Might & Magic X: Legacy [PC]

Might & Magic X to gra RPG kontynuująca tradycje jednej z najstarszych serii z tego gatunku. Gracz werbuje drużynę i wyrusza z nią szukać przygód w pełnej magii krainie fantasy nazwanej Ashan. Rozgrywka koncentruje się na wypełnianiu zadań, walce i rozwijaniu statystyk postaci. Alias: Might and Magic X: Legacy.

wersja językowa:
z polskimi napisami

Might & Magic X: Legacy data premiery gry na PC:

23 stycznia 2014 ( światowa data premiery )

23 stycznia 2014 ( data wydania w Polsce )

23 stycznia 2014 ( premiera w USA )

gry podobne do Might & Magic X: Legacy:

Legend of Grimrock II
Realms of Arkania: Blade of Destiny HD

klasyczne cRPG, FPP, fantasy, turowe, dungeon-crawler

Might & Magic X to dziesiąta część legendarnego cyklu gier RPG. Dziewięć poprzednich odsłon opracował nieistniejący już zespół New World Computing. Po upadku studia prawa do serii przejęła firma Ubisoft, a wykonawcą tej części został niemiecki deweloper Limbic Entertainment.

Akcja gry toczy się w pełnej magii krainie Ashan, która była tłem również dla dla Heroes of Might & Magic V, Dark Messiah of Might & Magic, Might and Magic Heroes VI oraz szeregu gier casualowych i przeglądarkowych. Jest to świat fantasy zamieszkiwany zarówno przez ludzi, jak i szereg innych inteligentnych ras. Kluczową rolę w jego historii odgrywa konflikt pomiędzy aniołami i demonami. Po wydarzeniach rozgrywających się w Might & Magic Heroes IV, do nabrzeża miasteczka Sorpigal przybywa drużyna poszukiwaczy przygód.

Mechanika rozgrywki w dużej mierze przypomina klasyczne odsłony serii. Autorzy szczególne inspiracje czerpią w zestawu World of Xeen zawierającego czwartą i piątą część M&M. Składająca się z czterech postaci drużyna porusza się po otwartym świecie podzielonym na kwadraty. Każdy ruch do przodu, do tyłu lub na boki przemieszcza drużynę na sąsiadujący kwadrat. Przypomina to rozwiązanie stosowane w starych dungeon crawlerach, w których ruch postaci wykonywany był skokowo. Każdy przejście powoduje upływ czasu, dzięki czemu w grze zaimplementowano zmienny cykl dobowy. Czas inaczej płynie w mieście czy podziemiach, a inaczej - szybciej - w trakcie normalnej eksploracji lądu.

W przypadku napotkania przeciwników czas zaczyna być dzielony na tury, podczas których postacie z drużyny i wrogowie na przemian wykonują działania, takie jak przemieszczanie się, atak dystansowy, atak wręcz czy rzucenie czaru.

Tryb gry: single player  
Ocena gry 8.2 / 10 na podstawie 412 ocen czytelników.  

wymagania sprzętowe

Rekomendowane: Quad Core i5 2.4 GHz, 6 GB RAM, karta grafiki 1 GB (GeForce GTX 260 lub lepsza), 5 GB HDD, Windows Vista (SP2)/7(SP1)/8, łącze internetowe

Recenzja gry Might & Magic X: Legacy - klasycznego RPG dla weteranów

Recenzja gry Might & Magic X: Legacy - klasycznego RPG dla weteranów (PC)

"Każdą z postaci opisuje kilka podstawowych współczynników, pomiędzy którymi rozdzielamy punkty doświadczenia. Są to raczej klasyczne zdolności – na przykład moc odpowiada za siłę ciosów, precyzja za ataki dystansowe i rany krytyczne, a duch z kolei pozwala zwiększyć pulę many. Przy tym wszystkie zależności w grze wyjaśnione są w prosty sposób podobny do tego ze strategicznej serii Might & Magic: Heroes, gdzie informacje pojawiają się w tzw. pływających ramkach po najechaniu na elementy interfejsu użytkownika. Bardzo wygodny i oszczędzający czas sposób. Podobnie podczas przeglądania ekwipunku, na ekranie pojawiają się współczynniki zarówno znajdującego się tam przedmiotu, jak i tego używanego przez daną postać, niczym w Diablo III. Po kilkudziesięciu godzinach spędzonych z grą interfejs wydaje się bardzo sensownie zaprojektowany, co jest ważne, bo spędza się w nim całkiem sporo czasu. Wszystkie opcje dostępne są także poprzez skróty klawiszowe."  więcej

Might & Magic X: Legacy - klasycznie aż boli!

Might & Magic X: Legacy - klasycznie aż boli! [15:13]

Hardcore'owe RPG powraca? Hed dzieli się wrażeniami z powrotu kultowej marki. Czy Might & Magic X spełni wysokie wymagania fanów klasycznych gier RPG?

2:39

Video Might & Magic X: Legacy

zwiastun rozgrywki (PL)

1:34

Video Might & Magic X: Legacy

zwiastun na premierę (PL)

1:25

Video Might & Magic X: Legacy

zapowiedź #1

komentarze czytelników (233)


upi00r  2014-03-01 - 10:00

fortuna18 - poszukaj dobrze i znajdziesz :)

szczypiorofixpw  2014-03-04 - 14:11

Grałem w poprzednie części: VI, VII, VIII i IX, najwięcej w VI i VII (którą prawie skończyłem, prawie) i stąd moje pytanie: czy warto tę grę kupić? Widziałem gameplaye, czytałem parę recenzji ale z tym różnie bywa, więc pytam. "Krokowany" świat mi nie przeszkadza, Legend of Grimrock bardzo mi się podobał, lubię też stare gry tego np. Bard's Tale czy Eye of Beholder, kiedyś kiedyś się w nie zagrywałem. Czekam na jakieś opinie o tej grze :)

Zbyniu45  2014-03-04 - 14:33

gra jest swietna polecam z calego serca:)

szczypiorofixpw  2014-03-04 - 14:47

Dzięki :) a może coś więcej byś napisał? Słyszałem, że w tej grze nie ma umiejętności niebojowych: np. identyfikacji, szukania pułapek itp. Prawda to?

Mr.Kalgan  2014-03-04 - 15:06

Nie, to nieprawda. Jest i identyfikacja i szukanie sekretów i szukanie pułapek.

szczypiorofixpw  2014-03-04 - 15:10

Aha czyli ktoś mi naściemniał, dzięki! :)

Zbyniu45  2014-03-06 - 16:45

gra jest swietna wciagnela mnie jak starsze czesci ale jedna rzecz ktora mnie irytuje to to ze gra jest slabo zooptymalizowana mam nowego patcha i nic nie poprawili w tym kierunku gry takie jak wiedzmin 2 skyrim metro chodza mi na full detalach swietnie to MMX potrafi w kartalu miec spadki do 27fpsow... a w innych miastach ma stale 75fps a poza murami miasta to juz sie przyzwyczailem to lekkich lagow przy obracaniu kamera czy sektorow w ktorych fps spada do zera...;/ macie tez tak? moze znacie jakies rady co zrobic ? czy trzeba czekac na nowego patcha?

Zbyniu45  2014-03-07 - 12:43

panowie mam problem z promocja na paladyna mam ten kamien szantiri i oczyscilem te przeklete ruiny i znalazlem 2 fragmenty na temat tej tego artefaktu ale nie moge otworzyc tych 2 drzwi co sa kolo tego ducha przyjaznego jak to mam zrobic bardzo prosze o pomoc

Mr.Kalgan  2014-03-07 - 12:59

Włącz czar "poszukiwanie sekretów" i znajdź płyty w podłodze na które kiedy nastąpisz otworzą się właściwe drzwi.

upi00r  2014-03-07 - 13:00

@Zbyniu45 -> wykrywanie sekretów

Amistat  2014-03-11 - 12:03

Panowie kupować warto. Sama mam ostatnie cztery części od 6-9 i jestem pod wielkim wrażeniem zrobieniem X. Dobrze że sesja się skończyła :D

Lobotomia  2014-03-11 - 12:30

Gra jest fantastyczna. Pierwsza od wielu lat która spowodowała zarwanie nocki. Wymagający przeciwnicy, ciekawe choć czasem wkurzające zagadki no i fajne bonusy za osiągnięcia. Tych dodatkowych lochów jeszcze nie zbadałam ale relikty mi się podobają. Próbowałem różnych konfiguracji drużyny i moim zdaniem najlepsza to paladyn - ze względu na wskrzeszenie i dużą odporność na wszelkie ataki, łowca - harpun i pułapka, a także spore obrażenia od dzidy, druid - magia wody na poziomie arcymistrza to zarąbisty czar zadający olbrzymie obrażenia i odpychający wrogów, trzecia dowolna chociaż z pewnym wskazaniem na maga - tylko mag używa magii ciemności a co za tym idzie zaklęcia pozwalającego na znalezienie ukrytych przejść , bodajże "szepczące cienie".

Zbyniu45  2014-03-12 - 15:41

mam problem mam odprysk powietrza i wszedlem do niego i sa te platformy to jak to trzeba ustawic by dalo sie gdzies wejsc?

stasiek1818  2014-03-20 - 22:19

To jest nowsza wersja całkiem udanej gry Legend of Grimrock.

Mr.Kalgan  2014-03-31 - 17:14

27.03 miało się ukazać DLC i cisza. Coś ktoś wie o jednorożcu ?

Mati184  2014-07-25 - 00:25

@stasiek1818 pierwsze Might & Magic wydano w 1986 roku, Legend of Grimrock jest inspirowana grą Dungeon Master również z 1986 roku. Tak więc mylisz się.

spioszeq  2014-10-04 - 17:02

Gra dosyć zbugowana, zwłaszcza na początku, co może na dobre odstraszyć mniej zainteresowanych graczy. System nie wybacza źle zrobionych drużyn np. ciężko będzie grać bez wszystkich szkół magii na poziomie mistrz, z drugiej strony magia ofensywna zadaje strasznie mało obrażeń i swoich magów pod koniec używałem tylko do buffowaniam, debuffowania i leczenia. Taki tancerz ostrzy potrafi zadać w turze 5x więcej obrażeń niż najsilniejszy czar maga powietrza/ognia(robionego pod ofensywe). Także moim zdaniem to najlepiej stworzyć 2 magów(tak żeby nie mieli wspólnych szkół magii) i 2 melee(najlepiej obu pod walkę z 2 broniami)

kamilklos  2014-10-22 - 18:11

Czy wie ktoś czy gra sprzedała się dobrze ??? Chciałbym wiedzieć bo jeżeli sprzedaż była duża to można liczyć na kontynuacje tej znakomitej gry, a w sieci nie mogę znaleźć informacji na ten temat.

romeck  2014-11-22 - 11:18

Jestem weteranem wszelkich rpg od klasycznych po hacki ( z szczegolnym uwielbieniem turówek) , najlepsze gry wg mnie : fallout 2,1 , baldurs gate 2,1 , Might Magic 7,8 , Torment (kolejność w sumie dowolna , wszystkie są super). MM 10 uważam za świetną produkcję - może krótką trochę i za mały świat ( bo chciało by się wiecej) i za mało zróżnicowaną w stosunku do 7 , ale poziom zabawy niesamowity, fantastyczne zagadki przy których naprawdę trzeba pomyśleć a nie na zasadzie wpadnij wyrżnij wszystko , przynieś podaj. Optymalizacja kiepska ale z drugiej strony to nie FPS więc klatki naprawdę nie są takie ważne. Co do siły postaci bo ktoś tu napisał że mag ssie w stosunku np do tancerza mieczy, cóż jeśli chodzi o firepower to nie jest prawda. Zdarzyło mi się np walnąć chain lightning gdzie trafiałem 3 przeciwników w sumie na prawie 5000 dmg(1800,1400,800), max co mi się udało uzyskać BD to 1300. Ogólnie oceniam na 9/10 za zbyt krótką grę i brak paru fajnych skili. Szkoda też ze artefakty nie mają większej liczby leveli, no i postacie mogły by być bardziej zróżnicowane.

romeck  2014-11-22 - 11:27

Jestem weteranem wszelkich rpg od klasycznych po hacki ( z szczegolnym uwielbieniem turówek) , najlepsze gry wg mnie : fallout 2,1 , baldurs gate 2,1 , Might Magic 7,8 . MM 10 uważam za świetną produkcję - może krótką trochę i za mały świat ( bo chciało by się wiecej) i za mało zróżnicowaną w stosunku do 7 , ale poziom zabawy niesamowity, fantastyczne zagadki przy których naprawdę trzeba pomyśleć a nie na zasadzie wpadnij wyrżnij wszystko , przynieś podaj. Optymalizacja kiepska ale z drugiej strony to nie FPS więc klatki naprawdę nie są takie ważne. Co do siły postaci bo ktoś tu napisał że mag ssie w stosunku np do tancerza mieczy, cóż jeśli chodzi o firepower to nie jest prawda. Zdarzyło mi się np walnąć chain lightning gdzie trafiałem 3 przeciwników w sumie na prawie 5000 dmg(1800,1400,800), max co mi się udało uzyskać BD to 1300. Ogólnie oceniam na 9/10 za zbyt krótką grę i brak paru fajnych skili. Szkoda też ze artefakty nie mają większej liczby leveli, no i postacie mogły by być bardziej zróżnicowane. +fabuła +frajda +grafika (btw uwaga na włączenie wszystkich opcji bo kiedyś jakiś pożal się boże dziennikarzyna włączył wszystko i narzekał na pikselozę. Nie zauważy ...