Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Przed premierą 21 sierpnia 2011, 16:28

autor: Adrian Werner

Wrażenia z pokazu Risen 2: Dark Waters - gamescom 2011

Risen 2: Dark Waters to obecnie jedna z najbardziej wyczekiwanych gier RPG. Podczas obszernej prezentacji na gamescomie mieliśmy okazję przekonać się, co tym razem szykuje studio Piranha Bytes. Mogliśmy także porównać wersje na PC i Xboksa 360.

Przeczytaj recenzję Gothic zakrapiany rumem - recenzja gry Risen 2: Mroczne wody

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

Niemieckie studio Piranha Bytes to zespół uwielbiany przez większość europejskich miłośników gatunku RPG, na co zapracował sobie trylogią Gothic oraz wspaniałym Risenem. Za wielką wodą gry tej ekipy nie cieszą się zbytnią popularnością, dlatego na tegorocznym E3 prezentacja Risen 2: Dark Waters była bardzo skromna. Dziennikarzom obiecano wtedy, że prawdziwy wysyp informacji nastąpi na znacznie ważniejszym dla kampanii marketingowej tego produktu gamescomie. Na pokaz w Niemczech szedłem więc ze sporymi oczekiwaniami i nie zawiodłem się.

Historia w tej odsłonie cyklu rozpoczyna się dziesięć lat po wydarzeniach z pierwszej części. Bezimiennego przez ten czas los nie oszczędzał i nasz bohater coraz chętniej zagląda do butelki. Pewnego dnia odnajduje go znana z pierwowzoru Patty, czyli córka legendarnego pirata Stalowobrodego. Trafiła ona na trop artefaktu, który może posłużyć jako broń przeciwko tytanom, i potrzebuje pomocy w jego odszukaniu. Nadarza się ku temu dobra okazja, gdyż wkrótce potem Bezimienny dostaje od Inkwizycji zadanie zinfiltrowania pirackiej frakcji na wyspie Puerto Sacarico. Lokalna kolonia zajmuje się uprawą trzciny cukrowej – dostawy stamtąd były w ostatnich miesiącach wyraźnie mniejsze niż poprzednio. Po dopłynięciu na miejsce okazuje się, że tutejsze wpływy zostały podzielone pomiędzy wierną Inkwizycji osadę oraz wioskę piracką znajdującą się po drugiej stronie wyspy. Początkowe fragmenty na Puerto Sacarico posłużą za rozbudowany samouczek.

Po przedstawieniu zarysu fabuły obecni na gamescomie pracownicy studia Piranha rozpoczęli omawianie podstawowych mechanizmów zabawy. Autorzy opisują Risena 2 jako pirackie RPG, dlatego dużą rolę odegra tu kompletowanie własnej załogi, której pierwszym członkiem będzie wspomniana już Patty. Zastosowane rozwiązania przypominają te z serii Mass Effect. Na pokładzie statku znajdziemy centrum dowodzenia i postacie niezależne, spośród których wybierzemy towarzyszy na czas misji. W skład naszej załogi wejdą reprezentanci różnych frakcji, co powinno zapewnić sympatyczne tarcia. Podróżowanie pomiędzy wyspami (których będzie na pewno więcej niż trzy, choć dokładna ich liczba nie została jeszcze ustalona) odbywać ma się bez naszego udziału. Oznacza to, że nie chwycimy sami za ster ani nie będziemy uczestniczyli w bitwach morskich. Piranha decyzję tę wyjaśnia tworzeniem gry roleplaying, a nie RTS-a czy symulacji. Moce przerobowe studia są ograniczone i lepiej spożytkować je na rozwój elementów RPG i fabuły niż na pakowanie na siłę akcentów strategicznych.

Aspekty pirackie to nie jedyna nowość. Zwiększono dynamikę świata gry, który teraz rządzi się określonymi prawami. Bieganie z wyciągniętą bronią nie jest tolerowane, choć jednocześnie możemy to wykorzystać do zastraszania postaci niezależnych. Nie wolno nam już też pałętać się po cudzych pokojach, a do biur oficjeli nie wpuszczą nas w samych majtkach. Oczywiście, nikt nam od razu nie zetnie głowy za niewłaściwe zachowanie. Najpierw dostaniemy słowne ostrzeżenie, a jeśli go nie posłuchamy, to zbiegną się okoliczni strażnicy i je ponowią. Do rozwiązań siłowych dojdzie dopiero wtedy, gdy złamiemy jakąś zasadę trzeci raz z rzędu.

Sama walka ma być bardzo dynamiczna. Twórcy nie mieli zresztą w tej kwestii większego wyboru – w pirackiej opowieści nie może przecież zabraknąć efektownych pojedynków szermierczych. W trakcie nich będziemy korzystać zarówno z normalnych ciosów, jak i z potężnych uderzeń specjalnych oraz wyprowadzać kontry i łączyć to wszystko w kombosy. Możliwe będą nawet starcia wręcz. Przykładowo odbijemy mieczem ostrze wroga, po czym przywalimy mu pięścią w twarz. Dodatkowego smaczku doda broń palna oraz pirackie zagrywki jak np. użycie papugi w celu rozpraszania wrogów. Ogólnie twórcy chcą zaoferować masę sposobów na pokonanie nieprzyjaciół.

Oczywiście pojawia się pytanie o charakter potyczek. Zagadnąłem więc autorów, co w starciach będzie ważniejsze – nasza własna zręczność czy punktowe charakterystyki postaci. Twórcy odpowiedzieli, że celują w równe proporcje pomiędzy tymi aspektami zabawy. Deweloperzy nie zmierzyli rozmiaru świata gry, więc nie byli w stanie powiedzieć, czy jest on łącznie większy niż ten z pierwszego Risena. Stwierdzili natomiast, że rozgrywka powinna zająć nam od czterdziestu do sześćdziesięciu godzin, w zależności od tego, jak wielu zadań pobocznych się podejmiemy. Oczywiście gracze, którzy postanowią ukończyć wszystko na 100%, wycisną z kampanii jeszcze więcej.

Cyberpunk 2077 – czego spodziewać się po RPG większym niż Wiedźmin 3?
Cyberpunk 2077 – czego spodziewać się po RPG większym niż Wiedźmin 3?

Przed premierą

Choć temat Cyberpunka 2077 nie schodzi z naszych ust od ponad czterech lat, mamy bardzo mało informacji o tym, czym będzie nowa gra RPG studia CD Projekt RED. Nie brakuje jednak przesłanek, które dają wyobrażenie, czego możemy oczekiwać.

Graliśmy w SEVEN: The Days Long Gone – polskie RPG czerpie garściami z serii Thief i Assassin's Creed
Graliśmy w SEVEN: The Days Long Gone – polskie RPG czerpie garściami z serii Thief i Assassin's Creed

Przed premierą

Ostatnie kilka lat to wysyp klasycznych RPG w rzucie izometrycznym. IMGN.PRO poszło jednak o krok dalej i postawiło na unikalną konstrukcję świata i system poruszania się, któremu bliżej do Mirror’s Edge niż Baldur’s Gate.

Graliśmy w Pathfinder: Kingmaker – klasyczne RPG dla hardkorowców
Graliśmy w Pathfinder: Kingmaker – klasyczne RPG dla hardkorowców

Przed premierą

Twórcy Pathfinder: Kingmaker doskonale zdają sobie sprawę z tego, że nie tworzą gry, która wpasuje się w każde gusta. To tytuł dla specyficznego odbiorcy, rozkochanego w klasycznych RPG-ach, który niedoświadczonych graczy zrazi swoim skomplikowaniem.

Komentarze Czytelników

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
19.08.2011 18:57
realsolo
145
Generał

piekna sprawa. Day1 zakup.

19.08.2011 19:03
odpowiedz
MacioraMZ
43
Generał

Warto będzie czekać na tę grę. Jako że jestem wielkim miłośnikiem całej serii, trzymam kciuki za całe studio.

19.08.2011 19:06
odpowiedz
Cayack
57
Gospodarz Przystani

Mimo przesunięcia akcji gry o 10 lat, do czego podchodzę z pewną rezerwą, to jestem spokojny o ten produkt. Risen był świetną grą, fani serii Gothic dopiero tam mogli poczuć się jak w domu. Zdecydowanie bardziej niż w Arcanii, chyba nawet bardziej niż w Gothicu 3. Risen 2 będzie pewnie od tego odbiegał, co nie znaczy, że ma być produkcją gorszą. Na niewiele gier czekam bardziej, niż na Risen 2.

19.08.2011 19:13
odpowiedz
tybet2
85
Generał

Ale super:)
Bardzo mi się podoba pierwszy obrazek na drugiej stronie artykułu.
Czekam. Niech robią tą grę tyle czasu ile będą musieli, aby gameplay był jak najlepszy.

19.08.2011 21:05
odpowiedz
carsonix
33
Chorąży

A ja mam pytanie, jak sie poprawnie czyta nazwe tej gry? Rizen czy Rajzen? A moze jeszcze jakos inaczej?

19.08.2011 21:09
odpowiedz
Verminus
167
Senator

carsonix --->
Na końcu filmiku masz poprawną wymowę: http://www.gry-online.pl/gol_video.asp?ID=18082

19.08.2011 22:39
odpowiedz
Marcines18
59
Senator

Risen był b.fajny, ale brakowało tam czegoś, co pozwoliłoby mi skończyć grę[prawię grę skończyłem], zobaczymy jak z tymi klimatami pirackimi, ale zapowiada się super produkcja:)
Fajnie, że Patty znów będzie:D Polubiłem ją w jedynce...
@carsonix:
Rizen..

19.08.2011 22:53
odpowiedz
lukas517
17
Chorąży

To chyba będą klimatu mojego ulubionego filmu Piraci z Karaibów.tylko czekać

20.08.2011 00:00
odpowiedz
Sasori666
108
Korneliusz

to co lubie w niemieckich rpg to otwarty świat bo nie ma co sie oszukiwać nasz witcher 2 otwarty świat miał tylko w 1 akcie
potem to same korytarze
a na samego risena 2 czekam z niecierpliwością
nie ma za wiele gier wtakim klimacie :)

20.08.2011 09:54
odpowiedz
Hawkeye_75
5
Pretorianin

"ustępującym pod tym względem jedynie naszemu Wiedźminowi 2"

Śmieszy mnie to Polskie zapatrzenie w tą grę...

20.08.2011 12:59
odpowiedz
szympek1818
45
Generał

Mam nadzieje że to będzie jeden z najlepszych RPG-ów.

21.08.2011 16:36
odpowiedz
Marcines18
59
Senator

@Hawkeye_75:
Masz jakiś problem? Autor tekstu napisał prawdę, Wiedźmin 2 to najpiękniejsza gra RPG, która wyszła, wszyscy to potwierdzają, więc o co chodzi? Lepiej chwalić genialną grę, niż ją niszczyć, "bo jest polska".

21.08.2011 17:15
odpowiedz
śmigli
37
Generał

Zapowiada się coraz lepiej. Dodatkowo cieszy mnie fakt, że będzie możliwość komfortowego grania na padzie od X360.

21.08.2011 17:34
odpowiedz
Navarona
7
Chorąży

Mam pytanie, czy będzie jeszcze coś o BF 3 ???

21.08.2011 21:20
odpowiedz
SzymEn
45
Generał

Jedynym słabym punktem sfery wizualnej są animacje
Jak i przy pierwszym Risenie tak jest i tutaj. Trochę szkoda, ale poza tym zapowiada się nieźle.

21.08.2011 22:00
odpowiedz
tybet2
85
Generał

pytanie bez flame'u: czy wiedźmin 2 wygląda lepiej niż Oblivion na modach? Sam nie porównywałem

21.08.2011 23:28
odpowiedz
bajf
66
Konsul

Mnie ciekawi jak rozwiążą sprawę ścieżki dźwiękowej, bo szczerze mówiąc nie mam pojęcie co by pasowało do tych klimatów.

22.08.2011 01:45
odpowiedz
Radanos
75
PUA

Przed przeczytaniem relacji miałem lekkie obawy w stosunku do drugiego Risena. Dzięki Ci Adrianie za ich rozwianie. Nie rozumiem jednak narzekania na animację w grach Piranha Bytes. One mają to coś w sobie. To między innymi one pozwoliły mi wyczuć klimat Gothiców. Niech ich nie poprawiają. Dla mnie natomiast powinni zmienić wizerunek Bezimiennego. Tę koszmarną opaskę na oko jeszcze zdzierżę, ale gejowskich emo-włosów nigdy. Takie prawie łyse, jak w "jedynce" idealnie do niego pasowały.

22.08.2011 08:32
odpowiedz
victripius
88
Joker

Zaciekawił mnie ten artykuł i teraz czekam na premierę tej gry. Niestety martwi mnie trochę odbiór tej produkcji, bo w końcu robią ją twórcy Gothica, który w ogóle do mnie nie przemawia ( nie wspominając już o 4 części, która jest po prostu żenująco słaba). Mimo wszystko wierzę, że Risen 2 będzie naprawdę super.

23.08.2011 01:24
odpowiedz
ruudvanbetka
7
Junior

ale za 4 Gothica odpowiadało juz inne studio, gdyby Piranha go robiła to wygladaloby to zupelnie inaczej. Po tym filmiku widac ze pewien klimat Gothica jest w tym nowym Risenie, mrocznie, brutalnie i ciezko(oby), wiec jak dla mnie must have. A te animacje, racja - maja swoj urok :)

24.08.2011 10:51
odpowiedz
Nolifer
98
The Highest

Będzie kolejny interesujący RPG na rynku :D

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze