Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 6 kwietnia 2004, 13:45

autor: Artur Okoń

Beyond Divinity - przed premierą

Beyond Divinity to kolejne, po Divine Divinity, dzieło belgijsko-niemieckiego studia developerskiergo - Larian Studios. Jest to gra z gatunku cRPG osadzona w tych samych realiach fantasy, co Divine Divinity i stanowiąca swego rodzaju łącznik.

Przeczytaj recenzję Beyond Divinity - recenzja gry

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

Jeszcze dwa lata temu niemal nikt nie słyszał o programistach z Larian Studios. Pierwsza gra Belgów pojawiła się praktycznie znikąd, lecz mimo to wstrząsnęła światkiem komputerowym. Divine Divinity, bo o niej tu oczywiście mowa była jednym z najbardziej grywalnych cRPG ostatnich czasów i zyskała olbrzymie grono fanów na całym świecie, do których sam również się zaliczam. Gra zdobyła kilka prestiżowych nagród, a „achów” i „ochów” pod jej adresem niemal nie było końca, To wszystko sprawiło, iż rzeczą oczywistą było to, że gra doczeka się kontynuacji. Ten moment właśnie nadszedł- pełen ekscytacji donoszę- już tylko miesiąc dzieli nas od powrotu do świata Revelion.

Osobom które nie miały kontaktu z Divine Divinity przyda się króciutkie wyjaśnienie. Jest to cRPG stworzone w już nieco przestarzałym stylu, w którym akcja jest ukazana w rzucie izometrycznym. Sama gra łączy w sobie zalety dwóch różnych gier Diablo i Baldurs Gate. Z jednej strony jest więc to hack and slash, w którym tłuczemy kolejnych przeciwników kolekcjonując coraz to lepsze wyposażenie, z drugiej- wspaniała historia z mnóstwem trudnych zadań. Po więcej informacji odsyłam do samej recenzji gry autorstwa Archangela i co równie ważne jej komentarzy J.

Jedną z najsilniejszych stron Beyond Divinity z całą pewnością będzie fabuła. Historia gry prezentuje się niezwykle intrygująco. W wyniku klątwy demona Samuela, dusza głównego bohatera, praworządnego wojownika Zakonu Przeznaczenia zostaje nierozerwalnie związana z duszą krwiożerczego Rycerza Śmierci. Oczywiście żadna z postaci nie jest z tego faktu zadowolona, jednak sytuacja nie pozostawia im wyboru- muszą współpracować, albowiem gdy jeden umrze, to zginą obaj! Jedynym rozwiązaniem jest znalezienie sposobu na zdjęcie klątwy i jak nie trudno się domyśleć nie będzie to zadanie proste.

Beyond Divinity zostało opiera się na udoskonalonym silniku pierwszej części gry, do którego wprowadzono kilkanaście usprawnień. Już z samej fabuły można wywnioskować, iż będziemy sterować nie jedną, a dwoma postaciami. Mówiąc dokładniej, to nawet całą drużyną, albowiem w czasie gry będziemy mogli przyłączyć w nasze szeregi któregoś z licznych NPCów czy też samemu stworzyć sobie kompana wykorzystują nową umiejętność bohatera, tzw. „laleczki przyzywania”. Skoro o umiejętnościach mowa, to zmieniony został sposób rozwijania naszych bohaterów. W odróżnieniu od innych RPG, nie ma tu sztywnego podziału na klasy i profesje- możemy dowolnie modyfikować umiejętności naszego podopiecznego ucząc go jednocześnie zaklęć jak i skuteczniejszego machania mieczem. Jedynym ograniczeniem będzie zdobycie ksiąg, z których można nauczyć się nowych zdolności, lub też odszukanie odpowiednich nauczycieli. Absolutną nowością jest wprowadzenie systemu o nazwie „pola walki”, dzięki któremu lochy, przedmioty, czy też nawet całe zadania będą automatycznie generowane przez komputer! Szkielet gry i główna fabuła pozostanie oczywiście stała, jednak po dotarciu do odpowiedniego miejsca gracz będzie mógł się przenieść do innego, w pełni losowego wymiaru. Takie rozwiązanie ma dwie zalety- po pierwsze, znacznie przedłuża się czas gry i praktycznie sprawia, iż można w nią grać bez końca, albowiem poziom trudności losowych poziomów rośnie w sposób proporcjonalny. Po drugie, jeśli w którymś miejscu głównej fabuły „utkniemy” napotykając na zbyt trudnych przeciwników, to zawsze można odbyć krótką wycieczkę do losowego wymiaru, zdobywając w nim doświadczenie i rozwijając lepiej naszych bohaterów. Ostatnią dużą zmianą jest wprowadzenie nowego systemu reputacji. Podobnie jak w części pierwszej, będziemy zdobywać plusy dodatnie lub ujemne :) w zależności o naszego postępowania. Zmiany polegają na tym, iż w Beyond Divinity reputacja będzie miała podwyższone znaczenie- od jej poziomu będzie uzależniony dostęp do niektórych zadań, a i podczas rozwiązywania innych, postacie prawe będą miały inne możliwości niż bohaterowie chaotyczni.

The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?
The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?

Przed premierą

Bethesda Softworks nie pozostawia nam złudzeń – upłynie jeszcze dużo czasu, zanim The Elder Scrolls VI trafi do naszych rąk. Jednak od premiery Skyrima minęło już prawie pięć lat, więc to pytanie samo ciśnie się na usta: czego oczekujemy od jego następcy?

Path of Exile 2 będzie wielkim zagrożeniem dla Diablo 4
Path of Exile 2 będzie wielkim zagrożeniem dla Diablo 4

Przed premierą

Największy rywal Diablo obrał kurs kolizyjny i planuje pokrzyżować plany Blizzarda. Path of Exile 2 to w zasadzie całkiem nowa gra i wygląda na to, że na rynku gier hack’n’slash dojdzie do pojedynku samców alfa o przewodnictwo w stadzie.

Elveon - przed premierą
Elveon - przed premierą

Przed premierą

Gods: Kraina Nieskończoności nie było może wielkim hitem, ale też nie było kompletną porażką. Czy to samo, słowiańskie spojrzenie na RPG, wsparte silnikiem Unreal 3 i kilkoma dobrymi pomysłami, może przynieść Elveonowi sukces?