ocena redakcji
7.5
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Recenzja gry Crysis 3 - prorok FPSów przyszłości

Studio Crytek jest cenione przede wszystkim za świetną grafikę. I pod tym względem Crysis 3 w zasadzie nie ma sobie równych. Czy pod warstwą pięknej oprawy kryje się godne zwieńczenie opowieści o komandosach odzianych w nanokombinezony?

24 lutego 2013 7.5/10
• strony :1234
PLUSY:
  • niesamowita grafika i przepiękne scenerie,
  • łuk jako nowa broń podstawowa – klimat jak z Aliens vs Predator,
  • zróżnicowane misje kampanii z ciekawymi scenariuszami,
  • pewne możliwości taktyczne,
  • nienachalne, ale ciekawe rozwinięcie trybu multiplayer.
MINUSY:
  • czasem fikcyjność swobody, która rodzi nieporozumienia,
  • brak realnych wyzwań w kampanii solowej,
  • kampania krótsza niż w drugiej części,
  • zaskakująca ilość błędów technicznych,
  • wątpliwa optymalizacja.

Seria Crysis pomogła studiu Crytek stać się deweloperem z pierwszej ligi, który nie dość, że robi dobre gry, potrafi kreować napędzającą je technologię. Obecnie producent szuka wielu dróg rozwoju. Muska rynek mobilny, bawi się we free-to-play, przygląda się sieciom społecznościowym. W dalszym ciągu oczkiem w głowie i zarazem wizytówką studia pozostaje wspomniana marka. Oczywistym było, że Crysis 3 będzie więc projektem, w jaki włożono mnóstwo pracy i zasobów. Efektem jest gra przepiękna, ale nieco chaotyczna. Produkcja, która wciąż będzie podobać się fanom poprzednich części Crysis, ale niekoniecznie stanowi ważny krok dla całej serii.

Zacznijmy od tego, co rzuca się w oczy i jest jednym z najistotniejszych elementów całej marki: grafiki. Wizualnie Crysis 3 jest po prostu olśniewający. Powiem więcej, to prawdziwa wizualna orgia, jakiej nie doświadczycie w żadnej innej obecnej grze. Zachwycać można się wieloma elementami, bo Crytek dopracował niemal każdy szczegół. Nie dość, że postawiono na obszerniejsze lokacje niż w „dwójce”, to jeszcze wpakowano w nie więcej pracy.

Crysis 3 wysoko podnosi poprzeczkę w dziedzinie oprawy wizualnej.

Crysis 3 wysoko podnosi poprzeczkę w dziedzinie oprawy wizualnej. [1:30]

Każda z map to złożona, wielowymiarowa konstrukcja z dziesiątkami potencjalnych kryjówek, obfitująca w prześliczne detale. Pojedyncze źdźbła wysokiej trawy falujące na wietrze, realistyczne oświetlenie wewnątrz niektórych budynków, imponujące efekty cząsteczkowe, świetne tekstury, fenomenalne tła i dziesiątki drobiazgów sprawiają, że trzecia część serii wygląda kapitalnie. Oferuje ona także większą niż poprzedniczka różnorodność scenerii, żonglując co chwila feeriami barw, a czasami wpadając wręcz w lekki impresjonizm. Bo jak inaczej nazwać zaskakująco kolorowy, intensywny i tymczasowy krajobraz ruin miasta pochłoniętych przez dżunglę, a później jeszcze raz potraktowanych setkami wybuchów. Wizualnie gra opowiada swoją historię, pokazując to, co stanie się z Ziemią jeśli poniesiemy porażkę. To płynne przejście od bogatego naturalnego krajobrazu do syntetycznej, metalicznej i pozbawionej ciepła rzeczywistości. Piękna rzecz. Nie jestem szczególnie łasy na grafikę i bardziej cenię artystyczną stylizację nad „fotorealizm”, ale przy Crysis 3 mój opór wobec tego drugiego podejścia osłabł. Gra niemal zawsze wygląda oszałamiająco.

Recenzja gry Crysis 3 - prorok FPSów przyszłości  - ilustracja #2
Wizualnie gra zachwyca nie raz – krajobrazami, detalami i efektami specjalnymi.

Ten wizualny przepych przynosi jednak pewne negatywne strony, szczególnie dla osób o mniej zasobnym portfelu. Crysis 3 ma spore wymagania sprzętowe, szczególnie jeśli ktoś zamierza grać w niego w pełnej krasie, a więc przy najwyższych ustawieniach. Testowałem grę na komputerze wyposażonym w ośmiordzeniowy procesor AMD, 4 gigabajty szybkiej pamięci operacyjnej oraz kartę Radeon HD 7950 i… bywało różnie. Przy maksymalnie dopakowanych opcjach (oprócz antialiasingu) i rozdzielczości 1920x1080 Crysis 3 często się krztusił. Z drugiej strony, tytuł oferuje sporo możliwości w zakresie balansowania grafiki i wydajności. Wersja pecetowa jest też nieporównywalnie lepsza od konsolowych – co do tego nie ma żadnych wątpliwości. Wydaje się, że Crytek odrobił lekcję i postarał się o to, aby posiadacze pecetów byli bardziej zadowoleni z technicznych aspektów pecetowej wersji gry niż w przypadku premierowego wydania „dwójki”.

Prorok powraca

Crytek oczywiście dawno wyrósł z tworzenia dem technologicznych i przeobraził się w studio budujące rozbuchaną opowieść science fiction z autorskimi pomysłami na rozgrywkę. Wbrew temu, co można wywnioskować z poprzednich akapitów, nie inaczej jest tym razem.

Recenzja gry Crysis 3 - prorok FPSów przyszłości  - ilustracja #3
Wracamy do „dżungli”, aby pożegnać Proroka.

Gra opowiada historię Laurence’a Barnesa, znanego także jako Prorok, powracającego do gry dzięki staraniom Psychola, byłego kolegi z oddziału, którego bliżej poznaliśmy w Crysis: Warhead. Psychol został pozbawiony nanokombinezonu, a sytuacja na świecie aż prosi się o kogoś w niego wyposażonego. Organizacja C.E.L.L. wzmogła bowiem aktywność na terenie Nowego Jorku, gdzie powstała kopuła wpływająca na zachowanie tamtejszej flory. Szybko okazuje się, że Prorok i spółka – nieformalny ruch oporu – mają okazję powstrzymać całą korporację. Sprawy się komplikują, bo przez Nowy Jork przetacza się chmara Cepidów, obcych, których atak podobno odparto w „dwójce”. Nie będzie chyba zaskoczeniem to, co powiem: kosmici dzielący wspólną świadomość nie powiedzieli ostatniego słowa. Co więcej, późniejsza część kampanii to głównie starcia z tymi stworzeniami, reprezentowanymi teraz przez nowe podgatunki i odmiany.

Tekst przygotowany na podstawie wersji PC. Dotyczy również wersji X360, PS3
inne
Recenzja gry Enemy Front - II wojna światowa w polskim wydaniu

Recenzja gry Enemy Front - II wojna światowa w polskim wydaniu

Fani Medal of Honor i pierwszych Call of Duty długo czekali na powrót strzelanek w realiach II wojny światowej. Niestety, Enemy Front nie jest do końca tym, czego oczekiwaliśmy.   recenzja gry

Recenzja gry Far Cry 3 - rzeź w tropikach

Recenzja gry Far Cry 3 - rzeź w tropikach

Far Cry 3 to dowód na to, że Ubisoft wyciągnął wnioski po nieco rozczarowującej "dwójce". Nowe dzieło studia z Montrealu jest świetne w każdym aspekcie: singlu, co-opie i trybie multiplayer, co udowadnia też nasza recenzja.  recenzja gry

Recenzja gry Blood Dragon - samodzielnego DLC do Far Cry 3

Recenzja gry Blood Dragon - samodzielnego DLC do Far Cry 3

Ubisoft najpierw wszystkich wkręcił primaaprilisowym kawałem, aby kilka dni później potwierdzić prace nad najbardziej absurdalnym dodatkiem wszech czasów. Niestety, Far Cry 3: Blood Dragon nieco kwasi puentę całego dowcipu.  recenzja gry

ocena vs oczekiwania

Według naszych czytelników gra Crysis 3 w wersji PC jest rozczarowaniem – oczekiwania przed premierą były wyższe niż aktualna średnia ocena użytkowników.

8.2

ocena czytelników

2207 ocen czytelników

9.3

oczekiwania przed premierą

1496 głosów czytelników

Crysis 3 - screen - 2013-05-31 - 262299Crysis 3 - screen - 2013-05-31 - 262298Crysis 3 - screen - 2013-05-31 - 262297Crysis 3 - screen - 2013-05-31 - 262296Crysis 3 - screen - 2013-02-11 - 255952Crysis 3 - screen - 2013-02-11 - 255951Crysis 3 - screen - 2013-02-11 - 255950Crysis 3 - screen - 2013-02-11 - 255949Crysis 3 - screen - 2013-02-11 - 255948Crysis 3 - screen - 2013-02-11 - 255947

komentarze czytelników (121)


leon691  2013-02-28 - 18:19

TobiAlex --> no chyba sobie żartujesz. Każdy crysis, zwłaszcza 1ka rozkłada far cry 3 na łopatki. Mało przekonujaca historia, ckliwe cutscenki. Grałem zaraz po premierze, dziś prawie nic z tej gry nie pamiętam, no może poza tą paskudną bohaterką cutscenek (siostra Vaasa). Cała eksploracja świata jest nudna po prostu, podobnie walka. Brakuje mi bardziej ambitnych fps pokroju pierwszego stalkera, z "trudnymi broniami", poczuciem osaczenia, w miarę realnie przedstawionym i bogatym światem przedstawionym.

Lukas172  2013-02-28 - 19:41

Każdy crysis, zwłaszcza 1ka rozkłada far cry 3 na łopatki I kto tu żartuje? Crysis to badziewie przy Far Cry 3. Far Cry 3 samą fabułą bije na łeb wszystkie crysisy do kupy wzięte. Najładniejsza gra do czasu Crysis 3? Zdecydowanie nie. Dla mnie najładniejsza. Crysis 1/2 na pewno ładniejszy nie był. Nad BF'em 3 bym się wahał..

leon691  2013-02-28 - 21:53

jaką fabuła? Ty żartujesz prawda? Przecież sam pomysł na fabulę jest idiotyczny a cut scenki z przeżywającą "zmianę" bohatera dziewczyną są wręcz komiczne. Nie chcę spoilować ale z tą fabułą to chyba coś sie Ci pomyliło.

dARTii  2013-03-01 - 11:07

---> A.l.e.X - rozumiem, że pozorna wielkość ekranu20m jest uzyskiwana w zaciemnieniu o które trudno w sony center ale siatkę ekranu widzę bezapelacyjnie i nikt mi nie powie, że tak nie jest. Ja rozumiem, że można się do tego przyzwyczaić i po pewnym czasie nie zauważać, jednakże w moich oczach to wada. Żeby lepiej zrozumieć o jaki efekt mi chodzi wystarczy popatrzeć na gęsty ekran typu retina. To co widzę na HMZ to miniona epoka i nic tu nie pomoże OLED. Oddzielny i największy zarzut dotyczy czegoś co w przypadku Oculus Rift nazywają 110st kątem widzenia. Nie wiem jak ten kąt jest w HMZ ale po przesiadce z 5670x1080 musi być i jest żenująco niski. Rozumiem filmy - tam widzenie peryferyjne nie jest może nawet mile widziane ale FPSy typu FC3 C3 po zanurzeniu się w totalnie otaczającym Cię obrazie są uzależniające. Ja odkryłem gry na nowo. Jeżeli chodzi o wydajność to jakoś damy radę - w C3 na 3 monitorach z wysokimi detalami robię 25-38 klatek używając mocno podkręconego GTX670 z i5 3570k @ 4,9GHz. Wystarczyłoby na FHD 3D. Nigdzie też nie powiedziałem, że chcę grać na 4K i do tego w 3D. To było odniesienie do tego, że 6-7 lat temu "specjaliści" twierdzili, że FHD jest bez sensu bo ...

TobiAlex  2013-03-01 - 11:25

leon691 wlka w FC3 nudna? Ciekawe, bo skoro porównujesz grę do Crysis 1, to tym bardziej walka nie jest nudna, bo gram tym samym stylem - skradanka. Walka wciąga jak bagno. Aż żałuję, że wszystkie posterunki mam odzyskane, no ale Ubi obiecał jakąś funkcję do resetowania. Zobaczymy. Walka jest świetna, na pewno lepsza od Crysis 3, gdzie w trójce zabrali nawet ukrywanie się za przeszkodami z możliwością wychylania się zza niej.

dARTii  2013-03-01 - 14:48

FC3 jest typowym sandboxem czyli czymś co tygrysy lubią najbardziej i pomimo, że rozwałka z przytupem jest skuteczna to skradanka jest ciekawsza, bardziej taktyczna i pięknie premiowana o czym przekonał się każdy kto choć jeden posterunek zdobył bez wykrycia (nie mylić z alarmem) co nie jest łatwe i oczywiste. No i urywa głowę w detalach ultra z wygładzaniem na 3 monitorach :D chociaż pamiętam, że FC1 powalił mnie o niebo bardziej ale tam była przepaść w porównaniu z ówczesną konkurencją. A pamiętacie opad szczeny po odpaleniu Unreala 1 na VooDoo 3 ?:D

A.l.e.X  2013-03-01 - 15:40

--->dARTii - nie wiem jak ty widzisz piksel upakowany na ekranie 0.7cala w rozdzielczości 720p, plamka i wielkość tego piksela to czysta abstrakcja. Nie wiem jaki materiał widziałeś i w jakim trybie był wyświetlany, ale ja nigdy nie widziałem żadnego piksela, bo i raczej zobaczyć go jest niemożliwe (aczkolwiek jak widzę piksele nawet na FullHD, a dopiero na 1600p ich prawie nie widać) . Kolejna sprawą jest 3D które tak jak napisałem jest crosstalk free, czyli dużo lepsze niż w kinie z okularami, bo każde oko ma oddzielny wyświetlacz, przez to barwy są naturalne, a efekty 3D powalają. Pop-upy naprawdę lecą do ciebie, a głębia jest głębią. Kolejna sprawa że obraz na 3 monitorach to obraz przekłamany tak zwanego rybiego oka, czyli jednym słowem słaby, 3DSR ratuje tę sprawę jakoś, ale i tak to nie jest to. Pomijam już ramki które w przypadku moich monitorów Alienware mają grubość 1cm, co na styku tworzy 2cm, dopiero w 3DSR jakoś jest to akceptowalne nie mniej i tak jest to widok jak przez okno. Reasumują aby się nie rozpisywać, mając wszystkie dobra od 3 monitorów, po podświetlany telewizor 3D, projektor 3D, monitor 30" i HMZ to uważam, że HMZ to jest olbrzymi krok w przyszłość. Jakaś ...

dARTii  2013-03-01 - 16:31

--->A.l.e.X nie bądź niesprawiedliwy - nie szukam pixela na ekranie HD wielkości 0,7" tylko na pozornym ekranie 20m oglądanym z odległości 20m -> patrz 720p o przekątnej 50" oglądanyny z odległości 50". Materiał to ostatnia części Pottera i jakiś mecz. O ile Potter był znośny choć nie olśniewał to mecz dawał wyraźne braki rozdzielczości. Tak wiem - sport to trudny temat jednak obraz był tępy i tyle. Ja nie mówię o 3D bo ono jest najlepsze jakie widziałem bezapelacyjnie. Mówię o kompromisach które powstrzymują mnie przed wydaniem 4K. Możliwe, że musiałbym dać mu więcej czasu i przyzwyczaić się do mankamentów... ale pisanie, że jakość powala to w moich oczach lekkie nieporozumienie. Patrzyłem na to i byłem zawiedziony no... a jechałem do salonu z kasą napalony jak szczerbaty na suchary i już planowałem nocną sesję z C3 :/. Jedno jest pewne - jeżeli chodzi o 3D nie mają sobie równych ze względu na upośledzenie innych technik 3D ale... ja nie gram w 3D więc porównuję do surround w 2D a to może być niesprawiedliwe. Po mojemu na 3 monitorach efekt rybiego oka jest zamierzony i wg mnie wskazany. Gdyby na bocznych monitorach obraz był wyświetlany w normalnych proporcjach to patrząc n ...

Marder  2013-03-02 - 10:19

Do redakcji----- Może niech recenzent z ekspertem ustalają wcześniej jakiś wspólny werdykt bo ich wrażenia z gry są skrajnie różne ;)

voltar78  2013-03-02 - 22:26

Z tego co pamiętam, to Crysis 2 zaczyna się od sceny w której Prorok strzela sobie w łeb a wcześniej przekazuje nanokombinez Alcatrazowi, więc jakim cudem Prorok może brać odwet za zdarzenia z drugiej części skoro od dawna nie żyje?

A.l.e.X  2013-03-03 - 10:34

--->dARTii - po prostu musisz sam potestować. Co do FOV to jest 70, tak jak w większości obrazów, zawsze możesz sobie to zmienić z poziomu gry na 90-110 itc. --->voltar78 - ponieważ Alcatraz ostatecznie został wchłonięty przez kombinezon, był tylko nośnikiem, a szkoda ;(, kombinezon sam przejął całą pamięć "dusze" Prorocka, a to co zostało w kombinezonie to była tylko bio-mechaniczna papka, która się uformowała na ... (tutaj musisz grę przejść aby zobaczyć zakończenie)

Marder  2013-03-03 - 15:04

Strasznie to naciągane. Fabuła to pięta Achillesowa większości gier.

dARTii  2013-03-04 - 00:17

---> A.l.e.X - oczywiście nie chodzi mi o kąt wyświetlanej przez grę zawartości (bo ten możemy regulować sztucznie) tylko o kąt który widzimy realnie a ten w sony ma bodaj ok 40st. i to jest bieda. Take spektrum nie pozwala zanurzyć się w VR. Czujesz się faktycznie jak w kinie tyle, że do imaxa daleko. Rozdzielczość to być może kompromis wynikający z braku technologii choć to może się zmienić ze względu na znaczący rozwój w zakresie microdisplay w ostatnim czasie. Generalnie wydaje mi się, że w najbliższym czasię pojawi sie kilka ciekawych rozwiązań dla których dobre recenzje sony są motorem napędowym.

kamil0qwe1  2013-03-06 - 22:48

Crysis 3 jest jedną z najładniejszych gier o ile nie najładniejszą, ładniejszą od cukierkowej grafiki w FarCry3, na full detalach na mocnym sprzęcie jest naprawdę olśniewająca. Co do fabuły to jest trudna i nic z niej nie zrozumiemy po szybkim przejściu (dosłownie) w 4h na najtrudniejszym poziomie jak większość "mistrzów" robi i potem mówi że krótka, zabijajcie wszystkich wrogów to będzie dłuższa. Jeśli chcemy poznać dobrze tą fabułę to trzeba na spokojnie przejść wszystkie 3 części i warhead, no i są jeszcze książki crysis "legion" i "eskalacja" które łączą fabułę lub wyjaśniają niektóre wątki. Jedną z największych wad jest chyba niska inteligencja przeciwników, są oni po prostu debilami.

5.5

platini209  2013-03-08 - 13:06

Crysis 3 moim zdaniem jest słaby... Dlaczego? Bo dla mnie to taki Benchmark i pokazówka silnika... jedynka była lepsza, bo mieliśmy otwarty świat, większy wybór co do stylu gry. Fabuła jest prosta jak drut "o Proroku uratuj świat przed obcymi, bo tylko Ty masz kombinezon ;(", na tym założeniu lata całość gry. Poziomy też są banalne... niczym w CoD, różnią sie tylko tym, że zamiast mieć dolinkę o szerokości 5m, mamy taką o szerokości 50m, do tego z wysoką trawą. Przeciwnicy niezbyt inteligentni, poustawiani wg zasady "okej tu będą żołnierze... tu obcy... a tu niespodzianka, będą walczyć razem...". Osobiście wolę FarCry 3, tam jest faktycznie otwarty świat, są zapadające w pamięć postacie, fabuła jest wystylizowana niczym film z lat '80, rozwój postaci, który coś naprawdę daje, mnie ta gra wcale nie nużyła, była pierwszą, która przerwała roczną passę na nieprzechodzenie tytułu w całości, ze względu na nudę... Crysis 3 jest dobry, ale dla kogoś kto zaczyna dopiero zabawę z FPS'ami... dla kogoś takiego jak ja, czyli zapalonego fanatyka FPS rozgrywka nie jest satysfakcjonująca, już wolę pograć w pierwszego MoH'a, albo CoD'a, tam się ciężej gra, bo nie mamy superduper kombinezonu, który ...

Nolifer  2013-03-10 - 10:33

Nie pogram sobie póki co , bo nie mam odpowiedniej karty do tego , ale widzę , że tak naprawdę dużo nie straciłem .

malfix  2013-04-11 - 15:01

Ehm ta gra to mega szmelc nie mogłem jej odpalić bo grafika nie obsługuje d11 nawet na jakiś crackach nic nie dało sie zrobić....

OdrzutoweWrotki  2013-05-13 - 16:21

Gra dla głupków. Szkoda,że się taki engine marnuje na takim chłamie. Przeszedłem obie części nie mogą się doczekać,kiedy wreszcie się skończą. Pierwszą,bo kupiłem (!),drugą,bo dostałem w prezencie. Głupia,tępa,strzelanina. PS.Grafika piękna

m4rioo  2013-09-11 - 23:20

gre przeszedłem dokładnie w 8h 30min wiec chyba nie jest to zbyt długo jak na grę zajmującą 14GB

Psychosocial  2013-09-12 - 00:25

jedni mogą przejść tą gre w 6h a inni w 14h więc to nie ma znaczenia ile gra zajmuje