Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać

Forza Motorsport 6: Apex Przed premierą

Przed premierą 13 marca 2016, 09:29

Forza Motorsport 6: Apex, czyli darmowa przejażdżka na PC

Piekło zamarzło! Forza, jeden z najlepszych i najbardziej ekskluzywnych tytułów na konsolę Xbox wjedzie niedługo z piskiem opon na komputery PC i to jako darmowa gra. Co ma takiego do zaoferowania i czy tkwi gdzieś haczyk w takim modelu dystrybucji?

Ten tekst był przygotowany przed premierą gry.

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

FORZA 6: APEX TO:
  • 63 samochody z kokpitami i trybem Forzavista;
  • 6 lokacji i 20 wariacji tras;
  • wyścigi w deszczu oraz w nocy;
  • brak wsparcia dla kierownic i trybu multiplayer;
  • nowy system ekonomiczny i prawdopodobne mikrotransakcje, by przyspieszyć zdobywanie samochodów.

Czym jest apex? To punkt na idealnej linii pokonywania zakrętu, w jego środku lub trochę dalej, gdy samochód jest najbliżej wewnętrznej krawędzi toru. Prawidłowy przejazd przez apex umożliwia nam utrzymanie jak największej prędkości przy skręcaniu, a co za tym idzie - osiągnięcie dobrego czasu okrążenia. Taki właśnie fachowy podtytuł nosi najnowsza odsłona słynnego symulatora wyścigów Forza, choć niespodziewana decyzja o przeniesieniu jednej z najlepszych gier na wyłączność konsoli Xbox na komputery PC, bardziej kojarzy się z ostrą jazdą po bandzie, niż precyzyjnym i idealnym działaniem. Na dodatek nie mamy tu do czynienia z prostym portem całej gry, a ze specjalną wersją o nieco ograniczonej zawartości, udostępnioną za to całkowicie za darmo! Czy to rozwiązanie idealne i choćby częściowe spełnienie marzeń każdego miłośnika komputerowych wyścigów, czy gdzieś tkwi haczyk? Ponoć „darowanemu koniowi nie zagląda się w zęby”, ale spróbujmy zebrać skąpe na razie informacje i przyjrzeć się temu, co ma do zaoferowania pecetowa Forza.

Microsoft reklamuje Forzę Motorsport 6: Apex jako grę stworzoną specjalnie dla graczy, którzy nie mieli wcześniej kontaktu z liczącą sobie już ponad 10 lat serią. Ma ona być też swoistą prezentacją możliwości silnika ForzaTech w DirectX 12 i rozdzielczości do 4K na platformie Windows 10. Właśnie! Podobnie jak zapowiedziany trochę wcześniej na PC inny ekskluzywny tytuł z Xboksa - Quantum Break, tak i Forza 6: Apex zadziała tylko na najnowszym, flagowym systemie Microsoftu i będzie dostępna jedynie w sklepiku Windows Store.

W porównaniu do swojej bliźniaczej siostry, największą różnicą jaka od razu rzuca się w oczy, to odpowiednio mniejsza liczba samochodów i torów. W momencie premiery, konsolowa Forza Motorsport 6 posiadała 460 aut i 26 torów z ponad setką tras o przeróżnych konfiguracjach. Apex odejmuje od tego pierwszą cyfrę, dając nam 63 samochody oraz 6 lokacji, gdzie pościgamy się na 20 wariantach asfaltowych pętli. Ostateczna lista pojazdów nie jest jeszcze znana, ale na pewno zobaczymy pełen przekrój klas i modeli - od amerykańskich klasyków, jak Pontiac Firebird z 1973, do bolidów z wyścigów Le Mans czy zabawek torowych pokroju Ariela Atoma. Nie są tajemnicą natomiast tory, które przyjdzie nam przetestować w darmowej Forzie i będą to: Yas Marina w Abu Dhabi, amerykański Sebring, fikcyjna trasa w Rio de Janeiro, brytyjski Brands Haich, kultowe SPA w Belgii i tor testowy Top Gear. Na pierwszy rzut oka niewiele, ale trzeba przyznać, że z oryginalnej zawartości wyłuskano same najlepsze perełki, a ponarzekać można jedynie na brak 20 kilometrowej Północnej Pętli toru Nürburgring. Każdy z nich będzie dostępny w konfiguracjach o różnej długości oraz w nocy lub deszczu - z unikalnym dla Forzy 6 systemem trójwymiarowych kałuż, wiernie symulujących efekt aquaplaningu. Inne charakterystyczne cechy konsolowej gry w pecetowej odsłonie to system Drivatarów, czyli sztucznej inteligencji opartej na osiągach innych graczy, Forzavista - pozwalająca w widowiskowy sposób obejrzeć każdy szczegół wirtualnego samochodu oraz edytor malowań karoserii, gdzie nie tylko wybierzemy wszelkie możliwe odcienie barw ale i wymyślne wzory kamuflażu, kameleona czy chromowanej stali.

Fikcyjna trasa w Rio de Janeiro była wizytówką szóstej odsłony.

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

Path of Exile 2 będzie wielkim zagrożeniem dla Diablo 4
Path of Exile 2 będzie wielkim zagrożeniem dla Diablo 4

Przed premierą

Największy rywal Diablo obrał kurs kolizyjny i planuje pokrzyżować plany Blizzarda. Path of Exile 2 to w zasadzie całkiem nowa gra i wygląda na to, że na rynku gier hack’n’slash dojdzie do pojedynku samców alfa o przewodnictwo w stadzie.

STALKER 2 – jak może wyglądać powrót do Strefy?
STALKER 2 – jak może wyglądać powrót do Strefy?

Przed premierą

W jednym z „fałszywych” zakończeń gry S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla bohater wyraża życzenie: „Chcę, by Zona zniknęła”. I rzeczywiście, cykl, który dał nam Strefę, zaginął na lata – aż teraz nagle zapowiedziano jego kontynuację. Czy to może się udać?

The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?
The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?

Przed premierą

Bethesda Softworks nie pozostawia nam złudzeń – upłynie jeszcze dużo czasu, zanim The Elder Scrolls VI trafi do naszych rąk. Jednak od premiery Skyrima minęło już prawie pięć lat, więc to pytanie samo ciśnie się na usta: czego oczekujemy od jego następcy?