Thief [PC]

Czwarte przygody złodzieja Garretta. Znane środowisko zostało poddane licznym zmianom i usprawnieniom. Twórcy utrzymali jednak legendarną mechanikę rozgrywki, która uczyniła z poprzednich odsłon gry kultowe. Alias: Thi4f, Thief: Out of the Shadows.

wersja językowa:
z polskimi napisami

Thief data premiery gry na PC:

25 lutego 2014 ( światowa data premiery )

28 lutego 2014 ( data wydania w Polsce )

25 lutego 2014 ( premiera w USA )

gry podobne do Thief:

Assassin's Creed: Brotherhood
Assassin's Creed: Revelations
Inquisition

akcji, FPP, fantasy, skradanki

Thief to gra akcji stawiająca na prowadzenie działań z ukrycia i traktująca o przygodach tytułowego złodzieja Garretta. Produkcja ta została stworzona przez studio Eidos Montreal, znane z Deus Ex: Bunt Ludzkości. Projektując Thiefa autorzy wzorowali się na poprzednich częściach marki, za które odpowiadają nieistniejące już studia Looking Glass i Ion Storm, aczkolwiek całość należy traktować jako próbę restartu całej serii.

W Thiefie wracamy do uniwersum stanowiącego połączenie kilku motywów: okresu wiktoriańskiego, magii, gotyku oraz steampunku. Główny bohater serii, przebiegły złodziej Garrett, wraca po latach nieobecności do metropolii zwanej Miastem (City), gdzie panuje nowy porządek. Miastem rządzi Baron, tyran i okrutnik, który ma na uwadze wyłącznie swoje interesy. Okoliczna ludność jest nękana nie tylko przez podległą mu straż miejską, ale także tajemniczą zarazę. Ta sytuacja interesuje Garreta z jednego powodu: narastający chaos jest doskonałą okazją, aby wzbogacić się kosztem innych. Szybko okazuje się, że legendarny złodziej został wplątany w grubszą intrygę i ponownie będzie musiał opowiedzieć się po jednej ze stron konfliktu.

Nowy Thief podąża ścieżką wytyczoną przez poprzednie odsłony i składa się z fabularyzowanych misji, w których Garrett okrada kolejnych bogatych mieszkańców Miasta, przy okazji poznając ich najskrytsze sekrety. W dalszym ciągu gracz może przeprowadzać akcje na wiele sposobów (np. skorzystanie z głównego wejścia, przeprawa przez kanały, skakanie po dachach), korzystając z bogatego asortymentu gadżetów, na który składają się między innymi wytrychy, szczypce do cięcia drutu, strzały ze sznurem czy klucz do otwierania kratek szybów wentylacyjnych. Mimo niewątpliwych umiejętności szermierczych, tytułowy złodziej woli unikać otwartej konfrontacji i działa z ukrycia. W ominięciu lub wyeliminowaniu straży pomagają mu takie zabawki jak specjalne strzały (np. wodna do gaszenia pochodni lub hukowa do odwracania uwagi), czy chociażby pałka, której uderzenie momentalnie ogłusza cel. Jednym z dodatków są szpony umożliwiające wspinanie się w wybranych miejscach poziomów.

Czwarta odsłona Thiefa przynosi szereg usprawnień, które dotyczą przede wszystkim zachowania przeciwników. Postacie niezależne, w tym charakterystyczni strażnicy miejscy, potrafią przeczesywać pomieszczenia w poszukiwaniu podejrzanego ruchu i lepiej rozumieją infrastrukturę poziomów. Garrett otrzymał za to tak zwane „skupienie” (Focus), podświetlające elementy, z którymi można wejść w interakcję. Zdolność zwalnia też czas podczas kradzieży kieszonkowych i otwierania zamków oraz pozwala wyprowadzać specjalne ataki w trakcie walki – jeden z nich umożliwia odepchnięcie wroga.

Thief działa na silniku graficznym Unreal Engine 3, który gwarantuje między innymi zaawansowaną i realistyczną grę świateł i cieni, lokacje bogate w detale (w trakcie swoich przygód Garrett odwiedza między innymi lokalny dom publiczny oraz zakład dla obłąkanych wybudowany na wyspie) czy szczegółowe modele postaci. Muzyka pojawia się jedynie w bardziej dynamicznych momentach gry (np. w trakcie ucieczki przed pościgiem), dzięki czemu gracz może skupić się na nasłuchiwaniu otoczenia (podsłuchanie rozmowy strażników może np. okazać się pomocne w odnalezieniu nowych sekretów) i starannym wykonywaniu zaplanowanych wcześniej czynności.

