The Elder Scrolls V: Skyrim [PC]

The Elder Scrolls V: Skyrim to wyprodukowana przez firmę Bethesda Game Studios piąta odsłona popularnego cyklu cRPG. Akcja gry osadzona została 200 lat po wydarzeniach przedstawionych w The Elder Scrolls IV: Oblivion. Gracze wcielają się w rolę jednego z ostatnich łowców smoków (dovakhin) i podążając tropem starożytnej przepowiedni próbują powstrzymać nadejście Alduina, boga zniszczenia, który zagraża całemu kontynentowi Tamriel. Wraz z postępami w grze postać nabywa nowe umiejętności i doskonali już posiadane.

wersja językowa:
polska i angielska

The Elder Scrolls V: Skyrim data premiery gry na PC:

11 listopada 2011 ( światowa data premiery )

11 listopada 2011 ( data wydania w Polsce )

11 listopada 2011 ( premiera w USA )

gry podobne do The Elder Scrolls V: Skyrim:

The Witcher 3: Wild Hunt
Kingdom Come: Deliverance
Arcania: A Gothic Tale

RPG akcji, FPP, TPP, fantasy, sandbox, The Elder Scrolls

The Elder Scrolls V: Skyrim to kolejna część serii cRPG autorstwa zespołu Bethesda Softworks. Ponownie odwiedzamy w niej kontynent Tamriel, a fabuła tym razem obraca się wokół powrotu do tej krainy pradawnej rasy smoków.

Akcja toczy się 200 lat po wydarzeniach opowiedzianych w grze Oblivion. Gracze wcielają się w jednego z ostatnich bohaterów parających się profesją dovahkiina, czyli łowcy smoków. Do niedawna wydawało się, że potężne monstra są już tylko wspomnieniem, ale pewnego dnia pokryte łuskami bestie znów zaczynają pojawiać się na niebie, a przepowiednia zwiastuje nadejście Alduina, boga zniszczenia, który przyjmuje postać smoka. Walcząc z tymi groźnymi potworami przejmujemy ich dusze oraz zdolności, czyli tak zwane Krzyki. Za ich pomocą możemy spowolnić czas, odepchnąć przeciwników niewidzialną energią, a nawet wezwać na pomoc sprzymierzonego smoka. Wiele tego typu umiejętności otrzymujemy po odnalezieniu pradawnych słów, ukrytych w nordyckich podziemiach.

Zabawę zaczynamy od stworzenia naszego wirtualnego alter-ego. Do wyboru jest dziesięć różnorodnych ras, brak natomiast podziału na klasy. Wraz z postępami w zabawie nasza postać staje się coraz potężniejsza. Po przejściu na kolejny poziom można samodzielnie zwiększyć jedną z trzech podstawowych cech: magię, wytrzymałość i zdrowie. Autorzy gry zupełnie przebudowali system umiejętności – zostały one podzielone na czytelne grupy, np. bronie jednoręczne, czy dwuręczne. Każda z takich kategorii zawiera konkretne zdolności i ataki. Zmiany zaszły także w systemie magii – zaklęcia ze szkoły Mistycyzmu zostały przeniesione do innych grup.

W Skyrim pojawia się nowy system walki, który jest bardziej dynamiczny i jednocześnie wymaga myślenia taktycznego. Każdej z dłoni bohatera można teraz przypisać broń, tarczę lub zaklęcie. W ten sposób tworzymy wiele kombinacji, łącząc np. czar ofensywny w jednej ręce z mieczem w drugiej. Bezpośrednie starcia polegają już nie tylko na bezmyślnym wciskaniu klawiszy, ale odpowiednim manewrowaniu bohaterem, unikaniu lub parowaniu ciosów i powalaniu przeciwników. Herosi mogą z łatwością stracić równowagę i wystawić się na niebezpieczne uderzenia wrogów, którzy teraz są znacznie bardziej żywotni i groźni. Postać gracza potrafi też wyprowadzać efektowne ciosy wykańczające.

Kolejna odsłona The Elder Scrolls jeszcze raz próbuje stworzyć wrażenie, że przemierzamy prawdziwy świat, zaludniony przez żywych mieszkańców. Decyzje gracza mają teraz poważniejsze konsekwencje, związane z ciekawszym zachowaniem innych postaci. Kiedy przykładowo wyrzucimy sztylet na środku miasta, to być może ktoś nam go odniesie lub wręcz przeciwnie - ukradnie. Zmianom uległy także dialogi, które stały się znacznie bardziej naturalne. Gdy znudzi nam się ratowanie świata możemy odpocząć przy bardziej przyziemnych czynnościach. The Elder Scrolls V: Skyrim pozwala zbierać plony z ziemi, wykuwać bronie w kuźni, gotować, wydobywać surowce w kopalniach, a nawet produkować pancerze.

The Elder Scrolls V: Skyrim oferuje możliwość zwiedzania olbrzymiego wirtualnego świata, w którym znajdziemy m.in. pięć dużych miast i setki podziemi. W celu ułatwienia poruszania się po tak dużym terenie autorzy wprowadzili opcję szybkiej podróży pomiędzy lokacjami. Ponownie zastosowano system automatycznego dostosowania siły przeciwników do umiejętności naszego śmiałka, choć jednocześnie upewniono się, że nie będzie on tak inwazyjny jak w Oblivionie. Usprawniony silnik gry dobiera zadania pod kątem naszych dotychczasowych dokonań i siły postaci. Przykładowo, gdy kobieta prosi nas o odnalezienie porwanej córki system sprawdza, które podziemia już odwiedziliśmy, a następnie umieszcza dziewczynkę tam, gdzie dotąd nie zawitaliśmy, jednocześnie dodając takich przeciwników, by stanowili oni wyzwanie dla naszego bohatera.

Gra korzysta z udoskonalonego silnika graficznego znanego z The Elder Scrolls IV: Oblivion. Znacznie poprawiono wygląd postaci oraz ich mimikę i gestykulację, dodano dynamiczne efekty pogodowe (m.in. śnieg) i symulację wiatru, który teraz realistycznie porusza gałęziami drzew. Gra oferuje opcję wyłączenia wszystkich elementów interfejsu z ekranu, pozwalając tym samym na głębsze zanurzenie się w wirtualny świat.

Tryb gry: single player   Nośnik: 1 DVD  
Ocena gry 9.7 / 10 na podstawie 26604 ocen czytelników.   Cena gry w dniu premiery: 159,99 zł

wymagania sprzętowe:

Core i5 2.6 GHz, 2 GB RAM (4 GB RAM - Vista/7), karta grafiki 896 MB (GeForce GTX 260 lub lepsza), 6 GB HDD, Windows XP/Vista/7, łącze internetowe

notebook standardowy ASUS K53SV

Intel Core i5-2410M, 4096 MB RAM, Intel HM65 Express, LED 15.6" 1366 x 768

57 fps - 800x600 średnie detale

59 fps - 1024x768 niskie detale

59 fps - 1366x768 niskie detale

notebook dla gracza ASUS G74SX

Intel Core i7-2630QM, 8192 MB RAM, Intel HM65 Express, 17.3" Full HD 1920 x 1080

59 fps - 1024x768 wysokie detale

60 fps - 1366x768 średnie detale

44 fps - 1366x768 wysokie detale

Zobacz pełne testy wydajności gry The Elder Scrolls V: Skyrim na notebookach na serwisie gramynawynos.pl

The Elder Scrolls V: Skyrim - recenzja - mamy grę roku?

The Elder Scrolls V: Skyrim - recenzja - mamy grę roku? (PC)

"Od strony graficznej Skyrim prezentuje się całkiem nieźle, choć miejscami nierówno. Podrasowany silnik Gamebryo, który z niewiadomych względów został okrzyknięty przez Todda Howarda zupełnie nowym napędem, nadal kiepsko radzi sobie z animacjami. Grę lepiej oglądać z perspektywy pierwszej niż trzeciej osoby, a i tak trzeba przymknąć oko na niektóre „atrakcje”, np. śmiesznie kicające zające. Lokacje i świat prezentują się dużo lepiej niż w Oblivionie i są naprawdę ładne – na dodatek pecetowcy już teraz mogą skorzystać z pierwszych modów, które jeszcze bardziej upiększają północną prowincję. Oprawa audio wypada bez zastrzeżeń, pochwały należą się zwłaszcza autorowi muzyki – Jeremy Soule odwalił kawał kapitalnej roboty."  więcej

Skyrim: Wyrmstooth – smoki kontratakują w modyfikacji o wielkości DLC

Skyrim: Wyrmstooth – smoki kontratakują w modyfikacji o wielkości DLC [5:59]

Smoki znowu w natarciu, ale jesteśmy na to gotowi. Skończyliście grę Skyrim na wszelkie możliwe sposoby, a nie macie dość? Czas sięgnąć po twórczość fanów. Wyrmstooth to jeden z bardziej dopracowanych i imponujących modów, jakie powstały. Przygoda rozgrywa się na nowej mapie i opowiada o pewnym wyjątkowo groźnym smoku. Postanowiliśmy rzucić mu wyzwanie.

5:34

Video The Elder Scrolls V: Skyrim

fragment rozgrywki z modyfikacji Falskaar

1:09

Video The Elder Scrolls V: Skyrim

Update 1.5 Trailer

1:42

Video The Elder Scrolls V: Skyrim

The Animation of Skyrim

komentarze czytelników (3361)


bizon1807  2014-09-29 - 16:10

Esese Wchodząc do miasta w Wiedźminie, czuliśmy się jak w średniowiecznej metropolii. Samo Skyrim to epoka kamienia. Mieszkańcy nic nie potrafią wybudować z innego materiału niż drewna. Miasta się sypią, pomimo tego, że czasy są niespokojne, więc przynajmniej mury miejskie by się przydały. Jedyne co potrafią to zapchać dziury drewnianymi balami. Trochę to niepoważne Bo wiedźmin dzieje się o wiele wiele lat później. Burj Khalifa też nie został postawiony w średniowieczu... No i te samotne domy. Wszędzie grasują wampiry i inne paskudztwa, a tu mamy domek w środku lasu gdzie za zwykłymi drzwiami sobie ludzie śpią. No to mi klimatu nie buduje. Nie obraź się ale powiem Ci tylko tyle że masz dziwne podejście do gier. Idziesz ciemnym lasem w środku nocy gdzieś na odludziu i nagle widzisz domek i to takie dziwne że ktoś tam mieszka? Dla mnie dziwne by było gdyby tam siedzieli sami nieumarli a tak mamy spokojną rodzinkę którą...można okraść >:D i nawet o tym nie wie bo wszyscy śpią :D Nie czepiam się już, że miecz waży więcej od zbroi Ja się z tym nie spotkałem, latam z żelaznym młotem bojowym o wadzę chyba 30 a zbroja jaką mam (ćwiekowana, skórzana) waży chyba 15 czy 20 no ale ...

marcin0218  2014-09-30 - 08:43

grzesiekf - z tego co pamiętam to Morrowind miałwymagania: : 500 MHz Intel Pentium III, Celeron, or AMD Athlon i 128MB RAM :) więc chyba dobrze napisałeś że POCINAŁEŚ. Pewnie klatkowało ci jak jasna cholera lub pomyliły ci się gry :D

esese  2014-10-02 - 09:17

bizon1807 --> Chodzi mi o to, że w tak niebezpiecznym świecie ludzie powinni żyć w większych skupiskach, a nie, tu walczę z potworem, a 10 metrów dalej domek z całą rodzinką, w dodatku niezamknięty. Nie kupuję tego po prostu. Sytuacja z wczoraj. Jakieś poboczne zadanie w drodze do Pękniny. Zdobądź fort i otwórz bramę. Wejdź tylnym wejściem. Oczywiście mur przeskoczyłem po kamieniach, bo jak wcześniej wspomniałem - projektanci obiektów w Skyrim nie popisali się zbytnio. Bandyci wyskoczyli na mur i zaczęli się ostrzeliwać z łuków (i magii) między zleceniodawcami zadania, którzy rozpalili ognisko 20 metrów od fortu. No sorry. Ale takie bezsensowne sytuacje nie budują klimatu gry. Co do różnicy w czasie - Wiedźmin - Skyrim. To bez znaczenia. Chodzi o to, że tu na siłę jest wszystko zniszczone. Niby cudowne domy, nowoczesne wykończenia wnętrz. Wspaniałe kowalstwo itd, ale murowane obiekty na siłę zniszczone, a w dodatku beznadziejnie zaprojektowane. Kolejna fascynująca misja ze zdobyciem fortu przez cesarskich. Po jakiego grzyba gromowładi zajmowali w ogóle ten fort? Bramy otwarte, a mury nie dają żadnego schronienia. Mogła być fajna misja a wyszło wielkie nic. To wszystko i ...

bizon1807  2014-10-02 - 16:23

esese Coś mi się wydaje że Ty w ogóle modów nie używasz. Jak tak patrzysz na szczegóły to ściągnij sobie mod dodający całkiem inną fabułę i mapę (mod Falskaar). Chodzi mi o to, że w tak niebezpiecznym świecie ludzie powinni żyć w większych skupiskach, a nie, tu walczę z potworem, a 10 metrów dalej domek z całą rodzinką, w dodatku niezamknięty. Nie kupuję tego po prostu. Gdzie taka sytuacja? Gram już trochę w skyrima i trochę też pozwiedzałem i nie zdarzyło mi się nawalać z np gigantem lub mamutem w mieście. A jak Cię tak razi zachowanie innych istot to w Skyrimie możesz dzięki modom zmienić SI praktycznie wszystkiego pod własne preferencje. Możesz sprawić by wilki atakowały w grupach np 10 a nie po 2-óch (wilki atakują w watahach a nie w pojedynkę czy dwójkę). Forty widzę też Cię denerwują, w takim razie ściągnij sobie moda become king of Riverhelm, dzięki temu modowi masz własny zamek (nie od razu, najpierw trzeba zostać królem a to można kupić za 50k) który jest ogromny, w jego murach stoi nie tylko sam zamek ale też miasto Riverhelm, inne funkcje moda to też własne lochy, armia, błazen itp itd. Świat Skyrim jest strasznie sztuczny. ?! W jaki sposób? Mogę śmiało stwi ...

ezheal  2014-10-02 - 17:30

ScovyT 2014-09-27 - 22:36 " Niektóre mody wymagają SKSE, to też już mam. Tylko teraz mam problem. Jak odpalam grę pod steam to nie uruchamia się z SKSE, więc część modów nie działa. Jak odpalam grę ze skrótu SKSE, wszystko się odpala ładnie. Tylko czy wtedy działaja też te mody które były zainstalowne poprzez warsztat steam? Nie będzie to jakoś kolidować?" Zainstaluj i używaj LOOT, link na nexusie znajdziesz. I zauważ, że jak odpalasz przez SKSE a masz wyłączonego klienta steam to Ci go włącza automatycznie...

ScovyT  2014-10-03 - 14:49

@ezheal Wiesz co? Odpalam grę ze skrótu SKSE mając włączonego klienta STEAM. Wtedy w prawym dolnym roku pojawia mi się to okienko "dołącz do społeczności Steam" Więc chyba działa wszystko jak należy. Pochodziłem też po Rzecznej Puszczy i widzę,że poprawki graficzne jak i zbroje do wykucia zainstalowane przez Warsztat Steam a także z Nexusa też działają. Ale dzięki za chęć pomocy :)

7.0

Yarovit  2014-10-03 - 21:13

@bizon1807 Nie żebym się czepiał, ale ciężko o sztuczniejszy od Skyrim świat. Miasta małe, strażników więcej niż mieszkańców, wymienione przez esese architektoniczne "problemy". A rytm dnia i nocy nowy nie jest, najstarsza z nim gra, jaka mi do głowy przychodzi, to Gothic 2. Strażnicy komentują wyciągniętą broń? Super! W G2 żądają, byś ją schował! Do tego te cholerne ataki smoków i wampirów. Bez moda 4 lvl mieszkańcy szarżują na 40 lvl wampiry, by bohatersko zostać ubitymi. Wygląd broni i zbroi to żadna nowość, większość gier prezentuje zbroje które albo by nie chroniły, albo były zbyt niepraktyczne, by je nosić, i bronie, które albo by się połamały po dwóch ciosach, albo byłyby za ciężkie, by je unieść. W Skyrim nie jest tak źle, ale i tak nie umywa się do uzbrojenia w Wiedźminie 2... Za sam ekwipunek Aryana La Valette'a dałbym 10/10.

yarocorpse  2014-10-06 - 21:30

Pewnie to kogoś rozbawi albo zadziwi, ale po 65-ciu godzinach grania Skyrim zaczął mi się podobać. Dla rozjaśnienia sytuacji jestem na etapie wojny z Cesarstwem. Odzyskałem dla Gromowładnych Białą Grań i Falkret.

kylo19  2014-10-06 - 21:52

Yarovit---> Grałeś z modami? Grałeś w poprzednie części TES? Czy jesteś tu tylko po to, aby stwierdzić wyższość Wiedźmina nad TES? Jeśli tak, to twoja wypowiedź jest warta niewiele.

Yarovit  2014-10-07 - 11:41

Tak, grałem z modami, mam ich około setki. Jakbym chciał udowodnić wyższość Wiedźmina nad Skyrim, to bym napisał coś w stylu "Skyrim nie dorasta Wiedźminowi do pięt". Po prostu W2 ma najlepiej wykonane uzbrojenie, jakie widziałem w grach, a moja ocena Skyrima wynika z faktu, że niezmodowana gra jest przeciętna i koszmarnie zbugowana. Dopiero zainstalowanie tej setki modów sprawia, że TESV zbliża się do poziomu tych wszystkich nagród i wyróżnień, jakie dostał. W poprzednie TES-y nie grałem, więc nie oceniam przez pryzmat poprzednich części.

kylo19  2014-10-07 - 15:13

Niemniej jednak powinno się unikać porównań różnych gier ze sobą, bo mija się to z celem. Ja pomimo, że jestem fanem Wiedźmina, to nigdy nie chciałbym, żeby twórcy TES kierowali się pomysłami z Wiedźmina, bo to dwie inne (obydwie znakomite) serie. TES ma ogromy potencjał, niezwykle ciekawe lore i zaprojektowanie całego Nirnu. A jeśli chodzi o uzbrojenie to (podkreślam) moim zdaniem to te Skyrimowskie jest super! Prezentuje mocno fantastyczne zbroje i uzbrojenie, które nie mają się "wpisywać" w te średniowieczne oryginały. A co do Wiedźmina, to lepszy poziom ubioru i uzbrojenia prezentowała jedynka, gdzie właśnie te przypominały średniowieczne oryginały. Zbroje w dwójce są pomalowane farbami, ponadto zdarzają się takie anomalia jak bandyta na golasa z mieczem u boku. Nie stać go na gacie, a ma miecz. O to można się przyczepić.

yugolex  2014-10-07 - 15:16

Zdecydowanie gra zasługuje na swoją ocenę. Dla mnie - nokaut dla innych, nokaut dla tych wcześniejszych i ustawienie poprzeczki na niezmiernie wysokim poziomie dla przyszłych tego typu gier. Mimo że pierwsze moje gry w tej tematyce kończyłem jeszcze w latach 90-ych (i do tej pory czule je wspominam) - Skyrim po prostu urzeka, powala, wciąga głęboko do swojego świata i nie pozwala się od niego oderwać. Rzecz jasna nie jest wolny od jakichś drobnych niedopatrzeń, glitchy itp... - zasadniczo tylko to przychodzi mi na myśl zastanawiając się nad tym czy gra mogłaby być jeszcze lepsza. Graficznie - gra po prostu prezentuje się pięknie, surowość klimatu potrafi niekiedy zmrozić, ale jakże często znajdziemy się w otoczeniu tak pięknym że chciałoby się tam zostać... Gram w wersję PS3, więc grafika tym bardziej cieszy, że wyświetlana jest z TV a nie z monitora. Polecam wersję Legendary Edition - dodatki być może nie są niezbędne, ale wnoszą sporo ciekawego. Sam sprzedałem zwykłego Skyrima i przesiadłem się na wersję z DLC, polecam :) Fabularnie - gra również trzyma baaardzo przyzwoity poziom. OK - wiele questów owija się wokół schematu intryga - znalezienie winnego - wysłuchanie (lub nie ...

kylo19  2014-10-07 - 15:24

yugolex---> Mnie również dzisiejsze RPGi śmieszą swoim archaizmem. Skyrim niestety też trochę taki jest. Wiele rzeczy zostało wykastrowanych z gry bądź mocno uproszczonych, gdybyśmy zestawili piątkę chociażby z czwórką i trójką. (O dwójce i jedynce nawet nie wspominam). Sporo z tych rzeczy można przywrócić i naprawić modami, ale to nie zmienia faktu, że rzeczywiście Skyrim pomimo uproszczeń i archaizmów jest grą świetną. Niesamowita immersja i wczucie się w grę gwarantuje zawsze (przynajmniej u mnie) znakomitą zabawę. I pomimo, że nie jest on takim dziełem jak chociażby wyżej wspominany Morrowind, to w zestawieniu z większością dzisiejszych gier naprawdę przygniata klimatem i możliwościami. Ode mnie (w wersji zmodowanej oczywiście; zawsze oceniam gry już po modyfikacjach i poprawkach) TES V Skyrim dostaje mocne 9+/10. Ocena tylko podkreśla to, że gra dla mnie jest znakomita.

Trygław  2014-10-07 - 17:09

Skyrim w wersji 'oem' jest ....dobry ale dopiero po ciężkim tunningu modami robi się miodny.

hemsworth  2014-10-08 - 08:36

siema ludzie..polecicie jakieś fajne mody dla łucznika/łowcy?a i jeszcze jedno..gram w skyrima drugi raz..za pierwszym podejściem zainstalowałem wiele modów w tym hialgoboost bez którego nie wyobrazam sobie grania jednak gdy wczoraj znowu zainstalowałem skyrima i mod wyżej opisany nie chce on działać..wciskam podczas gry f10 i nic..instalowalem go przez nexusa i ręcznie ale nic nie pomaga

Yarovit  2014-10-11 - 21:07

http://www.nexusmods.com/skyrim/mods/12615/? Mod użyteczny niezależnie od Twojego stylu walki

kylo19  2014-10-14 - 10:20

Based Blue 44----> Widać, może nie dla Ciebie są sandboxy. Weź się za jakiegoś rozbudowanego, miodnego fabularnie RPGa. Mile spędzisz czas :)

10

Krzesuo  2014-10-16 - 09:24

Absolutne 10. Najlepsza gra w jaką kiedykolwiek grałem.

madmec  2014-10-17 - 10:41

Ta gra zasluguje na mocne 8.5. Teraz, po kilku latach, spatchowana, z DLC i z kilkoma niezbednymi modami (SkyUI i mody poprawiajace bura, brzydka grafike). Po ponad 100 godzinach ta gra nadal oferuje dobra zabawe. Trzeba tylko wiedziec czego oczekiwac. W momencie wyjscia, gdy spedzilem z nia ok. 60 godzin ocenialem ja nizej, jakies 7.5. Glowny watek mialki i nudny, NPC niewarte zapamietania, ilosc questow nie przekladajace sie na jakosc. Takie wtedy mialem wrazenia. Wiekszosc czasu wtedy spedzone z ta gra to bylo oczekiwaniem, ze moze jednak ten nastepny quest bedzie ciekawszy, znajde unikalny przedmiot albo zacznie sie dziac cos nieprzewidywalnego. Nic takiego sie nie stalo, poza kilkoma wyjatkami. Teraz, w uaktualnionej wersji i z moimi mniejszymi oczekiwaniami gra jest dobra i zalety przewazaja. Otwarty swiat, swoboda, budowanie swojej siedziby, dobre mody i ogolna miodnosc sa wazniejsze od lenistwa czy niemoznosci developerow.

7.0

BasrtekZ  2014-10-24 - 23:46

Po tak długim czasie od premiery nareszcie udało mi się ukończyć TES V. Zakupiłem Skyrim jakiś miesiąc po premierze, zagrałem kilka godzin, znudził mnie totalnie..... Kilka dni temu powróciłem do Skyrima, dobrze że steam miał stary zapis i nie musiałem rozpoczynać od nowa. Gra tym razem mnie wciągneła, ale o uzależnieniu jak w przypadku np. Wiedźmina czy tym bardziej Gothica nie było mowy. Cóż, nie wiem skąd takie wysokie oceny dla tej części TES, no ale może to ja czegoś nie dostrzegam. Walka wydaje się być bardziej toporna niż w Gothicu :D, fabuła niezła, ale wielce mnie nie uwiodła. Świat, taki jakiś, niby duży ale ni cholery nie miałem ochoty wielce go odkrywać. Lokacje to już inna sprawa, są naprawdę dobre. Podsumowując Skyrim to według mnie dobra gra, nie żałuje wydanej kasy, lecz nie jest to jakaś gra nadzwyczajna, ot taki dobry rolplej,