Tomb Raider: The Angel of Darkness [PC]

Kolejna cześć przygód znanej na całym świecie pani archeolog, Lary Croft. Stanowi ona swego rodzaju przełom w liczącej już sześć lat serii, ponieważ zmienił się charakter samej rozgrywki i do gry zostały dodane nowe elementy przygodowe i cRPG.

wersja językowa:
angielska

Tomb Raider: The Angel of Darkness data premiery gry na PC:

30 czerwca 2003 ( światowa data premiery )

07 lipca 2003 ( data wydania w Polsce )

gry podobne do Tomb Raider: The Angel of Darkness:

Legacy of Kain: Defiance
Indiana Jones and the Emperor's Tomb
BloodRayne

przygodowe gry akcji, TPP, platformówki 3D

Tomb Raider: The Angel of Darkness to kolejna cześć przygód znanej na całym świecie pani archeolog, Lary Croft. Stanowi ona swego rodzaju przełom w liczącej już sześć lat serii i określana jest przez swych twórców mianem gry nowej generacji. Jest tak, ponieważ zmienił się charakter samej rozgrywki, teraz jest bardziej mroczna i tajemnicza, a także do gry zostały dodane nowe elementy typowe dla produkcji przygodowych i cRPG.

Akcja The Angel of Darkness umiejscowiona została nieco później, po wydarzeniach znanych z Tomb Raider: The Last Revelation. Nasza odważna pani archeolog została niesłusznie oskarżona o okrutne morderstwo swego byłego mentora Wernera Von Croy. Jak widać diametralnie zmienia to charakter samej gry. Lara znajduje się w zupełnie obcej dla siebie sytuacji. Nie występuje jako odważna i prawa bohaterka, lecz jako ukrywający się przestępca, który musi dowiedzieć się prawdy o popełnionej zbrodni i oczyścić swe splamione imię. Z tym właśnie związana jest największa zmiana w serii. Otóż gracz niczym w produkcjach przygodowych czy cRPG, musi sam rozwikłać tą zagadkę, rozmawiać z napotkanymi ludźmi i kojarzyć pozornie niepowiązane fakty. Oczywiście nadal mamy tu do czynienia z eksploracją różnych labiryntów i zakamarków (asortyment ruchów Lary został powiększony o ponad 150 nowych), jednak nie jest to już całą grą, lecz tylko jej częścią składową.

Na tym nie koniec zmian. Lara stopniowo zwiększa swoje umiejętności i z czasem coraz szybciej się porusza, jest silniejsza, itd. Ponadto w The Angel of Darkness spotkamy się z nowym bohaterem, którym możemy się poruszać. To mężczyzna o imieniu Kurtis. Jest dobrym przyjacielem Lary oraz jej prawą ręką. Lara jest mózgiem zespołu, a Kurtis resztą, czyli mówiąc dosłownie mięśniakiem, który najpierw strzela, a potem mówi. Na koniec należy także dodać, że tradycyjnie nowy Tomb Raider posiada lepszą i efektowniejszą grafikę (Lara Croft wygląda jeszcze seksownej i bardziej kobieco – jej model ma ponad 5000 polygonów.), a akcja toczy się w nowych, rozbudowanych lokacjach, m.in. ulice Paryża i Pragi.

Tryb gry: single player   Nośnik: 2 CD  
Ocena gry 6.4 / 10 na podstawie 1792 ocen czytelników.   Cena gry w dniu premiery: 139,90 PLN

wymagania sprzętowe:

Procesor Pentium 4 1.5 GHz, 128 MB RAM, karta grafiki 64 MB zgodna z DX9.0

Tomb Raider: The Angel of Darkness - recenzja gry

Tomb Raider: The Angel of Darkness - recenzja gry (PC)

"W najnowszej odsłonie „Tomb Raidera” przyjdzie nam odwiedzić dwa miejsca: Paryż oraz Pragę. Nie musicie się jednak obawiać, że gra staje się przez to krótka. Co to, to nie. Długość zabawy to paradoksalnie jeden z mocniejszych punktów „Angel of Darkness”. Przeciętny gracz ujrzy końcowy filmik średnio po 30 godzinach zabawy, tak więc nie jest źle. Z pewnością jest to jeden z dłuższych odcinków serii. Ciężko jest mi go jednak porównywać z pozostałymi, a to dlatego, że gra pełna jest licznych przeciwieństw. Niektóre etapy są tak proste, że można je dosłownie przechodzić z zamkniętymi oczami. Zdarzają się jednak momenty, w których można się zaciąć na amen. Przeważnie tyczy się to zadań zręcznościowych. O tym, dlaczego sprawiają one tak duże problemy opowiem za chwilę. Muszę przyznać, iż różnorodność kolejnych etapów jest zadowalająca. Zabawę zaczynamy w tradycyjnych podmiejskich kamienicach, później akcja przenosi Larę na ulice miasta. Przyjdzie też odwiedzić (tj. włamać się do niego) słynny Luwr. Niestety, większość poziomów wprost razi swoją sztucznością albo bezsensownością wdrożenia do gry. Już tłumaczę, o co chodzi. Wyobraźcie sobie na przykład, że ulice jednego z największych miast Europy świecą pustkami! Tak, to nie jest żadna pomyłka. Po Paryżu nikt nie chodzi. Nie docierają do mnie żadne tłumaczenia, że z racji obławy na Larę zarządzono blokady, a ludzie błyskawicznie pochowali się po domach. Dlaczego więc nie widać ich w okiennicach? Dlaczego po dojściu do pierwszej lepszej barykady nie widać nikogo po drugiej stronie? Jedyne osoby, jakie Lara spotka, pełnią funkcję czysto praktyczną, a to dlatego, że są albo źródłem cennych informacji, albo wręcz zlecają jej kolejne zadania w zamian za drobne przysługi z ich strony. Wszystko to sprawia wrażenie, jak gdyby masowo czekali na główną bohaterkę, żeby powierzyć jej jakąś kolejną durną misję. Nie bez powodu użyłem słowa „durna”. „Cele” większości etapów są po prostu śmieszne. NPC-e proszą Larę o tak banalne rzeczy, że można się rozpłakać. Nie chce się im, za przeproszeniem, ruszyć tłustego... wiadomo czego. Nie o to chyba chodziło."  więcej

komentarze czytelników (65)


=D=2  2009-12-01 - 22:03

Fajna gra tylko stanąłem na misji gdzie wszedłem do jakiegoś budynku i musiałem się wspinać do góry, wyżej była winda i nigdy nie wiedziałem jak mam do niej podskoczyć/wspiąć się.

Adriano5  2009-12-27 - 16:07

Wreszcie wstęp do czasów współczesnych ale nadal jeszcze SŁABO :/

raziel88ck  2009-12-31 - 10:55

Znacznie lepiej jest odkad za Lare wzieli sie tworcy Legacy of Kain czyli Crystal Dynamics.

Avatar__94  2009-12-31 - 12:20

mi ise nie podoba lepsza część lary to chronicles

rifi77  2010-04-04 - 23:10

No cóż, nie wszystkim można dogodzić :) =D=2 - w tym budynku również miałem problemy, trzeba się porządnie rozpędzić żeby to przeskoczyć

Sandra >S<‹[(_-=-_)]›>S<  2010-04-06 - 11:04

To bardzo trudna i dobra gra.

poszukiwacz18  2010-04-07 - 14:28

Fajny był Kurtis

Chael  2010-07-17 - 11:52

Część, która była zapowiadana przez twórców jako najlepsza, okazała się (według pras) najgorsza. Ciekawe, czy egzemplarz z nadrukiem tych fałszywych (!) ocen był dostępny w sprzedaży (niewiedzących, o co chodzi, odsyłam do screena zamieszczonego przez Prisonbulla).

LordSettlers  2010-07-19 - 12:21

Styl rozgrywki o wiele gorszy niż ten z legendy...

pavi28  2010-08-14 - 16:56

mówcie co chcecie, ale dla mnie właśnie ten tomb raider jest najlepszy

Fornal11  2010-09-03 - 22:47

Gra ma nie za ciekawą grafikę, ale fabuła jest wspaniała! Nie wiem czy to tylko u mnie, ale postacie w grze, kiedy przeprowadza się dialog mówią takim "wiewiórkowatym" głosem!?

JackieR3  2010-09-06 - 21:23

To było chyba moje trzecie podejscie do gry z Larą.I jak zwykle nie udało mi się ukończyć.Bodajże wcisnąłem quicksave,a w bardzo nieodpowiednim momencie i przy wczytaniu mogłem już tylko obserwować nagłe zejście Lary.Nie chciało mi się potem zaczynać etapu od nowa.

CHESTER80  2010-09-06 - 21:40

Ja robię właśnie drugie podejście i póki co idzie mi gładko, nie licząc kilku zwiech i irytacji spowodowanej tnącą animacją :) Mimo wad bardzo lubię tą część. Pamiętam pierwsze spotkanie z Aniołem Ciemności - Paryż, leje deszcz, musimy uciekać przed policją - klimat z dobrego thrillera. Pomysł żeby wysłać Larę do miejskiej dżungli był moim zdaniem trafiony. Niestety znamy historię tej gry, naciski na twórców, wycinanie w pośpiechu wielu fajnych rzeczy. Sterowanie jest tu koszmarne. To mogła być rewelacyjna gra gdyby dano twórcom więcej czasu. Ale mimo wszystko gra mi się w TRAOD bardzo przyjemnie i liczę że tym razem grę ukończę. Marzy mi się porządny remake Anioła na silniku Underworlda i z tymi etapami które wyleciały.

Co was to jaką mam ksywe  2010-12-25 - 10:59

Nie opyla się ta strona poradnik można znaleźć bez wysyłania smsa

Xenka  2011-07-12 - 14:56

TOMB RAIDER - KANAŁ NA YT! ...

wera9  2011-08-14 - 22:57

mi gra się podoba gdyby jeszcze miesiąc popracowali nad nią to był by może hit chcę kontynuacji

Tririri  2011-12-31 - 14:25

Zainstalowałem, zacząłem grać ...i mnie zatkało! Ta gra to porażka. Jeszcze w życiu nie trafiłem na tytuł, który miałby tak skopane sterowanie. Istna katorga. W to coś po prostu nie daje się grać - nawet przy własnej konfiguracji klawiszy. Naszą bohaterką porusza się jakby miała przyklejoną niewidzialną deskę do nóg. Fabuła ciekawa, nowatorska koncepcja z eksplorowaniem miasta zamiast po raz kolejny hinduskich świątyń. Grafika jak na 2003 ok. Mimo to produkcja jest poniżej grywalności właśnie przez to tragiczne sterowanie. Daję 4/10 i to pomimo tego, że jestem fanem serii.

jachuciachu1704  2012-07-23 - 08:57

Zaraz, coś tu nie tak... Przecież ja mam PO POLSKU z Ultimate Edition...

kapu  2013-07-19 - 13:52

Nie mogę się doczekać kontynuacji Lost Dominion może jeszcze w tym albo następnym roku :D

8.5

pmkkoch  2014-03-20 - 12:24

Słabe sterowanie, przestarzała grafika nawet jak na tamte czasy, okrutnie pokaleczony gameplay. Niesamowita fabuła, świetny level design, najlepsza muzyka w całej serii, genialny klimat. Ta gra to nieoszlifowany diament, z początku trudna do opanowania, ale po ukończeniu Parisian Ghetto staje się znacznie ciekawsza. Szkoda, że 80% gry, w tym dwie lokacje w Niemczech i Turcji zostały usunięte, a to co zostało to zaledwie nędzna namiastka możliwości tego tytułu. Jak to WOTR ładnie ujął, TRAOD jest grą, która nadal ma więcej tajemnic, niż odsłoniętych kart. Warto więc zapoznać się z tym tytułem choćby ze względu na jego niespokojną przeszłość. Tym bardziej, że kilkanaście lat po premierze TRAOD znowu zaczęło wzbudzać zainteresowanie, a byli pracownicy martwego już Core Design powoli ujawniają jego tajemnice.