Tryb gry: single player  
Ocena gry 6.8 / 10 na podstawie 1889 ocen czytelników.  

wymagania sprzętowe

Rekomendowane: Core i7 3 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki 1 GB (Geforce GTX 660 lub lepsza), 20 GB HDD, Windows Vista/7/8

Recenzja gry Thief - restart kultowej skradanki słabszy od Dishonored

Recenzja gry Thief - restart kultowej skradanki słabszy od Dishonored (PC)

"Grając w poprzednie odsłony Thiefa wielokrotnie myślałem o tym, jak można rozwinąć tę serię. Muszę przyznać, że trzecia część, czyli Deadly Shadows, trafiła w moje gusta. Była krytykowana za pewne kwestie techniczne, ale moim zdaniem nieźle sobie poradziła z uwolnieniem rozgrywki od prostego podziału na misje. Wspominam o tym dlatego, że najnowszy Thief podąża właśnie w tym kierunku, chociaż zalicza kilka poważnych potknięć. Można wręcz odnieść wrażenie, że autorzy za bardzo inspirowali się Deadly Shadows i powtórzyli te same błędy, które kilka lat temu wynikały z ograniczeń technologicznych, a dziś są co najmniej zaskakujące."  więcej

Liczę na glicze: Thief

Liczę na glicze: Thief [5:40]

Okradamy Thiefa z resztek godności. Garrett to mistrz złodziei, który potrafi poruszać się bezszelestnie i ukraść każdy przedmiot. Nawet jemu zdarzają się wpadki, potknięcia, błędy oraz… glicze. W dzisiejszym odcinku „Liczę na glicze” okradamy grę Thief z resztek godności.

2:46

Video Thief

zwiastun na premierę (PL)

17:39

Video Thief

gameplay

2:20

Video Thief

Konkurs Thief - prezentacja zasad zabawy

komentarze czytelników (498)


kylo19  2014-06-21 - 10:52

Jeśli chcecie solidnej skradanki to polecam zagrać w Thiefy od 1 do 3 części. Czwórka zhańbiła tą serię.

8.5

underQ  2014-07-03 - 12:43

Mówiąc szczerze to nie ogarniam tych wszystkich narzekań na najnowszego Thiefa. Grę ukończyłem wczoraj i na steamowym liczniku widnieje 31 godzin, czyli wynik bardzo dobry. Fakt, nie jest to może gra aż tak wybitna jak części 1-3, ale jednak ma swój klimat. Należy grać TYLKO NA NAJWYŻSZYM POZIOMIE TRUDNOŚCI, wtedy ta gra zbliża się poziomem do poprzedniczek. Z 8 głównych rozdziałów najbardziej spodobał mi się rozdział 6 - Człowiek na rozstajach. Posiadłość Northcresta to naprawdę ogromna lokacja z mnóstwem strażników i przedmiotów do zdobycia. Misja ta mogłaby się znaleźć nawet w oryginalnym Thiefie, jest ona aż tak dobra. Najbardziej zawiódł mnie rozdział 5 - Opuszczeni, w którym to odwiedzamy zakład dla obłąkanych. Niestety, nawet nie umywa się on do misji Robbing the Cradle z Deadly Shadows. Ponadto na plus zaliczam misje poboczne Ectora i Vittoriego oraz niektóre zlecane przez Basso. Podsumowując - Thief to nie jest gra wybitna, ale grało mi się bardzo, bardzo przyjemnie (oczywiście na poziomie trudności mistrz, na innych poziomach trudności nie warto grać). Ogólnie bardzo pozytywnie!

elbit  2014-07-31 - 13:45

Krótko - konsolowe g... Gra to poruszanie się od 'czekpointu' do 'czekpointu', szybkie walenie w klawisz by wykonać akcję, zero interakcji z otoczeniem (możesz podskoczyć czy wejść na skrzynkę tylko jeśli jest to 'w fabule'). O chowaniu się pod stołem, czy jakiejkolwiek strategii zapomnij. Konsole = koniec gier.

Shrekit  2014-08-01 - 00:11

UP W innych grach też raczej elementów które opisujesz nie ma (chowanie sie pod stołem lol). I nie przesadzaj że "konsole=koniec gier" bo jest kilka perełek na nie które są naprawdę dobre. A sam thief podobał mi się, choć poziomu poprzedniczek nie trzyma niestety.

7.0

JaspeR90k  2014-08-06 - 12:17

Po grze która w swoich założeniach stawia tylko i wyłącznie na kampanie fabularną rezygnując (i dobrze) z jakich kol wiek elementów wieloosobowych czy kooperacyjnych spodziewałem się czegoś zauważalnie lepszego. Nie wiem czy to wina niewykorzystanego potencjału (a taki z pewnością był) czy po prostu braku lepszych pomysłów i sposobów ich realizacji ze strony scenarzystów ale fabuła w Thiefe nie należy do zbyt angażujących i i zapadających w pamięci z jakiegoś szczególnego względu. Fajnie że postanowiono skupić się na postaci Garretta czyli głównego bohatera, jego historii która tak naprawdę mocno jest powiązana z dziwnymi i niejasnymi wydarzeniami jakie mają miejsce w Mieście szkoda tylko że ta historia jest zbyt przewidywalna nie wyjaśnia wszystkich wątków oraz brakuje w niej jakiś spektakularnych i zaskakujących zwrotów akcji. Gra nawet na na najwyższym poziomie trudności jest stosunkowo łatwa nawet po wyłączeniu dodatkowych ułatwień co w dużej mierze wynika z samej mechaniki rozgrywki i poziomu sztucznej inteligencji przeciwników którzy mimo kilku fajnym zabiegom (reagowanie na zgaszenie światła, otwarcie drzwi czy też podejrzane hałasy) czasem nawet nieprzewidywalnych zachowań ...

legend2004  2014-08-08 - 20:13

I tak najlepsze Deadly Shadows ;)

kylo19  2014-08-08 - 20:16

Heh, dla mnie Gold/Dark Project zwala Deadly Shadows z nóg.

2.0

wiewior390  2014-09-05 - 22:09

Naprawdę kupa mułu i wodorostów szkoda prądu na tą kpinę.

Damo997  2014-09-06 - 21:05

Witam Mam problem z grą ponieważ błąd wywala mi ją do pulpitu. Wszystko było dobrze aż doszłem do tego rozdziału gdzie trzeba wkraść się do domu publicznego i tuż przed drzwiami gra wywala do pulpitu i pisze że wystapił nieznany błąd. Czasem gre już wywala nim się poziom wczyta. W czym może tkwić przyczyna? Dodam że mam laptopa Lenovo,grafe mam na minimum to jak do tego poziomu śmigało....

icichacal  2014-09-13 - 22:25

Bedzie nastepna czesc ?

kylo19  2014-09-13 - 22:31

icichacal ---> Nie wiadomo, ale po takim shańbieniu serii, mam nadzieję, że nie.

icichacal  2014-09-13 - 22:37

... no wlasnie chodzi mi o to czy beda starali sie naprawic skradanke. Ja wirze ze jeszcze zobacze dobrego Thiefa na PC ..

kylo19  2014-09-14 - 19:26

icichacal---> Zobaczysz....jak zagrasz w jedynkę, albo dwójkę.

icichacal  2014-09-15 - 20:40

... ale powiem szczerze ze jak teraz gram na "custom" poziomie trudności to gra się fajnie, wszyscy jacyś bardziej czujni i nie jest łatwo cos "zwędzić" :) Mam nadzieje ze / jesli jak wyjdzie nast czesc bedzie wiecej swobody. itemow, .. ale mrocznosc i City chce w takim samym klimacie bo to mi sie akurat podoba bardzo.

kylo19  2014-09-21 - 12:11

A moim zdaniem właśnie klimat i samo Miasto zostało spartolone. Nie ten sam Garrett i nie to samo elektryzujące swoją wyjątkowością Miasto. Nie ma Młotodzierżców, Pogan, Strażników....Ogółem kicha.

7.5

radzik21  2014-09-23 - 11:31

Mi się gierka bardzo spodobała, może nie jest to szał na poziomie Dishonored ale ogólnie jest dobrze. Co najbardziej przypadło mi do gustu to mroczny klimat miasta, względna fabuła, nie najgorsza grafika. Może sam system skradania się nie jest jakiś rozbudowany i innowacyjny ale grało mi się w ten tytuł przyjemnie.

trzebiatowska  2014-09-28 - 16:45

Zaskakujące są da mnie niektóre hejty na Thiefa4, ale to może efekt że nie grałam w poprzednie wersje. Jak dla mnie bardzo fajna gra, chociaż zaciekawił mnie ktoś tytułem Dishonored - muszę sprawdzić. Jak dla mnie Thief4 jest naprawdę spoko :) Pozdrawiam, JT

kylo19  2014-09-28 - 16:50

Także odrób swoje grzechy zagrywając się w trylogię Thiefa. Ten reboot, to już nawet nie Thief, tylko przeciętna skradanka jakich wiele. Dishonored też jest grą świetną, ale seria Thief (nie licząc oczywiście marnego rebootu) to Cesarz Skradanek.

radzik21  2014-10-03 - 20:14

Ja grając w ten tytuł bawiłem się dobrze. Może nie był to poziom Dishonored, ale bardzo spodobał mi się klimat w tej grze. Grafika i lokacje też niczego sobie.

6.0

Bagienna  2014-11-04 - 19:41

Bardzo się zawiodłam. Zaczęłam te grę zaraz po przejściu Dishonored, które było moja pierwsza skradanka i niestety miałam wobec Thief'a najwyraźniej zbyt ambitne oczekiwania... Praktycznie zerowa interakcja z obiektami, brak możliwości wskakiwania na większość przedmiotów, większość ścieżek bardzo liniowa, drzwi do domów to atrapy, znajdzki szybko staja się przewidywalne i nudzą, irytujące są tez przerywniki za każdym razem gdy wchodzimy do nowej lokacji, mocno wybija to z rytmu. Nie polecam.