ocena redakcji
8.5
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Tomb Raider: Legenda - recenzja gry

Mamy do czynienia z jedną z najciekawiej zrealizowanych gier TPP – po latach „przerwy” Lara doczekała się udanej kontynuacji swych przygód, nie można się przy niej nudzić.

11 kwietnia 2006 8.5/10
• strony :123456

Serii Tomb Raider nie muszę (uff... ;-)) chyba nikomu bliżej przedstawiać. Dość powiedzieć, iż Larze Croft w przeciągu kilku ostatnich lat udało się pozyskać naprawdę sporą grupę zagorzałych miłośników... i to nie tylko wśród graczy komputerowych. W pewnym stopniu może się to wydawać nieco śmieszne, gdyż ostatnie tytuły z tej serii były (delikatnie mówiąc) nienajlepsze. W przypadku Tomb Raider: Chronicles mieliśmy do czynienia z powielaniem doskonale znanych już schematów i pomysłów. Angel of Darkness w opinii wielu osób (ja również podzielam to zdanie) utracił z kolei typowy dla całej serii unikatowy klimat rozgrywki. Gdyby tego było jeszcze mało, gra ta cechowała się całą masą wyjątkowo irytujących błędów, w wielu przypadkach utrudniających właściwą zabawę. Omawiana Tomb Raider: Legend powstawała dłużej od swoich poprzedników, dając jednocześnie nadzieję na odbudowanie nadszarpniętej przez tych kilka ostatnich lat reputacji całej serii. Teraz, po premierze finalnej wersji gry, mogę jednoznacznie stwierdzić, iż mamy do czynienia z jedną z najciekawiej zrealizowanych gier TPP. Nie określiłbym jednak tej gry mianem najlepszej części Tomb Raidera. Przemawia za tym wiele różnych czynników, o których szerzej opowiem już za kilka chwil. A więc... zapraszam na kilkunastominutową randkę (dla niektórych w ciemno) z seksowną panią archeolog. :-)

Follow the white arrow?

Bardzo często zdarza mi się w recenzjach dogłębnie poruszać kwestię jakości wątku fabularnego danej gry. W przypadku Tomb Raider: Legend zostałem jednak zmuszony do obrania nieco odmiennej taktyki działania. W poprzednich odsłonach kultowej serii najczęściej było tak, iż element ten nie odgrywał istotnej roli. Producenci przeważnie ograniczali się do przygotowania kilkunastu standardowych scenek przerywnikowych, poprzedzających większość z przygotowanych poziomów. Stanowiły one jedynie pretekst do odwiedzenia danej lokacji, celem zdobycia jakiegoś artefaktu czy wykonania innej ważnej czynności. W recenzowanej grze mamy jednak do czynienia z nieporównywalnie bardziej rozwiniętym głównym wątkiem. Sądzę więc, iż najlepiej będzie, jeśli skupię się wyłącznie na najistotniejszych faktach, gdyż nie chciałbym nikomu zepsuć przyjemności z odkrywania kolejnych szczegółów fabuły, a o przypadkowy spoiler w takich sytuacjach nie jest trudno. Dość powiedzieć, iż główny wątek fabularny gry opiera się w dużej mierze na legendzie Króla Artura, a także na słynnym mieczu o nazwie Excalibur. Warto jednocześnie zaznaczyć, iż producenci Legend wiele elementów zaprezentowali z ‘własnego punktu widzenia’. Nie ma tu więc mowy o powielaniu pewnych schematów, doskonale znanych z filmów czy książek.

Kolejny mocny punkt gry w bezpośredni sposób powiązany jest z rozwojem przedstawionego wyżej wątku. Generalnie chodzi o to, iż zdecydowana większość podejmowanych przez główną bohaterkę czynności ma jakiś sens. W poprzednich odsłonach serii Tomb Raider niejednokrotnie zdarzało się tak, iż wyruszaliśmy do kolejnych lokacji bez podania wyraźnego celu takiej wizyty. W recenzowanej produkcji o czymś takim nie ma mowy. Producenci gry zadbali oczywiście o to, żeby właściwa przeprawa nie była zbyt prosta, aczkolwiek na takie rzeczy w trakcie właściwej zabawy nie zwracałem zbytniej uwagi. Co więcej, przeważnie byłem bardzo zmotywowany do dalszej zabawy, chcąc jednocześnie zapoznać się z nowymi szczegółami fabuły. Można więc śmiało powiedzieć, iż pod tym względem Tomb Raider: Legend zdecydowanie nie zawiodła, a w pewnym stopniu przewyższyła nawet osiągnięcia swoich poprzedników.

Tekst przygotowany na podstawie wersji PC.
inne
Recenzja gry Outlast - najstraszniejszy survival horror ostatnich lat

Recenzja gry Outlast - najstraszniejszy survival horror ostatnich lat

Outlast to najstraszniejsza gra, jaka ukazała się w ostatnich latach. Produkcja studia Red Barrels pod względem klimatu i atmosfery zostawia daleko w tyle Amnesię: A Machine for Pigs – swoją główną konkurentkę.  recenzja gry

Recenzja gry Tomb Raider - Lara Croft w jednej z najlepszych gier akcji ostatnich lat

Recenzja gry Tomb Raider - Lara Croft w jednej z najlepszych gier akcji ostatnich lat

Przygody Lary Croft jeszcze nigdy nie były tak emocjonujące jak w nowym Tomb Raiderze. Młoda adeptka archeologii przechodzi prawdziwą szkołę przetrwania na jednej z japońskich wysepek skrywających tajemnice starożytnej cywilizacji.  recenzja gry

Amnesia: Mroczny Obłęd - recenzja gry

Amnesia: Mroczny Obłęd - recenzja gry

Niezależne studio ze Szwecji stworzyło kolejny horror. Czy twórcy Penumbry są w stanie jeszcze nas przestraszyć?  recenzja gry

ocena vs oczekiwania

Według naszych czytelników gra Tomb Raider: Legenda w wersji PC jest rozczarowaniem – oczekiwania przed premierą były wyższe niż aktualna średnia ocena użytkowników.

8.6

ocena czytelników

3891 ocen czytelników

9.3

oczekiwania przed premierą

210 głosów czytelników

Tomb Raider: Legenda - screen - 2006-03-29 - 63837Tomb Raider: Legenda - screen - 2006-03-29 - 63836Tomb Raider: Legenda - screen - 2006-03-29 - 63834

komentarze czytelników (43)


Stranger.  2006-04-11 - 23:47

Tweety32 --> IMO po wyjsciu z wody wyglada strasznie sztucznie (troche jak manekin ;))... no ale sa gusta i gusciki :)

NFSV fan  2006-04-11 - 23:50

Nie no nie mogę naprawdę. Na A1,33Ghz i GF 6200 nie raczył się nawet zainstalować ze względu na brak SSE, a na moim podstawowym kompie z Celeronem 2,5Ghz i Intel 82845G nie tylko się zainstalowało ale nawet uruchomiło!:D ...

Hriss  2006-04-12 - 01:40

Płynnie gram na x800xl , 1 giga ram i Barton 2500 mobile taktowanie 2333 w rozdzialcw 1024 max ..

Rambo222  2006-04-12 - 08:33

Ludzie pomóżcie!!! Ugrzązłem a Japoni. Mam czerwony motorek - ducati i powinienem nim skoczyć na drugą stronę platformy - za cholerę nie wiem który klawisz wcisnąć , pokazuje się ta biała strzałka w locie..

MadMajqel  2006-04-12 - 12:42

Gra naprade dobra, grywalność i grafika super ale czemu taka krótka?? Czemu!!

gumka23  2006-04-12 - 13:23

majk_t-> U mnie na Athlonie 64 3800+, 1GB Geil CL2, Leadtek 6600GT TDH Extreme Edition na full (bez Next Gen, bo nie mozna wlaczyc) detalach, pare razy (2-3) przez cale demko przyciela wiec ja naprawde nie wiem jak u Ciebie moze ta gierka smigac :/... ...

Lukaszeq  2006-04-12 - 17:01

Nie grałem w demko z prostej przyczyny - szkoła, nie mam czasu się wciągać. ;) Wiele osób mnie za to wytyka palcami, ale ja Wam powiem, że przy Angel of Darkness bawiłem się świetnie. Obserwowałem na bieżąco postępy nad nowym Tomb Raiderem i wg. recenzji mogę powiedzieć, że nareszcie zmiany są nie ewolucyjne jak poprzednio, a rewolucyjne. Oczywiście dopóki sam nie pogram, doputy konkretnie się nie wypowiem. ...

fftc  2006-04-13 - 12:04

Rambo222 no jak Ci się strzałka pokazuje to chyba nietrudno sie domyślić że trzeba wcisnąć odpowiedni kierunek:) Ja mam chyba śreni sprzęcik i nie ma mowy o graniu w trybie next gen. Gram na full w 1024 bez next gena. Athlon 3000 na 939. 1g twinmos dual. gf6600gt winfast. Jak dla mnie najlepszy Tomb Raider od czasów 2 części. Świetna gra:)

Pale-Wizard  2006-04-13 - 18:33

Ludzie please,help me. Nie moge/nie potrafie zabić drugiego bossa,tego co goni i wymachuje tym kawałkiem miecza.Co chwile się regeneruje.Rozwaliłem już diamenty(czy jakie tam kamienie) na tych posągach kobr,ale on się dalej regeneruje.I co teraz? ...

staffii  2006-04-14 - 14:36

musisz uzyc Q i wyrwac te kamienie jak juz rozwalisze je wszystkie to strzelaj do niego

staffii  2006-04-14 - 14:39

JEŚLI KTOŚ POTRZEBUJE POMOCY Z GRĄ TO PISZCIE N MOJE GG 519183 JA PRZESZEDŁEM GRE W 100% POMOGE KAŻDEMU

Święty!  2006-04-15 - 18:30

Poziom z motocyklem... co za chałtura! Powinni ich powiesić za tak zjebane sterowanie...

L&T  2006-04-18 - 18:54

"kompożerny" ?? wręcz przeciwnie! Tylko, że panowie z nVidii wsparli Eidos podczas tworzenia, więc na ich kartach działa jak należy. A kto sie zaopatrzył w ATI czy inne coś niech żałuje. Grałem w TRL na full detalach NextGen, przy wlaczonych przeróżniastych programach w tle (np. ściągarki - bardzo kompożerne oraz Norton IS ) i chodziło przepięknie, a mam GeForce'a 5900. Natomiast zaraz po TR zainstalowałem Obliviona..... ludzie, to dopiero jest porażka. Chyba najgorzej zrobiony engine graficzny jaki widzialem. Co z tego że screeny z full-ustawien prezentuje sie przepieknie, skoro gra zacina jak cholera. Oblivion to dopiero jest kompozerny produkt. A wracając do TR: "nVidia - meant to be played " :)

Bilbo  2006-04-25 - 02:29

No, panowie, toscie pojechali... ...

allo  2006-05-26 - 13:38

gra jest super xtremalna

Irex1993  2006-05-28 - 18:43

Co mam zrobić w demie jak dojdę do tych dwóch lian obok siebie?? Pomóżcie!!!!

aledlaczego  2006-06-26 - 16:28

Po przeczytaniu recenzji się przeraziłem... Autor powinien trochę popracować na gramatyką j. polskiego, bo ta niestety u niego jest na niskim poziomie. Najbardziej rozbawiło mnie jedno – niesamowicie częste używanie łącznika, „iż”. Tak częste, że postanowiłem policzyć ile razy został on użyty w tekście. I ku mojemu dziwieniu naliczyłem ich aż 41! Co jest istnym nieporozumieniem.

aledlaczego  2006-06-26 - 16:28

Po przeczytaniu recenzji się przeraziłem... Autor powinien trochę popracować na gramatyką j. polskiego, bo ta niestety u niego jest na niskim poziomie. Najbardziej rozbawiło mnie jedno – niesamowicie częste używanie łącznika, „iż”. Tak częste, że postanowiłem policzyć ile razy został on użyty w tekście. I ku mojemu dziwieniu naliczyłem ich aż 41! Co jest istnym nieporozumieniem.

asek  2006-06-27 - 23:09

Podobno gierka jest faj na a na stronkach to widziałem 9/10 lub 10/10 Chciałbym ją mieć , albo w nią zagrać

raziel88ck  2010-01-05 - 17:30

Rzadko zgadzam sie z recenzentami, ale tutaj ze Strangerem zgadzam sie w zupelnosci.