Data wydania: 27 stycznia 2015
Remake legendarnej gry przygodowej studia LucasArts, która ukazała się pierwotnie w 1998 roku i zyskała miano jednej z najlepszych i najoryginalniejszych przygodówek point-and-click. Za nową wersję gry odpowiada studio Double Fine Productions pod kierownictwem samego Tima Schafera, który był jednym ze współtwórców pierwowzoru. Akcja tytułu toczy się w zaświatach, inspirowanych kinem noir oraz folklorem meksykańskim.
GRYOnline
Gracze
Steam
Grim Fandango Remastered to zremasterowana i poprawiona wersja klasycznej przygodówki firmy LucasArts, która zadebiutowała na PC w 1998 roku. Za stworzenie nowej edycji tej niezapomnianej i kultowej produkcji odpowiada studio Double Fine pod przewodnictwem Tima Schafera, który był jednym z głównych projektantów oryginału. Rozpoczęcie prac nad remasterem było możliwe dzięki umowie z koncernem Disney, a więc właścicielem zlikwidowanego LucasArts, który zgodził się odsprzedać prawa do Grim Fandango oraz innych znanych marek nieistniejącego już dewelopera. Twórcy zadbali, by nowa wersja gry jak najbardziej przypominała swój odpowiednik sprzed lat, zachowując jego charakter oraz styl graficzny.
Akcja rozgrywa się w świecie, będącym oryginalną wizją zaświatów, inspirowaną meksykańskim folklorem oraz amerykańskim kinem noir. W trakcie rozgrywki wcielamy się w zmarłego Manulea "Manny’ego" Calaverę, pełniącego rolę agenta podróży w Departamencie Śmierci. Historia została podzielona na cztery akty, rozgrywające się w trakcie czterech kolejnych lat. Każdy z nich przedstawia jeden dzień z życia Manny'ego.
Zdaniem bohatera jest eskorta niedawno zmarłych dusz do raju. Osoby, które za życia wykazały się dobrymi uczynkami i zachowaniem są nagradzane biletem na luksusowy pociąg, w kilka minut docierający do bram nieba. Najwięksi grzesznicy muszą udać się jednak do niego na piechotę, a podróż ta zajmuje im całe cztery lata. Na początku gry Manny zajmuje się sprawą Mercedes "Meche" Colomar, która mimo czystego serca i idealnej kartoteki skazana została na wieloletnią tułaczkę. Badając głębiej przypadek Colomar bohater trafia na trop spisku, prowadzącego w głąb gangsterskiego pół-świata.
Grim Fandango to typowa przygodówka, w której gracze muszą rozwiązać szereg zagadek logicznych oraz rozmawiać z postaciami napotkanymi w trakcie zabawy. Jedną z innowacji oryginału była opcja bezpośredniego kontrolowania postaci za pomocą klawiatury lub joysticka. W zremasterowanej wersji gry twórcy poprawili znacząco ten model sterowania, wprowadzając dodatkowo obsługę współczesnych gamepadów.
Przy pracy nad remasterem twórcy korzystali z zachowanych materiałów produkcyjnych Grim Fandango, co dało im dostęp do wysokiej jakości przerywników filmowych oraz elementów graficznych. Warto zaznaczyć, że wizualnie produkcja nie różni się drastycznie od oryginału. Twórcy poprawili jednak trójwymiarowe modele postaci, dodali nowe efekty świetlne oraz cząsteczkowe, a także użyli statycznych i animowanych teł w wyższej rozdzielczości. Tytuł zachowuje pierwotne proporcje ekranu (4:3), tak więc grając musimy pogodzić się z pionowymi czarnymi pasami po obu bokach monitora lub telewizora.
Autor opisu gry: Michał Kułakowski
Platformy:
Xbox One 29 października 2020
Nintendo Switch 1 listopada 2018
PlayStation Vita 27 stycznia 2015
Android 5 maja 2015
PlayStation 4 27 stycznia 2015
PC Windows 27 stycznia 2015
Apple iOS 5 maja 2015
Producent: Double Fine Productions, Inc.
Wydawca: Double Fine Productions, Inc.
Recenzja GRYOnline
Grim Fandango to małe dzieło sztuki, ale remasterowana edycja pozostawia pewien niedosyt. Pierwowzór zasługuje na jedną z najwyższych not, ale wersja odświeżona już niestety nie. Mamy tu do czynienia z podobnym przypadkiem, co przy okazji Heroes of Might & Magic III HD. Jeśli deweloper zabiera się za przybliżanie świetnych, starych gier młodszemu pokoleniu, nie może tego robić po łebkach.
Kolejne produkcje od Double Fine Productions pojawią się w najbliższym czasie w Xbox Game Passie. Fani klasycznych gier typu point-and-click na pewno będą zadowoleni.
gry
Karol Laska
17 października 2020
Doskonała wiadomość dla wszystkich fanów przygodówek. W serwisie GOG.com można zdobyć za darmo cyfrową wersję Grim Fandango Remastered. Oferta będzie ważna do czwartku. Ponadto rozpoczęła się Wyprzedaż Zimowa, w ramach której przecenionych jest obecnie ponad 500 gier.
promocje
Miłosz Szubert
12 grudnia 2017
Przedstawiciele studia Double Fine pochwalili się informacjami na temat sprzedaży swoich gier. Zarówno Grim Fandango Remastered, jak i nowa produkcja – Broken Age, okazały się sukcesem.
gry
Paweł Krzystyniak
17 lipca 2015
Studio Double Fine wydało odświeżoną wersję klasycznej przygodówki Grim Fandango na urządzeniach mobilnych z systemami Android oraz iOS. Produkcja została udostępniona w premierowej cenie około 40-45 złotych (w zależności od platformy).
gramynawynos.pl
Piotr Doroń
6 maja 2015
Miłośnicy przygodówek od dziś mogą się cieszyć grą Grim Fandango Remastered - odświeżoną wersją kultowej produkcji z 1998 roku. Tytuł dostępny jest już na PC-tach, a jutro ukaże się w Europie na konsolach PlayStation 4 i PlayStation Vita.
gry
Kamil Zwijacz
27 stycznia 2015
Na kilka dni przed premierą przygodówki Grim Fandango w wersji Remastered studio Double Fine Productions podzieliło się pokaźną liczbą screenów ze swojego dzieła. Debiut produkcji nastąpi 27 stycznia.
gry
Krzysztof Mysiak
23 stycznia 2015
Jeden z serwisów dystrybucji cyfrowej rozpoczął przyjmowanie zamówień przedpremierowych na remake Grim Fandango – odświeżoną wersję kultowej przygodówki firmy LucasArts, nad którą pracuje studio Double Fine. Twórcy gry ujawnili także jej minimalne wymagania sprzętowe.
gry
Piotr Bicki
13 stycznia 2015
Fani kultowej przygodówki Grim Fandango położą dłonie na odświeżonej wersji gry 27 stycznia 2015 roku. Tytuł ukaże się na konsolach PlayStation 4, PlayStation Vita i komputerach osobistych. Przy okazji studio Double Fine opublikowało nowy zwiastun produkcji, przedstawiający m.in. zmiany graficzne.
gry
Kamil Zwijacz
7 grudnia 2014
Podczas konwentu Comic Con w Nowym Jorku studio Double Fine pokazało grywalną wersję odświeżonego Grim Fandango - klasycznej przygodówki autorstwa LucasArts, oryginalnie wydanej w 1998 roku.
gry
Jakub Mirowski
11 października 2014
Studio Double Fine, pracujące obecnie nad odświeżoną wersją klasycznej przygodówki Grim Fandango z 1998 roku, pojawiło się na festiwalu PAX Prime w Seattle i ujawniło szereg szczegółów na temat ich nadchodzącej produkcji.
gry
Jakub Mirowski
31 sierpnia 2014
Wymagania sprzętowe gry Grim Fandango Remastered:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Dual Core 2.2 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki 512 MB GeForce 8600/Radeon HD 4650 lub lepsza, 4.5 GB HDD, Windows Vista/7/8.
Średnie Oceny:
Średnia z 14 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 2260 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 6624 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Krystian Smoszna
Recenzent GRYOnline.pl
2015.02.07
Do grona tzw. remasterów dołączył kolejny hicior sprzed lat - tym razem liftingowi poddana została gra Grim Fandango Remastered. Czy to dobra okazja, żeby przypomnieć sobie to arcydzieło wśród przygodówek?
buddookann
Ekspert
2023.12.10
Włączyłem komentary i denerwują mnie ci tworcy.Zachwycają się jaka ta gra piękna, że tylko 3 lata robili to arcydzieło, spuszczają się nad jakimś sufitem na który 99% graczy nawet nie zwróci uwagi...Dodatkowo jojczą ile to nie musieli wyciąć i zmienić bo nie dawali rady i komputery się przegrzewały. Więc moje pytanie: Czemu nie zrobili porządnej pixelowej gry 2D ?Te mixty 2D i 3D źle się zestarzały. Samo Remastered zmienia tylko ostrość i cieniowanie obiektów 3D. Tło pozostaje takie samo. W niektórych scenach zmienia się tylko sam główny bohater.Można przełączyć z nowej wersji na starą.Podglądać dialogi - tragicznie to zrobiono i nie działa pod koniec gry.Można też rozciągnąć ekran.Remastered oceniam na tyle smo co grę:
Norbert Szamota
GRYOnline.pl Team
2022.08.05
Zabawna, klimatyczna i znakomicie zagrana głosowo przygodówka, przy której można przyjemnie spędzić kilka godzin. Historia Manny'ego Calavery potrafi trzymać przy konsoli, a atmosfera takich miejsc jak Rubacava wprost wylewa się z ekranu. Tytuł nie przynosi rewolucji gatunkowej, serwując wszystko to, co dobrze znamy od lat w produkcjach point&click, w tym momentami wolne tempo i nielogiczne zagadki, przy których można łapać się za głowę. Akceptując te elementy, wyruszasz w naprawdę interesującą podróż!
Krzysiek Kalwasiński
GRYOnline.pl Team
2022.11.20
Karol Laska
GRYOnline.pl Team
2020.10.19
Jordan Dębowski
GRYOnline.pl Team
2016.03.29
buddookann Konsul
Włączyłem komentary i denerwują mnie ci tworcy.
Zachwycają się jaka ta gra piękna, że tylko 3 lata robili to arcydzieło, spuszczają się nad jakimś sufitem na który 99% graczy nawet nie zwróci uwagi...
Dodatkowo jojczą ile to nie musieli wyciąć i zmienić bo nie dawali rady i komputery się przegrzewały. Więc moje pytanie: Czemu nie zrobili porządnej pixelowej gry 2D ?
Te mixty 2D i 3D źle się zestarzały. Samo Remastered zmienia tylko ostrość i cieniowanie obiektów 3D. Tło pozostaje takie samo. W niektórych scenach zmienia się tylko sam główny bohater.
Można przełączyć z nowej wersji na starą.
Podglądać dialogi - tragicznie to zrobiono i nie działa pod koniec gry.
Można też rozciągnąć ekran.
Remastered oceniam na tyle smo co grę:
spoiler start
Już wiem dlaczego przygotówki wyginęły. W latach mojego dzieciństwa siadałeś do gry którą dał ci kumpel i wałkowałeś ją do skutku. Nie było internetu. Jedyną pomocą był kumpel ze szkoły lub ewentualnie pożyczona od niego gazeta z opisem przejścia. Dziś jak zaczynasz sie irytować wciskasz Alt+Tab, używasz internetu i po paru chwilach znasz rozwiązanie.
Co irytowało mnie w grze:
-inwentory ! Można sterować klawiszami numerycznymi ale mimo to wole klasyczne rozwiązania.
-brak przyspieszenia postaci dwoma kliknięciami. To już było normą dużo wcześniej. Trzeba czekać aż postać przeleci drogę bądź skończy się wspinać po drabinie.
- słabo zarysowany motyw miłości który jest głównym motorem napędowym całej fabuły. Jest to tak lakonicznie wyjaśnione, że nad głową świeci nam się wielki neon "WTF".
- użycie mixu 2D z 3D. Ten sam błąd popełniono w LBA1. Dziś o wiele lepiej zestarzały się pixelowe przygodówki 2D niż takie hybrydy z problematycznym sterowaniem i umiejscawianiem kamery która potrafi mocno zagubić gracza w poznawaniu przestrzeni. (dodatkowo powodująca liczne błędy)
- irytujący Glottis który dre japę i nie pozwala się skupić.
- fabuła jakoś mnie nie przekonuje. Świat zmarłych ma te same problemy i zajęcia co żywych. Nawet można tak samo zginąć/być zakwieconym.
- brak rozróżnienia obiektów. Przykład z drzwiami gdzie zamknięta jest Meche. Użyłem na nich odpowiedniego narzędzia i było źle. Dopiero użycie na pixelach zawiasów dawało rezultat.
-Niektóre zagadki rozwiązują się same. Nie mam pojęcia jaka mechanika była w splątaniu kotwic, ale się splątały.
- Irytujące zagadki. Przykład ze znakiem. Jaskinie sugerują, że powinniśmy iść za znakiem pomiędzy jaskiniami. Męczyłem się pół godziny, aż losowo wbiłem znak w dobre miejsce i było po zagadce.
- głupie zagadki. Glottis rzyka na domino a to sie nie przewraca. Zamrażamy całą podłogę azotem o którym bohater cały czas mówi że ma go mało.
- Zagadka 3D z wózkiem widłowym był zbyt trudna. Gra nie przygotowała mnie na to że 3D będzie miało udział w rozwiązywaniu zagadki.
- trochę brak logiki i zbijanie z tropu. Pszczoły mówią nam że sprzedały narzędzia, a jednak robimy w grze dziwne rzeczy żeby je od nich zdobyć. W dodatku jest tam sprawa zamordowanej LOLY której śmierć jest olana by wyciągnąć z więzienia pszczołę. Skąd wiemy że dostaniemy od pszczół narzędzia skoro mówiły że ich nie mają ?
-szkoda też Lupe która została wyprowadzona w kajdanach i nie wiemy co z nią.
- licze błędy. Na poprzednim laptopie nie mogłem nawet zagrać bo gra wywalała błędy przy pierwszym przerywniku. Na nowym laptopie było lepiej mimo to gicze sie zdarzały.
- żaden utwór muzyczny mnie nie zachwycił i nie zapadł w pamięci. ( dźwięk kosztował 13tys. dolarów)
- najlepsza animacja to zwisający okręt na krańcu świat.
spoiler stop
Orzech Centurion
Fakt faktem, bez solucji niestety ani rusz. Do plusów dodałbym jeszcze genialny voice acting, dialogi i humor, pod resztą podpisuję się obiema rękami.
Miodowy Generał
Plusy
+Wspaniały design w stylu art deco,
+nietuzinkowy pomysł,
+unikalny klimat
+Muzyka
+ Dobry remaster naprawiający eksperymentalnych charakter pierwotnej wersji
Minusy:
-czas kombinatoryki przenoszenia gier przygodowych na 3D pozostawił na konkretnych tytułach specyficzne piętno. W tym przypadku objawia się na niewygodnym inwentarzu oraz dezorientacji przestrzennej. tzn. możemy dajmy na to nie wykonać danej czynności prawidłowo przez złe położenie. Wyjątkowo bywa to uciążliwe w połączeniu z tym, że obiekty i przejścia nie są podpisane (!) a zagadki naginające logikę, typowe dla gier Tima Schafera wymagają niekiedy naprawdę dziwacznych pomysłów.
- Bardzo wiele czynności potrzebnych do zrobienia jest niejasna albo wcale nie jest zakomunikowana. - Zbyt wiele drobnicy do zapamiętania. Przydało by się coś w stylu dziennika.
Brucevsky Generał
Zabawna, klimatyczna i znakomicie zagrana głosowo przygodówka, przy której można przyjemnie spędzić kilka godzin. Historia Manny'ego Calavery potrafi trzymać przy konsoli, a atmosfera takich miejsc jak Rubacava wprost wylewa się z ekranu. Tytuł nie przynosi rewolucji gatunkowej, serwując wszystko to, co dobrze znamy od lat w produkcjach point&click, w tym momentami wolne tempo i nielogiczne zagadki, przy których można łapać się za głowę. Akceptując te elementy, wyruszasz w naprawdę interesującą podróż!