnie i na słabszym sprzęcie. Od końcowego efektu zaś i tak trudno oko oderwać.

Kilka zdań należy się jednak grywalności "Trzynastki", gdyż na tym polu autorzy naprawdę się popisali. Inteligentnie zachowujący się przeciwnicy potrafią przyczajać się za przeszkodami, okrążać gracza, posługiwać się różnymi rodzajami broni w zależności od sytuacji (rzucania granatów ponad przeszkodami nie wyłączając), uciekać i kryć się w sytuacji krytycznej, podnosić broń i amunicję zabitych. Nowatorskie umiejętności postaci gracza w rodzaju szóstego zmysłu, który pozwala dojrzeć zagrożenie zanim stanie się ono oczywiste, oraz ukazania kroków przeciwników doskonale podnoszą grywalność z jednej strony, a odczuwalność komiksowej konwencji z drugiej. Z powyższym współgrają dostępne akcesoria oraz broń, których w grze dostępnych jest ponad dwadzieścia rodzajów, a każdy z nich jest przydatny i w danej sytuacji niezastąpiony przez inny. Rzadka to cecha pośród innych gier FPS, w których przeważnie przychodzi się przez większość czasu posługiwać ulubioną bronią niezależnie od okoliczności. Tu najprostszy pistolet 9mm pozostaje w użyciu od początku do końca będąc niezastąpionym wtedy, gdy potrzeba precyzji i dyskrecji, a nie siły ognia.

Informacja o aktualizacjach poradnika

Na dzień dzisiejszy prace nad poradnikiem XIII - poradnik do gry zostały zakończone.

Ze względu na możliwe aktualizacje gry (patche), mogą wystąpić pewne różnice w zawartości gry i poradnika. Data ostatniej aktualizacji poradnika: 7 stycznia 2004.

komentarze czytelników

tymczasowy306012  2004-03-12 - 20:29

w solucji Plain Rock cy.1 nie moge wejść do drugiego przewodu wentylacyjnego???? dlaczego???

Vejt  2004-03-12 - 20:59

Nie rozumiem grasz z solucją i nie wiesz co robić???

hermin  2004-03-20 - 16:28

sam przeszedłem całą i w ogóle nie czytalem se tego poradnika

tymczasowy310704  2004-03-20 - 19:12

A co zrobiles po wysadzeniu sruby w lodzi podwodnej? Wysadzilem srube, wybilem wszystkich gostkow i nie wiem co mam robic dalej??

weiland66  2004-03-27 - 10:38

musisz otworzyc wlazy i do nich wplynac, z tej suwnicy na linie dostan sie do tego pomieszczenia po prawej tam otworzysz wlazy, potem wysadz srube i pod woda do wlazow

tymczasowy314466  2004-03-27 - 16:10

a co zrobić w sanctuary garden 1 ?? w małym kościułku jest płyta na ziemi i tabliczka na ścianie, jak ją wciskam to płyta na ziemi się lekko przesuwa ale wraca z powrotem i nie wiem co mam tam zrobić

piokos  2004-03-27 - 16:16

nie jestem satanistą ale zniszczyłeś krzyż????

tymczasowy314466  2004-03-27 - 16:18

THX !!!

mike333  2004-04-03 - 11:52

Jak przejść misję z kolejką??

szagrad  2004-04-03 - 13:57

Auaaaaaaaaaaaaaaa ratunku! Ta gra jest tak prosta ze az szkoda słów ruszcie glową ludziska a nie tępe zabijanie wszystkiego co sie rusza

zentar  2006-04-21 - 15:28

nie wiem jak przejsc misje w swiatyni,moze ktos mi pomoze??? :/

zentar  2006-04-21 - 15:31

nie wiem jak odnalezc te miejsce spotkania tych kapłanów :/

Micho13  2008-12-14 - 16:35

mam pytanie. w pierwszej misji ide za tom babom, potem przelatuje tem helikopter. potem znajduje sie na tym statku. kiedy z helikoptera jakas babka do mnie muwi zebym skakal, oki, skoczylem, a ta ratowniczka dzie stoi jak glupia, i nie wiem gdzie isc

Denim player  2008-12-15 - 18:15

Hej wszystkim jestem w grze XIII W LEVELU SANCTUARY 1{;TEN POKÓJ CO STOI DWÓCH GOŚĆI,JEST TAM POSĄG KTÓREGO NIE WIEM JAK UŻYĆ?};PROSZE O POMOC MÓJ LOGIN:pawel999999999.???

Denim player  2008-12-15 - 18:18

MICHO13!IDŹ ZA TĄ BABĄ ONA ZAPROWADZI CIĘ DO AUTA.PÓŹNIEJ UPADNIESZ I OBUDZISZ SIĘ W DOMKU,A PÓŹNIEJ JUŻ SAM OBCZAISZ GDZIE IŚĆ!PZDR.

deino  2009-01-06 - 00:41

sanktuarium / miejsce spotkania 'kaplanow' LOL - znajdz klocek w pokoju z apteczka za ceglami ukrytymi http://www.gry-online.pl/S043.asp?ID=8487113

wi_sienka  2009-07-10 - 09:29

słuchajcie pomóżcie nie moge przejść hotel bristolol :((( utkwiłam na nagrywaniu rozmowy winslowa, w którym momencie bym nie przerwała nagrywania to pokazuje, że misja niewykonana, a jak nie przerywam to oni się kapną i też misja niewykonana :(((( jak to przejść ?????????

stefm007  2010-06-13 - 23:29

wi_sienka, musisz cały czas mieć na celowniku tego samego gościa i w pewnym momencie zauważą ciebie a wtedy musisz dobiec do windy (czyli się cofnąć)

spiderman1818  2012-08-23 - 15:02

ej czy sa mody do tej gry bładam o pamoc