ocena redakcji
8.0
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Recenzja gry Gran Turismo 6 - pożegnanie serii z konsolą PS3

Tradycyjnie każdy ze stacjonarnych systemów Sony otrzymuje po dwie standardowe części serii Gran Turismo. Jednak szósta odsłona trafia do graczy w chwili, kiedy wielu z nich bawi się już na PlayStation 4.

12 grudnia 2013g40 (gry-online.pl) 8.0/10
• strony: 123
PLUSY:
  1. poprawiony, porządny model jazdy;
  2. sporo dobrze wyglądających aut;
  3. mnóstwo torów;
  4. wsparcie dla szerokiego wachlarza kierownic;
  5. mobilizujący system awansu;
  6. usprawniony interfejs.
MINUSY:
  1. brak wielu rozbudowanych atrakcji pobocznych obecnych w piątej części;
  2. rozczarowująca grafika otoczenia, okrojone cienie;
  3. niekończący się grinding;
  4. sztuczna inteligencja;
  5. na szczęście nieinwazyjne, ale występujące mikropłatności.

Mimo że PS4 sprzedaje się jak świeże bułeczki, Japończycy z Polyphony Digital nie zamierzają porzucać ponad stu milionów posiadaczy PlayStation 3, ogromnego rynku zbytu gotowego na przyjęcie ostatniej wielkiej produkcji na tę konsolę. Z marketingowego punktu widzenia ruch ten wydaje się jak najbardziej właściwy, tysiące wirtualnych kierowców już od dawna rozgrzewały sprzęt i szykowały się na setki godzin spędzonych z ich ulubioną grą. I oto w końcu premiera Gran Turismo 6 stała się faktem, jednak nietrudno zauważyć, że wszystko to odbywa się jakby trochę w cieniu debiutu najnowszego produktu firmy Sony. Czy mniej rozbudowana od swej poprzedniczki „szóstka” jest tylko próbą wyczyszczenia portfeli fanów czy też przygrywką do tego, co szykuje producent w części siódmej?

Nowa fizyka odpowiedzialna za pracę opon i zawieszenia daje radę. - 2013-12-12
Nowa fizyka odpowiedzialna za pracę opon i zawieszenia daje radę.

Pierwsze minuty z grą, niesamowicie dłużące się minuty, nie nastrajają optymistycznie. Z powodu mody na samouczki Polyphony serwuje na początku prawie godzinną męczarnię za kierownicą karawanu – bo tylko takie słowo przychodzi mi na myśl jako określenie Hondy Fit, z której jesteśmy zmuszeni korzystać w tym czasie. Wydaje mi się, że można było jednak zaoferować większy wybór przy zakupie pierwszego auta, choć pewnie za taką promocję Honda wpłaciła ładną sumkę na konto producenta. Zaciskamy więc zęby, kręcimy kółka, zarabiając przy tym wirtualne kredyty, i na szczęście po kolejnych kilkudziesięciu minutach zaczyna się już znacznie przyjemniejsza część gry. Nie tak obszerna, bogata w opcje jak Gran Turismo 5, ale za to znacznie bardziej realistyczna pod względem fizyki i mechaniki prowadzenia pojazdów. A to chyba najważniejsze.

Zwiastun Gran Turismo 6, opublikowany przy okazji premiery gry.

Zwiastun Gran Turismo 6, opublikowany przy okazji premiery gry. [4:51]

Polyphony chwaliło się na prawo i lewo, że GT6 w końcu naprawdę pokaże, jak prowadzi się sześciuset konnego potwora. Zapowiadano zmianę w pracy zawieszenia i fizyki opon, a pierwsze symptomy mogliśmy podziwiać już pół roku temu w demie. Po kilkunastu godzinach spędzonych z grą z pewną taką nieśmiałością, ale i nieukrywaną przyjemnością donoszę, że istotnie nastąpiła wielka poprawa. Zarówno zawieszenie, jak i opony pracują dużo bardziej realistycznie, nieźle reagują na to, co się akurat dzieje, a same samochody w końcu posiadają środek ciężkości zgodny z rozkładem ich masy. Wszystko to sprawia olbrzymią frajdę, ale jak mantrę będę powtarzać, że aby właściwie poczuć wszelkie niuanse, konieczna jest dobra kierownica. Na szczęście Gran Turismo 6 radzi sobie z wieloma różnymi rodzajami kółek.

W „szóstce” zniknął podział na auta premium, czyli takie, do których twórcy porządnie przyłożyli się przy ich tworzeniu, i całą resztę. Nie znaczy to niestety, że nagle wszystkie samochody cieszą oczy w równym stopniu. Granica została tylko sprytnie zatarta poprzez brak wyraźnego pokazania palcem, co jest czym, i niemożność podejrzenia słabszego modelu w galerii, ale ona nadal istnieje i choć większość tych mniej szczegółowych wózków nieco poprawiono względem pojazdów z Gran Turismo 5, to i tak nawet mało sprawne oko nie da się oszukać. W sumie w grze znalazło się 1200 aut gotowych do przeróbek tuningowych i zabawy nimi na torach. Jasne, że wśród nich wciąż jest po kilkanaście wersji tego samego samochodu różniących się w zasadzie tylko rocznikiem, ale do tego fani powinni się już przyzwyczaić.

Tekst przygotowany na podstawie wersji PS3.
inne
Recenzja gry Need for Speed na PC - bryka szybka, ale ma rysy na lakierze

Recenzja gry Need for Speed na PC - bryka szybka, ale ma rysy na lakierze

Po całkiem niemałym opóźnieniu premiery, w końcu posiadacze komputerów PC mogą wrócić do ulicznych wyścigów w najszybszych, tuningowanych furach. Czy pecetowa wersja jest warta aż czterech miesięcy dodatkowego czekania?  recenzja gry

Need for Speed: Most Wanted - recenzja gry

Need for Speed: Most Wanted - recenzja gry

Najnowsza odsłona jednej z najbardziej lubianych serii ścigałek, czerpiąca pełnymi garściami ze swych poprzedniczek. Tym razem znów uciekamy przed policją jak za starych czasów i ponownie świetnie się bawimy.  recenzja gry

Recenzja gry DiRT Rally - Richard Burns Rally może wreszcie odejść w niebyt

Recenzja gry DiRT Rally - Richard Burns Rally może wreszcie odejść w niebyt

Oj, wyposzczeni są pecetowi fani rajdowych symulatorów. Brytyjczycy z Codemasters wyciągnęli w końcu pomocną dłoń i zaoferowali kolejną grę z serii Dirt. Ale za to jaką!   recenzja gry

ocena vs oczekiwania

Gra Gran Turismo 6 w wersji PS3 pozytywnie zaskoczyła naszych czytelników – aktualna średnia ocena użytkowników jest wyższa niż oczekiwania przed premierą.

8.4

ocena czytelników

529 ocen czytelników

8.0

oczekiwania przed premierą

996 głosów czytelników

Gran Turismo 6 - screen - 2014-01-14 - 275900Gran Turismo 6 - screen - 2014-01-14 - 275899Gran Turismo 6 - screen - 2014-01-14 - 275898Gran Turismo 6 - screen - 2014-01-14 - 275897Gran Turismo 6 - screen - 2014-01-14 - 275896Gran Turismo 6 - screen - 2014-01-14 - 275895Gran Turismo 6 - screen - 2013-11-20 - 273769Gran Turismo 6 - screen - 2013-11-20 - 273768Gran Turismo 6 - screen - 2013-11-20 - 273767Gran Turismo 6 - screen - 2013-11-20 - 273766
Grand Prix Racing Online

Grand Prix Racing Online

Zagraj za Darmo!

Need for Speed: Most Wanted - PS3 - 79,90 zł

kup w sklepie

PS3 79,90 zł

Crash Time 5: Undercover - PS3 - 78,90 zł

kup w sklepie

PS3 78,90 zł

Ben 10: Galactic Racing  - PS3 - 128,90 zł

kup w sklepie

PS3 128,90 zł

Driver: San Francisco - Essentials - PS3 - 59,90 zł

kup w sklepie

PS3 59,90 zł

Komentarze Czytelników

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
12.12.2013 15:19
Dragoniasek
40
Wiedźmin ze Szkoły Wilka

I tak lepsze niż Forza 5, która została zniszczona przez bezczelny model biznesowy.

12.12.2013 15:26
odpowiedz
alpha_lyr
7
Senator

Lepsze czy nie lepsze, doskonalsza wersja tego czym miała być "piątka" od początku. jak to się mówi, coś się kończy coś zaczyna.

12.12.2013 15:34
odpowiedz
Dragoniasek
40
Wiedźmin ze Szkoły Wilka

Ostatnio podczas premier bardzo często używa się określenia "tym właśnie miała być poprzednia część". Chyba jedyna wada dobrych serii, które mają po co najmniej dwie odsłony na jedną generację. Dotyczy się to GTA, AC, Gran Turismo i paru innych gier. Pomijam już EA, tą hurtownię kotletów, którzy w tym roku wydali praktycznie same crapy.

12.12.2013 15:42
odpowiedz
StoogeR
125
Generał

Huh, skoro model jazdy tak bardzo sie poprawil, to moze jednak sie skusze...
To jak sie ma teraz model jazdy GT6 do modelu jazdy FM5? "Fani" GT zawsze twierdzili, ze model jazdy GT jest duzo bardziej realistyczny (co do tej pory bylo bzdura). To jak jest teraz? Z czystej ciekawosci chcialbym poznac opinie ludzi, ktorzy grali w jedno i drugie.

Szkoda tylko, ze AI dalej kuleje, dla mnie ma to duze znaczenie, bo multi raczej nie jezdze.

12.12.2013 15:49
odpowiedz
Cyniczny Rewolwerowiec
25
Generał

Tylko że multi to tak naprawdę główne danie. W singlu zbierasz kredyty i uczysz aut/torów, a w multi się naprawdę ścigasz.

Ja do GT6 mam bardzo mieszane uczucia. Ok, poprawili model jazdy, to na pewno plus. Jednak wycięcie B-Spec, specjalnych eventów, nie mówiąc już o braku wyścigów wytrzymałościowych (kto jeździł pełne 24h Le Mans ten wie jakie to było genialne - tak, należało jechać przez 24 godziny i albo nie wyłączać konsoli, albo - później w patchu dodali - zasejwować) to bardzo, bardzo duże minusy. I obawiam się że dla mnie sama zmiana modelu jazdy nie wystarczy by GT6 kupić. Chyba że serwery multi opustoszeją, wtedy trzeba będzie zmienić.

12.12.2013 15:51
odpowiedz
Marcines18
59
Senator

dziwne, że wyszedł na ps 3

12.12.2013 15:55
odpowiedz
Cyniczny Rewolwerowiec
25
Generał

Nic dziwnego w tym nie ma. Gran Turismo zawsze wychodziło w dwóch odsłonach na każdą Playstation.

12.12.2013 17:22
odpowiedz
Dragoniasek
40
Wiedźmin ze Szkoły Wilka

Marcines18 --> Ale ty jesteś tępy, wiesz?

12.12.2013 18:06
odpowiedz
akira23
44
Pretorianin

do minusów

dzwiek silnikow, to co sie slyszy to jest kpina do kwadratu

12.12.2013 22:14
odpowiedz
Tomek0066
3
Junior

Panowie grałem w poprzednią część jak i FM3-4 i jeśli chodzi o model jazdy to GT jest o lata świetlne od produkcji z Xboxa ale docenią to tylko ci którzy posiadają kierownice (z FF) bo tylko tak można do GT podchodzić. Al zawodników mocno skoczył do góry względem poprzedniej części, inni kierowcy próbują się bronić a kiedy ich wyprzedzimy to widać jak starają się przyspieszyć, pokazują się w lusterkach, nie jeżdżą usilnie po jednej lini itd. Dźwięki silnika są zrealizowane naprawdę na najwyższym poziomie, nie wiem na jakich głośnikach grał recenzent ale moje kino domowe szaleje :) jest tylko jedno ale. GT stara się być zawsze realistyczne i jeśli wybierzemy widok ze środka bądź zderzaka przedniego to usłyszymy odgłos silnika NIE WYDECHU! a praca silnika nie jest tak efektowna jak odgłos słyszany z tyłu pojazdu i tyle. Polecam każdemu komu podoba się poważniejsze podejście do wyścigów i posiada kierownice... będzie wniebowzięty na bardzo dłuuuugo

12.12.2013 22:57
odpowiedz
el.kocyk
89
Legend

a mi zal b-spec

w gt5 ukonczylem b-spec raz dwa i dal mi sporo frajdy, nawet wiecej (o dziwo!) niz a-spec:)

btw:
na 3 stronie jest blad - Pora chyba wymienić największą wadę GT5.

13.12.2013 09:53
odpowiedz
Tomek0066
3
Junior

Spokojnie B-Spec będzie dodany przy aktualizacjach jak i masę innych świetnych rzeczy, np wczoraj dodali BMW M4 który wejdzie do sprzedaży w 2014 a my już możemy pośmigać :)

15.12.2013 01:21
odpowiedz
vien
120
Evocati

A jak wygląda tryb dla 2 graczy na jednej konsoli? Dalej jest bezsensownie ograniczona liczba dostępnych samochodów (nie licząc dodawania d ulubionych bo to jednak kłopotliwe), czy coś zmienili?

15.12.2013 22:58
odpowiedz
truskolodz
132
WRWG

A mnie się nie podoba! Zawiodłem się srogo na GT6 obiecywali złote góry a dostałem co najwyżej brązowe Gunwo :/ To moja subiektywna opinia, bo GT 5 podobał mi się dużo bardziej. Do Forzy 4 to GT6 IMHO nie ma startu :( Nie wiem czy dodatki i patche to zmienią :/ Tak swoją drogą, to czy tylko mnie się wydaje, że dźwięki samochodów i ogólna oprawa dźwiękowa w GT6 stoi na naprawdę przeciętnym poziomie?

17.12.2013 01:53
odpowiedz
yadin
76
Senator

@truskolodz :: Dodatki i patche nic nie zmienią. Ta gra już taka zostanie. Warto poczytać oficjalną stronę gry.

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze