XCOM: Enemy Unknown [PC]

Gra strategiczna stanowiąca wznowienie kultowej serii z lat 90-tych. Jako dowódca organizacji XCOM musimy odeprzeć inwazję kosmitów na Ziemię. W tym celu zakładamy bazę operacyjną, dbamy o budżet, werbujemy ludzi i prowadzimy badania naukowe. Natomiast po wykryciu obcych toczymy z nimi bitwy w trybie turowym.

wersja językowa:
polska i angielska

XCOM: Enemy Unknown data premiery gry na PC:

09 października 2012 ( światowa data premiery )

12 października 2012 ( data wydania w Polsce )

09 października 2012 ( premiera w USA )

gry podobne do XCOM: Enemy Unknown:

XCOM 2
The Banner Saga 2
Mordheim: City of the Damned

Strategiczne, science fiction, turowe, widok izometryczny, taktyczne, multiplayer

XCOM: Enemy Unknown to gra strategiczna stworzona przez doświadczone studio Firaxis. Stanowi ona jednocześnie wznowienie kultowej serii zapoczątkowanej przez wydane w 1994 roku UFO: Enemy Unknown.

Pod względem fabuły gra nie stanowi bezpośredniej kontynuacji oryginalnej trylogii z lat 90. - na nowo opowiada historię pierwszego konfliktu ludzkości z agresywną cywilizacją obcych, która postanowiła skolonizować naszą planetę. W celu poradzenia sobie z pozaziemskim zagrożeniem powołana zostaje organizacja Extraterrestrial Combat Unit (w skrócie XCOM). Jej zadaniem jest nie tylko odparcie inwazji kosmitów, ale również odkrycie sekretów ich technologii. Gracz wciela się w głównodowodzącego organizacją.

Rozgrywka prowadzona jest na dwóch płaszczyznach - warstwa strategiczna toczy się w czasie rzeczywistym, podczas gdy bezpośrednie starcia z obcymi na powierzchni Ziemi są turowe. Tryb strategiczny pozwala nam na prowadzenie badań naukowych, odkrywanie sekretów technologii kosmitów oraz produkcję uzbrojenia i sprzętu. Działalność XCOM nie jest tania, więc sporo uwagi trzeba poświęcić stronie ekonomicznej. W radzie państw sponsorujących naszą organizację znajduje się szesnaście narodów i konieczne jest dbanie o ich zadowolenie z osiąganych rezultatów. Wybranie kontynentu, na którym zbudujemy naszą bazę, wiąże się z konkretnymi bonusami, takimi jak np. obniżone koszty kupna satelitów oraz myśliwców czy błyskawiczne autopsje. Wszystko to ma miejsce na dużej mapie obejmującej całą powierzchnię naszego globu. Z tego poziomu zakładamy bazę operacyjną, którą następnie zapełniamy podwładnymi i rozbudowujemy o nowe pomieszczenia oraz laboratoria.

Co pewien czas otrzymujemy wiadomość o odkryciu aktywności obcych i wyruszamy z oddziałem bojowym w celu wyeliminowania zagrożenia. Wtedy gra przestawia się w turowy tryb walki. Dowodzimy w nim niewielką grupką doskonale wyszkolonych żołnierzy i naszym zadaniem jest najczęściej zabicie wszystkich kosmitów na mapie. Podczas starć ogromną rolę odgrywa tzw. mgła wojny i linia wzroku postaci, a poległych jednostek nie da się wskrzesić po zakończeniu misji. W trakcie potyczek żołnierze zdobywają punkty doświadczenia, które następnie wydajemy na rozwijanie ich umiejętności.

Większość misji (za wyjątkiem tych istotnych dla fabuły) generowana jest losowo, zarówno jeśli chodzi o miejsce startowe, jak i umiejscowienie wrogich jednostek. Silnik gry umożliwia daleko idącą destrukcję otoczenia. Starcia dodatkowo uatrakcyjnia system morale żołnierzy. Niedoświadczeni podwładni łatwo panikują, a zgon kolegi z oddziału negatywnie wpływa na ich działania.

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer: Internet   Liczba graczy: 1-2   Nośnik: 1 DVD  
Ocena gry 8.7 / 10 na podstawie 1200 ocen czytelników.  
Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 9.1 / 10 na podstawie 353 głosów czytelników.   Cena gry w dniu premiery: 139,99 PLN

wymagania sprzętowe

Rekomendowane: Core 2 Duo 2.4 GHz, 2 GB RAM (4 GB RAM - Vista/7), karta grafiki 512 MB (GeForce 9800 GTX lub lepsza), 20 GB HDD, Windows Vista/7, łącze internetowe

Strzelając do E.T. – recenzja gry XCOM: Enemy Unknown

Strzelając do E.T. – recenzja gry XCOM: Enemy Unknown (PC)

"Nasz stosunek do żołnierzy zmienia się wraz z poziomem trudności. Na normalu z zapisywaniem stanu gry w dowolnym momencie nie dbamy o nich tak jak w trybie classic połączonym z save’ami możliwymi tylko przy wyjściu. Posłanie wtedy naszego ulubieńca, aby schwytał żywcem obcego, wywołuje zupełnie inne emocje, a napięcie sięga zenitu. W nowym UFO każda strata boli i może zadecydować o sukcesie misji.więcej

XCOM: Enemy Unknown - moce psioniczne

XCOM: Enemy Unknown - moce psioniczne [15:28]

Bijemy obcych z klasą. Wracamy raz jeszcze do nowego XCOM-a, gdzie ludzcy żołnierze dorobili się już specjalnych mocy i nowych gadżetów.

13:18

Video XCOM: Enemy Unknown

Pierwsze 15 minut

6:25

Video XCOM: Enemy Unknown

Prezentacja rozgrywki (PL)

2:57

Video XCOM: Enemy Unknown

porównanie ustawień graficznych - Gry-OnLine.pl

Forge of Empires

Forge of Empires

Zagraj za Darmo!

Grepolis

Grepolis

Zagraj za Darmo!

Commandos 2: Ludzie Odwagi - PC - 7,90 zł

kup w sklepie

PC 7,90 zł

Total War: ROME II – Edycja Sparty - PC - 69,89 zł

kup w sklepie

PC 69,89 zł

Command & Conquer The Ultimate Collection - PC - 44,90 zł

kup w sklepie

PC 44,90 zł

Komentarze Czytelników (266)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
27.11.2014 12:15
odpowiedz
insight
12
Legionista
9.5

Gra jest rewelacyjna ! Uważam, że jest to świetny miks strategii, rpg i gry akcji. Cały czas miałem syndrom "jeszcze jednej misji". Gdy widziałem pierwsze filmy to wyglądało to dość skomplikowanie ale rewelacyjne samouczki wyjaśniają wszystko bardzo dokładnie więc bardzo szybko można przyswoić sobie całą mechanikę gry. Szczerze polecam każdemu ! Po zaliczeniu gry oraz dodatku (w sumie ponad 60 godzin) chciałem sprawdzić poprzednie części - niestety nie dałem rady z Xcom - Terror from the Deep - te stare gry niestety dla nowego gracza są kompletnie niegrywalne poprzez swoje skomplikowanie, stopień trudności, fatalną obsługę.

27.11.2014 12:25
odpowiedz
Ahaswer
44
ciwun

te stare gry niestety dla nowego gracza są kompletnie niegrywalne poprzez swoje skomplikowanie, stopień trudności

Sugerujesz, że obecni gracze są po prostu głupsi od ówczesnych?

27.11.2014 13:06
odpowiedz
insight
12
Legionista

Chyba po prostu są mniej cierpliwi ;) Pewnie gdybym grał w Ufo wiele lat temu to inaczej bym dziś na te gry patrzył ale niestety ominęła mnie ta przyjemność. Dla osoby, która z tymi grami nie miała wcześniej styczności wrażenia dzisiaj są średnie - przede wszystkim przez stopień skomplikowania i brak jakichkolwiek samouczków.
Znam wiele starych gier, w które zagrywałem się dawno temu i które zawsze będę pamiętał ale o ile ja dałbym radę w nie dziś grać to osoba, która nigdy w nie nie grała miałaby spory problem. Podobna sytuacja jest i w tym przypadku.

14.01.2015 00:33
odpowiedz
kqmilus
32
Pretorianin
9.0

Dla świeżaka xcom jest grą ciężką, trudną. Ale lubie wyzwania dlatego zagrałem.
Grę zmusiłem na poziomie niskim, dlatego że nigdy nie grałem w soft turowy.
Więc jeżeli jesteście świeżakami w tym temacie polecam obejrzeć jakieś filmy z tej gry bo bez tego padniecie jak mucha.
Najwieksza wada tej gry to małe błędy, strzelanie przez ściane, schematyczna losowość zdarzeń.
Zalety długa, trzeba myśleć, z cyklu to jest fajne ale tamto lepsze, mase broni, ulepszeń ogółem.
Zagrałbym w nową cześć, to co podobno Dark Souls jest wyzwaniem może spróbujemy

03.04.2015 23:48
odpowiedz
bon007
15
Chorąży

świetna gra

09.08.2015 12:18
odpowiedz
(HCP)Hard_Core_PLayer
7
Chorąży

Gram od niedawna, oczywiście na najwyższym poziomie. Jeszcze nie udało mi się przejść pierwszej misji, ale nigdy wcześniej nie miałem do czynienia z tą grą. W ogóle da się tą grę przejść na najwyższym? Zapowiada się dość ciekawie. Wydaje mi się, że XCOM, to taka nowoczesna gro-komputerowa wersja szachów. jak na razie zapowiada się ciekawie.

09.08.2015 12:21
odpowiedz
(HCP)Hard_Core_PLayer
7
Chorąży

Mam pytanie do tych co lubią i męczą tą grę od dawna. Macie jakieś złote rady dla nowicjuszy? Na co szczególnie należy zwracać uwagę?

09.08.2015 12:41
odpowiedz
Likfidator
72
Senator

Remake XCOM ma skopaną mechanikę zarówno ekonomiczną jak i taktyczną. W tej pierwszej nie masz większego wpływu na to co się dzieje i po prostu budujesz pomieszczenia, które odblokowały się w badaniach i lecisz na misje tam, gdzie jest największa panika.

W części taktycznej jest za to szalejący RNG. Pisałem już wielokrotnie o tym na forum m.in. w tym wątku dawno temu. W tej grze każdy strzał ma robiony zwyczajny rzut na celność, trafia albo nie. W oryginale była liczona idealna trajektoria do której dodawano losowe odchylenie na bazie statystyki celności im mniejszy % na trafienie tym odchylenie większe. Działało to o tyle dobrze, że stojąc 1-2 kratki od wroga nawet odchylenie 30-40% w niego trafiało. Im dalej tym trafienie musiało być celniejsze. Do tego każdy strzał gdzieś trafiał. W grupkę wrogów było łatwiej trafić niż w jednego, ale można było też postrzelić własnego żołnierza, czy strzelić w jakiś wybuchający pojemnik. Do tego można było niszczyć ściany, czy całe pomieszczenia, tworząc sobie skróty.
W remake'u to wszystko zniknęło i zostało zastąpione prymitywną mechaniką rodem z gry planszowej.

X-COM jest tak naprawdę grywalny tylko na normalu. Powyżej tego gra jest zbyt losowa. Taktyka jaką podejmujesz nie ma żadnego znaczenia, bo sytuacje gdzie cały oddział strzela do odsłoniętego ufoka, a ten nie oberwie ani razu występują cały czas.

Macie jakieś złote rady dla nowicjuszy?
Przejdź grę na normalu i więcej do niej nie wracaj. Ewentualnie poczekaj na promocję i kup całą paczkę starych X-COMów na Steamie. Jest rozwijany społecznościowy port starych X-COMów pod nowe systemy operacyjne, dający wsparcie dla ekranów panoramicznych, wyższych rozdzielczości i usprawnia wiele błędów czy braków oryginalnych wersji np. poprawnie działający algorytm wyszukiwania ścieżek, czy podpowiedzi graficzne odnośnie pozostałych jednostek czasu.
Ja po skończeniu nowego XCOMa odpaliłem Terror From The Deep i pomijając starą grafikę (ale i tak klimatyczną), to gra sprawiała wrażenie poprawnie wykonanego sequela, wszystkie elementy mechaniki gry były bardziej rozbudowane, a jednocześnie przystępniejsze i bardziej logiczne. Cóż, jednym z powodów dla których stare X-COMy osiągnęły kultowy status jest właśnie ich perfekcyjna mechanika gry.

09.08.2015 13:06
odpowiedz
(HCP)Hard_Core_PLayer
7
Chorąży

Ok Likfidator. Może spróbuje normal, ale nie przywykłem do zaniżania poziomu, dlatego pomęczę jeszcze na wysokim poziomie i zobaczę jak będzie. Lubie wyzwania, choćbym długo do nich podchodzi, satysfakcja jest niezastąpiona z zaliczenia misji na maksymalnym poziomie. Co do starej wersji gry. Rozumiem sentymenty, ale grafika wygląda naprawdę kiepsko. W tego typu grach stosuję grę w kampanii jako trening, by zapoznać się z mechaniką. Taki tutorial:) aby później rozpocząć prawdziwą grę online. Te stare części chyba nie oferują online?

09.08.2015 13:20
odpowiedz
(HCP)Hard_Core_PLayer
7
Chorąży

Rozumiem ludzi, którzy zagrywali się w pierwowzory. Zgorzkniałe opinie, które przeczytałem w waszych postach są zapewne wynikiem, tego że człowiek zawsze jest zadowolony na wieść o następnym tytule z serii i jeśli taka gra nie spełniła waszych oczekiwań, to można się naprawdę zawieść. Lecz powiedzmy sobie jedno, gdyby nikt z was nie widział starych części, to mielibyście lepsze oceny dla tej gry. Ja nie grałem w pierwsze części, więc może to i dobrze.

21.08.2015 22:00
odpowiedz
(HCP)Hard_Core_PLayer
7
Chorąży
9.5

Gram codziennie, od pierwszego postu jaki tu napisałem, to jest 12 dni. Gra jest KOZACKA. Kupując miałem obawy czy nie wyrzucam pieniędzy. Mam na kompie ze 20 nowych tytułów, a XCOM pochłania mi ponad 70% czasu grania. Jestem miłośnikiem strategii od początku Red Alerta 2, oraz czekającego na ławeczce rezerwowych Star Crafta 2. Nie spodziewałem się, że moja pierwsza w życiu strategia turowa tak mi się spodoba. Spokoje daję grzę ocenę 9.5 Nie widzę ani konkurencji, ani za bardzo minusów. Muzyka, grafika, mechanika gry, wszystko bardzo wysoko. Zaskoczony jestem miłym rozbudowaniem poza same misje. To jak jest skonstruowana baza i sama praca na zapleczu świetnie uzupełnia klimat. Bardzo mi przypomina statek ze Star Crafta 2, lecz tutaj jest to znacznie lepiej rozbudowane. Fanom strategi i spokojnej relaksującej gry przy kubku kawy- polecam.

09.09.2015 14:42
odpowiedz
Lesheden
9
Chorąży

Gram na najwyższym poziomie, ale bez Ironmana. Gra na Ironman z najwyższym poziomem jest chyba nie do przejścia? Próbował ktoś? Dokąd doszedłeś?

11.09.2015 15:37
odpowiedz
Lesheden
9
Chorąży

Tak z ciekawości. Ciekawe że alieny w tego typu grach zawsze mają technologie sięgającą maksimum ludzkich możliwości. Metalowe ufo. Obcy cyborgi pół żywa istota pół metal. Obcy posiadają broń przypominającą karabiny maszynowe, a wielu z nich zachowuje się jak motion-capture żywcem ściągnięte z małpy, albo murzyna. A ten cienki obcy co pluje trucizną, czasem przystawia rękę do ucha, jakby komunikował się z innymi przez komórkę w sieci Orange. Gdyby tą grę tworzono w średniowieczu zapewne zamiast karabinu, byłby laserowy miecz, a ufo byłoby zbudowane z drewna. A co ja tam wiem zapewne takie drewniane ufa latały w średniowieczu. A ten cały UFO- temat, to przykrywka do badań nad nowoczesną bronią. I jakby co to te złe potwory, to na pewno nie tutaj, ale mieszkają na krańcu świata, to jest oceanu horyzoncie. A tu to sami dobrzy, przyjaciele i kochające się krasnoludki ze smerfetkami.

11.09.2015 18:13
odpowiedz
(HCP)Hard_Core_PLayer
7
Chorąży

Tak, ten wielki Alien wali się w klatę pięścią niczym goryl na Animal planet. Zapewne tak zachowuje się wysokorozwinięta cywilizacja z innej planety, która technologią swoją potrafi dotrzeć do ziemi. Ciekawe jak tu dotarli? Ta ich zaawansowana technologia? Rozbujani na line, pod przewodnictwem tarzana? Ale tak trzymaj geniuszu, na pewno jeżeli UFO istnieją, to będą przypominali człowieka, lub dzikie zwierze. Klimat, klimat, klimat, Pod warunkiem, że ma krzywe wielkie oczy, a biega na czterech jak orangutan. Przecież nie będzie reprezentować nic więcej, nic lepszego, jak tylko najgorsza formę zwierzęcia, co wali pod siebie i ryczy jak pies. A le za to człowiek bę dzie inteligentmny

11.09.2015 18:19
odpowiedz
Runnersan
150
Senator

A to z czym walczymy to przypadkiem nie efekt modyfikacji genetycznych. Np. Thin Mana zrobiono specjalnie, żeby mógł infiltrować nieco lepiej ludzkie społeczności.

11.09.2015 18:20
odpowiedz
Lesheden
9
Chorąży

Słuchaj- to potworny świat. nawet pan prezydent z kolegami w wielkiej swej miłości do ludzi, nie będzie w stanie wyratować świata przed ubóstwem, która dotknie ludzi, gdy grupa goryli i małp z innej planety przyleci spodku kosmicznym z laserowymi pistoletami:)

11.09.2015 18:27
odpowiedz
Lesheden
9
Chorąży

Runnersan- widzisz, na pewno cywilizacja z innej planety, która technologicznie jest tak rozwinięta by dotrzeć do ziemi, zapewne będzie potrzebować imitować tin mana, byt wykraść ludiom ich technologie:) A pan geolog jak wchodzi do zoo czy do dżungli, zawsze przebiera się w kostium wielkiej owłosionej małpy, by lepiej zrozumieć małpie społeczności:)...

11.09.2015 18:42
odpowiedz
(HCP)Hard_Core_PLayer
7
Chorąży

Może i jestem nierozgarnięty, gdy alkohol krąży mi we krwi i literki mi się rozmazują, na monitorze:) Ale patrząc w historie ludzkości, poczynając od stworzenia kwadratowego koła, to biada obcym planetom, które pokonają miliony lat świetlnych i dotrą tu pierwsi, albo biada nam, jeżeli te goście, będą ludzkiego usposobienia. W jednej dłoni smycz, w drugiej wędka. Na szczęście, ktoś tam stwierdził, ze jesteśmy sami w kosmosie i nic nam nie zagraża dopóki mamy siebie nawzajem.

12.09.2015 14:19
odpowiedz
Cezareusz
11
Pretorianin

Teraz jest free weekend na steam w tej grze. Gram już pół godziny. Gra mnie nie przekonała. Poszatkowana jest na krótkie misje "ubij wroga". Tylko rozwala się te same jednostki, a ataki z granatu czy rakiety mimo, ze się je ma, czasem nie chcą działać nie wiadomo dlaczego. Nie ma wyjaśnione dlaczego atak nie działa, za mało objaśnień. Za mało rodzajów ataków. Nic nie jest wyjaśnione. Wolę jednak takie turówki jak seria Heroes i Civilization. Gra by mi się bardziej podobała gdyby się coś zbierało, gdyby była ciągła, byłaby eksploracja, rozbudowanie/zdobywanie/przejmowanie baz i inwestycje w lepszą broń umocnienia, rekrutacja - tego tu nie ma - tylko same strzelanie - nic się nie robi więcej - nudy. No chyba że nie ograniam - popraw jeśli się mylę i nie dostrzegam takich opcji

12.09.2015 19:33
odpowiedz
Hellmaker
171
Legend

Lesheden ---> Jak się wgłębisz w historię, to zrozumiesz, że generalnie obcy z którymi walczysz, to nie jest jedna rasa, tylko różne, zniewolone rasy walczące dla (bez spoilerów :P). Oczywiście dodatkowo modyfikowane, dozbrajane, itd.

(HCP)Hard_Core_PLayer ---> Tak jak napisałem wyżej. Berserkerzy to też jakaś zniewolona rasa. Absurdalnie wytrzymałych prymitywów, dodatkowo opancerzonych i uzbrojonych.

19.09.2015 09:59
odpowiedz
WitcherPL
21
Pretorianin

Wczoraj kupiłem grę chicałem ją udostępnić na givewaye bo nigdy ie byłem przekonany do tego typu gier ale zachowałem dla siebie.
Gram dopiero 30 minut i zapowiada się naprawdę smaczna zabawa !! Polecam serdecznie Pozdro

02.10.2015 22:19
odpowiedz
gamet18
3
Legionista

Tu można dokonać zakupu tej gry za 9zł https ://www .g2a. com/r/xcomenemy1 (uwaga spacja)

19.12.2015 10:24
odpowiedz
mastarops
41
Pretorianin
8.0

Fajne nawet, ale właściwie cały czas to samo. Atakować można 2 rodzaje statków obcych i kilka misji na lądzie (te mi się najbardziej podobały). Wszystko idzie strasznie powoli, prowadzenie 6 osobowego zespołu jest bardzo wolne. Praktycznie nie można sobie pozwolić na straty w ludziach, jakoś na początku straciłem w jednej misji 3 żołnierzy, pomyślałem, że spokojnie odbuduję zespół, ale pomimo, że się nie spieszyłem nie udało mi się do samego końca gry. Bawiłem się nieźle i te kilkanaście godzin zleciało szybko więc 8.

04.01.2016 19:39
odpowiedz
nanek2868
1
Junior

Świetna gra polecam

post wyedytowany przez nanek2868 2016-01-04 19:40:43
10.02.2016 20:58
odpowiedz
puci3104
91
Generał

...

post wyedytowany przez puci3104 2016-02-10 21:00:16
10.02.2016 21:00
odpowiedz
puci3104
91
Generał
9.0

Ostatnio nie miałem w co pograć, więc stwierdziłem przeszukać moją bibliotekę steam. Nic nie znalazłem, a na końcu listy natknąłem się na XCOMa, którego kiedyś gdzieś złapałem z czymś w bundlu. Pomyślałem sobie, że w sumie z 15 lat nie grałem w turówki (no może poza ponownymi przejściami Fallouta 1 i 2, ale to jednak zupełnie co innego). Teraz nie żałuję. Za mną jakieś 25 godzin w grze spędzone w 3 dni (tak mnie wciągnęło jak mało co!!!). Gra ma swoje plusy i minusy, ale gra się wybornie.
Plusy:
- Najważniejszy plus, czyli jest ten syndrom jeszcze jednej tury niesamowity. Wczoraj miałem skończyć grać o 23, a zasiedziałem się do 2 w nocy.
- Mechanika jak najbardziej satysfakcjonująca i przyjemna. Niby to turówka, a gra się bardzo płynnie.
- Bardzo dobrze zrealizowany system ekonomii i prowadzenia bazy.
- Świetna oprawa dźwiękowa.
- Ciekawy bestiariusz.
- Nieźle zrealizowana kampania...
Minusy:
-...ale jednak za mało fabuły, a za dużo powtarzalnych misji, które potrafią znużyć. Wolałbym zdecydowanie mieć szereg ustalonych misji i kilka pobocznych, zamiast kilku głównych i dziesiątek pobocznych.
- Poziom trudności normalny jest za łatwy (wziąłem taki tylko dlatego, że dawno nie grałem w turówki, ale w XCOMa 2 na pewno zagram na na trudniejszym), gdy ma się 6 żołnierzy w tym dwóch snajperów.
- Niekiedy wkurzająca kamera, gdzie łapie jakieś dziwne kąty, itp.
- Raz można strzelić do przeciwnika przez ścianę, a innym razem nie można, gdy jest czysty strzał.

Ode mnie ocena 9/10, bo ma wszystko to co turówka powinna mieć, ale jednak mogłaby być jeszcze lepsza pod kilkoma względami. Większość to niedoróbki techniczne, ale brakuje mi tu jeszcze dobrej fabuły. Na pewno po skończeniu tej części zrobię sobie trochę przerwy i wezmę się za dwójkę.

16.02.2016 16:16
odpowiedz
patr180
3
Junior
8.5

Kilka dni temu zobaczyłem na fb. Reklamę XCOM2, pomyślałem sobie o "kurw." Ładnie sypią groszem ,że w warszawie robią wallart reklamujący grę(prawdopodobnie była to stacja metra/dworzec) btw. wzbudził on we mnie nie małe zachwycenie. I stwierdziłem hmm części pierwszej nie znam ale kojarzę okładkę gry. Przypuszczałem, że nie jest to seria w moim klimacie. Choć jestem fanem strategii w szczególności tych od 2k+firaxis (seria Civilization). Więc od ruchowo sprawdzam cenę XCOM2 wynosi ona ponad 100zł. Zwiastun gry mnie po prostu powalił(w pozytywnym znaczeniu). I tak o to postanowiłem kupić XCom(1 część z dodatkiem)(Oczywiście była to decyzja podjęta przez ograniczony budżet... i oczywiście Chęć przejścia gry według odsłon :) ). Tututututu pobrane gram. Rewelacja!, nie spodziewałem się, że ta gra po 3-4? latach od premiery będzie trzymała dalej aż wysoki poziom. Dużo można by opisywać co przypadło mi do gustu a co nie. Nie chcąc spoilerować warto powiedzieć,że jest to gra dla której zarwałem 4 długie noce (łączny czas mojej gry 29h- do momentu ukończenia jej). Jej największym plusem jest Prostoliniowa fabuła(Efekt WOW podczas pierwszego przechodzenia gry) która została skonstruowana w sposób nie zawsze przewidywalny, dodatkowo zadania i lokacje są często generowane w sposób losowy więc można śmiało powiedzieć, żeby przyszli gracze "spodziewali się nieprzewidzianego". Graczy na pewno ujmie tak,że ogrom personalizacji swoich żołnierzy, ja grając w tą grę zawsze zaraz po zatrudnieniu kilku dodatkowych osób od razu ich personalizowałem (wybierałem rasę,kolor skóry,włosów, i co najważniejsze GŁOS w 6 barwach). Takie rozwiązania naprawdę cieszą oko. Grafika nie zestarzała się aż tak bardzo a tworzenie nowych postaci nie jest topornym procesem i po jego zakończeniu gracz może utożsamić się z własnymi żołnierzami i przeżywać razem z nimi ZGON (śmierć jednostki). Grę polecam każdej osobie która lubi wyzwania taktyczne i troszeczkę bardziej inteligentną rozrywkę (pokroju Remember Me/ Mirror's Edge itd.)

24.02.2016 17:35
odpowiedz
womack
1
Junior

Kupiłem na steamie Xcom jakieś 2 tygodnie temu z nadzieją że otrzymam grę mogącą choćby w najmniejszym stopniu konkurować ze starym (jeszcze amigowskim) UFO. Liczyłem na więcej niż 31 godzin rozgrywki, a wcale się nie spieszyłem. Gra bardzo schematyczna, prowadząca do zakończenia prawie po sznurku. Dlatego Xcom 2 sobie odpuszczę, najwyżej znajomy mi pożyczy, po przez przypadek po pijaku złożył przed-zamówienie. A trafiłem na ten wątek bo szukam Enemy unknow, tego prawdziwego :)
Powodzenia w ratowaniu ziemi.

03.03.2016 23:21
odpowiedz
Kris_1981
2
Junior
6.5

womack masz rację, właśnie przeszedłem XCom 2 i jest prostolinijny i brardzo uproszczony podobnie jak Enemy unknown.

Polecam Ci XCom Apocalipse z 2007 roku, który w 100% spełni Twoje oczekiwania !

28.03.2016 00:03
1
odpowiedz
buczek1993
2
Junior
8.5

Wprawdzie komentarz może być dwudziestą wodą po kisielu, ale dla mnie to pierwszy kontakt z turówkami. Nigdy nie kręcił mnie Fallout (podejrzewam, że urodziłem się nieco za późno i już pierwsze gry, jakie pamiętam, miały 3D - Quake III, NFS Porshe etc), System Shock I to dla mnie wciąż nieznana klasyka (choć w II grałem, dźwięku pająków nie lubię po dziś dzień), a XCOM był moim pierwszym kontaktem z turowym strategiem.

Gra wypada naprawdę dobrze - choć dla mnie pokazuje pazur i stanowi jakieś wyzwanie dopiero na trudnym albo niemożliwym poziomie trudności. Na dwóch pierwszych, ci obcy są albo ślepi, albo głupi, albo jedno i drugie. Do tego, z minusów - boli strzelanie przez ściany (jak i widzenie przez nie!), sama podstawka dość szybko się wykrusza, jeśli chodzi o misje i ich różnorodność - grę spokojnie można skończyć w 9 m-cy in-game. To trochę mało, tym bardziej, że podczas gry zestrzelisz jakieś 20-30 UFO. To ma być ta wielka inwazja, która grozi zniewoleniem naszej planety przez jakieś pozaukładowe pajace? Części ludzi mogą też nie odpowiadać głosy - jasne, dało się je zrobić lepiej, ale polski dubbing, poza paroma przyjemnymi wyjątkami (m.in. Radek Pazura jako Max Payne) do topu nie należy, więc nie nastawiałem się na dużo. A przypadek XCOM2 pokazuje, że nawet implemetnacja mówionego języka polskiego może być dla niektórych wyzwaniem nie do wykonania.

Cała reszta jest natomiast bardzo przyjemna - i muzyka (kompozytor ten sam, co do Deus Ex - Human Revolution; Michael McCann), całkiem przyjemna mechanika finansowa (choć wciąż, end-game jest zwyczajnie za prosty), jest powiązanie i ciąg przyczynowo-skutkowy zdarzeń.
Mały plusik jeszcze za misję finałową - jest co nieco wyzwania.

Prawdziwie skrzydła gra rozwija jednak dopiero z dodatkiem Enemy Within, wraz z którym powinna być sprzedawana i już.
Wszystkim tym, którzy mówią, że gra jest za prosta, zbyt krótka itd - polecam, po pierwsze - impossible Ironman - przynajmniej do sierpnia/września in-game będzie Wam się grało zwyczajnie cholernie trudno. A jeśli to za mało - Long War (wystarczy normalny, powyżej jest już chamówa ze strony komputera) - i wtedy można grać i 130h, gry nie kończąc! Żałuję cholernie, że nikt nie przygotował remake'u pierwszych XCOM, które postawiły poprzeczkę, do której żadna obecna gra nie doskakuje (XCOM2 to nawet nie aspiruje niestety, partyzantkę też ledwie liźnięto niestety).

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze