ocena redakcji
8.0
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Medieval II: Total War - Królestwa - recenzja gry

Tym razem CA przeszło samo siebie. Dostaliśmy cztery rozbudowane kampanie, z których każda działa jak samodzielna w pełni rozwinięta gra. W każdej mamy nowe oddziały, strony konfliktu, mapy i, co cieszy, kilka unikalnych zasad rozgrywki.

21 września 2007 8.0/10
• strony :1234

Robienie dodatków do strategii wydaje się sprowadzać się do dość prostej sprawy. Wrzuca się ileś tam nowych oddziałów, kilka nowych stron konfliktu, nowe mapy i jedziemy. Creative Assembly od czasów Shogun: Total War nie siliło się pod tym względem na oryginalność. Dodatki: Mongol Invasion, Viking Invasion, Barbarian Invasion czy nawet kontrowersyjny Alexander trzymały się tej zasady – co nie przeszkadzało im otrzymywać przyzwoitych not w recenzjach i cieszyć się dobrą opinią wśród graczy.

Ostatni, wydany niedawno dodatek do Medieval IIKrólestwa został stworzony w oparciu o tę samą filozofię – z tym, że tym razem CA przeszło samo siebie. Dostaliśmy nie jedną a cztery bardzo rozbudowane kampanie, z których każda działa jak samodzielna w pełni rozwinięta gra. W każdej mamy nowe oddziały, strony konfliktu, mapy i, co cieszy, kilka unikalnych zasad rozgrywki.

Mimo iż po paru godzinach okazuje się, że nowości nie ma aż tak dużo, jak twierdzą hasła reklamowe (np. wiele oddziałów występujących w dodatku jest w zasadzie identyczna z tymi z podstawowej gry) to nie można nie zauważyć, że mamy do czynienia z największym i prawdopodobnie najlepszym do tej pory dodatkiem w historii całej serii Total War.

Każda z nowych kampanii istnieje jako oddzielna gra – z własnym skrótem, własnym menu, muzyką, intro czy specyficznymi dla siebie zasadami.

Cztery kampanie – cztery gry

Pierwsza kampania Crusades (Krucjaty) przenosi nas w realia XII-wiecznego Bliskiego Wschodu, gdzie stworzone przez krzyżowców chrześcijańskie państwa usiłowały przetrwać, otoczone przez wrogich muzułmańskich sąsiadów, którzy za wszelką cenę chcieli wypchnąć innowierców z Ziemi Świętej.

Z jednej strony mamy Królestwo Antiochii z rewelacyjną ciężką piechotą i znakomitą zachodnią kawalerią oraz sprzymierzone z nim Królestwo Jerozolimy, którego rycerstwu nie jest w stanie sprostać żadna inna nacja. Z drugiej strony mamy Egipt, który dysponując bardzo dogodną lokalizacją posiada konnicę niewiele ustępującą chrześcijańskim monarchom oraz Turcję, której konni łucznicy i ciężka piechota (Janczarzy!) czynią ją śmiertelnie niebezpiecznym przeciwnikiem. Wszystkiemu z boku przygląda się potężne Cesarstwo Bizantyjskie, czekając, aby uderzyć na osłabionych wzajemnymi walkami pogan i łacinników.

Od pierwszej tury dostajemy więc bardzo dynamiczne pole walki i od razu jesteśmy w środku akcji, nie tracąc czasu na budowę zrębów naszego imperium. Mniejsza niż standardowa mapa i większa mobilność oddziałów powodują, iż szybciej dochodzi do starć między armiami, a znacznie rozbudowany w stosunku do znanej z Wielkiej Kampanii system wydarzeń i skryptów zapewnia, że będzie się sporo działo.

Tekst przygotowany na podstawie wersji PC.
inne
Recenzja gry Endless Legend - fantastyczna uczta dla strategów

Recenzja gry Endless Legend - fantastyczna uczta dla strategów

Deweloperzy z francuskiego studia Amplitude, za sprawą Endless Legend znów wnoszą powiew świeżości do nieco skostniałego gatunku turowych strategii fantasy.   recenzja gry

Recenzja gry Twierdza: Krzyżowiec II – seria Stronghold znów w dobrej formie

Recenzja gry Twierdza: Krzyżowiec II – seria Stronghold znów w dobrej formie

Brytyjskie studio Firefly obiecywało, że Twierdza: Krzyżowiec II nakarmi apetyty fanów na godnego następcę pierwszej części. Trzeba przyznać, że obietnica wreszcie została dotrzymana.  recenzja gry

Recenzja gry Total War: Rome II - tryumfalny powrót do Rzymu

Recenzja gry Total War: Rome II - tryumfalny powrót do Rzymu

Tworząc swe najnowsze dzieło – Total War: Rome II – Creative Assembly pełnymi garściami czerpało z doświadczeń zdobytych podczas produkcji Empire oraz Shoguna II. Ponowna wizyta w antycznym Rzymie będzie nie lada gratką dla żądnych klasyki generałów.  recenzja gry

gra Medieval II: Total War - Królestwa

Medieval II: Total War - Królestwa

Medieval II: Total War - Kingdoms

strategiczne

A jaki jest Twój werdykt?

Oceń sam tę grę
Medieval II: Total War - Królestwa - screen - 2007-06-15 - 84169Medieval II: Total War - Królestwa - screen - 2007-06-15 - 84168Medieval II: Total War - Królestwa - screen - 2007-06-15 - 84167

komentarze czytelników


Mateck  2007-09-21 - 11:20

Zgadzam się z recenzją w 100% :). Nic dodać nic ująć.

Piotr44  2007-09-21 - 11:51

Co tu dużo pisać świetny dodatek do świetnej gry, kolejna pozycja w którą z pomocą modów można grać latami! Chociaż ja osobiście jakoś większy sentyment mam do starego Rome TW, co nie zmienia faktu że doceniam Medievala2 i również podobnie jak Rome zagości na moim HDD na długie lata:-) Co do recenzji to bardzo dobra robota. Konkretnie napisana, treściwa i bez zbędnych ozdobników, czy "jajcarskich" wtrętów. Oby więcej takich recenzji na Gol'u.

Saed  2007-09-21 - 13:48

Ciekawa recenzja i jeszcze ciekawszy dodatek. Kampanie regionalne to coś, czego mi w tej grze brakowało. Jeśli chodzi o zmiany w mechanice, to jakie by one nie były to i tak zawsze będą dyskusyjne. Zresztą fani i tak używają pasujących im modów. A jeśli chodzi o dodatek... ...

Ariakan  2007-09-21 - 13:56

Pytanie ?! Trzeba mieć podstawkę czy można kupić i grać tylko w Medieval II: Total War - Królestwa ?

Mateck  2007-09-21 - 13:58

Ariakan --> Trzeba mieć podstawkę. Kampanie w Kingdoms działają na zasadzie modów ;).

Piotr44  2007-09-21 - 14:52

Ariakan---> Podstawka jest konieczna, to nie jest samodzielny dodatek. ...

Mateck  2007-09-21 - 16:45

W zasadzie każdy dodatek, do dowolnej gry działa na zasadzie moda dodając nowe poziomy, bronie, jednostki, czy kampanie itp... ...

Forbidden_Nick  2007-09-21 - 17:23

Fajne :) Musze wyżulić od kumpla bo ma :D ale zagram na pewno. Piotr44 ---> tylko spróbuj skopać polski tyłek krzyżakami a pożałujesz ;P

Naczelnyk  2007-09-22 - 17:39

Czasy się zmieniają, seria Total War stoi w miejscu. W minusach nie wskazano na największą wadę gry: ciagle brak jest kampanii w trybie multiplayer. Ile razy można niszczyć idiotyczne Si w walkach taktycznych? Jedynym sensownym wyjściem w rozgrywce strategicznej jest pozostawianie rozstrzygania starć komputerowi, ale przecież wtedy mamy juz tylko połowe gry. Dla mnie zawód, przewazyło lenistwo programistów i odcinanie kuponów. To ostatnia pozycja z tej serii bez kampani w trybie multi, którą kupiłem. ...

Mateck  2007-09-22 - 18:13

W minusach nie wytknięto braku kampanii online, bo to tylko dodatek ;). No ale faktycznie mogli się bardziej postarać i HotSeat zamienić na kampanię rozgrywaną chociaż przez LAN.

nelson7  2007-09-24 - 17:13

bardzo dobry dodatek

||Peter||  2007-10-04 - 13:14

Ja bym skomentowal ten dodatek bushyzmem: YOU FORGOT POLAND! ...