ocena redakcji
8.5
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Tomb Raider: Legenda - recenzja gry

Mamy do czynienia z jedną z najciekawiej zrealizowanych gier TPP – po latach „przerwy” Lara doczekała się udanej kontynuacji swych przygód, nie można się przy niej nudzić.

11 kwietnia 2006Stranger (gry-online.pl) 8.5/10
• strony: 123456

Serii Tomb Raider nie muszę (uff... ;-)) chyba nikomu bliżej przedstawiać. Dość powiedzieć, iż Larze Croft w przeciągu kilku ostatnich lat udało się pozyskać naprawdę sporą grupę zagorzałych miłośników... i to nie tylko wśród graczy komputerowych. W pewnym stopniu może się to wydawać nieco śmieszne, gdyż ostatnie tytuły z tej serii były (delikatnie mówiąc) nienajlepsze. W przypadku Tomb Raider: Chronicles mieliśmy do czynienia z powielaniem doskonale znanych już schematów i pomysłów. Angel of Darkness w opinii wielu osób (ja również podzielam to zdanie) utracił z kolei typowy dla całej serii unikatowy klimat rozgrywki. Gdyby tego było jeszcze mało, gra ta cechowała się całą masą wyjątkowo irytujących błędów, w wielu przypadkach utrudniających właściwą zabawę. Omawiana Tomb Raider: Legend powstawała dłużej od swoich poprzedników, dając jednocześnie nadzieję na odbudowanie nadszarpniętej przez tych kilka ostatnich lat reputacji całej serii. Teraz, po premierze finalnej wersji gry, mogę jednoznacznie stwierdzić, iż mamy do czynienia z jedną z najciekawiej zrealizowanych gier TPP. Nie określiłbym jednak tej gry mianem najlepszej części Tomb Raidera. Przemawia za tym wiele różnych czynników, o których szerzej opowiem już za kilka chwil. A więc... zapraszam na kilkunastominutową randkę (dla niektórych w ciemno) z seksowną panią archeolog. :-)

Follow the white arrow?

Bardzo często zdarza mi się w recenzjach dogłębnie poruszać kwestię jakości wątku fabularnego danej gry. W przypadku Tomb Raider: Legend zostałem jednak zmuszony do obrania nieco odmiennej taktyki działania. W poprzednich odsłonach kultowej serii najczęściej było tak, iż element ten nie odgrywał istotnej roli. Producenci przeważnie ograniczali się do przygotowania kilkunastu standardowych scenek przerywnikowych, poprzedzających większość z przygotowanych poziomów. Stanowiły one jedynie pretekst do odwiedzenia danej lokacji, celem zdobycia jakiegoś artefaktu czy wykonania innej ważnej czynności. W recenzowanej grze mamy jednak do czynienia z nieporównywalnie bardziej rozwiniętym głównym wątkiem. Sądzę więc, iż najlepiej będzie, jeśli skupię się wyłącznie na najistotniejszych faktach, gdyż nie chciałbym nikomu zepsuć przyjemności z odkrywania kolejnych szczegółów fabuły, a o przypadkowy spoiler w takich sytuacjach nie jest trudno. Dość powiedzieć, iż główny wątek fabularny gry opiera się w dużej mierze na legendzie Króla Artura, a także na słynnym mieczu o nazwie Excalibur. Warto jednocześnie zaznaczyć, iż producenci Legend wiele elementów zaprezentowali z ‘własnego punktu widzenia’. Nie ma tu więc mowy o powielaniu pewnych schematów, doskonale znanych z filmów czy książek.

Kolejny mocny punkt gry w bezpośredni sposób powiązany jest z rozwojem przedstawionego wyżej wątku. Generalnie chodzi o to, iż zdecydowana większość podejmowanych przez główną bohaterkę czynności ma jakiś sens. W poprzednich odsłonach serii Tomb Raider niejednokrotnie zdarzało się tak, iż wyruszaliśmy do kolejnych lokacji bez podania wyraźnego celu takiej wizyty. W recenzowanej produkcji o czymś takim nie ma mowy. Producenci gry zadbali oczywiście o to, żeby właściwa przeprawa nie była zbyt prosta, aczkolwiek na takie rzeczy w trakcie właściwej zabawy nie zwracałem zbytniej uwagi. Co więcej, przeważnie byłem bardzo zmotywowany do dalszej zabawy, chcąc jednocześnie zapoznać się z nowymi szczegółami fabuły. Można więc śmiało powiedzieć, iż pod tym względem Tomb Raider: Legend zdecydowanie nie zawiodła, a w pewnym stopniu przewyższyła nawet osiągnięcia swoich poprzedników.

Tekst przygotowany na podstawie wersji PC.
inne
Recenzja gry Uncharted 4: Kres złodzieja - najlepszy tytuł ekskluzywny na PS4

Recenzja gry Uncharted 4: Kres złodzieja - najlepszy tytuł ekskluzywny na PS4

Po kilku latach przerwy Nathan Drake powraca, żeby wziąć udział w swojej ostatniej, wielkiej przygodzie. Czy Kres złodzieja spełnia pokładane w grze Uncharted 4 nadzieje?  recenzja gry

Recenzja gry Doom - nowe szaty króla strzelanin

Recenzja gry Doom - nowe szaty króla strzelanin

Brak „czwórki” w tytule nowego Dooma nie jest przypadkowy. Najpewniej właśnie tak wyglądałby król FPS-ów, gdyby id Software zapoczątkowało swoją największą markę w 2016 roku. Wprawdzie nie jest to już rewolucja, ale wzór do naśladowania – jak najbardziej!  recenzja gry

Recenzja gry Homefront: The Revolution - pierwszy Far Cry na CryEngine

Recenzja gry Homefront: The Revolution - pierwszy Far Cry na CryEngine

Nowy Homefront nie jest tak rewolucyjny, jak sugerowałby to jego podtytuł. Chyba, że chodzi o rewolucję w samej koncepcji serii, bo ta, z liniowego shootera przeobraziła się w produkt podobny do ostatnich odsłon cyklu Far Cry.  recenzja gry

gra Tomb Raider: Legenda

Tomb Raider: Legenda

Tomb Raider: Legend

Akcji

ocena vs oczekiwania

Według naszych czytelników gra Tomb Raider: Legenda w wersji PC jest rozczarowaniem – oczekiwania przed premierą były wyższe niż aktualna średnia ocena użytkowników.

8.6

ocena czytelników

4000 ocen czytelników

9.3

oczekiwania przed premierą

210 głosów czytelników

Tomb Raider: Legenda - screen - 2006-03-29 - 63837Tomb Raider: Legenda - screen - 2006-03-29 - 63836Tomb Raider: Legenda - screen - 2006-03-29 - 63834
Dragon Knight

Dragon Knight

Zagraj za Darmo!

Dark Orbit

Dark Orbit

Zagraj za Darmo!

Tom Clancy’s Rainbow Six Siege - PC - 92,90 zł

promocja

PC 92,90 zł

Homefront: The Revolution + DLC - PC - 133,50 zł

kup w sklepie

PC 133,50 zł

Total War: WARHAMMER + DLC - PC - 164,50 zł

kup w sklepie

PC 164,50 zł

Komentarze Czytelników (43)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
11.04.2006 16:46
odpowiedz
NFSV fan
93
Generał

majk_t ---> Sempron 2400+ i Radeon 9550 to obecnie nie sprzęt średni (midle end) tylko słaby (low end). Nie grałem w demko, ale jest "co najmniej" niemożliwe aby na takim sprzęcie gra przy maksymalnych ustawieniach w trybie next gen chodziła płynnie....

Ale aby nie wypowiadać się w temacie o którym pojęcia zainstaluję demko na moim drugim PC (oba stoją obok siebie mogę się przełączać).

Konfig:

Athlon 1,33 Ghz
256 MB DDR RAM
Ge-Force 6200 128 MB @ 410Mhz, 128 MB DDR2 RAM @ 800Mhz

Zobaczymy jak będzie, ale idę o zakład że taki konfig będzie miał problemy z wyciągnięciem płynnej animacji przy max ustawieniach nawet w trybie "current gen".

Ale w sumie już się przyzwyczaiłem do takich postów - przy NFS MW też były wypowiedzi że komuś na karcie sprzed 3 lat chodzi na full detalach bez problemu kiedy najnowsze karty miały z tą grą problemy - bez komentarza....

11.04.2006 17:06
odpowiedz
Nazgrel
124
Ogniu krocz za mną

NFSV fan ---> Jak to jest sprzęt słaby to mój jest jaki? Prehistoryczny?

11.04.2006 17:13
odpowiedz
TyTuSPL
61
No-one ever really dies

Wedlug mnie jedna z lepszych części TB, ale nie najlepsza :]

11.04.2006 20:39
odpowiedz
NFSV fan
93
Generał

Nazgrel ---> Niestety postęp w sprzęcie komputerowym przebiega bardzo szybko, co pół roku wchodzą nowe karty graficzne i procesory. Producentom sprzętu kroku dotrzymują producenci gier - wamagania sprzętowe rosną ostatnio wyjątkowo szybko.

Właściwie to w tym miejscu podziękować należy konsolom nowej generacji i XBOX - owi 360. To dla XBOX 360 zostały podrasowane wizualnie takie gry jak NFS Most Wanted czy nowy Tomb Raider. Dzięki temu też siłą rzeczy postęp w grafice gier na PC-ty zyskał na szybkości. Wersje PC-towe obydwu gier nie odbiegają wizualnie od wersji z konsoli Microsoftu, ale cena za to jest bardzo wysoka. NFS MW przy najwyższych ustawieniach ma bardzo wysokie wymagania, Tomb Raider LEGEND jeszcze wyższe, kolejna nowa gra - Oblivion - podobna sprawa.

Ja osobiście cieszę się, że twórcy gier na PC-ty dają możliwość wyboru opcji wizualnych zrównujących (a czasem i lekko przwyższających) pod względem wyglądu wersję na XBOX 360. Ale trzeba zdać sobie sprawę że za nadążenie za XBOX 360 (a potem i PS3) trzeba sporo zapłacić.

W związku z powyższym z nowymi grami nawet karty 8 potowe ledwo sobie radzą (GF 6600 GT), zaś na tym tle 4 potokowce takie jak Radeon 9550 nie mają wiele do powiedzenia niestety;/

Prawdopodobnie tak błsykawiczny wzrost wymagań sprzętowych z czasem nieco osłabnie. Po prostu teraz weszliśmy razem z konsolami next genowymi na wyższy poziom wyzualny w grach i jest to skok nieco gwałtowny.

Ale skoro majk_t gra na full detalach w trybie next gen na R 9550 to ja przekonany o tym że mój GF 6200 to złom też spróbuje choć nie mam złudzeń że poza pokazem slajdów raczej wiele nie zobaczę. Niektórzy najwyraźniej mają zbyt bujną wyobraźnie i na tych 4 potokowcach pewnie jeszcze przez 5 lat będzie im wszystko na full chodzić...;>

11.04.2006 20:43
odpowiedz
Święty!
110
Konsul

Tu większość recenzji jest śmiechowa gdyż recenzenci grają jak na spidzie byleby recenzja szybko się ukazała...

11.04.2006 21:05
odpowiedz
borban
75
Konsul

fajnie się ubawiłem tym tekstem o full płyności na 9550;)wiecie skad sie biora teksty takich ludzi?bo nigdy nie widzieli i nie grali na kompie z kartą na mocym silniku i z wszytkimi efektami sprzętowymi.Pamiętam jak przeżyłem szok kilka lat temu jak grajac klika dni w pierszego nfs na gforce mx,a zaraz po tym kupiłem za cięzkie wtedy pieniądze prawie 800PLN fx5700,wtedy zobaczyłem że to dwa inne światy i całkiem inne wizualnie gry(tylko wspólna treść i tytuł)tak jest z tymi ludzmi,tylko że oni do dzisiaj są tego nieświadomi:)Pozdrawiam:)

11.04.2006 21:07
odpowiedz
Stranger.
124
Spookhouse

Święty! --> Moglbym w taki sam sposob odpowiedziec (z wyroznieniem osob, ktore zawsze i wszedzie musza wrzucic swoje trzy grosze ;)), tyle ze na temat czytelnikow. Wez pod uwage to, ze serwisy moga (!) i bardzo czesto dostaja (!!) gre na kilka tygodni przed sklepowa premiera (!!!). :P A swoja droga ciekawe w jaki sposob oceniasz recenzje w popularnych czasopismach... tam to dopiero musza "spidowac". ;P

11.04.2006 23:07
odpowiedz
BukE
0
Senator

Gra jest rewelacyjna. Nie bawilem sie tak dobrze od Prince of Persia, a jeszcze wczesniej od Soul Reaver. Podszedlem sceptycznie, bo nie bylem wielkim milosnikiem poprzednich Raiderow. Juz po grze w demo wiedzialem, ze bedzie dobrze. Jest swietnie.
Polecam serdecznie, bo czeka Was mnostwo dobrej zabawy.

11.04.2006 23:29
odpowiedz
NFSV fan
93
Generał

No i nici z gry w nowego Tomb Raidera. Już się napaliłem na super płynną rozgrywkę na full detalach na GF 6200 zachęcony wypowiedzią majk_t a tu lipa bo potrzeba procesora z SSE a Athlon 1,33 nie ma tego zestawu instrukcji;/ Ale gdyby nie to to na pewno gra by chodziła w 60fps i z AA ;P

11.04.2006 23:39
odpowiedz
Tweety32
79
Konsul

Jak ktos sie waha to niech zagra w demo - ono genialnie prezentuje gre. Jest swietne.
Muzyka - wymiata. Grywalnosc - powala. Ogolnie super!
A z tym next generation content to dajcie sobie spokoj - gra wyglada genialnie bez tej opcji. Naprawde genialnie. Fajne rozmycia, ale co najlepsze: Lara. Swietne shadery na Larze - dobre podswietlenia, a efekt gdy Lara wychodzi z wodu i jest mokra i kapie z niej woda? No litosci... pierwszorzedny :DDD

11.04.2006 23:47
odpowiedz
Stranger.
124
Spookhouse

Tweety32 --> IMO po wyjsciu z wody wyglada strasznie sztucznie (troche jak manekin ;))... no ale sa gusta i gusciki :)

11.04.2006 23:50
odpowiedz
NFSV fan
93
Generał

Nie no nie mogę naprawdę. Na A1,33Ghz i GF 6200 nie raczył się nawet zainstalować ze względu na brak SSE, a na moim podstawowym kompie z Celeronem 2,5Ghz i Intel 82845G nie tylko się zainstalowało ale nawet uruchomiło!:D

Rozdzielczość dałem na 640x480 i wszystko co się dało powłączałem (i tak połowa opcji nieaktywna) i spodziewałem się pokazu bardzo brzydkich slajdów. Ale jest zupełnie inaczej. Na tym moim trupie na którym NFS MW wyglądał gorzej od NFS 3 i chodził z prędkością 5-10 fps tomb raider chodzi absolutnie płynnie i mimo restrykcyjnych ustawień wygląda naprawdę ładnie!

A przecież Intel 82845G to trochę wolniejszy od GF 2 MX i nawet nie ma sprzętowego T&L. Na tym samym sprzęcie Angel of Darknes nawet nie raczył się uruchomić....

Tak więc naprawdę brawa dla Cristal Dinamics za zastosowania tak elastycznego engine-u. To chyba najładniej wyglądająca gra jaka chodzi płynnie na moim kompie.

Nie zmienia to oczywiście faktu że mimo płynności to nie było "full detali" bo po prostu gra na słabszych kartach nawet nie daje włączyć wielu opcji więc majk_t może miał rację co do płynności ale na pewno nie na full detalach...;>

12.04.2006 01:40
odpowiedz
Hriss
75
Konsul

Płynnie gram na x800xl , 1 giga ram i Barton 2500 mobile taktowanie 2333 w rozdzialcw 1024 max ..

12.04.2006 08:33
odpowiedz
Rambo222
1
Junior

Ludzie pomóżcie!!! Ugrzązłem a Japoni. Mam czerwony motorek - ducati i powinienem nim skoczyć na drugą stronę platformy - za cholerę nie wiem który klawisz wcisnąć , pokazuje się ta biała strzałka w locie..

12.04.2006 12:42
odpowiedz
MadMajqel
2
Junior

Gra naprade dobra, grywalność i grafika super ale czemu taka krótka?? Czemu!!

12.04.2006 13:23
odpowiedz
gumka23
50
Centurion

majk_t-> U mnie na Athlonie 64 3800+, 1GB Geil CL2, Leadtek 6600GT TDH Extreme Edition na full (bez Next Gen, bo nie mozna wlaczyc) detalach, pare razy (2-3) przez cale demko przyciela wiec ja naprawde nie wiem jak u Ciebie moze ta gierka smigac :/...

NFSV fan-> Ciekawa wypowiedz na temat postepu gier :)

12.04.2006 17:01
odpowiedz
Lukaszeq
56
Konsul

Nie grałem w demko z prostej przyczyny - szkoła, nie mam czasu się wciągać. ;)
Wiele osób mnie za to wytyka palcami, ale ja Wam powiem, że przy Angel of Darkness bawiłem się świetnie. Obserwowałem na bieżąco postępy nad nowym Tomb Raiderem i wg. recenzji mogę powiedzieć, że nareszcie zmiany są nie ewolucyjne jak poprzednio, a rewolucyjne. Oczywiście dopóki sam nie pogram, doputy konkretnie się nie wypowiem.

13.04.2006 12:04
odpowiedz
fftc
72
Generał

Rambo222 no jak Ci się strzałka pokazuje to chyba nietrudno sie domyślić że trzeba wcisnąć odpowiedni kierunek:) Ja mam chyba śreni sprzęcik i nie ma mowy o graniu w trybie next gen. Gram na full w 1024 bez next gena. Athlon 3000 na 939. 1g twinmos dual. gf6600gt winfast. Jak dla mnie najlepszy Tomb Raider od czasów 2 części. Świetna gra:)

13.04.2006 18:33
odpowiedz
Pale-Wizard
1
Junior

Ludzie please,help me. Nie moge/nie potrafie zabić drugiego bossa,tego co goni i wymachuje tym kawałkiem miecza.Co chwile się regeneruje.Rozwaliłem już diamenty(czy jakie tam kamienie) na tych posągach kobr,ale on się dalej regeneruje.I co teraz?

PS.Bez odpowiedzi typu: leć do biedronki.:)

14.04.2006 14:36
odpowiedz
staffii
1
Junior

musisz uzyc Q i wyrwac te kamienie jak juz rozwalisze je wszystkie to strzelaj do niego

14.04.2006 14:39
odpowiedz
staffii
1
Junior

JEŚLI KTOŚ POTRZEBUJE POMOCY Z GRĄ TO PISZCIE N MOJE GG 519183 JA PRZESZEDŁEM GRE W 100% POMOGE KAŻDEMU

15.04.2006 18:30
odpowiedz
Święty!
110
Konsul

Poziom z motocyklem... co za chałtura! Powinni ich powiesić za tak zjebane sterowanie...

18.04.2006 18:54
odpowiedz
L&T
8
Legionista

"kompożerny" ?? wręcz przeciwnie!
Tylko, że panowie z nVidii wsparli Eidos podczas tworzenia, więc na ich kartach działa jak należy. A kto sie zaopatrzył w ATI czy inne coś niech żałuje. Grałem w TRL na full detalach NextGen, przy wlaczonych przeróżniastych programach w tle (np. ściągarki - bardzo kompożerne oraz Norton IS ) i chodziło przepięknie, a mam GeForce'a 5900.
Natomiast zaraz po TR zainstalowałem Obliviona..... ludzie, to dopiero jest porażka. Chyba najgorzej zrobiony engine graficzny jaki widzialem. Co z tego że screeny z full-ustawien prezentuje sie przepieknie, skoro gra zacina jak cholera. Oblivion to dopiero jest kompozerny produkt.
A wracając do TR: "nVidia - meant to be played " :)

25.04.2006 02:29
odpowiedz
Bilbo
22
Legionista

No, panowie, toscie pojechali...

Athlon 64 3200+ Venice
2GB Ram Geil
Asus A8N-E
GF 7600GT 256MB RAM

Z wlaczona opcja Next-Gen Nie da sie grac, slow motion.

Fantastom gratuluje wyobrazni. A szczegolnie "L&T" za tekst: "...panowie z nVidii wsparli Eidos podczas tworzenia, więc na ich kartach działa jak należy. A kto sie zaopatrzył w ATI czy inne coś niech żałuje."

26.05.2006 13:38
odpowiedz
allo
3
Junior

gra jest super xtremalna

28.05.2006 18:43
odpowiedz
Irex1993
1
Junior

Co mam zrobić w demie jak dojdę do tych dwóch lian obok siebie?? Pomóżcie!!!!

26.06.2006 16:28
odpowiedz
aledlaczego
0
Legionista

Po przeczytaniu recenzji się przeraziłem... Autor powinien trochę popracować na gramatyką j. polskiego, bo ta niestety u niego jest na niskim poziomie. Najbardziej rozbawiło mnie jedno – niesamowicie częste używanie łącznika, „iż”. Tak częste, że postanowiłem policzyć ile razy został on użyty w tekście. I ku mojemu dziwieniu naliczyłem ich aż 41! Co jest istnym nieporozumieniem.

26.06.2006 16:28
odpowiedz
aledlaczego
0
Legionista

Po przeczytaniu recenzji się przeraziłem... Autor powinien trochę popracować na gramatyką j. polskiego, bo ta niestety u niego jest na niskim poziomie. Najbardziej rozbawiło mnie jedno – niesamowicie częste używanie łącznika, „iż”. Tak częste, że postanowiłem policzyć ile razy został on użyty w tekście. I ku mojemu dziwieniu naliczyłem ich aż 41! Co jest istnym nieporozumieniem.

27.06.2006 23:09
odpowiedz
asek
0
Legionista

Podobno gierka jest faj na a na stronkach to widziałem 9/10 lub 10/10
Chciałbym ją mieć , albo w nią zagrać

05.01.2010 17:30
odpowiedz
raziel88ck
102
Reaver is the Key!

Rzadko zgadzam sie z recenzentami, ale tutaj ze Strangerem zgadzam sie w zupelnosci.

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze