ocena redakcji
8.0
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Recenzja gry Gran Turismo 6 - pożegnanie serii z konsolą PS3

Tradycyjnie każdy ze stacjonarnych systemów Sony otrzymuje po dwie standardowe części serii Gran Turismo. Jednak szósta odsłona trafia do graczy w chwili, kiedy wielu z nich bawi się już na PlayStation 4.

12 grudnia 2013 8.0/10
• strony :123
PLUSY:
  1. poprawiony, porządny model jazdy;
  2. sporo dobrze wyglądających aut;
  3. mnóstwo torów;
  4. wsparcie dla szerokiego wachlarza kierownic;
  5. mobilizujący system awansu;
  6. usprawniony interfejs.
MINUSY:
  1. brak wielu rozbudowanych atrakcji pobocznych obecnych w piątej części;
  2. rozczarowująca grafika otoczenia, okrojone cienie;
  3. niekończący się grinding;
  4. sztuczna inteligencja;
  5. na szczęście nieinwazyjne, ale występujące mikropłatności.

Mimo że PS4 sprzedaje się jak świeże bułeczki, Japończycy z Polyphony Digital nie zamierzają porzucać ponad stu milionów posiadaczy PlayStation 3, ogromnego rynku zbytu gotowego na przyjęcie ostatniej wielkiej produkcji na tę konsolę. Z marketingowego punktu widzenia ruch ten wydaje się jak najbardziej właściwy, tysiące wirtualnych kierowców już od dawna rozgrzewały sprzęt i szykowały się na setki godzin spędzonych z ich ulubioną grą. I oto w końcu premiera Gran Turismo 6 stała się faktem, jednak nietrudno zauważyć, że wszystko to odbywa się jakby trochę w cieniu debiutu najnowszego produktu firmy Sony. Czy mniej rozbudowana od swej poprzedniczki „szóstka” jest tylko próbą wyczyszczenia portfeli fanów czy też przygrywką do tego, co szykuje producent w części siódmej?

Nowa fizyka odpowiedzialna za pracę opon i zawieszenia daje radę. - 2013-12-12
Nowa fizyka odpowiedzialna za pracę opon i zawieszenia daje radę.

Pierwsze minuty z grą, niesamowicie dłużące się minuty, nie nastrajają optymistycznie. Z powodu mody na samouczki Polyphony serwuje na początku prawie godzinną męczarnię za kierownicą karawanu – bo tylko takie słowo przychodzi mi na myśl jako określenie Hondy Fit, z której jesteśmy zmuszeni korzystać w tym czasie. Wydaje mi się, że można było jednak zaoferować większy wybór przy zakupie pierwszego auta, choć pewnie za taką promocję Honda wpłaciła ładną sumkę na konto producenta. Zaciskamy więc zęby, kręcimy kółka, zarabiając przy tym wirtualne kredyty, i na szczęście po kolejnych kilkudziesięciu minutach zaczyna się już znacznie przyjemniejsza część gry. Nie tak obszerna, bogata w opcje jak Gran Turismo 5, ale za to znacznie bardziej realistyczna pod względem fizyki i mechaniki prowadzenia pojazdów. A to chyba najważniejsze.

Zwiastun Gran Turismo 6, opublikowany przy okazji premiery gry.

Zwiastun Gran Turismo 6, opublikowany przy okazji premiery gry. [4:51]

Polyphony chwaliło się na prawo i lewo, że GT6 w końcu naprawdę pokaże, jak prowadzi się sześciuset konnego potwora. Zapowiadano zmianę w pracy zawieszenia i fizyki opon, a pierwsze symptomy mogliśmy podziwiać już pół roku temu w demie. Po kilkunastu godzinach spędzonych z grą z pewną taką nieśmiałością, ale i nieukrywaną przyjemnością donoszę, że istotnie nastąpiła wielka poprawa. Zarówno zawieszenie, jak i opony pracują dużo bardziej realistycznie, nieźle reagują na to, co się akurat dzieje, a same samochody w końcu posiadają środek ciężkości zgodny z rozkładem ich masy. Wszystko to sprawia olbrzymią frajdę, ale jak mantrę będę powtarzać, że aby właściwie poczuć wszelkie niuanse, konieczna jest dobra kierownica. Na szczęście Gran Turismo 6 radzi sobie z wieloma różnymi rodzajami kółek.

W „szóstce” zniknął podział na auta premium, czyli takie, do których twórcy porządnie przyłożyli się przy ich tworzeniu, i całą resztę. Nie znaczy to niestety, że nagle wszystkie samochody cieszą oczy w równym stopniu. Granica została tylko sprytnie zatarta poprzez brak wyraźnego pokazania palcem, co jest czym, i niemożność podejrzenia słabszego modelu w galerii, ale ona nadal istnieje i choć większość tych mniej szczegółowych wózków nieco poprawiono względem pojazdów z Gran Turismo 5, to i tak nawet mało sprawne oko nie da się oszukać. W sumie w grze znalazło się 1200 aut gotowych do przeróbek tuningowych i zabawy nimi na torach. Jasne, że wśród nich wciąż jest po kilkanaście wersji tego samego samochodu różniących się w zasadzie tylko rocznikiem, ale do tego fani powinni się już przyzwyczaić.

Tekst przygotowany na podstawie wersji PS3.
inne
Recenzja gry DriveClub  – do hitu trochę zabrakło

Recenzja gry DriveClub – do hitu trochę zabrakło

Po Forzie Horizon 2 przychodzi czas na przetestowanie DriveClub. Czy ten tytuł nadaje się w ogóle do samotnej zabawy, czy zgodnie z wolą twórców jego głównym założeniem jest zabawa wieloosobowa?  recenzja gry

Recenzja gry Need for Speed Rivals - NFS wchodzi w nową generację

Recenzja gry Need for Speed Rivals - NFS wchodzi w nową generację

Need for Speed: Rivals po raz kolejny podnosi poprzeczkę, stając się, podobnie jak wcześniej Need for Speed: Most Wanted, symbolem startującej właśnie nowej generacji konsol. Jednak czy to wystarczy, aby zainteresować zmęczonych nieco fanów?  recenzja gry

Need for Speed: Most Wanted - recenzja gry

Need for Speed: Most Wanted - recenzja gry

Najnowsza odsłona jednej z najbardziej lubianych serii ścigałek, czerpiąca pełnymi garściami ze swych poprzedniczek. Tym razem znów uciekamy przed policją jak za starych czasów i ponownie świetnie się bawimy.  recenzja gry

ocena vs oczekiwania

Gra Gran Turismo 6 w wersji PS3 pozytywnie zaskoczyła naszych czytelników – aktualna średnia ocena użytkowników jest wyższa niż oczekiwania przed premierą.

8.3

ocena czytelników

395 ocen czytelników

8.0

oczekiwania przed premierą

996 głosów czytelników

Gran Turismo 6 - screen - 2014-01-14 - 275900Gran Turismo 6 - screen - 2014-01-14 - 275899Gran Turismo 6 - screen - 2014-01-14 - 275898Gran Turismo 6 - screen - 2014-01-14 - 275897Gran Turismo 6 - screen - 2014-01-14 - 275896Gran Turismo 6 - screen - 2014-01-14 - 275895Gran Turismo 6 - screen - 2013-11-20 - 273769Gran Turismo 6 - screen - 2013-11-20 - 273768Gran Turismo 6 - screen - 2013-11-20 - 273767Gran Turismo 6 - screen - 2013-11-20 - 273766

komentarze czytelników


Dragoniasek  2013-12-12 - 15:19

I tak lepsze niż Forza 5, która została zniszczona przez bezczelny model biznesowy.

alpha_lyr  2013-12-12 - 15:26

Lepsze czy nie lepsze, doskonalsza wersja tego czym miała być "piątka" od początku. jak to się mówi, coś się kończy coś zaczyna.

Dragoniasek  2013-12-12 - 15:34

Ostatnio podczas premier bardzo często używa się określenia "tym właśnie miała być poprzednia część". Chyba jedyna wada dobrych serii, które mają po co najmniej dwie odsłony na jedną generację. Dotyczy się to GTA, AC, Gran Turismo i paru innych gier. Pomijam już EA, tą hurtownię kotletów, którzy w tym roku wydali praktycznie same crapy.

StoogeR  2013-12-12 - 15:42

Huh, skoro model jazdy tak bardzo sie poprawil, to moze jednak sie skusze... To jak sie ma teraz model jazdy GT6 do modelu jazdy FM5? "Fani" GT zawsze twierdzili, ze model jazdy GT jest duzo bardziej realistyczny (co do tej pory bylo bzdura). To jak jest teraz? Z czystej ciekawosci chcialbym poznac opinie ludzi, ktorzy grali w jedno i drugie. Szkoda tylko, ze AI dalej kuleje, dla mnie ma to duze znaczenie, bo multi raczej nie jezdze.

Cyniczny Rewolwerowiec  2013-12-12 - 15:49

Tylko że multi to tak naprawdę główne danie. W singlu zbierasz kredyty i uczysz aut/torów, a w multi się naprawdę ścigasz. Ja do GT6 mam bardzo mieszane uczucia. Ok, poprawili model jazdy, to na pewno plus. Jednak wycięcie B-Spec, specjalnych eventów, nie mówiąc już o braku wyścigów wytrzymałościowych (kto jeździł pełne 24h Le Mans ten wie jakie to było genialne - tak, należało jechać przez 24 godziny i albo nie wyłączać konsoli, albo - później w patchu dodali - zasejwować) to bardzo, bardzo duże minusy. I obawiam się że dla mnie sama zmiana modelu jazdy nie wystarczy by GT6 kupić. Chyba że serwery multi opustoszeją, wtedy trzeba będzie zmienić.

Marcines18  2013-12-12 - 15:51

dziwne, że wyszedł na ps 3

Cyniczny Rewolwerowiec  2013-12-12 - 15:55

Nic dziwnego w tym nie ma. Gran Turismo zawsze wychodziło w dwóch odsłonach na każdą Playstation.

Dragoniasek  2013-12-12 - 17:22

Marcines18 --> Ale ty jesteś tępy, wiesz?

akira23  2013-12-12 - 18:06

do minusów dzwiek silnikow, to co sie slyszy to jest kpina do kwadratu

Tomek0066  2013-12-12 - 22:14

Panowie grałem w poprzednią część jak i FM3-4 i jeśli chodzi o model jazdy to GT jest o lata świetlne od produkcji z Xboxa ale docenią to tylko ci którzy posiadają kierownice (z FF) bo tylko tak można do GT podchodzić. Al zawodników mocno skoczył do góry względem poprzedniej części, inni kierowcy próbują się bronić a kiedy ich wyprzedzimy to widać jak starają się przyspieszyć, pokazują się w lusterkach, nie jeżdżą usilnie po jednej lini itd. Dźwięki silnika są zrealizowane naprawdę na najwyższym poziomie, nie wiem na jakich głośnikach grał recenzent ale moje kino domowe szaleje :) jest tylko jedno ale. GT stara się być zawsze realistyczne i jeśli wybierzemy widok ze środka bądź zderzaka przedniego to usłyszymy odgłos silnika NIE WYDECHU! a praca silnika nie jest tak efektowna jak odgłos słyszany z tyłu pojazdu i tyle. Polecam każdemu komu podoba się poważniejsze podejście do wyścigów i posiada kierownice... będzie wniebowzięty na bardzo dłuuuugo

el.kocyk  2013-12-12 - 22:57

a mi zal b-spec w gt5 ukonczylem b-spec raz dwa i dal mi sporo frajdy, nawet wiecej (o dziwo!) niz a-spec:) btw: na 3 stronie jest blad - Pora chyba wymienić największą wadę GT5.

Tomek0066  2013-12-13 - 09:53

Spokojnie B-Spec będzie dodany przy aktualizacjach jak i masę innych świetnych rzeczy, np wczoraj dodali BMW M4 który wejdzie do sprzedaży w 2014 a my już możemy pośmigać :)

vien  2013-12-15 - 01:21

A jak wygląda tryb dla 2 graczy na jednej konsoli? Dalej jest bezsensownie ograniczona liczba dostępnych samochodów (nie licząc dodawania d ulubionych bo to jednak kłopotliwe), czy coś zmienili?

truskolodz  2013-12-15 - 22:58

A mnie się nie podoba! Zawiodłem się srogo na GT6 obiecywali złote góry a dostałem co najwyżej brązowe Gunwo :/ To moja subiektywna opinia, bo GT 5 podobał mi się dużo bardziej. Do Forzy 4 to GT6 IMHO nie ma startu :( Nie wiem czy dodatki i patche to zmienią :/ Tak swoją drogą, to czy tylko mnie się wydaje, że dźwięki samochodów i ogólna oprawa dźwiękowa w GT6 stoi na naprawdę przeciętnym poziomie?

yadin  2013-12-17 - 01:53

@truskolodz :: Dodatki i patche nic nie zmienią. Ta gra już taka zostanie. Warto poczytać oficjalną stronę gry.