Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 16 lipca 2004, 12:03

autor: Patrycja Rodzińska

Tajemnica Janatris - zapowiedź

„Gooka: The Mystery of Janatris” to sequel czeskiego hitu sprzed lat, w którym gracz wciela się w postać tytułowego sędziego Gooka. Tragedia rodzinna, zemsta i spisek organizacji przestępczej...

Przeczytaj recenzję Tajemnica Janatris - recenzja gry

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

„Gooka: The Mystery of Janatris” to sequel czeskiego hitu sprzed lat, w którym gracz wciela się w postać tytułowego sędziego Gooka. Tragedia rodzinna, zemsta i spisek organizacji przestępczej...

Z grami bywa jak z tematami prasowymi. O niektórych mówi się bardzo dużo, od bardzo dawna, w kółko, aż do znudzenia. Inne z kolei bywają niedoreprezentowane. Czeska „Gooka: The Mystery of Janatris”, którą postaram się Wam przybliżyć, zalicza się do grupy drugiej. A szkoda... bo ten niedopieszczony pod względem reklamowym oraz informacyjnym projekt Cenegi może okazać się zupełnie sympatyczną grą typu „najedź i kliknij”.

Na tegorocznych targach gier komputerowych E3 Cenega Publishing, obok takich tytułów jak: „Creature Conflict: The Clan Wars”, „Shade: Wrath of Angels” czy „The Roots”, na swoim stoisku zaprezentowała niedawno ujawnioną grę przygodową. W tym wypadku, „gra przygodowa” jest określeniem raczej umownym, ponieważ „Gooka: The Mystery of Janatris” zawiera również elementy typowe dla gatunku RPG, strategii oraz akcji.

Sam tytuł gry jak i imię bohatera są już dość zagadkowe. W języku japońskim słowo „gooka” oznacza blask lub świetność. Patrząc na całą sprawę z perspektywy czasu, nazwa dobrze koresponduje z tym, co działo się u naszych południowych sąsiadów po ukazaniu się w 1997 roku pierwszego „Gooka”. Gra, na terenie Czech, odniosła spory sukces. Okrzyknięto ją nawet pierwszą czeską przygodówką, która mogła równać się z zagranicznymi produkcjami.

Idea Risa, czyli na początku...

Na początku była myśl, a myśl była w głowie, a głowa należała do czeskiego pisarza SF Vlada Risa, który od kilku dobrych lat publikuje pod pseudonimem Richard D.Evans.

Risa wykreował postać Gooka w swoich dwóch powieściach: „Gooka a dračí lidé” (co znaczyłoby plus au moins „Gooka i ludzie smoka”, jednak głowy za poprawność tego tłumaczenia uciąć sobie nie dam) oraz „Gooka i Yaramir”. Risa okazał się nie tylko pisarzem obdarzonym weną twórczą (na swoim koncie ma 10 opowiadań i 5 powieści), ale też człowiekiem obrotnym. Bycie autorem, wydawcą, redaktorem, tłumaczem rosyjskiej literatury SF nie wystarczyło mu do pełni szczęścia. Poczytni bohaterowie książek często kończą w filmie lub grze. Gooka podzielił ich los. Na podstawie powieści „Gooka i Yaramir” powstała gra, a sam Risa został jej współautorem. Do współpracy zwerbowano m.in. czeską malarkę Zdeňkę Bouškovą, której projekty stanowią, również dziś, bazę dla sequel’a gry - tym razem już w 3D.

Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.

The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?
The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?

Przed premierą

Bethesda Softworks nie pozostawia nam złudzeń – upłynie jeszcze dużo czasu, zanim The Elder Scrolls VI trafi do naszych rąk. Jednak od premiery Skyrima minęło już prawie pięć lat, więc to pytanie samo ciśnie się na usta: czego oczekujemy od jego następcy?

Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi
Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi

Przed premierą

Escape from Tarkov zapowiada się na najbardziej realistyczny symulator przebywania na nieprzyjaznym terenie. Mechanizmy zabawy są bardzo proste – największe przeszkody czają się zupełnie gdzie indziej.