Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać

Total War: Warhammer II Recenzja gry

Recenzja gry 26 września 2017, 15:34

autor: Adam Zechenter

Redaktor. Historyk. Miłośnik strategii, gier sieciowych i dobrej literatury.

Recenzja gry Total War: Warhammer II – Nowy Świat, stary Warhammer

Wojna totalna wróciła do uniwersum Warhammera. Druga odsłona serii Total War w klimatach mrocznego fantasy nie wprowadza rewolucji w sprawdzonej formule, ale za to usprawnia wiele elementów z „jedynki”. Witajcie w Nowym Świecie.

Recenzja powstała na bazie wersji PC.

PLUSY:
  1. bez grama przesady – syndrom jeszcze jednej tury;
  2. cztery nowe frakcje;
  3. ciekawa kampania fabularna z klimatycznymi cut-scenkami;
  4. świetne starcia tysięcy jednostek;
  5. wysoki poziom trudności kampanii;
  6. wiele drobnych usprawnień względem „jedynki”;
  7. wysmakowane detale (interfejs, muzyka, jednostki).
MINUSY:
  1. zarządzanie sporym imperium nie jest wygodne, a pod koniec rozgrywki tury trwają trochę za długo;
  2. nowe frakcje są do siebie bardziej podobne niż te z „jedynki”;
  3. czasami mechanika dominuje nad realiami uniwersum.

Zawszeni skaveni, okrutni jaszczuroludzie, wyniosłe elfy wysokiego rodu i ich sadystyczni mroczni bracia – Nowy Świat, do którego zabiera nas druga odsłona strategii Total War: Warhammer, jest miejscem równie ponurym jak Stary Świat. Pejzaże są może i bardziej urokliwe (ach, ta soczyście zielona, żyjąca dżungla tropikalna), a środek mapy zajmuje ocean pełen tajemnic, ale klimat nadal pozostaje mrocznie warhammerowy.

I nie tylko pod względem atmosfery gra nie odstaje od pierwszej odsłony – na pierwszy rzut oka nowe dzieło Creative Assembly nie różni się wiele od „jedynki”. Jeśli szukacie rewolucji, tu jej nie znajdziecie. Jeśli natomiast szukacie jednej z najlepszych strategii osadzonej w uniwersum wykreowanym przez brytyjskie Games Workshop, to świetnie trafiliście.

Druga odsłona trylogii umiejscowionej w świecie Warhammera nie zaskakuje. To solidna strategia, która śmiało kroczy ścieżką wytyczoną przez poprzedniczkę – nowy Total War totalnie przypadnie więc do gustu fanom „jedynki”, a zupełnie nie podejdzie tym, którzy wolą historyczne części serii i nie odnajdują się w formule bitew z udziałem potężnych bohaterów i niszczycielskiej magii.

Jeden wir, by wszystkimi rządzić

Przed odpaleniem Warhammera II próbowałem przypomnieć sobie fabułę „jedynki” – okazało się, że już niewiele z niej pamiętam. Pod tym względem tegoroczna odsłona wydaje się ciekawsza i lepiej zaprojektowana. Oto wielki magiczny wir – stworzony tysiące lat temu nad Wyspą Umarłych przez elfy wysokiego rodu, aby wysysał ze świata magię Chaosu i odwirowywał ją z powrotem do spaczonego wymiaru. Ten właśnie wir, dzięki któremu zło nie zapanowało jeszcze nad owym nieszczęsnym globem, jest zagrożony.

Tajemnicza kometa spowodowała w jego działaniu anomalie, a w efekcie powstała szansa przejęcia kontroli nad tym magicznym tornado. Walka toczy się o przetrwanie świata, a zdobycie władzy nad wirem pozwoli danej frakcji raz na zawsze zatriumfować nad oponentami. Wizja to kusząca, nic więc dziwnego, że cztery największe siły Nowego Świata rzucają się do odprawiania pradawnych rytuałów – te pozwolą bowiem zapanować nad wirem, a za jego pośrednictwem – nad całym Mallusem.

Recenzja gry Total War: Warhammer II – Nowy Świat, stary Warhammer - ilustracja #1
Żyjąca dżungla na mapie strategicznej wygląda super.

Fakt, że każda z czterech frakcji walczy o to samo – żeby przejąć kontrolę nad wirem, trzeba wykonać pięć magicznych rytuałów – powoduje, iż opowieść jest spójniejsza i w równym stopniu dotyczy wszystkich, a jej finałowa walka, jak nietrudno się domyślić, nastąpi na Wyspie Umarłych. Oczywiście, choć każda z ras ma swoje intencje, to cel i droga do niego są bardzo podobne – wir widać nawet doskonale na mapie, której jest istotnym i efektownym elementem.

Nieźle wypada też klimat nowego-starego Warhammera. Przyciągające oko malowane cut-scenki, pełna detali mapa strategiczna czy dopracowane w najdrobniejszych szczegółach modele jednostek (czuć tu figurowe korzenie „Młotka”) pozwalają wciągnąć się w opowieść jak w mało której grze z tego gatunku, zazwyczaj jednak skupiającego się na mechanizmach rozgrywki, a nie na fabule. Pod tym względem „dwójka” przewyższa poprzedniczkę.

Recenzja gry Total War: Warhammer II – Nowy Świat, stary Warhammer - ilustracja #2
Nieproszeni goście.

Istotna rola opowieści wcale nie powoduje, że jest to gra „na raz” – samo zaliczenie jednej z czterech kampanii zajmuje jakieś 25–30 godzin, i to zakładając, że się spieszymy i większość bitew pozwalamy komputerowi rozegrać automatycznie. Dodatkowo każda z frakcji ma do wyboru dwóch liderów – pierwszy gwarantuje prostszą rozgrywkę, drugi wyższy poziom trudności – obaj (lub oboje) zaczynają też w innych miejscach na mapie. Przykładowo, wybierając mroczne elfy, możemy wcielić się w okrutnego Malekitha, zwanego wiedźmim królem (będzie łatwiej), bądź w jego matkę, czarownicę Morathi (będzie trudniej). W efekcie z tytułem da się spędzić ponad 100 godzin, a przecież po premierze zabiorą się za niego także moderzy, którzy dodadzą co nieco od siebie, wzbogacając jeszcze zawartość Warhammera II.

RYTUAŁY

W grze występują dwa rodzaje rytuałów – ważniejsze są te, które służą do okiełznania magicznego wiru. Poza nimi każda frakcja może odprawiać cztery obrzędy, dające przeróżne bonusy – np. wzmocnienie rekrutowanych jednostek. Niektóre z tych rytuałów są kosztowne i wolno z nich korzystać tylko co jakiś czas, ale za to nagroda okazuje się proporcjonalna: jaszczuroludzie mogą w ten sposób wezwać armię pełną potężnych dinozaurów, a skaveni specjalnego bohatera.

Recenzja dodatku War of the Chosen do gry XCOM 2 – 100 zmian w cenie pełniaka
Recenzja dodatku War of the Chosen do gry XCOM 2 – 100 zmian w cenie pełniaka

Recenzja gry

XCOM 2 nigdy nie był tak dobry, jak z rozszerzeniem War of the Chosen. Dodatek wprowadza całą masę zmian, które robią niezłą grę jeszcze lepszą. Szkoda tylko, że trzeba za niego tyle zapłacić. Z drugiej strony – warto.

Recenzja gry Sudden Strike 4 – powrót na front w starym stylu
Recenzja gry Sudden Strike 4 – powrót na front w starym stylu

Recenzja gry

Chwytaj karabin i do szeregu! Powrócił generał RTS-ów! Całe koszary tylko o tym gadają! I co najważniejsze, seria Sudden Strike w niezłym stylu wraca do gry.

Recenzja gry Aven Colony – przyjemny kosmiczny city builder
Recenzja gry Aven Colony – przyjemny kosmiczny city builder

Recenzja gry

Jeśli brakuje Ci planów na wakacje, Aven Colony autorstwa Mothership Entertainment może okazać się propozycją idealną. Odwiedzisz egzotyczne krainy i zadbasz, by cywilizacja człowieka zagościła tam na stałe. Uprzedzamy, lekko nie będzie.

Komentarze Czytelników (48)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
26.09.2017 15:44
Rumcykcyk
38
Pan Kopiuj Wklej

nowe frakcje są do siebie bardziej podobne niż te z „jedynki”

W końcu gra powstała bardzo szybko od premiery pierwszej części, teraz czekać aż zasypią nas śmieciową zawartością w postaci tych samych frakcji. Mi najbardziej brakuje że jak mamy np Orków 3-4 odmiany albo krasnoludów to że każda z nich by się w czymś specjalizowała np elitarna piechota z frakcji A niedostępna dla frakcji B ale oni np mieli elitarną jazdę jak to było w Rome 2 albo Attila.

No nic zobaczymy co przyniosą pierwsze duże dlc.

26.09.2017 16:24
odpowiedz
3 odpowiedzi
Sunbeach81
11
Pretorianin
9.5

nowe frakcje są do siebie bardziej podobne niż te z „jedynki”

Śmiech na sali jak i cała recenzja, bo wszystkie recenzje w sieci te tekstowe jak i te video na youtube (też już są video recenzje) pokazują i mówią, że jest DUŻO lepiej niż poprzednio - RASY ZDECYDOWANIE BARDZIEJ ZRÓŻNICOWANE NIŻ POPRZEDNIO, nowe funkcje i mechaniki dodające więcej "do roboty" na mapie np jaskinie ze skarbami, skrzynie z artefaktami itd (jak w Hirołsach), BITWY NA MORZU, bardziej rozwinięte questy, lepsza grafika, muzyka, więcej ciekawych taktyk i zdolności bohaterów itd.

Rumcykcyk - a najlepsze z tego wszystkiego że w dwóch recenzjach zagranicznych czytałem że właśnie czas stworzenia drugiej części nie wpłynął kompletnie w żaden sposób negatywnie na grę a wręcz przeciwnie i ponoć sami twórcy się wypowiedzieli w wywiadach że włożyli więcej sił (ludzi) do stworzenia dwójki, dzięki czemu gra jest jeszcze bardziej rozwinięta :) I pier... farmazony bo przyszłe FLC oraz DLC zostały już po części przedstawione (widać że nie siedzisz w temacie) i będą nowe rasy - pewniakiem są np Tomb Kings, coś takiego jak "new experiment" podobno dające jakąś nową funkcję czy mechanikę w grze, nowych lordów oraz jednostki. W poprzedniej część również żaden dodatek czy patch nie był niczym śmieciowym tylko dającym więcej ciekawego i każdy kto grał w grę i się z niej cieszył czekał cały czas na nowe rzeczy także to chyba nie gra dla ciebie ;))

post wyedytowany przez Sunbeach81 2017-09-26 16:30:32
26.09.2017 16:30
odpowiedz
5 odpowiedzi
ashiaron
16
Chorąży

http://totalwar.org.pl/total-war-warhammer-ii-recenzja-sary-temer/

B. dobra recenzja. Troche sie zawiodlem po tym co przeczytalem. Poczekam na zimowa wyprzedaz, jak i na patcha pozwalajacego polaczyc obie czesci, bo jakos oszukancza walka o wir do mnie nie przemawia.

post wyedytowany przez ashiaron 2017-09-26 16:33:16
26.09.2017 16:44
odpowiedz
1 odpowiedź
Venris
1
Junior

Ja tam najbardziej wierzę w mody. Polecam swojego, który jest największy do Warhammer 1 i już pracuję na drugą częścią :)

Steel Faith Overhaul - jakby ktoś szukał.

post wyedytowany przez Venris 2017-09-26 16:44:40
26.09.2017 18:33
odpowiedz
1 odpowiedź
Nerka
81
Generał

A Ja mam pytanie do znawców lore.Czym jest ten Wir?Bramą do Chaosu,a czy taka brama nie znajduję się na pustkowiach Chaosu?

26.09.2017 18:39
odpowiedz
2 odpowiedzi
A.l.e.X
105
Alekde

nowe frakcje są do siebie bardziej podobne niż te z „jedynki” - przeczytałem kilka innych recenzji i wszędzie mówią że frakcje są dużo bardziej zróżnicowane, co więcej nawet w obrębie własnej bo mamy 2 LL rozgrywka jest zupełnie inna.

Niemniej mi tam lotto, mam 500+ godzin w W1 dopakowanej ok. 100 modami na grafikę, mechanikę (jest mrocznie i wspaniale do bólu) więc W2 także z warsztatem szybko sobie poradzi aby przeskoczyć to co ofiarują nam twórcy. Do tego combo z mapy W1+W2 (oraz kolejne 20 DLC które jak ktoś śledził losy W1 doskonale wie jak zmieniły grę na koniec)

DLC które wychodził w czasie praktycznie co miesiąc dodatkowo utrzymywały grę przy życiu, bo ciągle dochodziło coś nowego. W1 na premierę dla mnie był 9/10, obecnie z modami to 10/10 więc jak wyżej o losy W2 nie ma co się martwić :)

26.09.2017 18:56
odpowiedz
T_bone
177
Henchman 24

Ja jestem zachwycony rozwojem TW: Warhammer, z każdym patchem i DLC ten cykl nabiera unikatowego charakteru dzięki implementowaniu mechanik bazujących na uniwersum. Norsca z motywem polowań na bestie i oddawania czci mrocznym bóstwom była rewelacyjna.

Cieszę się też, że ostatnią strategią na pożegnanie Warhammer Fantasy Battle nie był Warhammer: Mark of Chaos.

26.09.2017 19:23
odpowiedz
3 odpowiedzi
MrKam55
36
Chorąży

Smoki, elfy, orki. Zbiera się na wymioty. Ponoć za rok mają się zająć jakimś normalnym okresem. Najwyższa pora.
"wysoki poziom trudności" - zagadkowe. Czyży zrobili coś z dziadowskim AI? Wątpię.

26.09.2017 21:01
odpowiedz
1 odpowiedź
Venris
1
Junior

Demilisz: Twórca PFM właśnie potwierdził, że będzie aktualizacja wraz z WH2, później napisze tutorial jak zrobić to samemu. Swoją drogą, jestem w kontakcie z Daniu.

26.09.2017 21:47
odpowiedz
1 odpowiedź
secretservice
56
Generał

Rodzi się kolejny tasiemiec -Total War: Wydaj Piniądz. Gra tak pięknie się rozwija, że jak wydasz Piniądz to wygrasz w multi, jak nie wydasz Piniądz to nie wygrasz. Po singlu nudy jak zawsze w total war.

27.09.2017 14:16
odpowiedz
moneo
118
Nikon Sevast

15 lat temu dałbym się pokroić za tą grę. To + nowe Divinity sprawiają, że zaczynam myśleć o ponownym zakupie PC.

27.09.2017 15:07
1
odpowiedz
Drackula
170
Bloody Rider

Dzieki Warhammerowi Total War wreszcie rozwinal skrzydla bo dewsi niebyli ograniczeniami wynikajacymi z historycznych mechanik oraz szeroko pojetemu realizmowi. W Takim Medievalu, roznice w jednostkach zazwyczaj byly czysto kosmetycznie, i w sumie kim by sie nie gralo to byla to powtorka z rozrywki. Jest to jednym z powodow, dla ktorych mody takie jakie srodziemie, zyskaly duza popularnosc, bo mozna bylo wprowadzic duzo wieksze roznice pomiedzy poszczegolnymi frakcjami. Nawet Shogun 2, ktory jest bardzo dobra pozycja, dosc szybko nudzi bo tak naprawde nie ma tam nic odkrywczego i grajac kolejna frakcja, nawet pomimo troszke innego startu, rozgrywka niewiele sie rozni.
Teraz dzieki Mlotkowi, tworcy mogli pojsc na calosc, dodac magie, zmienic kompletnie gameplay dla kazdej z frakcji oraz wprwadzic mechanizmy, ktorych nie mozna zaimplementowac w grach okolo-historycznych.
Pomimo, ze w poprzednie total wary przegralem tysiace godzin, dopiero mlotek na tyle przykuwa do monitora, ze chce sie grac kazda frakcja.

27.09.2017 15:14
odpowiedz
5 odpowiedzi
Cainoor
187
Mów mi wuju

Czy majac W2, zapomina sie o W1, czy tez jest jeszcze sens czasem wrocic?

27.09.2017 17:55
odpowiedz
2 odpowiedzi
A.l.e.X
105
Alekde
10

Cainoor - oczywiście że nie, mając W2 będziesz nie raz wracał do W1. Po pierwsze masz dwie mini kampanie dla elfów i zwierzoludzi, po drugie masz mapę starego świata z kampanią inwazji chaosu. Dodatkowo po dobrym zmodowaniu: ta gra wyrywa z butów i będzie wyrywać (nie chodzi o grafikę, ale graficznie też). Sam mam ok. 100 modów na podmiany wielu rzeczy, w tym także gameplayowych. Warsztat dodatkowo dorzuca ciągle coś nowego. W W2 masz nowy świat + kampanie vortexu (na ten moment,) bo zapewne z DLC dojdą nowe. Po dodaniu mapy łączącej będzie nowa trzeci duża kampania która będzie, albo oparta o całkowitą dominację, albo będzie miała też jakiś poboczny cel. Więc nie martw się że do W1 nie wrócisz, bo ta gra będzie ciągle żyła razem z W2 i nie traktowałbym tego że to są oddzielne gry :) Ja gram cały czas, bo zawsze dochodzi coś nowego, czy to z modów, czy z innego pomysłu na grę. Np. nadal nie mam koncepcji jak skończyć na legendarnym Imperium :)

Teraz wracając do W2 to co się dzieje przy ostatnim rytuale (bez soilerowania) powiem że na najtrudniejszym będzie ciężko to przejść, pomijam już że na mapie znajdują się tysiące jednostek :)

Absolutne arcydzieło, a to dopiero początek drogi W2, a potem będzie jeszcze W3.

post wyedytowany przez A.l.e.X 2017-09-27 17:59:00
27.09.2017 20:54
odpowiedz
HETRIX22
118
PLEBS

Ta seria przywróciła mi wiarę w RTSy którą utraciłem w 2008r

27.09.2017 21:47
1
odpowiedz
4 odpowiedzi
Sunbeach81
11
Pretorianin

Tak samo jak napisał Drackula, wiele godzin przegrałem we wszystkie Total Wary czy to Medievale, czy Szoguny, czy Romy i Attilę, ale dopiero Warhammer sprawił że to na prawdę wciąga i nie chce oderwać i przede wszystkim nie nudzi po dłuższym czasie jak poprzednio!! W historycznych dużo rzeczy się zna bo to nasz przyziemny świat, a tym samym małe pole do popisu i wyobraźni i po jakimś czasie oraz z kolejnymi grami z serii było za mało nowego. Tutaj z kolei w końcu się sporo zmieniło, ubarwiło, zrobiło się klimatycznej, multum nowych rzeczy, opcji, funkcji, cech, mechanik, ogromne różnice w prowadzeniu danej frakcji i nie rozumiem do końca tych ludzi co nawet jak nie lubią światów Fantasy to odrzucają, bo tutaj też są np "rycerze z Medievala" w postaci rasy ludzi imperium oraz Brytonii, więc na prawdę każdy znajdzie coś dla siebie i w końcu nie ma mowy żeby się zanudzić, bo dzieje się tyle ciekawego, tyle dodatków, patchy, lordowie, magia, bohaterowie, zabójcy, artefakty, zdolności i można by tu jeszcze z miesiąc wymieniać! Dla mnie mimo tego że gram we wszystkie nowości - mam zamówionego Destiny 2 czy Battlefronta 2, czekam na spolszczenie do Divinity Original Sin 2, gram w nowy dodatek do X-coma 2 czy Quake Champions (doskonały!) to jednak Total War Warhammer jest najlepszą grą ostatnich lat! :) Tu jest co robić, nie nudzi się i ciągle dochodzi nowe i nowe a jutro 9:30 dwójeczka! :D

28.09.2017 15:57
odpowiedz
dishar
83
Pretorianin

Admin: Nie wrzucaj swoich ogłoszeń o sprzedaży pod materiałami GryOnline.pl.

post wyedytowany przez Admina 2017-09-28 16:04:07
29.09.2017 14:31
odpowiedz
1 odpowiedź
Czort
65
Centurion
9.0

A wiecie może jak wygląda sprawa tego dodatku norsca po zakupie TWII ?
Tzn. mam TWI i kupiłem wczoraj w sklepie TWII i teraz pytanie: kiedy dostane dostęp do tego dlc ?

04.10.2017 17:40
odpowiedz
Nolifer
98
The Highest

Tworzenie gier w uniwersum warhammera to najlepsze co mogło spotkać serię total war. Już sobie wyobrażam, jaką skale będzie miał świat, kiedy połączy się wszystkie rasy z trylogii.

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze