The Elder Scrolls V: Skyrim [PC]

The Elder Scrolls V: Skyrim to wyprodukowana przez firmę Bethesda Game Studios piąta odsłona popularnego cyklu cRPG. Akcja gry osadzona została 200 lat po wydarzeniach przedstawionych w The Elder Scrolls IV: Oblivion. Gracze wcielają się w rolę jednego z ostatnich łowców smoków (dovakhin) i podążając tropem starożytnej przepowiedni próbują powstrzymać nadejście Alduina, boga zniszczenia, który zagraża całemu kontynentowi Tamriel. Wraz z postępami w grze postać nabywa nowe umiejętności i doskonali już posiadane.

wersja językowa:
polska i angielska

The Elder Scrolls V: Skyrim data premiery gry na PC:

11 listopada 2011 ( światowa data premiery )

11 listopada 2011 ( data wydania w Polsce )

11 listopada 2011 ( premiera w USA )

gry podobne do The Elder Scrolls V: Skyrim:

The Witcher 3: Wild Hunt
The Witcher 3: Hearts of Stone
Arcania: A Gothic Tale

RPG, FPP, TPP, fantasy, sandbox, The Elder Scrolls, RPG akcji

The Elder Scrolls V: Skyrim to kolejna część serii cRPG autorstwa zespołu Bethesda Softworks. Ponownie odwiedzamy w niej kontynent Tamriel, a fabuła tym razem obraca się wokół powrotu do tej krainy pradawnej rasy smoków.

Akcja toczy się 200 lat po wydarzeniach opowiedzianych w grze Oblivion. Gracze wcielają się w jednego z ostatnich bohaterów parających się profesją dovahkiina, czyli łowcy smoków. Do niedawna wydawało się, że potężne monstra są już tylko wspomnieniem, ale pewnego dnia pokryte łuskami bestie znów zaczynają pojawiać się na niebie, a przepowiednia zwiastuje nadejście Alduina, boga zniszczenia, który przyjmuje postać smoka. Walcząc z tymi groźnymi potworami przejmujemy ich dusze oraz zdolności, czyli tak zwane Krzyki. Za ich pomocą możemy spowolnić czas, odepchnąć przeciwników niewidzialną energią, a nawet wezwać na pomoc sprzymierzonego smoka. Wiele tego typu umiejętności otrzymujemy po odnalezieniu pradawnych słów, ukrytych w nordyckich podziemiach.

Zabawę zaczynamy od stworzenia naszego wirtualnego alter-ego. Do wyboru jest dziesięć różnorodnych ras, brak natomiast podziału na klasy. Wraz z postępami w zabawie nasza postać staje się coraz potężniejsza. Po przejściu na kolejny poziom można samodzielnie zwiększyć jedną z trzech podstawowych cech: magię, wytrzymałość i zdrowie. Autorzy gry zupełnie przebudowali system umiejętności – zostały one podzielone na czytelne grupy, np. bronie jednoręczne, czy dwuręczne. Każda z takich kategorii zawiera konkretne zdolności i ataki. Zmiany zaszły także w systemie magii – zaklęcia ze szkoły Mistycyzmu zostały przeniesione do innych grup.

W Skyrim pojawia się nowy system walki, który jest bardziej dynamiczny i jednocześnie wymaga myślenia taktycznego. Każdej z dłoni bohatera można teraz przypisać broń, tarczę lub zaklęcie. W ten sposób tworzymy wiele kombinacji, łącząc np. czar ofensywny w jednej ręce z mieczem w drugiej. Bezpośrednie starcia polegają już nie tylko na bezmyślnym wciskaniu klawiszy, ale odpowiednim manewrowaniu bohaterem, unikaniu lub parowaniu ciosów i powalaniu przeciwników. Herosi mogą z łatwością stracić równowagę i wystawić się na niebezpieczne uderzenia wrogów, którzy teraz są znacznie bardziej żywotni i groźni. Postać gracza potrafi też wyprowadzać efektowne ciosy wykańczające.

Kolejna odsłona The Elder Scrolls jeszcze raz próbuje stworzyć wrażenie, że przemierzamy prawdziwy świat, zaludniony przez żywych mieszkańców. Decyzje gracza mają teraz poważniejsze konsekwencje, związane z ciekawszym zachowaniem innych postaci. Kiedy przykładowo wyrzucimy sztylet na środku miasta, to być może ktoś nam go odniesie lub wręcz przeciwnie - ukradnie. Zmianom uległy także dialogi, które stały się znacznie bardziej naturalne. Gdy znudzi nam się ratowanie świata możemy odpocząć przy bardziej przyziemnych czynnościach. The Elder Scrolls V: Skyrim pozwala zbierać plony z ziemi, wykuwać bronie w kuźni, gotować, wydobywać surowce w kopalniach, a nawet produkować pancerze.

The Elder Scrolls V: Skyrim oferuje możliwość zwiedzania olbrzymiego wirtualnego świata, w którym znajdziemy m.in. pięć dużych miast i setki podziemi. W celu ułatwienia poruszania się po tak dużym terenie autorzy wprowadzili opcję szybkiej podróży pomiędzy lokacjami. Ponownie zastosowano system automatycznego dostosowania siły przeciwników do umiejętności naszego śmiałka, choć jednocześnie upewniono się, że nie będzie on tak inwazyjny jak w Oblivionie. Usprawniony silnik gry dobiera zadania pod kątem naszych dotychczasowych dokonań i siły postaci. Przykładowo, gdy kobieta prosi nas o odnalezienie porwanej córki system sprawdza, które podziemia już odwiedziliśmy, a następnie umieszcza dziewczynkę tam, gdzie dotąd nie zawitaliśmy, jednocześnie dodając takich przeciwników, by stanowili oni wyzwanie dla naszego bohatera.

Gra korzysta z udoskonalonego silnika graficznego znanego z The Elder Scrolls IV: Oblivion. Znacznie poprawiono wygląd postaci oraz ich mimikę i gestykulację, dodano dynamiczne efekty pogodowe (m.in. śnieg) i symulację wiatru, który teraz realistycznie porusza gałęziami drzew. Gra oferuje opcję wyłączenia wszystkich elementów interfejsu z ekranu, pozwalając tym samym na głębsze zanurzenie się w wirtualny świat.

Tryb gry: single player   Nośnik: 1 DVD  
Ocena gry 9.7 / 10 na podstawie 28898 ocen czytelników.  
Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 8.9 / 10 na podstawie 5306 głosów czytelników.   Cena gry w dniu premiery: 159,99 PLN

wymagania sprzętowe

Rekomendowane: Core i5 2.6 GHz, 2 GB RAM (4 GB RAM - Vista/7), karta grafiki 896 MB (GeForce GTX 260 lub lepsza), 6 GB HDD, Windows XP/Vista/7, łącze internetowe

The Elder Scrolls V: Skyrim - recenzja - mamy grę roku?

The Elder Scrolls V: Skyrim - recenzja - mamy grę roku? (PC)

"Od strony graficznej Skyrim prezentuje się całkiem nieźle, choć miejscami nierówno. Podrasowany silnik Gamebryo, który z niewiadomych względów został okrzyknięty przez Todda Howarda zupełnie nowym napędem, nadal kiepsko radzi sobie z animacjami. Grę lepiej oglądać z perspektywy pierwszej niż trzeciej osoby, a i tak trzeba przymknąć oko na niektóre „atrakcje”, np. śmiesznie kicające zające. Lokacje i świat prezentują się dużo lepiej niż w Oblivionie i są naprawdę ładne – na dodatek pecetowcy już teraz mogą skorzystać z pierwszych modów, które jeszcze bardziej upiększają północną prowincję. Oprawa audio wypada bez zastrzeżeń, pochwały należą się zwłaszcza autorowi muzyki – Jeremy Soule odwalił kawał kapitalnej roboty."  więcej

Gramy w Skyrim - misja fabularna

Gramy w Skyrim - misja fabularna [9:48]

Przygody ciąg dalszy. Tym razem - poza kolejną walką ze smokiem - pokazujemy misję z głównego wątku fabularnego.

5:34

Video The Elder Scrolls V: Skyrim

fragment rozgrywki z modyfikacji Falskaar

1:09

Video The Elder Scrolls V: Skyrim

Update 1.5 Trailer

1:42

Video The Elder Scrolls V: Skyrim

The Animation of Skyrim

komentarze czytelników (3583)


czorny50  2015-04-25 - 11:39

Kolejne 110 godzin gry ( czyli w sumie ponad 180 ) Głównie przetrwonione na Deadry i Gildie złodziei. Co do bóstw to tylko niektóre misje są ciekawe, a niektóre strasznie się dłużą. Jestem na nieco ponad 40 poziomie i chyba tylko jeden przedmiot z dwunastu był mocniejszy niż to co posiadałem do tej pory ( nie liczę tu Gwiazdy Azury) Co do Gildli to mają ciekawye misje główne, a i cały czas mamy co robić ponieważ możemy dostawać nieskończoność generowanych mini questów ( więc sakwa się zapełnia szybko) Może to jest minus całej gry, ale bardzo łatwo tu o złoto. Z plusów jeszcze mogę dodać siedzibę złodziei oraz pancerze. Niestety w porównaniu z ugrupowaniem z Cyrodiil ta grupa nie zachęca do członkostwa, a i rangi usunęli w tej części. Dodatkowa cała historia jest strasznie naciągana. Gildia Złodziej jest chyba jedyną zgrają od której nie dostaniemy żadnego towarzysza podróży. Podsumowują Skyrim jest dobą grą, ale mi jeszcze za wcześnie by ją oceniać. Jednakowoż muszę sobie zrobić od niej przerwę przynajmniej do następnej zimy już nie z powodu uzależnienia, a zwyczajnie znudzenia produkcją .

bulwa_francuska  2015-04-28 - 17:24

Tyle straconego życia na Skyrimie ;_; :D

6.5

dada23  2015-05-02 - 19:15

Ehm... fajna gierka ... ten wielki otwarty świat i 1000 zadań: ,, zabij i przyniesz coś tam z kąś tam..... " . Gra szczerze powiedziawszy na 1-2 razy do zagrania bo jest te wow, i łał ciekawe co dalej, a później są nuuuuuuudy i kończy się grać po 1h max. W gothica 1 lub 3 już więcej razy grałem bo z 5-7 razy każdy nie 3 razy...

szczypiorofixpw  2015-05-03 - 23:46

Gra bardzo fajna, bardzo ją lubię nie powiem ale brakuje jej standardowych statystyk: Siła, Wytrzymałość, itp. Build postaci ograniczony do minimum, gildie (porównując do genialnego Morrowinda) to jakaś porażka: mało zadań, które są w dodatku banalne, brak rang w gildiach, niezniszczalne bronie i zbroje. Otwarty świat i duża ilość zadań to zdecydowany plus, wojna domowa również, Dragonbord - świetne ale do Bloodmoona mu daleko, Dawnguard skopane, Hearthfire przemilczę. Generalnie gra bardzo dobra ale na pewno nie jest najlepszy z TESów (nawet taki Daggerfall wypada lepiej, o Oblivionie wspomnę tylko tyle, że praktycznie nie powinien był powstać) a już na pewno nie jest najlepszy cRPG wszechczasów. Skyrima bardzo lubię ale na serio... bez przesady.

Nelad  2015-05-04 - 11:47

Oblivionie wspomnę tylko tyle, że praktycznie nie powinien był powstać Co wy tak najeżdżacie na tego Obliviona? To świetna gra. Nikt nie powie mi, że jest inaczej. Jak komuś przeszkadza levelscalling, to na nexusie można znaleźć masę modów, które się tym "problemem" zajmują. Kilka-kilkanaście minut roboty...

holdis  2015-05-04 - 19:40

witam ta gra to najleprza gra jaką tylko wydali dobry klimat wiele epickich stworzeń takie jak szkielety trolle i smoki nawet ta gra była leprza od cod mw3 dlatego ja tą gre uznaje za najdłuższą gre jaką grałem moja ocena 10/10 :P

9.5

Relkov  2015-05-06 - 20:22

Dobra przyjemna gra z ciekawą fabuła, wieloma możliwościami, bardzo fajnych systemem walki bardzo polecam :) a co najlepsze są mody oraz DLC :D

9.5

pawelisto  2015-05-06 - 20:38

Mimo, iż tytuł ten ograłem niedługo po premierze to teraz postanowiłem sobie przypomnieć ten wspaniały tytuł. Dlaczego wspaniały? Równie dobrze mogę napisać - śliczny tytuł. Widoki są po prostu oszałamiające. Mimo, że normalnie takie chodzenie po mapie powinno nużyć gracza widoki motywują nas za każdym razem. Fabuła wiecie jak to jest. Schodzi po prostu na drugi plan przy tylu misjach pobocznych, czy eksploracji. Ocena 9.5, bo na 10 cały czas zasługuje u mnie tylko pierwsza i druga część Diablo. Mimo wszystko Skyrim był bardzo blisko osiągnięcia szczebla Diablo, ale Blizzard zawiesił poprzeczkę wysoko na najbliższe kilkanaście, kilkadziesiąt lat.

9.5

Pir4nia  2015-05-07 - 14:43

Parę modów i gra jeszcze lepsze.

Damio1999  2015-05-07 - 18:55

ta gra sama się komentuje nie trzeba nic dodawać :D ocena 10/10

9.0

Kyjoz18  2015-05-12 - 19:12

Ja w Skyrima grać nie mogę bo tylko się denerwuje... 2015 rok ja ciągle do niego wracam i liczę że tym razem gra mi zadziała tak jak chce. Główny wątek przeszedłem już w 2011 a potem zacząłem się bawić modami. Mając ENB i z 150-200 modów grać można latami, nowego contentu jest mnóstwo dzięki fanom i różnych urozmaiceń i poprawek ale co z tego jak ten durny silnik jest tak niestabilny że sztuką jest żeby to wszystko ze sobą grało... nie raz jeden mod wywala do pulpitu a ty musisz godzinami badać o co chodzi, męka i katorga. Wszystko trzeba robićw odpowiedniej kolejności , czytać instrukcje instalacji, sortować moody LOOTEM i czyścić Wrye bashem. chyba niedługo znowu spróbuje a może w końcu uda mi się stworzyć mojego idealnego SKYRIMA. Nie mniej jednak. 8,5/10 chociaż dałbym 3 za optymalizacje i stabilność... ALE POTENCJAŁ I TAK ZMARNOWANY

czorny50  2015-05-15 - 10:16

Kyjoz18 --> także nie wyobrażam sobie Skyrima bez modów (może nie w tak olbrzymiej ilości jaką ty używasz ), ale nie oszukujmy się że te mody są oficjalną częścią gry. I naprawdę nie ma szans by kilkadziesiąt modów od różnych użytkowników ze sobą współgrało ( choćby mody poprawiające grafikę i mody dodające nowe przedmioty ) Ja osobiście po wgraniu każdego moda wchodziłem do gry by go sprawdzić i dopiero brałem się za instalacje następnego ( choć i tak jakieś pomniejsze buble były ) . Polecam ci program BOSS który ustawia mody w odpowiedniej kolejności i wskazuje konflikty modów. Toteż nieadekwatne jest oskarżać twórców o słabą optymalizacje, a raczej należy im się pochwała za to że grę można tak łatwo modować. ( choć w sumie to też jest wada że Skyrim ich tak potrzebuje - bo niestety bez nich gra jest sztuczna i pusta )

Flyby  2015-05-15 - 14:49

[3575] "( choć w sumie to też jest wada że Skyrim ich tak potrzebuje - bo niestety bez nich gra jest sztuczna i pusta )" Zdanie powyższe, nie jest prawdą - mam także wersję konsolową - to i owo, zostało z czasem tam dodane, nawet w grafice.. Gra także jest ciekawa w rozgrywce i ma swoją klasę, której jak dotąd, w ramach gatunku - nie powtórzyła żadna gra. Co do wersji na PC - mimo kłopotów z instalacją modów, również żadna gra jak dotąd, nie daje tyle satysfakcji z dobrej zabawy w konstruowaniu "nowych wersji" - starej gry. Nawet Fallout NV ;) I to by było na tyle ;)

hemsworth  2015-05-16 - 19:51

Kyjoz18 doskonale Cię rozumiem jak i pewnie wiele innych osób..grałem w skyrima 3 razy,chociaż ani razu nie przeszedłem do końca...ehhh..wiem jak to wygląda ale nie miałem już nerwów do tej gry..mając na liczniku kilkadziesiąt godzin instaluje sobie moda na broń,odpalam gre i dupa..sejwy poszły się jebać za przeproszeniem..po tym dałem grze i sobie jeszcze jedną szansę i znowu popełniłem ten sam błąd..już nie będę się rozpisywał ile programów musisz pobrać żeby cokolwiek zdziałać bo każdy kto gra z modami o tym wie..gra bez modów naprawdę jest co najwyżej dobra..a szkoda że twórcy jej bardziej nie dopracowali tylko zostawili to graczom..osobiście zakończyłem przygodę ze skyrimem ponad rok temu i nie zamierzam do niej wracać bo naprawdę szkoda nerwów..pozostaje czekać na TES 6 pozdro

czorny50  2015-05-18 - 08:45

Flyby -->questy, postacie oraz losowe zdarzenia w New Vegas zapadają w pamięć. Nie jest to poziom Wiedźmina, ale w Skyrim większość questów polega na wędrowce na drugi koniec mapy i zwiedzeniu sztampowych grobowców, jaskiń itp . - nie twierdze że lokacje są po prostu skopiowane( Dragon Age 2), ale charakter ich budowy jest bardzo zbliżony i szczerze po 10 queście lokacje przestały mnie czymkolwiek zaskakiwać. hemsworth --> szczerze współczuje skasowania save'ów. Kopiowanie zapisów do innego folderu powinno być pierwszą zasadą przy modowaniu gry.

Kyjoz18  2015-05-22 - 13:59

Jestem po starciu z Wiedźminem 3. I wiecie co? Pieprzę to instaluję znowu Skyrima, jestem chorym nałogowcem który sam skazuję sie na psychiczną destrukcję. Zwyczajnie mi W3 nie podszedł, z 3 powodów. 1 z nich to grafika, było by super gdyby złotych gór nie obiecywali a tymczasem jako konsument dostałem coś takiego.https://www.youtube.com/watch?v=V962NMUXp6A ( nie , nie gram na "low". Uber nie mam bo mam gtx 860 ale na wysokich mam te 40 fps. Drugi powód, drażni mnie mechanika gry, nie wiem no nudna jest moja opinia koniec tematu. 3 powód strasznie małe przestrzenie. musze się koniem przeciskać a i tak co chwile uderze w jakiś płot... Chyba wolę dalej klnąć na Skyrima a może tym razem mi się uda...

Flyby  2015-05-22 - 14:51

[3578] "nie twierdze że lokacje są po prostu skopiowane( Dragon Age 2), ale charakter ich budowy jest bardzo zbliżony i szczerze po 10 queście lokacje przestały mnie czymkolwiek zaskakiwać" Nie wiem, czorny50, czy zauważyłeś że w Skyrim, masz praktycznie wszystkie rodzaje lokacji, występujących w cRPG-ach. Nie, one nie są "skopiowane" (to nonsens) one są rozbudowane i ulepszone w stosunku do innych gier tworzących światy fantazy. Stąd mało przystające są porównania, na przykład do FNV (Fallout New Vegas jest też moją grą ulubioną, której zdążyłem poświęcić parę tysięcy godzin ;)) Jednak jedyną grą która w lokacjach i w grafice, może sprostać Skyrimowi, jest Dragon Age Inkwizycja. Warto zresztą (na przestrzeni lat) poobserwować cichą rywalizację tych firm i twórców. Ukryte zapożyczenia fabularne, odmienne próby ogarnięcia schematu światów i osadzania w nich bohaterów ;) Co przede wszystkim jest odmienne? Fabularne sposoby prowadzenia postaci czyli także to, co właśnie zauważyłeś w FNV ;) Kiedy w DAI (także w FVN) linia główna questów, odkrywa Ci mapy i lokacje - Skyrim pozostawia do Twojego wyboru smak eksploracji i wątków fabularnych. Ta wolność gracza, ma swoją cenę (tak ...

Leon.  2015-05-24 - 23:23

Bardzo dobra gra. Zagrałem w nią dopiero rok po premierze słysząc wiele dobrego o tym tytule. Sprawy techniczne zostawiam ekspertom, bo w takich grach właśnie grafika schodzi na drugi plan. - Bardzo ciekawe dialogi jednak niektórzy podkładający głos swoje kwestie mówili od niechcenia przez co zmieniłem audio na język angielski. - Świetnie opowiedziana historia Skyrim. - Powroty do poprzednich części. - Multum różnych zadań do wykonania. - Możliwość opowiedzenia się za, którąś ze stron. Gra posiada niesamowity klimat, który wciąga nas w swój świat i nie pozwala zaprzestać gry nawet po zakończeniu wątku fabularnego. Bardzo ciekawa gra, ocena 9.0.

czorny50  2015-05-25 - 08:30

Flyby --> źle mnie zrozumiałeś. Nie chodziło mi o to że lokacje są skopiowane z innych gier. Chodziło mi o to że lokacje NIE są po porostu kopiowane tak jak to miało miejsce w Dragon Age 2, ale każda kopalnia jest PODOBNA do innej i każda jaskinia do już zbadanej. A takich lokacji jest bardzo dużo i porostu zaczyna zahaczać to o monotonie. Oczywiście szanuje twoją opinie, ale ja muszę sobie na jakiś czas odpocząć od tego świata, co nie znaczy że kiedyś do niej nie wrócę i jej nie skończę.

saito123  2015-05-27 - 16:31

Nie "Dovakhin" tylko "Dovahkiin". W opisie jest to dobrze napisane, ale u góry jest błąd :)