ocena redakcji
8.0
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Medieval II: Total War - Królestwa - recenzja gry

Tym razem CA przeszło samo siebie. Dostaliśmy cztery rozbudowane kampanie, z których każda działa jak samodzielna w pełni rozwinięta gra. W każdej mamy nowe oddziały, strony konfliktu, mapy i, co cieszy, kilka unikalnych zasad rozgrywki.

21 września 2007 8.0/10
• strony :1234

Robienie dodatków do strategii wydaje się sprowadzać się do dość prostej sprawy. Wrzuca się ileś tam nowych oddziałów, kilka nowych stron konfliktu, nowe mapy i jedziemy. Creative Assembly od czasów Shogun: Total War nie siliło się pod tym względem na oryginalność. Dodatki: Mongol Invasion, Viking Invasion, Barbarian Invasion czy nawet kontrowersyjny Alexander trzymały się tej zasady – co nie przeszkadzało im otrzymywać przyzwoitych not w recenzjach i cieszyć się dobrą opinią wśród graczy.

Ostatni, wydany niedawno dodatek do Medieval IIKrólestwa został stworzony w oparciu o tę samą filozofię – z tym, że tym razem CA przeszło samo siebie. Dostaliśmy nie jedną a cztery bardzo rozbudowane kampanie, z których każda działa jak samodzielna w pełni rozwinięta gra. W każdej mamy nowe oddziały, strony konfliktu, mapy i, co cieszy, kilka unikalnych zasad rozgrywki.

Mimo iż po paru godzinach okazuje się, że nowości nie ma aż tak dużo, jak twierdzą hasła reklamowe (np. wiele oddziałów występujących w dodatku jest w zasadzie identyczna z tymi z podstawowej gry) to nie można nie zauważyć, że mamy do czynienia z największym i prawdopodobnie najlepszym do tej pory dodatkiem w historii całej serii Total War.

Każda z nowych kampanii istnieje jako oddzielna gra – z własnym skrótem, własnym menu, muzyką, intro czy specyficznymi dla siebie zasadami.

Cztery kampanie – cztery gry

Pierwsza kampania Crusades (Krucjaty) przenosi nas w realia XII-wiecznego Bliskiego Wschodu, gdzie stworzone przez krzyżowców chrześcijańskie państwa usiłowały przetrwać, otoczone przez wrogich muzułmańskich sąsiadów, którzy za wszelką cenę chcieli wypchnąć innowierców z Ziemi Świętej.

Z jednej strony mamy Królestwo Antiochii z rewelacyjną ciężką piechotą i znakomitą zachodnią kawalerią oraz sprzymierzone z nim Królestwo Jerozolimy, którego rycerstwu nie jest w stanie sprostać żadna inna nacja. Z drugiej strony mamy Egipt, który dysponując bardzo dogodną lokalizacją posiada konnicę niewiele ustępującą chrześcijańskim monarchom oraz Turcję, której konni łucznicy i ciężka piechota (Janczarzy!) czynią ją śmiertelnie niebezpiecznym przeciwnikiem. Wszystkiemu z boku przygląda się potężne Cesarstwo Bizantyjskie, czekając, aby uderzyć na osłabionych wzajemnymi walkami pogan i łacinników.

Od pierwszej tury dostajemy więc bardzo dynamiczne pole walki i od razu jesteśmy w środku akcji, nie tracąc czasu na budowę zrębów naszego imperium. Mniejsza niż standardowa mapa i większa mobilność oddziałów powodują, iż szybciej dochodzi do starć między armiami, a znacznie rozbudowany w stosunku do znanej z Wielkiej Kampanii system wydarzeń i skryptów zapewnia, że będzie się sporo działo.

Tekst przygotowany na podstawie wersji PC.
inne
Recenzja gry XCOM 2 - drugie UFO, czyli wróg poznany

Recenzja gry XCOM 2 - drugie UFO, czyli wróg poznany

Strategiczno-taktyczna seria, w której walczymy z kosmitami, znów powraca. Po bardzo udanym Enemy Unknown i Enemy Within, XCOM 2 nie miał łatwego zadania, ale ze starcia z wysokimi oczekiwaniami wychodzi z podniesioną przyłbicą.  recenzja gry

Strzelając do E.T. – recenzja gry XCOM: Enemy Unknown

Strzelając do E.T. – recenzja gry XCOM: Enemy Unknown

Firaxis Games z błogosławieństwem Sida Meiera podjęło próbę odświeżenia klasycznego UFO: Enemy Unknown i przywrócenia chwały serii XCOM. Jak się okazuje, taktyczne turówki z kosmitami w roli głównej nie stoją dziś na straconej pozycji.  recenzja gry

Recenzja gry Europa Universalis IV - najlepszej strategii firmy Paradox

Recenzja gry Europa Universalis IV - najlepszej strategii firmy Paradox

Po kapitalnym Crusader Kings 2 przyszedł czas na czwartą część serii Europa Universalis. Paradox Interactive po raz kolejny odnosi ogromny sukces.   recenzja gry

gra Medieval II: Total War - Królestwa

Medieval II: Total War - Królestwa

Medieval II: Total War - Kingdoms

Strategiczne

A jaki jest Twój werdykt?

Oceń sam tę grę
Medieval II: Total War - Królestwa - screen - 2007-06-15 - 84169Medieval II: Total War - Królestwa - screen - 2007-06-15 - 84168Medieval II: Total War - Królestwa - screen - 2007-06-15 - 84167
Grepolis

Grepolis

Zagraj za Darmo!

Sumerian City

Sumerian City

Zagraj za Darmo!

XCOM 2 PL - PC - 169,90 zł

kup w sklepie

PC 169,90 zł

XCOM 2 + DLC - PC - 157,90 zł

kup w sklepie

PC 157,90 zł

Commandos 3: Kierunek Berlin - PC - 7,90 zł

kup w sklepie

PC 7,90 zł

Komentarze Czytelników

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
21.09.2007 11:20
Mateck
88
Senator

Zgadzam się z recenzją w 100% :). Nic dodać nic ująć.

21.09.2007 11:51
odpowiedz
Piotr44
132
Generał

Co tu dużo pisać świetny dodatek do świetnej gry, kolejna pozycja w którą z pomocą modów można grać latami!
Chociaż ja osobiście jakoś większy sentyment mam do starego Rome TW, co nie zmienia faktu że doceniam Medievala2 i również podobnie jak Rome zagości na moim HDD na długie lata:-)
Co do recenzji to bardzo dobra robota. Konkretnie napisana, treściwa i bez zbędnych ozdobników, czy "jajcarskich" wtrętów. Oby więcej takich recenzji na Gol'u.

21.09.2007 13:48
odpowiedz
Saed
96
Pretorianin

Ciekawa recenzja i jeszcze ciekawszy dodatek. Kampanie regionalne to coś, czego mi w tej grze brakowało. Jeśli chodzi o zmiany w mechanice, to jakie by one nie były to i tak zawsze będą dyskusyjne. Zresztą fani i tak używają pasujących im modów. A jeśli chodzi o dodatek...

Skopać kilkaset krzyżackich tyłków - bezcenne :D

21.09.2007 13:56
odpowiedz
Ariakan
6
Junior

Pytanie ?! Trzeba mieć podstawkę czy można kupić i grać tylko w Medieval II: Total War - Królestwa ?

21.09.2007 13:58
odpowiedz
Mateck
88
Senator

Ariakan --> Trzeba mieć podstawkę. Kampanie w Kingdoms działają na zasadzie modów ;).

21.09.2007 14:52
odpowiedz
Piotr44
132
Generał

Ariakan---> Podstawka jest konieczna, to nie jest samodzielny dodatek.

Mateck---> Jak sama nazwa wskazuje jest to dodatek. W zasadzie każdy dodatek, do dowolnej gry działa na zasadzie moda dodając nowe poziomy, bronie, jednostki, czy kampanie itp...

Saed---> Hehehe skopać kilkaset polskich tyłków Krzyżakami, to dopiero bezcenna frajda:-)

21.09.2007 16:45
odpowiedz
Mateck
88
Senator

W zasadzie każdy dodatek, do dowolnej gry działa na zasadzie moda dodając nowe poziomy, bronie, jednostki, czy kampanie itp...

Mnie tego nie trzeba tłumaczyć ;).

21.09.2007 17:23
odpowiedz
Forbidden_Nick
43
Pretorianin

Fajne :) Musze wyżulić od kumpla bo ma :D ale zagram na pewno.
Piotr44 ---> tylko spróbuj skopać polski tyłek krzyżakami a pożałujesz ;P

22.09.2007 17:39
odpowiedz
Naczelnyk
128
Witch Hunter

Czasy się zmieniają, seria Total War stoi w miejscu. W minusach nie wskazano na największą wadę gry: ciagle brak jest kampanii w trybie multiplayer. Ile razy można niszczyć idiotyczne Si w walkach taktycznych? Jedynym sensownym wyjściem w rozgrywce strategicznej jest pozostawianie rozstrzygania starć komputerowi, ale przecież wtedy mamy juz tylko połowe gry.
Dla mnie zawód, przewazyło lenistwo programistów i odcinanie kuponów. To ostatnia pozycja z tej serii bez kampani w trybie multi, którą kupiłem.

22.09.2007 18:13
odpowiedz
Mateck
88
Senator

W minusach nie wytknięto braku kampanii online, bo to tylko dodatek ;).
No ale faktycznie mogli się bardziej postarać i HotSeat zamienić na kampanię rozgrywaną chociaż przez LAN.

24.09.2007 17:13
odpowiedz
nelson7
52
Pretorianin

bardzo dobry dodatek

04.10.2007 13:14
odpowiedz
||Peter||
74
Peterski

Ja bym skomentowal ten dodatek bushyzmem: YOU FORGOT POLAND!

Bylem mocno rozczarowany kiedy sie okazalo, ze kampania krzyzacka nie daje mozliwosci gry Polakami. Mysle ze dla rodzimych graczy jest to spory minus :)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze