Data wydania: 31 marca 2015
Niezależna gra doświadczonego twórcy, który wcześniej pracował nad takimi tytułami jak End of Nations, Tiger Woods oraz NFL Street. W Axiom Verge wcielamy się w mężczyznę o imieniu Trace, który po śmierci odradza się w tajemniczym świecie, gdzie futurystyczne technologie mieszają się z bardzo starymi rozwiązaniami. Trace szybko stwierdza, że nowe środowisko wraz z zamieszkującymi je istotami za wszelką cenę próbuje go zabić.
GRYOnline
Gracze
Steam
Tom Happ jest programistą, grafikiem i kompozytorem, który w swojej karierze pracował przy wielu popularnych tytułach, takich jak: End of Nations, Tiger Woods oraz NFL Street. Axiom Verge, wydane m.in. na platformie PC, Switch itd., jest jego niezależnym projektem opracowanym w czasie wolnym. Tom samodzielnie stworzył każdy element gry – mechanikę, oprawę graficzną oraz muzykę i dźwięki.
W grze wcielamy się w postać mężczyzny o imieniu Trace, który ginie od śmiertelnej rany. Główny bohater przebudza się jednak w tajemniczym świecie, gdzie futurystyczne technologie mieszają się z bardzo starymi rozwiązaniami. Trace szybko stwierdza, że nowe środowisko wraz z zamieszkującymi je istotami jest do niego nastawiona wrogo i za wszelką cenę próbuje go zabić. Bohaterowi nie pozostaje zatem nic innego, jak rozpocząć walkę o życie i rozwiązać zagadkę enigmatycznego miejsca.
Rozgrywka nawiązuje swoją mechaniką do najlepszych produkcji platformowych ze złotego okresu konsoli SNES. Główny bohater przemierza naszpikowane pułapkami i przeciwnikami lokacje korzystając z możliwości biegania, skakania oraz strzelania. W grze nie zabrakło też pojedynków z dużymi bossami. Na arsenał składa się ponad 20 rodzajów broni w tym między innymi karabin elektryczny oraz coś na wzór plazmowego granatnika. Oprócz tego przygotowano ponad 60 różnego rodzaju przedmiotów i ulepszeń zwiększających możliwości Trace’a. Dotarcie do wielu z nich wymaga jednak dokładnej eksploracji poziomów. Całą grę można ukończyć w granicach 8 godzin.
Axiom Verge w wersji na platformę PC, Switch itd. jest grą osadzoną w dwóch wymiarach, a swoim wykonaniem graficznym przywodzi na myśl tytuły pokroju Castlevanii. Na uwagę zasługuje mroczne wykonanie lokacji i przeciwników. W podobnym stylu została wykonana ścieżka muzyczna, gdzie przeważają niepokojące 16-bitowe dźwięki.
Autor opisu gry: Michał Basta
Platformy:
Nintendo Wii U 1 września 2016
PC Windows 14 maja 2015
PlayStation Vita 19 kwietnia 2016
Nintendo Switch 5 października 2017
PlayStation 4 31 marca 2015
Xbox One 30 września 2016
Xbox 360 Anulowana
Producent: Tom Happ
Wydawca: Sony Interactive Entertainment
Gry podobne:
9 stycznia 2018
Nie każdy hit wymaga ogromnego budżetu, najnowszych technologii i setek pracowników. Często gry wybitne to te tworzone przez niewielkie, niezależne zespoły, czasami zaś to efekt geniuszu i zaangażowania jednego dewelopera z przełomową wizją.
Usuwając biblioteki steamowe ze swojego dzieła, twórca Axiom Verge trochę za bardzo się rozpędził i usunął plik niezbędny do poprawnego działania gry. Wszystko dlatego, że jego nazwa brzmiała identycznie jak nazwa sklepu prowadzonego przez Valve.
gry
Bartosz Krawcewicz
8 lutego 2019
Klienci sklepu Epic Games Store mogą pobrać kolejny darmowy tytuł. Mowa o grze Axiom Verge, która powinna przypaść do gustu przede wszystkim miłośnikom pierwszych części serii Castlevania oraz Metroid.
promocje
Krystian Pieniążek
7 lutego 2019
Axiom Verge będzie kolejną grą, która zostanie rozdana za darmo. Metroidvanię autorstwa Toma Happa będzie można przygarnąć od czwartku 7 lutego. Promocja potrwa przez dwa tygodnie.
promocje
Miłosz Szubert
29 stycznia 2019
Firma Sony ujawniła daty premier wyczekiwanych przez użytkowników konsol PlayStation gier niezależnych. Poznaliśmy terminy, w których ukaże się m.in. Bastion, Titan Souls, Shovel Knight czy też Jamestown Plus.
gry
Kamil Zwijacz
27 lutego 2015
Na oficjalnym blogu PlayStation zapowiedziano 12 kolejnych gier niezależnych, które ukażą się na konsoli PlayStation 4. Wśród tytułów znajdują się takie perełki jak Spelunky, Nidhogg, Jamestown Plus i Skulls of the Shogun.
gry
Kamil Zwijacz
1 maja 2014
Wymagania sprzętowe gry Axiom Verge:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Core 2 Duo 2.0 GHz, 512 MB RAM, karta grafiki Intel HD 4400 lub lepsza, 300 MB HDD, Windows 7.
Średnie Oceny:
Średnia z 4 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 413 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 5490 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
May_Day
Ekspert
2021.03.10
Jak na pierwsze starcie z metroidvaniami, było całkiem dobrze. Eksploracja jest super - więcej tu znajdziek pożytecznych od niepożytecznych, co wyróżnia grę na tle innych produkcji. Klimacik też niczego sobie, ale po 10,5h spędzonych z grą jestem nią po prostu zmęczony - rozgrywka jest przeważnie dosyć intensywna. I to chyba dobrze, nie?
Tomasz Piotrowski
GRYOnline.pl Team
2016.04.24
Metroid to jeden z najfajniejszych pomysłów na gry jaki kiedykolwiek się pojawił. Axiom Verge na pierwszy rzut oka wygląda jak klon przygód Samus Aran. Tytuł ten jest jednak czymś zdecydowanie więcej. Czy to oznacza, że warto zainteresować się tą podróżą do innego świata? Czy PlayStation Vita doczekało się w końcu jakiejś genialnej metroidvanii?
Seba01
Ekspert
2025.05.08
ArtystaPisarz
Ekspert
2019.04.10
May_Day Centurion
Jak na pierwsze starcie z metroidvaniami, było całkiem dobrze.
Eksploracja jest super - więcej tu znajdziek pożytecznych od niepożytecznych, co wyróżnia grę na tle innych produkcji.
Klimacik też niczego sobie, ale po 10,5h spędzonych z grą jestem nią po prostu zmęczony - rozgrywka jest przeważnie dosyć intensywna.
I to chyba dobrze, nie?
Radamajka Legionista
Zacznijmy od tego, że punktem wyjścia i materiałem porównawczym będzie dla mnie Hotline Miami. Wiem, że trochę słabo porównywać metroida z akcją, ale ja chciałbym się skupić na poziomie trudności, który jest wręcz podręcznikowo skrajny w obydwu przypadkach. HM wyciska z gracza siódme poty, ale jest przy tym sprawiedliwe i nie zniechęca. Axiom Verge jest frustrujące - i co niewybaczalne - niesprawiedliwe. Dowód - ogrywam AV na Switchu. Drugi boss, 6% ukończonej gry (!) i mój kontakt z grą zostaje zakończony. Po rawie setce (sic!) minut prób pokonania gnojka. Bos wygląda tak - wielki kafar, z dołu miota serią torped przed którymi można w zasadzie tylko uciec do góry lub za zasłonę. U góry zaś ma dwa działka miotające na zmianę pociskami. Działa są (teoretycznie!) statyczne i raz leci kulka, dajmy na to 5 m nad ziemię, drugi raz 7 m nad ziemią. Żeby zniszczyć fajfusa, trzeba strzelać w jego "mózg" na plecach, więc zadanie z gatunku tych, gdzie dużo się skacze. No i jest taka platforma, z której można trafić w "mózg" plus można ignorować torpedy przy samej ziemi.
No i nawalam w kafara. "Mózg" robi się czerwony, muzyka hipnotyzująco przyśpiesza. Pociski z dwóch działek lecą coraz częściej, ba w pewnym momencie odległość między dolnym (5m) a górnym pociskiem (7m) jest tak niewielka, że skok pomiędzy nimi nie wchodzi w grę. Nic to, ileś tam pocisków przyjąć na klatę można. Ale w pewnym momencie kucając dostaję kulkę w łeb z pocisku z górnego działa (tego, jak to określiłem 7 "pieprzonych statycznych metrów nad ziemią"). I po kolejne próbie znów. Potem znowu!
Noob jestem, palce się trzęsą na grzybku joy cona (myślę sobie), więc pewnie w ostatniej milisekundzie nie mam precyzji.
Wracam dzień później, ochłonąłem. Teraz będę kucał przyciskami na lewym joyu. Jak wduszę, to już wduszę, nie ma opcji, żeby mi postać wstała by zarobić kulkę w łeb. I co? I znów pod koniec walki dostaję pieprzonym pociskiem, mimo, że teoretycznie z tego działa pocisk powinien lecieć stałą, prostą trajektorią!
Gra nie jest dedykowana dla mnie, jest dla hardkorów i zawodowców, co w platformerach teog typu wyczyniają cuda, ale do jasnej cholery - ja wydałem na tę mękę i kilkadziesiąt minut irytacji pieniądze! Hotline Miami też jest trudne. W tej grze też trzeba się skupić i maksymalnie doprecyzować każdą podjętą akcję. Ale HM daje ci możliwość, jeśli nauczysz się na błędach, przyjąć strategię jaka ci odpowiada (ja np. ogłuszałem z drzwi, bo było w tej metodzie i trochę kamperstwa połączonego z refleksem, ale i dawało chwilę na taktyczne obmyślenie kolejnych posunięć). I gdy kończyłem HM, to czułem tę słynną "satysfakcję", jednocześnie gra dawała mi do zrozumienia, że do elity nadal mi daleko. A AV tylko pot, łzy i wiązanki K*%^&^.
I niech sobie będą takie gry, tylko dla wąskiego grona fanatyków. Ale niech potem ci fanatycy nie szlochają, że "chlip, chlip branża zła, chlip chlip mainstream niszczy indyki". Całym sercem jestem za niezależnymi twórcami, ale swoimi pieniędzy nie będę wspierał waszego masochizmu.
angahm Junior
Mam okazję ograć z okazji udostępnienia jej za darmo w Epic Store. Gra mi przypomina mieszankę Contry i Castlevanii, daje nieco świeże spojrzenie na gry ze starych portów. Trochę ubogo w informacje, mapa jest dość mocno pokręcona, ale na szczęście mamy podgląd do obszarów odkrytych. Śmierć nie jest przykra, teren, który zwiedziliśmy pozostaje odkryty, nawet jeśli wcześniej nie zapisaliśmy gry - te z kolei zapisywane są w określonych miejscach. Przeciwnicy narazie na początkowych etapach nie stanowią większego zagrożenia, chociaż miałem nieprzyjemność już stoczyć nie jeden bój z zombie. Poziom trudności uważam, że jest dobrze dobrany.
Ósemeczka to myślę, że sprawiedliwa ocena.
Danteveli_ Pretorianin
Metroid to jeden z najfajniejszych pomysłów na gry jaki kiedykolwiek się pojawił. Axiom Verge na pierwszy rzut oka wygląda jak klon przygód Samus Aran. Tytuł ten jest jednak czymś zdecydowanie więcej. Czy to oznacza, że warto zainteresować się tą podróżą do innego świata? Czy PlayStation Vita doczekało się w końcu jakiejś genialnej metroidvanii?