The Elder Scrolls V: Skyrim [PC]

The Elder Scrolls V: Skyrim to wyprodukowana przez firmę Bethesda Game Studios piąta odsłona popularnego cyklu cRPG. Akcja gry osadzona została 200 lat po wydarzeniach przedstawionych w The Elder Scrolls IV: Oblivion. Gracze wcielają się w rolę jednego z ostatnich łowców smoków (dovakhin) i podążając tropem starożytnej przepowiedni próbują powstrzymać nadejście Alduina, boga zniszczenia, który zagraża całemu kontynentowi Tamriel. Wraz z postępami w grze postać nabywa nowe umiejętności i doskonali już posiadane.

wersja językowa:
polska i angielska

The Elder Scrolls V: Skyrim data premiery gry na PC:

11 listopada 2011 ( światowa data premiery )

11 listopada 2011 ( data wydania w Polsce )

11 listopada 2011 ( premiera w USA )

gry podobne do The Elder Scrolls V: Skyrim:

The Witcher 3: Wild Hunt
Kingdom Come: Deliverance
Arcania: A Gothic Tale

RPG, FPP, TPP, fantasy, sandbox, The Elder Scrolls, RPG akcji

The Elder Scrolls V: Skyrim to kolejna część serii cRPG autorstwa zespołu Bethesda Softworks. Ponownie odwiedzamy w niej kontynent Tamriel, a fabuła tym razem obraca się wokół powrotu do tej krainy pradawnej rasy smoków.

Akcja toczy się 200 lat po wydarzeniach opowiedzianych w grze Oblivion. Gracze wcielają się w jednego z ostatnich bohaterów parających się profesją dovahkiina, czyli łowcy smoków. Do niedawna wydawało się, że potężne monstra są już tylko wspomnieniem, ale pewnego dnia pokryte łuskami bestie znów zaczynają pojawiać się na niebie, a przepowiednia zwiastuje nadejście Alduina, boga zniszczenia, który przyjmuje postać smoka. Walcząc z tymi groźnymi potworami przejmujemy ich dusze oraz zdolności, czyli tak zwane Krzyki. Za ich pomocą możemy spowolnić czas, odepchnąć przeciwników niewidzialną energią, a nawet wezwać na pomoc sprzymierzonego smoka. Wiele tego typu umiejętności otrzymujemy po odnalezieniu pradawnych słów, ukrytych w nordyckich podziemiach.

Zabawę zaczynamy od stworzenia naszego wirtualnego alter-ego. Do wyboru jest dziesięć różnorodnych ras, brak natomiast podziału na klasy. Wraz z postępami w zabawie nasza postać staje się coraz potężniejsza. Po przejściu na kolejny poziom można samodzielnie zwiększyć jedną z trzech podstawowych cech: magię, wytrzymałość i zdrowie. Autorzy gry zupełnie przebudowali system umiejętności – zostały one podzielone na czytelne grupy, np. bronie jednoręczne, czy dwuręczne. Każda z takich kategorii zawiera konkretne zdolności i ataki. Zmiany zaszły także w systemie magii – zaklęcia ze szkoły Mistycyzmu zostały przeniesione do innych grup.

W Skyrim pojawia się nowy system walki, który jest bardziej dynamiczny i jednocześnie wymaga myślenia taktycznego. Każdej z dłoni bohatera można teraz przypisać broń, tarczę lub zaklęcie. W ten sposób tworzymy wiele kombinacji, łącząc np. czar ofensywny w jednej ręce z mieczem w drugiej. Bezpośrednie starcia polegają już nie tylko na bezmyślnym wciskaniu klawiszy, ale odpowiednim manewrowaniu bohaterem, unikaniu lub parowaniu ciosów i powalaniu przeciwników. Herosi mogą z łatwością stracić równowagę i wystawić się na niebezpieczne uderzenia wrogów, którzy teraz są znacznie bardziej żywotni i groźni. Postać gracza potrafi też wyprowadzać efektowne ciosy wykańczające.

Kolejna odsłona The Elder Scrolls jeszcze raz próbuje stworzyć wrażenie, że przemierzamy prawdziwy świat, zaludniony przez żywych mieszkańców. Decyzje gracza mają teraz poważniejsze konsekwencje, związane z ciekawszym zachowaniem innych postaci. Kiedy przykładowo wyrzucimy sztylet na środku miasta, to być może ktoś nam go odniesie lub wręcz przeciwnie - ukradnie. Zmianom uległy także dialogi, które stały się znacznie bardziej naturalne. Gdy znudzi nam się ratowanie świata możemy odpocząć przy bardziej przyziemnych czynnościach. The Elder Scrolls V: Skyrim pozwala zbierać plony z ziemi, wykuwać bronie w kuźni, gotować, wydobywać surowce w kopalniach, a nawet produkować pancerze.

The Elder Scrolls V: Skyrim oferuje możliwość zwiedzania olbrzymiego wirtualnego świata, w którym znajdziemy m.in. pięć dużych miast i setki podziemi. W celu ułatwienia poruszania się po tak dużym terenie autorzy wprowadzili opcję szybkiej podróży pomiędzy lokacjami. Ponownie zastosowano system automatycznego dostosowania siły przeciwników do umiejętności naszego śmiałka, choć jednocześnie upewniono się, że nie będzie on tak inwazyjny jak w Oblivionie. Usprawniony silnik gry dobiera zadania pod kątem naszych dotychczasowych dokonań i siły postaci. Przykładowo, gdy kobieta prosi nas o odnalezienie porwanej córki system sprawdza, które podziemia już odwiedziliśmy, a następnie umieszcza dziewczynkę tam, gdzie dotąd nie zawitaliśmy, jednocześnie dodając takich przeciwników, by stanowili oni wyzwanie dla naszego bohatera.

Gra korzysta z udoskonalonego silnika graficznego znanego z The Elder Scrolls IV: Oblivion. Znacznie poprawiono wygląd postaci oraz ich mimikę i gestykulację, dodano dynamiczne efekty pogodowe (m.in. śnieg) i symulację wiatru, który teraz realistycznie porusza gałęziami drzew. Gra oferuje opcję wyłączenia wszystkich elementów interfejsu z ekranu, pozwalając tym samym na głębsze zanurzenie się w wirtualny świat.

Tryb gry: single player   Nośnik: 1 DVD  
Ocena gry 9.7 / 10 na podstawie 29353 ocen czytelników.  
Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 8.9 / 10 na podstawie 5306 głosów czytelników.   Cena gry w dniu premiery: 159,99 PLN

wymagania sprzętowe

Rekomendowane: Core i5 2.6 GHz, 2 GB RAM (4 GB RAM - Vista/7), karta grafiki 896 MB (GeForce GTX 260 lub lepsza), 6 GB HDD, Windows XP/Vista/7, łącze internetowe

The Elder Scrolls V: Skyrim - recenzja - mamy grę roku?

The Elder Scrolls V: Skyrim - recenzja - mamy grę roku? (PC)

"Od strony graficznej Skyrim prezentuje się całkiem nieźle, choć miejscami nierówno. Podrasowany silnik Gamebryo, który z niewiadomych względów został okrzyknięty przez Todda Howarda zupełnie nowym napędem, nadal kiepsko radzi sobie z animacjami. Grę lepiej oglądać z perspektywy pierwszej niż trzeciej osoby, a i tak trzeba przymknąć oko na niektóre „atrakcje”, np. śmiesznie kicające zające. Lokacje i świat prezentują się dużo lepiej niż w Oblivionie i są naprawdę ładne – na dodatek pecetowcy już teraz mogą skorzystać z pierwszych modów, które jeszcze bardziej upiększają północną prowincję. Oprawa audio wypada bez zastrzeżeń, pochwały należą się zwłaszcza autorowi muzyki – Jeremy Soule odwalił kawał kapitalnej roboty."  więcej

Gramy w Skyrim - misja fabularna

Gramy w Skyrim - misja fabularna [9:48]

Przygody ciąg dalszy. Tym razem - poza kolejną walką ze smokiem - pokazujemy misję z głównego wątku fabularnego.

5:34

Video The Elder Scrolls V: Skyrim

fragment rozgrywki z modyfikacji Falskaar

1:09

Video The Elder Scrolls V: Skyrim

Update 1.5 Trailer

1:42

Video The Elder Scrolls V: Skyrim

The Animation of Skyrim

komentarze czytelników (3610)


chopmaz  2015-06-02 - 12:08

Oceniłem na 8. Jak dla mnie ocena 9,7 mocno przesadzona. Gra dobra, ale nic poza tym.

karnisterniak  2015-06-02 - 19:15

Ta gra nadal ma abonament? Dziś wyczytałem, zapewne tylko plotkę, że od marca miała być B2P. Jeśli nie to czy wie ktoś czy są takie plany. Hehe chyba zły dział bo to nie wersja online :P

panTicTac  2015-06-07 - 13:33

karnisterniak--> Skyrim to gra tylko singlowa. Pomyliłeś się z The Elder Scrolls Online, którego nie robi Bethesda i do tego jest bardzo słabą produkcją, a Skyrima polecam. Do teraz jedna z moich ulubionych gier, dla mnie 9/10

9.5

banan1000  2015-06-09 - 15:11

Jestem w misji "List żelazny" i na razie gra mi się bardzo podoba. Fabuła jest dosyć dobra, klimat bardzo dobry, jedynie dialogi są słabe. Dla mnie najlepsza część TES. Ocena 9.5/10.

Sir Xan  2015-06-09 - 19:06

Skyrim jest nadal świetna gra. Nie ma sensu jest porównać do rewelacyjny Wiedźmin 3, bo to inna szkoła RPG. To tak jakby jest porównać Icewind Dale do Planescape Torment, albo Baldur's Gate do Diablo. Pozdrawiam. ;) [3596] Daj się spokój, bo tracisz tylko czas.

polakcebulak  2015-06-14 - 20:50

Nie, to nie tak. Porównywać Wiedźmina ze Skyrimem to jakby porównywać Polaka z Żydem. Wiadomo, że ten drugi jest pod każdym względem lepszy.

saito123  2015-06-17 - 22:36

Wszyscy teraz się tak na Wiedźmina 3, rzucili a o Skyrmie to na pewno zapomnieli. Jak tak można? Zobaczymy jak ten cały Wiedźmin 3 się schowa jak wyjdzie nowy The Elder Scrolls... Nie sugeruje tutaj, że Wiedźmin jest słabą czy głupią grą, ale moim zdaniem lepszy jest The Elder Scrolls, czy Wy też tak sądzicie?

boojan27  2015-06-17 - 22:49

saito123 --> Nie. Dla mnie Dziki Gon oferuje sobą o wiele więcej, niż Skyrim. Tylko bez żadnego przypieprzania się fani Skyrima. To moje zdanie. Uszanujcie je, tak jak ja szanuję wasze.

Marcin2221  2015-06-17 - 23:26

zgadzam się z przedmówcą wiedźmin jest dużo lepszy

Irek22  2015-06-18 - 09:15

saito123 [3597] moim zdaniem lepszy jest The Elder Scrolls, czy Wy też tak sądzicie? Nie, ja tak nie uważam. Preferuję inne podejście do cRPG niż oferują TESy, które na dłuższą metę mnie nudzą i nużą. A to, czego szukam w cRPGach daje mi właśnie Wiedźmin - zarówno cała seria, jak i poszczególne jej części. Wżywając więc zastosowanego przez ciebie sformułowania - jak dla mnie TESy chowają się przy Wiedźminach. Tym samym na The Elder Scrolls VI w ogóle nie czekam.

kerfury  2015-06-23 - 10:54

Wg mnie Skyrim jest godny zagrania lecz ma dwa duże minusy. Pierwszy to nijakość postaci, a drugi to że niektórzy przeciwnicy dostosowują się do poziomu postaci i gra staje się łatwiejsza.

Varson  2015-06-24 - 05:20

Wszędzie wiedźminarze, ludzie macie kompleksy czy co? Skyrim ma 4 lata, a wy porównujecie go jakby wyszedł równo z wiedźminem, to wiesiek musi być naprawde świetny, skoro 4 lata temu była ta sama gra z gorszą grafiką i bez żenującej fabuły/Geralta (moje osobiste zdanie, wiedźminarze mogą sobie wpisać "wspaniałą sex fabułe", ale sens zdania pozostanie ten sam :]) A teraz dlaczego moje zdanie sie liczy: Pierwszy raz po Baldurs Gate 2 sięgnąłem w tym roku... Bije na głowe Dragon age, wiedźminy czy inne gnioty (jestem zażartym fanem Dragon age i przy Baldurze, dragon 2 i 3 jest gniotem a 1 troche z tyłu odstaje)... Mam 19 lat :] więc o sentymencie tu mowy nie ma... Więc prosze Was, nie róbcie z wiedźmina niewiadomo czego, bo naprawde to co on oferuje było 4 lata temu w skyrimie, z tym że wiedźmin jest odpicowany jak samochód po "ulicznym" tuningu, niby lepszy i fajniejszy a tylko dodano zbędne bajery... Co do fabuły w skyrimie, mnie sie podoba, jest optymalna, gra to gra a nie melodramat... Z resztą jak już porównuje do wieśków... Ile dziewczyn jest w skyrimie do "zaliczenia" a ile w wieśku? I nie mówcie mi że to nie jest jeden z powodów dla którego gracie... Musze dalej tł ...

Irek22  2015-06-24 - 09:41

Varson [3602] im nowszy rpg, tym więcej gadania a mniej grania Młodyś jeszcze, więc pojęcie o świecie (czyt. w tym przypadku grach) masz nikłe.

8.5

Nimfos  2015-06-25 - 11:33

Duży minus to wątek główny, który jest słaby, krótki i prosty. Jedynie co mógłbym pochwalić to otwarty świat i masa ciekawych zadań pobocznych. Rozwój postaci jest pomysłowy. A jeśli chodzi o dodatki, są świetne. Osobiście przyznam, że ocena tej gry jest trochę zawyżona. Można mile spędzić czas wykonując poboczne questy i podziwiając widoki itd. Lecz do perfekcji mu daleko.

6.0

AxeFighter  2015-06-27 - 15:26

Mimo dużego i otwartego świata, gra po dosyć krótkim czasie zaczyna strasznie nudzić. Najbardziej denerwowowało mnie to, że przedmioty się po jakimś czasie respiły. Także dodam, ze strasznie mało było unikalnych przedmiotów, cały czas czułem, że gram w jakieś MMO. Ogólnie ta gra dała mi dużo mniej frajdy niż Gothic 3, który przez wielu uważany był za niewypał.

10

VanRosek  2015-06-29 - 00:22

Ktoś, kto szuka szybkiej liniowej fabuły się zawiedzie. Ludzie piszą, że zwiedzają kopalnię którąś tam i się nudzą bo jest powtarzalna.. ta gra to sandbox. Dla prawdziwego hardcorowego RPGowca to jest to, czego oczekuje. Można budować domki, uprawiać ogródki, polować na bandytów itp.. i tak, to będzie się powtarzać.. ale tak wygląda życie w Skyrim ( czyli prawdziwe RPG ) .. a do tego dochodzą "questy" główne.. Dla mnie.. Arcydzieło. Znudzeni niech grają w gry typu "Remember Me" - liniówki do bólu..

boojan27  2015-06-29 - 00:35

"Dla prawdziwego hardcorowego RPGowca to jest to, czego oczekuje. Można budować domki, uprawiać ogródki..." Czyli to Simsy są królem rpgów, a nie Torment czy BG... W końcu tam nie można uprawiać ogródków... Całe życie w kłamstwie :O

Crod4312  2015-06-29 - 10:34

Prawda jest taka że jak ktoś nie lubi sandbox'ów to przy Skyrim'ie będzie się nudził i przegra może z 20h.Miałem tak na początku, aż nie wychaczyłem Skyrim LE.Pościągałem mnóstwo modów (tak btw myślałem że jest to trudniejsze) i dopiero teraz sobie w niego pogrywam.Na liczniku mam 45h, a nawet u Siwobrodych nie byłem bo kiedy zamierzam do nich się udać to napotykam jakąś jaskinię, w której jest ukryty quest, który następnie przechodzi w następny i następny.Uwielbiam w grach RPG bawić się craftingiem, a po pościąganiu modów, crafting w Skyrim jest cholernie bogaty w różnego rodzaju przedmioty.Fabuła główna to gów... jakich mało ale za to zadania np.Towarzyszy czy Akademii Zimowej Twierdzy to majstersztyk.Na początku byłem przytłoczony ogromem świata ale teraz czuje się jak ryba w wodzie.Obecnie jestem w Samotni i wykonuje tam masę questów, które dostałem od ludności, ponadto przechadzając się ulicami Samotni podbiegł do mnie kurier z listem od Jarla Falkret o możliwości nabycia ziemi, bardzo mi się to podobało.Jeżeli ktoś nie przepada za sandbox'ami to nie ma za bardzo co tu szukać.Jedyne co mnie wkurza w tej grze to skalowanie przeciwników.Czasami się zastanawiam po jakiego grzyba ...

polakcebulak  2015-06-30 - 16:59

SKYRIM > wiedźmin 3

Psychosocial  2015-06-30 - 20:14

jeszcze nie przeszedłem tej gry