futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje
Technologie 23 października 2013, 11:02

autor: Adrian Werner

Interfejs i usługi sieciowe. PlayStation 4 - wszystko, co wiemy o konsoli PS4 firmy Sony

PlayStation 4 ma szanse przywrócić firmie Sony pozycję lidera na rynku konsol. Dzielimy się z Wami wszystkim, co wiemy na temat tej platformy.

Interfejs i usługi sieciowe

PlayStation 4 działać ma na systemie operacyjnym nazwanym Orbis OS, który oparty jest na mającym unixowe korzenie rdzeniu FreeBSD. Konsola nie będzie wymagać połączenia z internetem, ale posiadanie takowego znacząco wzbogaci jej funkcje. Gracze otrzymają dostęp do wielu usług w chmurze, w tym do Music Unlimited oraz Video Unlimited.

PlayStation 4 porzuci zapoczątkowany w czasach PlayStation 2 interfejs XrossMediaBar. Zastąpi go PlayStation Dynamic Menu, które umożliwi szybszy dostęp do różnych funkcji konsoli. System operacyjny pozwoli na zawieszenie gry i błyskawiczne przejście do innych aplikacji, a następnie bezproblemowe wznowienie rozgrywki (identyczne rozwiązanie z powodzeniem działa na PS Vita). Rozbudowaniu ulegną profile graczy – użytkownicy otrzymają sporą kontrolę nad tym, jakie informacje mają być udostępniane i komu.

PlayStation 4 postawi na nowy interfejs użytkownika. - 2013-10-23
PlayStation 4 postawi na nowy interfejs użytkownika.

Wszystkie gry sprzedawane w wydaniach pudełkowych będzie można nabyć również w dystrybucji elektronicznej. Co więcej, każda produkcja posiadać ma wersję demonstracyjną. Ciekawe zapowiada się również funkcja PlayGo. Sprawi ona, że będziemy mogli uruchomić grę, zanim jeszcze skończy się jej pobieranie. Przykładowo na dysk twardy najpierw zostaną przesłane dane pozwalające na rozegranie pierwszego poziomu. My zaczniemy zabawę, a konsola będzie w tle kontynuować ściąganie reszty plików. Będziemy też mogli wybrać, czy jako pierwszą chcemy otrzymać kampanię, czy tryb multiplayer. Wszystkie zakupy mają być powiązane z kontem użytkownika. Tym samym uzyskamy dostęp do całej naszej biblioteki na dowolnym egzemplarzu konsoli.

Ponadto Sony traktuje każdego dewelopera niczym pełnoprawnego wydawcę. Dzięki temu nawet niewielkie studia będą mogły bez problemu publikować swoje dzieła na PlayStation 4. W przypadku Xboksa One każdy producent najpierw będzie musiał znaleźć sobie partnera. Wiele wskazuje więc na to, że Sony okaże się zwycięzcą w kategorii gier niezależnych.

Niestety, konsola mocno ograniczy możliwość grania za darmo przez sieć. Korzystanie z trybu multiplayer w przypadku większości tytułów wymagać będzie posiadania abonamentu PlayStation+. Wyjątkiem będą produkcje oparte na modelu free-to-play, takie jak PlanetSide 2 czy Warframe. Firma Sony dołoży starań, aby wynagrodzić konieczność regularnego opłacania subskrypcji. Systematycznie organizowane będą wyprzedaże, użytkownicy mają również otrzymywać darmowe gry.

Do każdego nowego egzemplarza konsoli dołączony zostanie kod z czternastodniowym abonamentem PS+, który pozwoli na darmowe przetestowanie usługi. Dzięki temu przez te dwa tygodnie uzyskamy również bezpłatny dostęp do dwóch gier – wyścigowego DriveClub oraz oldskulowej strzelaniny Resogun.

Konsola pozwoli na łatwe dzielenie się zapisami rozgrywki oraz na transmisje na żywo. - 2013-10-23
Konsola pozwoli na łatwe dzielenie się zapisami rozgrywki oraz na transmisje na żywo.

Sony duży nacisk kładzie na aspekty społecznościowe. Będziemy mogli zarówno występować pod własnym imieniem i nazwiskiem, jak i wskazać sytuacje, w których innym wyświetli się jedynie nasza ksywka. DualShock 4 wyposażony zostanie również w specjalny przycisk odpowiedzialny za udostępnianie zapisów rozgrywki reszcie społeczności. Co ciekawe, deweloperzy będą mogli zablokować tę funkcję w niektórych fragmentach gry, by np. zapobiec istotnym spoilerom i nie dopuścić do zepsucia zabawy innym użytkownikom. Pojawi się także opcja transmisji na żywo, a przy wykorzystaniu kamery PS Eye widzowie poobserwują nasze reakcje na wydarzenia na ekranie. Wszystko to oparte zostanie na usłudze Ustream, ale producenci otrzymają również narzędzia pozwalające na zaimplementowanie integracji z serwisem Twitch.

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej

Xbox One – wszystko, co wiemy o nowej konsoli Microsoftu
Xbox One – wszystko, co wiemy o nowej konsoli Microsoftu

Do startu nowej generacji konsol pozostało niespełna pół roku. To dobry moment, aby podsumować wszystko, co wiemy na temat Xboksa One.