Przed premierą 21 sierpnia 2009, 10:31

autor: Vercetti

Arcania: Gothic 4 - Wrażenia (gamescom 2009)

Risen to nie wszystko, na co powinni teraz czekać fani serii Gothic. Na targach gamescom 2009 widzieliśmy bowiem w akcji kolejną część tej sagi, czyli grę pt. Arcania: A Gothic Tale.

Przeczytaj recenzję Arcania: Gothic 4 - recenzja gry

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

Wśród tytułów budzących największe emocje systematycznie przewija się Arcania: A Gothic Tale, czyli bezpośrednia konkurencja Risena i debiut studia Spellbound w segmencie gier fabularnych. Na targach gamescom 2009 mogliśmy zobaczyć, jak kontynuacja przygód Bezimiennego prezentuje się w akcji.

Tym razem rzecz dzieje się na niewielkiej wyspie, rozmiarami znacznie ustępującej obszarowi z Gothica 3. Lokacja ma podłużny kształt, a u jej południowo-zachodniego krańca łatwo dostrzec wybrzeże riasowe. Bliżej centrum mieści się zatoka, którą możemy obejść dokoła, przekraczając kolejno kilka drewnianych, łączących fragmenty wyspy mostów. Arcania pokryta jest gęstą roślinnością. Oprócz zieleni nasz bohater może zobaczyć plaże, niewielkie osady rzemieślników i duże średniowieczne miasta, znajdujące się pod panowaniem króla Robara III. Władca ten to nie kto inny, jak dawny Bezimienny, nam natomiast przychodzi posunąć się w czasie o dziesięć lat i ponownie spotkać na drodze takie postacie jak Lester, Gorn, Lee czy Milten.

Rozmowy ze spotkanymi bohaterami pozwalają wykazać się elokwencją i wybrać jedną spośród pięciu lub więcej kwestii dialogowych. Styl prowadzenia konwersacji wpływa na sposób, w jaki jesteśmy odbierani przez NPC-ów i w późniejszych etapach rozgrywki może doprowadzić do nieprzewidzianych zwrotów akcji, jeśli np. osoba, którą uważaliśmy za sprzymierzeńca, zdecyduje się od nas odwrócić.

Po krótkiej dyskusji i podjęciu nowych zleceń możemy oddać się eksploracji wyspy, pamiętając przy tym, że na potrzeby poszczególnych misji niektóre z lokacji mogą pozostać zablokowane. W zamian panująca w Arcanii pogoda automatycznie dostosuje się do specyfiki danego questa, budując w ten sposób niepokojący, posępny klimat. W czasie przechodzenia między dostępnymi lokacjami nie ujrzymy ekranu z napisem „loading”, bo po pierwszym załadowaniu mapy tereny Arcanii są już gotowe na naszą wizytę. Możemy być pewni, że w pełnej wersji A Gothic Tale czekają nas relaksujące wycieczki po niepowtarzalnych, zróżnicowanych obszarach – szczególnie że autorzy własnoręcznie wypełniają projekt pojedynczymi elementami, nie decydując się na losowe generowanie lasów czy łańcuchów górskich. Niezwykle urokliwie wygląda niebo (płynnie zmienia kolory wraz z porami dnia), a także poruszające się na wietrze gałęzie drzew. Prawdziwa moc Arcanii drzemie jednak w projekcie budynków.

Pokazany na gamescomie zamek to masywna, kamienna budowla ze stabilnymi basztami i brukowanymi ulicami. Wokół niej roztacza się gruby mur, który ma chronić mieszkańców przed atakami potworów. Dalej rozciągają się zielone polany i drogi prowadzące do odległych domostw. Przyznać trzeba, że całość prezentuje się malowniczo, choć aktualnie świat Arcanii jest wciąż opustoszały i czeka na zapełnienie bohaterami. Nie zmienia to faktu, że graficznie czwarty Gothic wyprzedza poprzednika o generację i w starciu z Risenem nie ma się czego obawiać.

Graliśmy w grę Elex – ile czasu trzeba, by wyrzeźbić z drewna wielkie RPG?
Graliśmy w grę Elex – ile czasu trzeba, by wyrzeźbić z drewna wielkie RPG?

Przed premierą

Wzorem dla studia Piranha Bytes przy tworzeniu Elexa są ponoć pierwsze odsłony serii Gothic. Faktycznie, projekt świata i model rozgrywki zdradzają pewne podobieństwa. Niestety, to samo można powiedzieć o prehistorycznej technologii...

Graliśmy w Mount & Blade II: Bannerlord – dużo nowości w systemie walki
Graliśmy w Mount & Blade II: Bannerlord – dużo nowości w systemie walki

Przed premierą

Targi E3 stały się kolejną okazją, by pograć w Mount & Blade II, a dokładniej by zasmakować ulepszonego systemu walki – jako dowódca i jako podkomendny króla w bitwie. Krótka prezentacja zostawiła nas z apetytem na znacznie, znacznie więcej.

Gramy w Divinity: Original Sin II – dojrzewanie wielkiego RPG-a
Gramy w Divinity: Original Sin II – dojrzewanie wielkiego RPG-a

Przed premierą

Wystarczyło kilka chwil spędzonych z Divinity: Original Sin II we wczesnym dostępie, by przekonać się, że Larian Studios szykuje RPG-a, który zdeklasuje swojego poprzednika.

Komentarze Czytelników (75)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
21.08.2009 20:27
odpowiedz
kęsik
69
Legend

Ale i tak Arcania pobije Risena na łeb...

21.08.2009 20:30
odpowiedz
Qverty™
0
Legend

[46] A śmiej się wielbicielu risenowego walenia HDRem po oczach...nie wiesz co powiedzieć to się smiejesz nie? Każdy wie że Risen to będzie oklepane gó*no...

21.08.2009 20:53
odpowiedz
Schygneth
4
Generał

Ale i tak Arcania pobije Risena na łeb...

Dobre.

21.08.2009 21:36
odpowiedz
kozi3000
79
Generał

Schygneth-a włąsnie ze nie :p

21.08.2009 21:48
odpowiedz
marszym
94
Let The Sky Fall

Bądźmy obiektywni - Arcania będzie bardzo dobrą grą, może nawet świetną :) Tylko Gothiciem będzie, delikatnie mówiąc, do kitu po prostu :P

Jeśli o Gothicowy klimat chodzi i "miodność" rozgrywki, to stawiam na Risena.

I taki apel - nie stawiajcie grafiki ponad wszystko :)

21.08.2009 21:55
odpowiedz
altair444
15
Centurion

Zmieniło się studio, zmieniła się postać, to już nie będzie ten sam Gothic ale jednak warty pogrania w niego, jak dla mnie ja na pewno kupię tę grę choćby dlatego, że to Gothic, ale wierzę, że Spellbound postarało się o tę grę i nie spieprzyło serii, bo ja grałem w każdą część i nie wydaję mi się, że to studio zrobi gorszą część niż 3 wraz z dodatkiem, i nie chodzi mi tu o fabułę tylko o błędy, które towarzyszyły rozgrywce, bo fabuła była całkiem ciekawa, a w tej grze liczę na to iż nie będzie tyle błędów co w 3 i Zmierzchu Bogów i świetna fabuła, która wciągnie gracza na długi czas.

21.08.2009 22:19
odpowiedz
SzymEn
45
Generał

Ciekaw jestem bardzo czy dadzą rade ale ich nie mam zamiaru przkreślać

22.08.2009 00:17
odpowiedz
DrCrauser
21
Centurion

Jest cos takiego jak ironia... Ale widze, ze na tym forum trzeba wszystko pisac w sensie dosłownym.

22.08.2009 00:41
odpowiedz
hight_power
35
Generał

No nie co oni zrobili z Gothikiem jak mozna dac jakiegos nieznanego rybaka ktory na dodatek nie umie pływac i morze da sie jeszcze zminic wygląd twarzy itp.no zal poco zmieniac głownego bezimiennego przeciesz dało by sie jeszcze grac głownym bohaterem i jaka to jest wogóle kontynuacja jak nie ten sam gościu teraz jak widze to jakis pazidzisz anie bezimienny jak bende miał tą gre to załoze odrazu kask no siemichu warte.Niewiem czy cos im z tego wyjdzie.

22.08.2009 10:26
odpowiedz
xShooN
15
Legionista

Mnie boli, że nie będzie można pływać...

22.08.2009 11:57
odpowiedz
twarz23
9
Legionista

Niestety... Koniec z Gothic'iem. Bez Pyrhani Bytes bezi nie jest tą samą osobą. Ja wyczekuje tylko na Risena , bo na tak zaprezentowaną szmatkę jaką jest 4 część Gothica odwracam głowę. Ciekawe jak oni z tego wybrną?

22.08.2009 12:03
odpowiedz
Djas
35
Generał

Gdzie podział się dobry stary Gothic, no cóż poczekamy i zobaczymy jak to wyszło Spellbound ale mnie najbardziej boli to, że nie będzie można pływać, nie dość że ten bohater wygląda nijak.

22.08.2009 16:18
odpowiedz
Skinner
3
Junior

zagram w Gothic'a i Risena, ale bardziej stawiam na Risen'a bo wkoncu ci ludzie stworzyli sage Gothica i maja obcyk w grach RPG a spellbound dopiero debiutuje.

22.08.2009 18:50
odpowiedz
andrzej1
30
Senator

Super hicior!!!!

22.08.2009 20:28
odpowiedz
Kordynator
0
Pretorianin

ciekawe jaka optymalizacja

22.08.2009 20:35
odpowiedz
Alien.pl
34
Generał

Dla mnie saga Gothic skończyła sie na 3. Każda następna gra z tym tytułem lub podtytułem już mnie nie interesuje. wolał bym coś nowego, niż kolejną powtórkę. Osobiści liczę jednak na Risen, inna historia, może powieje trochę świeżością. No i nie rozumię jak ktoś porównuje Dragon Age (który podobnie jak Arcania "odgrzewany Ghotic" jest zwyczajnie odgrzewaniem Baldursa) z Risen czy Gothiciem, przecież to dwie różne gatunkowo bajki.

22.08.2009 21:41
odpowiedz
Adarroc
12
Chorąży

Moim zdaniem i tak Risen pobije Arcanie na łeb.Marka Piranha Bytes mówi sama za siebie

24.08.2009 09:57
odpowiedz
zdk95
2
Legionista
24.08.2009 10:06
odpowiedz
Kangi
16
Centurion

Nie mam zaufania do spellbound, ale i tak czekam na demo/gramy

24.08.2009 11:52
odpowiedz
Bukaj
4
Legionista

Po przeczytaniu ostatnich relacji trochę się uspokoiłem. Widać że spellbound poszło w ślady Pirani. Co do samego studia to grałem w Chicago 1930 ich autorstwa. Pod względem klimatu gra była świetna panował w niej wyraźny nastrój lat 30 i choć Chicago 1930 nie jest tak wielkim projektem jak gothic to jednak trzeba przyznać że Spellbound naprawdę kładzie duży nacisk właśnie na stworzenie odpowiedniego klimatu. Mam nadzieje podobnie będzie z Gothickiem IV.

24.08.2009 11:54
odpowiedz
GreenDom
7
Chorąży

Jak dla mnie to już nie jest Gothic. Bezimienny jako główny przeciwnik... dla mnie ten pomysł jest porażką, powinni zostawić ten tytuł na 3 części i ewentualnie stworzyć nową markę a nie jechać na tej, bo jest znana, tym bardziej że to nie oni tworzyli poprzednie części i na siłę chcą wcisnąć jakiś crap...
Upraszczanie tej gry jest kierowane do graczy konsolowych co raczej Pc-tom na dobre nie wyjdzie (już Gothic 3 był stosunkowo bardzo łatwy).
Jak już wspomniałem Gothic dla mnie się skończył i ten tytuł mnie już nie interesuje...prędzej RISEN pokaże pazury i mnie zainteresuje?

26.08.2009 10:55
odpowiedz
Xardas661
78
Pretorianin

Zagram w to, ale nie czekam.

Fabularnie nawet jak historia będzie ciekawa to i tak jest na dobrą sprawę odrąbana toporem od poprzednich części. Czemu Bezimiennny rządzi nagle jakąś inną wysepką a nie Myrtaną?

Uproszczenia - radar, sztuczne ograczenie terenu działania, niższy poziom trudności, może jeszcze bank dający nieoprocentowane pożyczki na wypadek gdyby graczowi zabrakło pieniędzy? To nie dla mnie.

Patrzę z nadzieją na Risena, nawet zamówiłem go w ciemno. Liczę, że to jest w końcu ta gra która powinna nastać po Gothicu 2. Nawet fabularnie mi się to łączy - statek z Khorinis nie dopłynął do Myrtany. Tylko szkoda, że nie będzie starych przyjaciół.

30.08.2009 22:11
odpowiedz
Lahcim7106
47
Pretorianin

Nie fajnie, że: uprościli rozgrywkę, dodali minimapę, po przejściu kolejnych rozdziałów otworzy się dalsza część wyspy, bohater już nie jest bezimienny i że gra będzie dopiero za rok. Istne GTA...

30.08.2009 22:13
odpowiedz
Qverty™
0
Legend

Czemu Bezimiennny rządzi nagle jakąś inną wysepką a nie Myrtaną

Bezimienny rządzi Myrtaną ale przy okazji napada na Wyspy Południowe...

31.08.2009 11:39
odpowiedz
baso
47
Generał

Mi to się bardzo nie podoba że chodzi się nowym bohaterem wolał bym grać bezimiennym tyle nim się gra że zostajesz nawet królem a potem już grasz jakimś innym bohaterem do dupy taka część gry mam nadzieje że jeszcze sobie pogramy bezimiennym. Ale na pewno zagram w gothic 4 bo jestem wielkim fanem.

(przeszedłem cała gothic1 gothic2 gothic2 noc kruka, gothic3 gothic3 zmierzch bogów i mam zamiar przejść gothic4)

P S bez kodów, bo z kodami to żadna frajda

31.08.2009 11:43
odpowiedz
baso
47
Generał

Dla mię Risen nie pobije gothic 4, bo co gothic to gothic najlepszy RPG świata

31.08.2009 11:43
odpowiedz
baso
47
Generał

oczywiście kupie se risen i zobacze jaka jest warta ta gra

23.12.2009 21:37
odpowiedz
LordSettlers
71
Generał

Zobaczymy

ale graficznie robi ogromne wrażenie kiedy kiedyś widziałem gameplay z tej gry to grafikaa jak z rzeczywistosci

24.02.2010 22:31
odpowiedz
Lahcim7106
47
Pretorianin

baso - Risen jest i będzie lepszy od Gothica 4, ponieważ Risen to nadal Piranha Bytes [Gothic 1,2,NK,3] a Gothic 4 [tak jak i Zmierzch Bogów] to już Spellbound ...

24.02.2010 22:33
odpowiedz
Qverty™
0
Legend

Spellboud nie ma nic wspólnego ze Zmierzchem Bogów...

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze