The Elder Scrolls V: Skyrim [PC]

The Elder Scrolls V: Skyrim to wyprodukowana przez firmę Bethesda Game Studios piąta odsłona popularnego cyklu cRPG. Akcja gry osadzona została 200 lat po wydarzeniach przedstawionych w The Elder Scrolls IV: Oblivion. Gracze wcielają się w rolę jednego z ostatnich łowców smoków (dovakhin) i podążając tropem starożytnej przepowiedni próbują powstrzymać nadejście Alduina, boga zniszczenia, który zagraża całemu kontynentowi Tamriel. Wraz z postępami w grze postać nabywa nowe umiejętności i doskonali już posiadane.

wersja językowa:
polska i angielska

The Elder Scrolls V: Skyrim data premiery gry na PC:

11 listopada 2011 ( światowa data premiery )

11 listopada 2011 ( data wydania w Polsce )

11 listopada 2011 ( premiera w USA )

gry podobne do The Elder Scrolls V: Skyrim:

The Witcher 3: Wild Hunt
Kingdom Come: Deliverance
Arcania: A Gothic Tale

RPG, FPP, TPP, fantasy, sandbox, The Elder Scrolls, RPG akcji

The Elder Scrolls V: Skyrim to kolejna część serii cRPG autorstwa zespołu Bethesda Softworks. Ponownie odwiedzamy w niej kontynent Tamriel, a fabuła tym razem obraca się wokół powrotu do tej krainy pradawnej rasy smoków.

Akcja toczy się 200 lat po wydarzeniach opowiedzianych w grze Oblivion. Gracze wcielają się w jednego z ostatnich bohaterów parających się profesją dovahkiina, czyli łowcy smoków. Do niedawna wydawało się, że potężne monstra są już tylko wspomnieniem, ale pewnego dnia pokryte łuskami bestie znów zaczynają pojawiać się na niebie, a przepowiednia zwiastuje nadejście Alduina, boga zniszczenia, który przyjmuje postać smoka. Walcząc z tymi groźnymi potworami przejmujemy ich dusze oraz zdolności, czyli tak zwane Krzyki. Za ich pomocą możemy spowolnić czas, odepchnąć przeciwników niewidzialną energią, a nawet wezwać na pomoc sprzymierzonego smoka. Wiele tego typu umiejętności otrzymujemy po odnalezieniu pradawnych słów, ukrytych w nordyckich podziemiach.

Zabawę zaczynamy od stworzenia naszego wirtualnego alter-ego. Do wyboru jest dziesięć różnorodnych ras, brak natomiast podziału na klasy. Wraz z postępami w zabawie nasza postać staje się coraz potężniejsza. Po przejściu na kolejny poziom można samodzielnie zwiększyć jedną z trzech podstawowych cech: magię, wytrzymałość i zdrowie. Autorzy gry zupełnie przebudowali system umiejętności – zostały one podzielone na czytelne grupy, np. bronie jednoręczne, czy dwuręczne. Każda z takich kategorii zawiera konkretne zdolności i ataki. Zmiany zaszły także w systemie magii – zaklęcia ze szkoły Mistycyzmu zostały przeniesione do innych grup.

W Skyrim pojawia się nowy system walki, który jest bardziej dynamiczny i jednocześnie wymaga myślenia taktycznego. Każdej z dłoni bohatera można teraz przypisać broń, tarczę lub zaklęcie. W ten sposób tworzymy wiele kombinacji, łącząc np. czar ofensywny w jednej ręce z mieczem w drugiej. Bezpośrednie starcia polegają już nie tylko na bezmyślnym wciskaniu klawiszy, ale odpowiednim manewrowaniu bohaterem, unikaniu lub parowaniu ciosów i powalaniu przeciwników. Herosi mogą z łatwością stracić równowagę i wystawić się na niebezpieczne uderzenia wrogów, którzy teraz są znacznie bardziej żywotni i groźni. Postać gracza potrafi też wyprowadzać efektowne ciosy wykańczające.

Kolejna odsłona The Elder Scrolls jeszcze raz próbuje stworzyć wrażenie, że przemierzamy prawdziwy świat, zaludniony przez żywych mieszkańców. Decyzje gracza mają teraz poważniejsze konsekwencje, związane z ciekawszym zachowaniem innych postaci. Kiedy przykładowo wyrzucimy sztylet na środku miasta, to być może ktoś nam go odniesie lub wręcz przeciwnie - ukradnie. Zmianom uległy także dialogi, które stały się znacznie bardziej naturalne. Gdy znudzi nam się ratowanie świata możemy odpocząć przy bardziej przyziemnych czynnościach. The Elder Scrolls V: Skyrim pozwala zbierać plony z ziemi, wykuwać bronie w kuźni, gotować, wydobywać surowce w kopalniach, a nawet produkować pancerze.

The Elder Scrolls V: Skyrim oferuje możliwość zwiedzania olbrzymiego wirtualnego świata, w którym znajdziemy m.in. pięć dużych miast i setki podziemi. W celu ułatwienia poruszania się po tak dużym terenie autorzy wprowadzili opcję szybkiej podróży pomiędzy lokacjami. Ponownie zastosowano system automatycznego dostosowania siły przeciwników do umiejętności naszego śmiałka, choć jednocześnie upewniono się, że nie będzie on tak inwazyjny jak w Oblivionie. Usprawniony silnik gry dobiera zadania pod kątem naszych dotychczasowych dokonań i siły postaci. Przykładowo, gdy kobieta prosi nas o odnalezienie porwanej córki system sprawdza, które podziemia już odwiedziliśmy, a następnie umieszcza dziewczynkę tam, gdzie dotąd nie zawitaliśmy, jednocześnie dodając takich przeciwników, by stanowili oni wyzwanie dla naszego bohatera.

Gra korzysta z udoskonalonego silnika graficznego znanego z The Elder Scrolls IV: Oblivion. Znacznie poprawiono wygląd postaci oraz ich mimikę i gestykulację, dodano dynamiczne efekty pogodowe (m.in. śnieg) i symulację wiatru, który teraz realistycznie porusza gałęziami drzew. Gra oferuje opcję wyłączenia wszystkich elementów interfejsu z ekranu, pozwalając tym samym na głębsze zanurzenie się w wirtualny świat.

Tryb gry: single player   Nośnik: 1 DVD  
Ocena gry 9.7 / 10 na podstawie 29623 ocen czytelników.  
Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 8.9 / 10 na podstawie 5306 głosów czytelników.   Cena gry w dniu premiery: 159,99 PLN

wymagania sprzętowe

Rekomendowane: Core i5 2.6 GHz, 2 GB RAM (4 GB RAM - Vista/7), karta grafiki 896 MB (GeForce GTX 260 lub lepsza), 6 GB HDD, Windows XP/Vista/7, łącze internetowe

The Elder Scrolls V: Skyrim - recenzja - mamy grę roku?

The Elder Scrolls V: Skyrim - recenzja - mamy grę roku? (PC)

"Od strony graficznej Skyrim prezentuje się całkiem nieźle, choć miejscami nierówno. Podrasowany silnik Gamebryo, który z niewiadomych względów został okrzyknięty przez Todda Howarda zupełnie nowym napędem, nadal kiepsko radzi sobie z animacjami. Grę lepiej oglądać z perspektywy pierwszej niż trzeciej osoby, a i tak trzeba przymknąć oko na niektóre „atrakcje”, np. śmiesznie kicające zające. Lokacje i świat prezentują się dużo lepiej niż w Oblivionie i są naprawdę ładne – na dodatek pecetowcy już teraz mogą skorzystać z pierwszych modów, które jeszcze bardziej upiększają północną prowincję. Oprawa audio wypada bez zastrzeżeń, pochwały należą się zwłaszcza autorowi muzyki – Jeremy Soule odwalił kawał kapitalnej roboty."  więcej

Gramy w Skyrim - misja fabularna

Gramy w Skyrim - misja fabularna [9:48]

Przygody ciąg dalszy. Tym razem - poza kolejną walką ze smokiem - pokazujemy misję z głównego wątku fabularnego.

5:34

Video The Elder Scrolls V: Skyrim

fragment rozgrywki z modyfikacji Falskaar

1:09

Video The Elder Scrolls V: Skyrim

Update 1.5 Trailer

1:42

Video The Elder Scrolls V: Skyrim

The Animation of Skyrim

komentarze czytelników (3635)


SmoczySamuraj0  2015-07-14 - 15:14

Bshdhsjxbxhss ty h**u ty jesteś burakiem bez grosza SKYRIM JEST NAJLEPSZY!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

9.0

yeeehaaaw  2015-07-15 - 17:23

@up Są lepsze tytuły :)

FanBoyFrytek  2015-07-18 - 17:29

@up w tym typie rpg otwartości swobody i modowania nie ma :) Co innego inne typy gier :P Jedynie czekać na nowego Tesa . Uwielbiam moda gdzie mam własne miasto i jestem królem lub prowadzę własną gildię i łowię ryby i nie tylko zlecanie zdań modów jest potąd nawet są fabularne co do grafiki najmniej mnie interesuje bo i tak te mody graficzne duzo nie dawają na te czasy .

kylo19  2015-07-18 - 18:37

FanBoyFrytek----> Polecam poćwiczyć interpunkcję i ortografię, a potem grać w gry, bo widać, że absorbują Twój czas, w którym mógłbyś nauczyć się pisać.

8.5

Dezmont  2015-07-21 - 19:32

Daję 8.5. Gra świetna. Tylko te misje które już po 50lvl stają się monotonne. Idź zabij wróć. Dodatki DLC nic w tym kierunku nie dodają a mógłby. Ale gra się bardzo fajnie. Strasznie wciąga.

9.5

flash2  2015-07-26 - 19:59

Ta gra zawsze będzie wspominana jako wzór doskonale zaprojektowanego otwartego świata...

9.0

(HCP)Hard_Core_PLayer  2015-07-29 - 22:52

Świetna gra, tylko że zjebali awans postaci, tak że jak ty awansujesz, to razem z tobą awansują twoi przeciwnicy, to jakiś bezsens. Po co wtedy ten awans? W wielu grach RPG, by popchnąć się do przodu, trzeba się podszkolić. Widać to dobrze w Gothicach lub w Dark Soulsach. Tutaj zbyt ogromny teren, był chyba zbyt ogromnym wyzwaniem do sforsowania przez Betezde i poszli chłopaki na łatwiznę, a to poważny minus! A i nie jedyny, system walki w tej grze to porażka i znów posłużę się Soulsmi, które pokazują jak powinna wyglądać walka mieczem i tarczą.

(HCP)Hard_Core_PLayer  2015-07-29 - 22:59

saito123 [3597] Zobaczymy jak ten cały Wiedźmin 3 się schowa jak wyjdzie nowy The Elder Scrolls... Przecież nowy elder już wyszedł- ocena 6,2

(HCP)Hard_Core_PLayer  2015-07-30 - 15:03

W grach pojedynku i walki, typu Tekken, czy Street Fighter, podwyższony poziom oznacza skuteczniejszy blok, kontratak i samą walkę ze strony komputera. W Skyrim podwyższony poziom oznacza, że przeciwnik zabije cię zadając ci 1-2 ciosy, a ty musisz wpakować 10-15. Może dla kogoś kto wszystkie gry przechodzi na najłatwiejszym poziomie to nie jest problem, bo gra w takiego Skyrima to wtedy relaks, po prostu idzie i sieka wrogów. Niestety ja nie rozpoczynam gier inaczej jak tylko na najwyższym poziomie. To co zaprezentowali twórcy Skyrima, to w tym przypadku żenada. Gra może robić wrażenie rozległym terenem, całą masą możliwości jak kucie broni, pieczenie chleba itd. ale posiadając takie błędy, nie wiem jak można dać grze ocenę powyżej 9.

(HCP)Hard_Core_PLayer  2015-07-30 - 15:11

Kolejny minus, to animacja. Tu posłużę się najbanalniejszą grą, w której nie ma kolorów, ani zajebistej grafiki, ale jest świetna animacja, co sprawia, ze fajnie się w tą grę gra, jest to Limbo. W Skyrim nasz zawodnik jest sztywny, tak samo jak jego ciosy. Jeżeli chcesz odwrócić się i pobiec w drugą stronę, nie ma żadnej animacji, tylko jedno-klatkowy przeskok. Dalej jazda na koniu, wygląda jak jazda na jakimś klocu. Zrozumie to ten co grał w Shadow of Collosus, a jak nie grałeś, wrzuć na youtube i zobacz, lub na emulator i zagraj a wtedy jazda na koniu w Skyrim będzie ci kwasić ryj. No ale betezda ma z animacją problemy, chociażby biegający z kołkiem w dupie fallout.

Nelad  2015-07-30 - 15:12

W Skyrim podwyższony poziom oznacza, że przeciwnik zabije cię zadając ci 1-2 ciosy, a ty musisz wpakować 10-15 A jak sobie to inaczej wyobrażasz? Niestety ja nie rozpoczynam gier inaczej jak tylko na najwyższym poziomie Czyli poziom trudności jest dla Ciebie za wysoki, ale i tak go nie zmienisz - dla zasady?

(HCP)Hard_Core_PLayer  2015-07-30 - 15:12

Nie chcę by ktoś pomyślał, że jestem haterem tej gry. Gra jest fajna i gram w nią od czasu do czasu, ale na pewno posiada zbyt wysokie oceny, dlatego postanowiłem coś napisać o jej minusach.

(HCP)Hard_Core_PLayer  2015-07-30 - 15:15

Nelad powiem ci jak to sobie wyobrażam, dla mnie podwyższony poziom trudności, to bardziej myślący przeciwnik, ale na napisanie takiego kodu, trzeba trochę pracy programistycznej. Grałeś kiedyś w Tekkena? Wyobraź sobie że zwiększanie poziomu, to kwestia z iloma procentami energii rozpoczniesz pojedynek. Łatwe do zrobienia, ale bardzo tanie.

(HCP)Hard_Core_PLayer  2015-07-30 - 15:19

Odnośnie zasady powiem ci jak wygląda moja gra- walka w Skyrim, uderzam w przeciwnika zabierając mu 10% energii, potem dostaje od niego cios, który skutecznie przyjmuję na tarczę, niestety przez tarczę odbiera mi ze 30% energii. Po czym robię odwrót i uciekając regeneruję energię, a następnie wracam, by znów uderzyć zabierając te 10%, gotowy by zrobić blok. Inaczej na wysokim poziomie się nie da. Dla twojej informacji przyznam, że to jedyna gra, w której zmniejszyłem poziom z Legendarnego na hard.

(HCP)Hard_Core_PLayer  2015-07-30 - 15:25

Dobrym i łatwym posunięciem programistów było stworzenie narzędzia do modów, przez co niektórzy odwalą pracę za nich samych i poprawią błędy. Pamiętam jak pierwszy raz zagrałem Skyrim i biegnąc przez miasto, czy drogą polną, niemal każdy npc który mnie mijał coś do mnie gadał, jakby był moim znajomym. Oczywiście wyszedł na to mod, bo nierealnie wygląda by na ulicy, prawie każdy kto mnie mija nagle do mnie zaczął gadać o tym czy o tamtym.

banan1000  2015-07-30 - 15:40

Saito123 "Wszyscy teraz się tak na Wiedźmina 3, rzucili a o Skyrmie to na pewno zapomnieli. Jak tak można? Zobaczymy jak ten cały Wiedźmin 3 się schowa jak wyjdzie nowy The Elder Scrolls... Nie sugeruje tutaj, że Wiedźmin jest słabą czy głupią grą, ale moim zdaniem lepszy jest The Elder Scrolls, czy Wy też tak sądzicie?" Bez urazy saito, ale wyglądasz na fanboya. Skyrim jest bardzo dobrą grą i zasługuje chociaż na 8, ale Wiedźmin jest grą wybitną, i przez bardzo dobrą fabułę, postacie i parę innych spraw jest lepszy od Skyrima.

(HCP)Hard_Core_PLayer  2015-07-30 - 15:46

Do plusów zaliczyłbym rozwój postaci. Perki są w miarę fajne, a pomysł z tym, że awansuje ten element, którym najczęściej grasz, jest świetnym rozwiązaniem. Kolejny plus to muzyka. Niestety grafiki do plusów nie zaliczę, chociaż gra wygląda wyśmienicie, ale dopiero po wgraniu modów. Uważam jednak, że grę należy oceniać na podstawie bazy, a nie jej modyfikacji. Ostatecznie dałbym ocenę między 8 a 9. Słyszałem, że były serwisy growe, które dawały tej grze maksymalne oceny. Czego nie rozumiem, jak można oceniać maksymalnie grę z błędami? Staram się być obiektywny, sam mam gry, które kocham, ale znalazł bym w nich błędy. Założę się, że wielu jej wielbicieli również wytknęło by co nieco, chociaż oczywiście bronią Skyrima zaciekle. Każdy ma swoje ideały. A Skyrim to kolejna gra, która ubogaca świat gier, nie idealnie, ale w dobrym kierunku

snapi2000  2015-07-30 - 22:10

najlepsza gra tego gatunku :)

kylo19  2015-07-31 - 11:00

snapi2000 Którego gatunku? Tylko nie żartuj, że cRPG.

Irek22  2015-07-31 - 17:21

kylo19 [3634] Którego gatunku? Pewnie chodziło mu sandboxowe RPGi bez dobrej fabuły, bez ciekawych postaci oraz bez świetnych dialogów.