Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Recenzja gry 16 grudnia 2005, 11:12

autor: Siwy

UFO: Decydujące Starcie - recenzja gry

Historia opowiedziana w Aftershocku ma miejsce po wydarzeniach opowiedzianych w Aftermath. Ziemią rządzą najeźdźcy, a ludzie przebywają na zewnętrznych stacjach kosmicznych. Na domiar złego powierzchnię globu pokrywa... biomasa.

Recenzja powstała na bazie wersji PC.

UFO: Aftershock jest kontynuacją gry UFO: Aftermath, która z kolei czerpie z tradycji serii X-Com. Pierwszą z legendarnych gier opowiadających o walce z najazdem istot pozaziemskich była wydana w 1994 roku UFO: Enemy Unknown. Następnie pojawiły się X-Com: Terror from the Deep oraz X-Com: Apocalypse. Ukazały się także nawiązujące do tematyki ataku z kosmosu, lecz należące już do innych gatunków X-Com: Interceptor, X-Com: Enforcer oraz X-Com: Alliance.

Mamy do czynienia z mieszanką gry taktycznej ze strategią. Rozgrywka toczy się na dwóch płaszczyznach. Pierwsza to szeroko rozumiane zarządzanie bazami, druga zaś to czysto taktyczne pole walki.

Pierwszy szok

Historia opowiedziana w Aftershocku ma miejsce po wydarzeniach opowiedzianych w Aftermath. Niezależnie od wysiłków włożonych w pokonanie Obcych w poprzedniej części gry, teraz sytuacja jest niegodna pozazdroszczenia. Otóż na naszej pięknej planecie rządzą najeźdźcy, a ludzie przebywają na zewnętrznych stacjach kosmicznych. Na Ziemi pozostają ledwie niedobitki naszej rasy, które skłócone między sobą nie są w stanie stawić skutecznego oporu. Na domiar złego na powierzchni niebieskiego globu znajduje się tajemnicza biomasa.

Gracz kieruje niewielką grupką ludzi, a jego zadaniem jest powrót do dawnego domu i odbicie go z rąk okupanta. Chociaż na pierwszy rzut oka sytuacja wygląda na beznadziejną, to nie jest aż tak źle. Już po pierwszej misji zdobywasz kawałek kontynentu europejskiego. Korzystając umiejętnie z tego przyczółka będziesz musiał zajmować położone obok prowincje, na jakie podzielona jest Ziemia. Zarządzanie całością z pozoru wygląda na skomplikowane, ale Aftershock dysponuje bardzo dobrym samouczkiem, z którego bez wątpienia powinny skorzystać osoby nie obeznane z tego typu grami.

Minimapa znacznie ułatwia orientację w terenie.

Widok z orbity

Na strategiczną część gry składa się globalny widok na Ziemię oraz kilka ekranów, na których podejmujesz ważne dla przebiegu gry decyzje. Należą do nich produkcja, budowanie, działania dyplomatyczne oraz kontrola postępów naukowych. W Aftershocku wszystko kosztuje, więc nierzadko trzeba się mocno nagłowić oraz wykazać zdolnością przewidywania.

Surowce podzielone są na trzy grupy: low-tech, high-tech oraz alien. Uzyskuje się je z sukcesywnie podbijanych prowincji. Oprócz zwykłych zastosowań, są one także istotną kartą przetargową podczas negocjacji z innymi frakcjami. Dyplomacja jest czymś nowym w aktualnej edycji UFO. Dzięki kontaktom z poszczególnymi grupami zdobywasz nowych żołnierzy do swoich oddziałów. Aby zaskarbić sobie ich sympatię, musisz pozbywać się obcych z terytoriów przez nie kontrolowanych, albo obdarowywać je surowcami. Niestety wszystko co związane z dyplomacją zostało w Aftershocku potraktowane raczej po macoszemu i jej rola sprowadza się praktycznie do rekrutacji oraz przekazywania surowców.

Recenzja gry South Park: Phone Destroyer – zniszczenia umiarkowane
Recenzja gry South Park: Phone Destroyer – zniszczenia umiarkowane

Recenzja gry

Serial South Park niedawno bezlitośnie wyśmiewał komórkowe gry typu freemium. Teraz słynna marka posiada w swoich zbiorach świeżutki, mobilny i darmowy tytuł, który musi zmierzyć się z rynkową rzeczywistością i oczekiwaniami fanów.

Recenzja gry Total War: Warhammer II – Nowy Świat, stary Warhammer
Recenzja gry Total War: Warhammer II – Nowy Świat, stary Warhammer

Recenzja gry

Wojna totalna wróciła do uniwersum Warhammera. Druga odsłona serii Total War w klimatach mrocznego fantasy nie wprowadza rewolucji w sprawdzonej formule, ale za to usprawnia wiele elementów z „jedynki”. Witajcie w Nowym Świecie.

Recenzja dodatku War of the Chosen do gry XCOM 2 – 100 zmian w cenie pełniaka
Recenzja dodatku War of the Chosen do gry XCOM 2 – 100 zmian w cenie pełniaka

Recenzja gry

XCOM 2 nigdy nie był tak dobry, jak z rozszerzeniem War of the Chosen. Dodatek wprowadza całą masę zmian, które robią niezłą grę jeszcze lepszą. Szkoda tylko, że trzeba za niego tyle zapłacić. Z drugiej strony – warto.

Komentarze Czytelników (27)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
16.12.2005 15:52
Piotr44
136
Generał

Gra jest bardzo fajna i na pewno warta dużo więcej, niż to ile żąda za nią dystrybutor. Ale niech szlag trafi tę polonizację. Rozumiem, że gra wydana za 29PLN ma swoje prawa, ale zdecydowanie wolę zapłacić więcej z przyzwoicie wydany produkt, niż męczyć się z taką g… wersją PL, której nawet spatchować przyzwoicie się nie da. Dla gry moja ocena to, co najmniej mocne 8+, dla dystrybutora tylko BUUUUU!!! za kolejną spartaczona wersję.

A tak na marginesie, co do recenzji to pomijając stronę merytoryczną a właściwie jej brak. To w wymienionych minusach gry jest takie coś "wciąż w UFO sprzed ponad dekady było więcej i bardziej różnorodnie". Mniej więcej domyślam się, o co chodziło, ale na miłość boską człowieku, Ty bierzesz za to pieniądze i przynajmniej raz byś przeczytał to, co napisałeś.

16.12.2005 16:27
odpowiedz
dudek101
142
redneck

a co masz do polonizacji ?? zauwaz ze wlasnie dzieki niej gra kosztuje u nas grosze w porownaniu z reszta swiata (bardziej lub mniej cywilizowanego)

to ze lokalizacja rozwala sie po spaczowaniu to zasluga developerow ktorzy wrzucili do patcha stary plik z polskimi tekstami.

zreszta przy okazji pochrzanili tez teksty w wersji angielskiej (porownywalem sobie roznice w plikach przed i po patchu)

btw. jakbys rzucil okiem na watek o ufo wiedzialbys jak 'naprawic' gre po wgraniu patcha

16.12.2005 16:33
odpowiedz
Asmodeusz
136
Legend

niemożność ustawiania oddziału w formacje
Tak samo jak i w pierwszym UFO (X-COM) nie bylo tego tak tutaj nie pojawilo sie - a formacje mozna ustawiac recznie. Po kilku misjach reczne przesuwanie formacji to nic innego jak "1" - klik, "2" - klik itp - a IMO o wiele lepsze niz predefiniowana formacja

niekiedy mamy kłopoty z ustawieniem kamery;
Jeszcze mi sie to nie zdarzylo: F1-F3 ustawiaja poziomy a ruch kamera ma na tyle swobody, ze wszystko da sie dokladnie ustawic

zdecydowanie dłuższe czasy wczytywania i zapisywania gry
Zgodze sie - ciut wkurza. Szczegolnie ladowanie sie niektorych plansz.

wciąż w UFO sprzed ponad dekady było więcej i bardziej różnorodnie.
A tu sie NIE zgodze. Juz teraz do Aftershocka jest od groma modow i powstaja coraz to nowe (teraz zabrali sie za tworzenie nowych modeli broni itp - bo aktualnie byly zmienione jedynie statystyki). Do tego mozliwosc edytowania drzewka wynalazkow, statystyk jednostek/broni/pancerzy itp, czesciowa mozliwosc ingerencji w mapy itd. Niestety UFO 1 przy tym wymieka :)

Z pozostalymi punktami:
mało interaktywne środowisko;
gra bywa monotonna;

jak najbardziej sie zgadzam. Brak mi mozliowsci demolki otoczenia (niby budynki czasem sie rozpadaja ale zdecydowanie zbyt rzadko) oraz od momentu pojawienia sie wargotow gra potrafi byc naprawde frustrujaca... To tak jakby trafic na Lobstermanow majac jeszcze dartguny (czy Mutonow majac rifle): jest tego duzo, jest toto silne i mocno uderza...

16.12.2005 16:40
odpowiedz
Piotr44
136
Generał

Doskonale wiem jak naprawić problem. Ale sytuacja jest groteskowa, aby to użytkownik musiał kombinować i poprawiać to co spartolił dystrybutor. Osobiście przerobiłem sobie szczęśliwie wersję PL na ANG, i teraz mam gdzieś patch’a PL, ale szlag mnie trafia że po raz kolejny kupując grę oryginalną, musze bawić się w partyzantkę i kombinować jak poprawić knota wynikłego z polonizacji.

16.12.2005 16:44
odpowiedz
dudek101
142
redneck

za partyzantke podziekuj developerom, bo to oni dali ciala z patchem

16.12.2005 16:49
odpowiedz
Piotr44
136
Generał

Tak na pewno to wszystko wina Czechów. Na pewno zrobili to na złość naszemu kochanemu dystrybutorowi. Nasz dystrybutor nie winien, tylko winne te wredne Czechy, które teraz siedzą i zacierają ręce jak to Polaczków wyrolowali z patch’em.

16.12.2005 16:54
odpowiedz
sajlentbob
128
Vetus Fungus

Ja naprawdę chyba jakiś dziwny jestem ale polonizacja UFO:AS jest wg mnie b.dobra. A ciała z patchem to dał raczej Altar a nie Cenege

16.12.2005 17:06
odpowiedz
Piotr44
136
Generał

No to napisałem przeca, że wszystko przez wrednych i podstepnych Czechów:-)

A tak poważnie to z tego co rozumiem z mętnych wyjaśnień Cenegi, to problem jest taki że wsadzili do patcha stary plik polonizacyjny z wersji beta. Może i tak było, tylko poprawienie tego poprzez rozpakowanie pliku patch’a wsadzenie właściwego pliku i spakowanie go ponownie zajęło by pewnie Czechom dwadzieścia minut i path PL gotowy, ale domyślam się że oni prawdopodobnie nawet nie wiedzą, że coś jest nie tak z wersja PL, bo nie zostali poinformowani przez Cenege, albo dystrybutor czyli Cenega która jest ich dystrybutorem na całym świecie i to on im płaci, ma to w d…e i nie ma ochoty ich pogonić. Czyli tak czy siak wina Cenegi.

16.12.2005 17:57
odpowiedz
gad1980
83
Generał

Piotr44 --> Mam prosbe. Mozesz napisac jak zrobiles z wersji PL wersje ANG? Dzieki!

16.12.2005 18:35
odpowiedz
Piotr44
136
Generał

Bardzo łatwo, wystarczy sciągnąć plik "LocalizationPack.vfs" z wersji angielskiej, najlepiej nie spatchowanej, następne instalujesz grę podmieniasz plik i patchujesz do wersji angielskiej i gotowe, ze sciągnieciem tego pliku nie ma problemu, często ten plik znajduje się jako składnik modów.

16.12.2005 19:45
odpowiedz
gad1980
83
Generał

Piotr44 --> Dziekuje :)

16.12.2005 19:48
odpowiedz
Ryslaw
163
Patrycjusz

Pacz do polskiej wersji jest gotowy. Mial byc dzisiaj, ale chyba pojawi sie w poniedzialek.

17.12.2005 07:50
odpowiedz
dudek101
142
redneck

no dobra, dodam jeszcze troche od siebie - piotr44, robiac patcha altair dal totalnie dupy, po pierwsze jest on niekompatybilny w wiekoszscia zlokalizowanych wersji (wbrew temu co mozna wyczytac w readme) a dlaczego - bo oczywiscie jak wiekszosc roboty nie byl porzadnie przetestowany (nie wiem czy wiesz ale w tym momencie altair nie ma testerow na etacie, co zreszta widac). niekompatybilnosc w wersji PL objawia sie pochrzanieniem lokalizacji, na inna (np. rosyjska) nie da sie tego patcha zainstalowac - generalnie jaja tyle ze wszedzie inne.
angielska wersja za to dziala jako tako - ale jak sie dokladnie przyjzec - to po patchowaniu pojawia sie pelno literowek.
aha - altair doskonale wie o tych problemach - m.in. ja informowalem ich o tym (email, forum).

z jednym sie zgodze - przygotowanie polskiego localizationpacka do wersji 1.1 to gora pol godziny roboty - no i tyle mniej wiecej mi to zajelo

17.12.2005 07:53
odpowiedz
Asmodeusz
136
Legend

Jak mowilem: na szczescie gra jest dosyc latwo modowalna i mozna sporo poprawic. Niestety stabilnosci (czyli to co bylo najwiekszym problemem do 1.1) nie dalo rady. Ale jak juz mamy 1.1 dzialajacy chociaz w wersji ANG to dla chcacego nic trudnego.

Dziwi mnie jednak jedno: ufo Aftermatch bylo znacznie mniej zabugowane jak Aftershock.

17.12.2005 10:35
odpowiedz
Pejotl
91
Senator

Ten szum wokół bugów to chyba przesada - na 2 tygodnie gry wywaliło mnie raptem 4 razy z czego 3 na samym początku.
Bug z granatnikami IMHO też nie jest poważny - granatnik strzela ale nie ma wybuchów tylko jeśli cel jest poza zasięgiem.
Nigdy mi się jeszcze nie przytrafiły bugi z wejściem na inną postać ani z ginącym wyposażeniem.

17.12.2005 10:56
odpowiedz
Flyby
159
Outsider

..jeżeli podsumuje się owe niedoróbki (łącznie ze schodzeniem do W. za co ponosi winę jak sądzę StarForce) - to biorąc pod uwagę niezbyt prostą obsługę gry (zwłaszcza dla początkujących) wszystko razem daje duży minus ktorego wydawcy gry mogli uniknąć ..a ja wciąż gram w polską wersję bez patcha i uważam że gra jest dobra..tyle że gram powoli i robię dużo sejwów, zmniejsza to konsekwencje bugów..

..i tak trochę nawiasem..zapewnienia twórców StarForca o nieszkodliwości ich programu uważam za bzdurę ..program utrudnia normalne funkcjonwanie systemu i sprzętu

Wypowiedź została zmodyfikowana przez jej autora [2005-12-17 11:00:25]

17.12.2005 11:24
odpowiedz
dudek101
142
redneck

pejotl -> polska wersja jest znacznie stabilniejsza od angielskiej, podobnie jak wiekszosc wersji zlokalizowanych wydanych po ukazaniu sie angielskiej. meczylem cenege o zmiany jakie byly wprowadzone w wersji PL ale poza nowsza wersja starforce'a nie dostalem konkretnych odpowiedzi - cos tam niby zmienili ale nie do konca wiadomo co :)

asmodeusz -> aftershock praktycznie nie byl testowany. altair nie mial testerow na etacie i testy przeprowadzali ludzie popoludniami i wieczorami po powrocie z normalnej pracy - no i mamy efekty

flyby -> z punktu widzenia dystrybutora starforce skutecznie utrudnia zycie piratom, chociaz dla chcacego nic trudnego (jest tylko troche upierdliwe)

aha - 'testerzy' maja ponoc wersje bez starforce'a i na jej podstawie testowali gre :)

17.12.2005 13:02
odpowiedz
Rezed
2
Junior

Nie ponoc tylko na pewno maja bez zabezpieczen. Na oficjalnym forum byli nieraz meczeni,przed patchem, o to by wyslali ludziom swoja kopie.

Co do StarForce...Jestem dosc sceptycznie nastawiony do gadania ze SF rozsypuje mi kompa i nie moge go przez to uzywac...Ja jakos nie zauwazylem zadnych klopotow, na oficjalnym forum AS jakos nigkt do tej pory nie mowil ze mu rozsypal sie komp po instalacji gierki... Bylo mnustwo takich glosow przed wydaniem gry,lecz w magiczny sposob ucichly potem...
Pozatym, SF oglosil konkurs, ze jak ktos zdola rozwalic swojego kompa za pomoca instalacji SF to dostanie nagrode 1000$ czy 10000$, juz nie pamietam,jacys chetni? :P

Szczegolnie polecam 2 mody:
-Alien Assault - niestety nie pamietam kto go stowrzyl,bodajze Avenger, zwieksza ilosc przeciwnikow na mapie, w pelni kompatybilny z polska wersja
-Weapon rebalancing - autor: shadow warrior, wporwadza poprawki do broni,czyniac je bardizej zbalansowanymi, tak samo rzecz ma sie z pancerzami. Teraz Wargoty to moga niezle napsuc krwi...Ich dziala plazmowe z celnosci 45% wzrosla na 80%,podobnei ma sie sprawa z granatnikami. Dodaje rowniez szereg nowych broni, w tym zawasnowane karabiny snajeprskie,szturmowe i pistolety. Niestety, nie w pelni kompatybilna z wer PL. Nalezy zastapic swoj localizationpack.vfs zalaczony z modem, otrzymujac ciekawa mieszanine polsko-angielska. Jak ktos zna angielski dosc dobrze, to zaden klopot dla niego. Goraco polecam, czyni on gre duzo ciekawsza i wymagajaca :)

17.12.2005 14:39
odpowiedz
Flyby
159
Outsider

..to wielka szkoda ze testerzy otrzymują grę do testowania bez StarForca - ich kłopoty mogłyby być bardzo istotnym sygnałem dla firmy wydającą grę.. a tak autentyczne trudności jakie mają przymusowi użytkownicy StarForca rozpływają się w twierdzeniu "pirackie gadanie"

18.12.2005 11:38
odpowiedz
Trzyem
56
Centurion

A mnie tylko denerwuje, że nie można jednostkom nadawać własnych imion. Niby drobiazg, a fejnie było puścić Leppera z granatnikiem a kumpla z podwórka zrobić snajperem... :)

19.12.2005 00:47
odpowiedz
matchaus
170
sturmer

Trzyem ---> Możesz dodać przydomek, a to (IMO) ZUPEŁNIE wystarczy - w końcu ów przydomek pojawia się w wszedzie tam, gdzie jest potrzebny (hehehe)

A sama recenzja wydaje mi się dziwnie beznamiętna... to (jak dla mnie) jakieś "klepanie w klawiaturę", a nie solidna robota. W końcu mamy do czynienia z kontynuatorką HITU z TOP 10 gier wszechczasów (mój prywatny ranking :), więc wypadałoby włożyć troszkę serca...
Generalnie - w recenzji nie ma ognia, że choć o garstce pieprzu nie wspomnę...
Panie Siwy - gdzie porównania do praojca seri?! Tym jednym zdaniem -"Graczom myślącym z sentymentem o pierwszych grach z serii UFO niestety nadal pozostaje czekać na grę z tak niepowtarzalnym klimatem." chce Pan załatwić cały problem?
Eeeeee... bladziutko!
Do tego ja protestuję! - ta gra, to od czasu X-COM:EU NAJLEPSZA gra traktująca o praniu ufockich świń! ;)) I wcale nie jest zła, żeby nie powiedzieć, że jest świetna!
W recenzji są porównania, a owszem, ale do SŁABIUTKIEGO Aftermath'a, a to jak dla mnie stanowczo za mało.

P.S. żeby nie było, to mam 34 lata i wszystkie "UFO" przechodziłem na wszelkie możliwe sposoby ;)
P.S. 2. może istotnie lokacje nie są ciekawe, a gra potrafi być miejscami monotonna, ale bez przesady...

19.12.2005 01:16
odpowiedz
matchaus
170
sturmer

Aaaa, napiszę jeszcze jeden pościk, bo ta cała sprawa nie daje mi spokoju.
Od razu wyjaśnię - to moje prywatne zdanie, można się z nim nie zgadzać.

Dostajemy do rąk nową grę z KULTOWEJ serii.
Grę, która kosztuję grosze (NOVUM jeśli chodzi o gry w Polsce!).
Grę, która naprawdę godnie kontynuuje serię!

A rezenzja w "prestożowym" GOLu to, nie przymierzając, "klituś bajduś módl się za nami.."
3 stronki suchego jak wiór tekstu...

Co tu jest grane Panowie (i Panie, mam nadzieję :) ?

P.S. Screeny użyte w recenzji wskazują na wczesny etap rozgrywki. Czyżby Siwy nie zadał sobie trudu ukończenia gry i dopiero z tej pozycji spojrzenia na grę jako całość?

P.S. 2 Na kolejne gry z serii "Ufo" oczywiście należy czekać, ale już w tej chwili mamy tytuł, który nie dość, że nie odrzuca, to prezentuje naprawdę dobry poziom! Zupełnie nie rozumiem jak Siwy, jako fan serii (z recenzji tak wynika) nie potrafi(ł) się Aftershock'iem choć trochę zachwycić...

19.12.2005 01:24
odpowiedz
Szczep83
58
Pretorianin

Witam
Czy Szanowni koledzy orientują się czy jest juz jakiś mod który jak najbradziej zbliżałby grę do starego kochanego UFO ???
p.s.
Szczerze powiedziawszy nawet nie wiecie jaka mam radoche - wszedłem na gry-online zeby znalezc sobie gierke do pogrania w święta i co widze..... kolejna część gry która nadal w mojej pamięci zapisała się jako najlepsza i najbardziej klimatyczna giera EVER !!!!
Zapowiadają się super święta - jeszcze cena 30 zeta !!!!!!! SUPER

19.12.2005 15:44
odpowiedz
H3ZEKI4H
46
Homo Homini Lupus

Mam pytanie, powstała u mnie nowa baza ale nic w niej niemoge bbudowac, niby wszystkie dźwigi jakie się w niej na początku pojawiły znikneły ale nadal niemam tego budynku z którym startowałem, takiego łaczacego bazę ze światem zewnętrznym, co jest? ile trzeba czekac na aż sam się zbuduje?

19.12.2005 15:52
odpowiedz
muhabor
150
Zielony

*nic nie napisał , bo pobiegł do sklepu po grę*

20.12.2005 07:37
odpowiedz
matchaus
170
sturmer

H3ZEKI4H ---> Rozumiem, że jeszcze nie masz torów, łączących tą Twoją nową bazę z którąś z istniejących... :)

19.01.2006 09:13
odpowiedz
bogasie
6
Junior

no to se gram, gram, gram !!!

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze