ocena redakcji
9.0
oceń grę
więcej
zobacz więcej

World of Goo - recenzja gry

Od twórców tej niewinnej gry niezależnej dużo mogą nauczyć się nawet największe umysły w branży gier video. Jesteśmy zachwyceni.

9 grudnia 2008 9.0/10
• strony :12

Gry niezależne mają się ostatnio bardzo dobrze. Cyfrowa dystrybucja generalnie wszystkim wychodzi na dobre, ale w przypadku „alternatywy” jest to w zasadzie być albo nie być. W dobie Xbox Live Arcade, Playstation Network i Steama ogólnoświatowa dostępność gry stworzonej w przysłowiowym garażu to już nic zaskakującego. Dziś bierzemy na tapetę World of Goo – tytuł stworzony przez dwie osoby, a zbudowany na kreatywności przewyższającej efekty pracy wielodziesiątkowych zespołów profesjonalistów. Sam już nie wiem, czy twórcy tej gry są tak genialni, czy po prostu wielkie korporacje zakładają swoim pracownikom tak szczelne kagańce. Bo faktem jest, że pomysłami z World of Goo można obdzielić kilka superprodukcji.

Ogólna koncepcja gry nie wywraca jednak świata do góry nogami: naszym zadaniem jest przeprowadzenie różnokolorowych kulek Goo (pozwolicie, że będę nazywać je „glutami”) od startu do mety. W tym celu musimy łączyć je ze sobą tak, żeby tworzyły różnorakie konstrukcje: mosty, wieże, ciężarki, liny. To, co naprawdę chwyta w tej produkcji za serce, to różnorodność poziomów i kosmiczna liczba ciekawych pomysłów. Patrzycie sobie na pierwsze etapy i myślicie, że już wiecie, czym to się je – a tu zaskoczenie. Taki schemat myślenia sprawdza się w przypadku prawie każdej (no dobra – każdej) gry mainstreamowej.

Budowanie mostów to najbardziej klasyczne oblicze Świata Glutów.

Gdyby World of Goo powstało nakładem Electronic Arts, pewnie mielibyśmy jakieś 50 etapów będących wariacjami tych początkowych – wszystko stawałoby się coraz większe, trudniejsze, bardziej skomplikowane, ale wciąż na to samo kopyto. A tutaj co chwilę zupełnie zmieniane są zasady. Nagle znikąd pojawiają się gluty-zapałki, gluty-krople wody, gluty-pociski, gluty-bomby itd. – a ich obecność jest wyśmienicie wykorzystywana przez level design, który nie idzie w stronę niepotrzebnego zagmatwania, a raczej w kierunku ciągłej innowacji. Coś jak zagadki z Braid – następna przeszkoda nie jest zaawansowaną wersją poprzedniej, ale czymś zupełnie innym. Generalnie wszystkie poziomy ustawiają się w różnych miejscach osi, na jednym końcu której jest pomysł, a na drugim trudność wykonania. I choć musimy być ostrożni, żeby np. nasz most zbyt szybko nie przeważył, to spryt cały czas pozostaje ważniejszą składową.

Da się tę grę ukończyć szybko – nawet w jedno popołudnie. Na szczęście, co bardziej dociekliwi zawodnicy mogą potem próbować zdobyć na każdym etapie status OCD (Obsessive Completion Distinction) – uzyskiwany za spełnienie jakichś bardzo wyśrubowanych wymagań, np. uratowania 45 glutów zamiast wymaganych do przejścia poziomu 15, dokonanie tego w 10 krokach lub w czasie poniżej 30 sekund. Poprzeczka jest zawieszona dość wysoko i trzeba przyznać, że próbując ją przeskoczyć, gramy już w zupełnie inną grę. Jakby tego było mało, znajdziemy tu coś na kształt interaktywnej listy najlepszych graczy. Wszystkie „nadmiarowe” gluty, które uratujemy, możemy wykorzystać do zbudowania swojej wieży w osobnym trybie rozgrywki – i jak nietrudno się domyślić, w rankingu listowani są ci, którzy wznieśli najwyższe konstrukcje. Proste i genialne, jak wszystko tutaj.

Tekst przygotowany na podstawie wersji PC.
inne
Olśniewająca platformówka - recenzja gry Trine 2

Olśniewająca platformówka - recenzja gry Trine 2

Następczyni sympatycznej, choć niepozbawionej błędów, zręcznościówki miała zostawić daleko w tyle swoją poprzedniczkę, oferując bardziej urozmaiconą rozgrywkę, jeszcze ładniejszą oprawę wizualną i dużo ciekawych pomysłów. Czy to się udało?  recenzja gry

Trine - recenzja gry

Trine - recenzja gry

Złodziejka, Rycerz i Czarodziej walczą nie tylko z armią nieumarłych, ale też z niekompetencją twórców. Jak wychodzą z tego starcia?  recenzja gry

Recenzja gry How to Survive - jak przeżyć na wyspie pełnej zombie?

Recenzja gry How to Survive - jak przeżyć na wyspie pełnej zombie?

Tak, to kolejna gra o zombie. Ale How to Survive stara się nauczyć przetrwania, każe spać, jeść i robić własną broń. Pytanie brzmi - czy da się w to grać?  recenzja gry

A jaki jest Twój werdykt?

Oceń sam tę grę
World of Goo - screen - 2008-12-01 - 125941World of Goo - screen - 2008-12-01 - 125940World of Goo - screen - 2008-12-01 - 125939World of Goo - screen - 2008-12-01 - 125938World of Goo - screen - 2008-12-01 - 125937World of Goo - screen - 2008-12-01 - 125936World of Goo - screen - 2008-12-01 - 125935World of Goo - screen - 2008-12-01 - 125934World of Goo - screen - 2008-12-01 - 125933World of Goo - screen - 2008-12-01 - 125932

komentarze czytelników (33)


Kozi89  2008-12-09 - 16:17

Gdyby tak CDA w numerze styczniowym tą gre wypuściło to byłbym niesamowicie szczęśliwy...

Dycu  2008-12-09 - 16:49

Widzę Lordareon że na koniec gry poczuliśmy to samo grając w World of Goo, a w sumie byłem ciekaw jak gra zostanie odebrana przez "gro" ludzi : ) ...

Auren  2008-12-09 - 17:11

świetna gra ! jestem niezmiernie szczęśliwy ze nadal istnieją ludzie tworzący coś nowego a nie tylko kontynuacje starych tytułów mających przynosić zyski ciagle z tego samego z odświeżona grafika

fan realu madryt i raula  2008-12-09 - 17:34

Szkoda, że nie znalazł się jeszcze jakiś wydawca w polsce, bo wiele osób (takiuch jak ja) chętnie by zagrało, a nie ma możliwości kupna jej w taki sposób, jaki jest obecnie rozprowadzana. Pojawienie się takiej gry w np. Kolekcji Klasyki było by całkiem fajne.

ozoq  2008-12-09 - 18:29

bardzo sympatyczna gra, ktora byla dla mnie przerywnikiem miedzy jednym a drugim rozdzialem nauki na kolokwium. wciagajaca, to prawda, ale wydaje mi sie troche niesprawiedliwe oceniac ja na rowni z gta czy far cryiem. chyba ze jest to 'dziewiatka w swojej lidze'. ale bawilem sie przy niej swietnie.

barakudo  2008-12-09 - 19:41

zajebiaszcza gierka ale prosta strasznie przejscie zajeło mi 2-3 dni i prolog (czy epilog ) morze z 30 min

addamus  2008-12-09 - 19:56

Kto ''zakochał' się w grze shadow of the colossus i World Of Goo mogę uściskac rękę i powiedziec bracie:-) super gierka

nomad 18  2008-12-10 - 08:30

nie no gierka jest genialna... ale z tym ramem w wymaganiach to chyba troszke przesadziliście bo mi pięknie śmiga na 330 Mb RAM :P

regob  2008-12-10 - 09:19

czy to cos jak? The Incredible Machine: http://www.gry-online.pl/S016.asp?ID=2550 http://en.wikipedia.org/wiki/The_Incredible_Machine

Hybrydos  2008-12-10 - 10:05

Polecam główka czasami aż paruje... grywalność 10/10 a to najważniejsze w grach...

ciemek  2008-12-10 - 12:14

troche nietrafione porownanie do Mirrors Edge ... IMO poziomy w tej grze moze nie sa rewolucja ale sa jednymi z lepszych jakie widzialem w grze.

Xabox  2008-12-10 - 15:24

Menu jest już genialne, a sama gra po prostu CIESZY! Nie tak jak te płytkie sequele i gry prezentujące "nowy, wypindziolony w kosmos silnik sprawiający, że zapragniesz umrzeć przy tej grze". Teraz pozostało tylko czekać na kolejne gry tej dwójki ambitnych programistów :D

mineral  2008-12-10 - 16:55

Gra rewelacja, szkoda, że taka krótka.

cityinsider  2008-12-11 - 21:29

W Polsce grę wydaje City Interactive, wiec mozna sie spodziewac, że będzie do kupienia w każdym kiosku na rogu, markecie i niskiej ceny ;-) Co do gry to fajnie, ze innowacyjny tytul pojawia sie na PC.

ExEcutorFLY  2008-12-25 - 13:54

Tytuł stworzony przez 2 osoby??? Brawa dla tych ludzi!!! Oby było takich więcej:)

EG2009_120799021  2009-01-02 - 23:42

Jak dla mnie gra ideał ;). Grałem tylko w demo (nie za bardzo mam jak ją nabyć) a bawiłem się chyba nawet tak dobrze (jeśli nie lepiej ^^) jak w GTA 4. To kupa świetnych pomysłów z fantastycznym wykonaniem, świetną muzyką, fizyką, grafiką wyglądającą rewelacyjnie niezależnie od rozdziałki... Można by było jeszcze długo wymieniać zalety ;) PO PROSTU BOMBA!!!

i_wojt  2009-01-10 - 18:18

Ładny pokaz, że nie budżet, a pomysł się liczy. I dobrze. Wśród tych wszystkich FPS-ów, RPG-ów, samochodówek taka innowacyjna gra to prawdziwa perełka. Po dość obszernym demie czekam na polską premierę.

wojtasskorcz  2009-02-12 - 23:26

Gra jest prosta a zarazem genialna! Tak nowatorskie pomysły i świetne wykonania w jednym rzadko się spotyka. Ostatnią podobną grą, w którą grałem była Audiosurf, również zresztą wyróżniona na Independent Games. Niezależne gry często są lepsze niż jakieś z EA (bleee!).

Astred_c  2010-02-11 - 21:46

Gra będzie w marcowym CD-Action

amsterdam  2010-11-27 - 04:57

Świetna grafika, imponująca oprawa audio, wspaniały klimat i masa emocji.... Brzmi co najmniej dziwnie patrząc na skriny z gry... ale gdy się zagra to wszystko staje się najszczerszą prawdą.