Thief [PC]

Czwarte przygody złodzieja Garretta. Znane środowisko zostało poddane licznym zmianom i usprawnieniom. Twórcy utrzymali jednak legendarną mechanikę rozgrywki, która uczyniła z poprzednich odsłon gry kultowe. Alias: Thi4f, Thief: Out of the Shadows.

wersja językowa:
z polskimi napisami

Thief data premiery gry na PC:

25 lutego 2014 ( światowa data premiery )

28 lutego 2014 ( data wydania w Polsce )

25 lutego 2014 ( premiera w USA )

gry podobne do Thief:

Assassin's Creed: Brotherhood
Assassin's Creed: Revelations
Inquisition

akcji, FPP, fantasy, skradanki

Thief to gra akcji stawiająca na prowadzenie działań z ukrycia i traktująca o przygodach tytułowego złodzieja Garretta. Produkcja ta została stworzona przez studio Eidos Montreal, znane z Deus Ex: Bunt Ludzkości. Projektując Thiefa autorzy wzorowali się na poprzednich częściach marki, za które odpowiadają nieistniejące już studia Looking Glass i Ion Storm, aczkolwiek całość należy traktować jako próbę restartu całej serii.

W Thiefie wracamy do uniwersum stanowiącego połączenie kilku motywów: okresu wiktoriańskiego, magii, gotyku oraz steampunku. Główny bohater serii, przebiegły złodziej Garrett, wraca po latach nieobecności do metropolii zwanej Miastem (City), gdzie panuje nowy porządek. Miastem rządzi Baron, tyran i okrutnik, który ma na uwadze wyłącznie swoje interesy. Okoliczna ludność jest nękana nie tylko przez podległą mu straż miejską, ale także tajemniczą zarazę. Ta sytuacja interesuje Garreta z jednego powodu: narastający chaos jest doskonałą okazją, aby wzbogacić się kosztem innych. Szybko okazuje się, że legendarny złodziej został wplątany w grubszą intrygę i ponownie będzie musiał opowiedzieć się po jednej ze stron konfliktu.

Nowy Thief podąża ścieżką wytyczoną przez poprzednie odsłony i składa się z fabularyzowanych misji, w których Garrett okrada kolejnych bogatych mieszkańców Miasta, przy okazji poznając ich najskrytsze sekrety. W dalszym ciągu gracz może przeprowadzać akcje na wiele sposobów (np. skorzystanie z głównego wejścia, przeprawa przez kanały, skakanie po dachach), korzystając z bogatego asortymentu gadżetów, na który składają się między innymi wytrychy, szczypce do cięcia drutu, strzały ze sznurem czy klucz do otwierania kratek szybów wentylacyjnych. Mimo niewątpliwych umiejętności szermierczych, tytułowy złodziej woli unikać otwartej konfrontacji i działa z ukrycia. W ominięciu lub wyeliminowaniu straży pomagają mu takie zabawki jak specjalne strzały (np. wodna do gaszenia pochodni lub hukowa do odwracania uwagi), czy chociażby pałka, której uderzenie momentalnie ogłusza cel. Jednym z dodatków są szpony umożliwiające wspinanie się w wybranych miejscach poziomów.

Czwarta odsłona Thiefa przynosi szereg usprawnień, które dotyczą przede wszystkim zachowania przeciwników. Postacie niezależne, w tym charakterystyczni strażnicy miejscy, potrafią przeczesywać pomieszczenia w poszukiwaniu podejrzanego ruchu i lepiej rozumieją infrastrukturę poziomów. Garrett otrzymał za to tak zwane „skupienie” (Focus), podświetlające elementy, z którymi można wejść w interakcję. Zdolność zwalnia też czas podczas kradzieży kieszonkowych i otwierania zamków oraz pozwala wyprowadzać specjalne ataki w trakcie walki – jeden z nich umożliwia odepchnięcie wroga.

Thief działa na silniku graficznym Unreal Engine 3, który gwarantuje między innymi zaawansowaną i realistyczną grę świateł i cieni, lokacje bogate w detale (w trakcie swoich przygód Garrett odwiedza między innymi lokalny dom publiczny oraz zakład dla obłąkanych wybudowany na wyspie) czy szczegółowe modele postaci. Muzyka pojawia się jedynie w bardziej dynamicznych momentach gry (np. w trakcie ucieczki przed pościgiem), dzięki czemu gracz może skupić się na nasłuchiwaniu otoczenia (podsłuchanie rozmowy strażników może np. okazać się pomocne w odnalezieniu nowych sekretów) i starannym wykonywaniu zaplanowanych wcześniej czynności.

Tryb gry: single player  
Ocena gry 6.8 / 10 na podstawie 1368 ocen czytelników.  

wymagania sprzętowe:

Core i7 3 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki 1 GB (Geforce GTX 660 lub lepsza), 20 GB HDD, Windows Vista/7/8

Recenzja gry Thief - restart kultowej skradanki słabszy od Dishonored

Recenzja gry Thief - restart kultowej skradanki słabszy od Dishonored (PC)

"Grając w poprzednie odsłony Thiefa wielokrotnie myślałem o tym, jak można rozwinąć tę serię. Muszę przyznać, że trzecia część, czyli Deadly Shadows, trafiła w moje gusta. Była krytykowana za pewne kwestie techniczne, ale moim zdaniem nieźle sobie poradziła z uwolnieniem rozgrywki od prostego podziału na misje. Wspominam o tym dlatego, że najnowszy Thief podąża właśnie w tym kierunku, chociaż zalicza kilka poważnych potknięć. Można wręcz odnieść wrażenie, że autorzy za bardzo inspirowali się Deadly Shadows i powtórzyli te same błędy, które kilka lat temu wynikały z ograniczeń technologicznych, a dziś są co najmniej zaskakujące."  więcej

Liczę na glicze: Thief

Liczę na glicze: Thief [5:40]

Okradamy Thiefa z resztek godności. Garrett to mistrz złodziei, który potrafi poruszać się bezszelestnie i ukraść każdy przedmiot. Nawet jemu zdarzają się wpadki, potknięcia, błędy oraz… glicze. W dzisiejszym odcinku „Liczę na glicze” okradamy grę Thief z resztek godności.

2:46

Video Thief

zwiastun na premierę (PL)

17:39

Video Thief

gameplay

2:20

Video Thief

Konkurs Thief - prezentacja zasad zabawy

komentarze czytelników (480)


człowiek boga  2014-03-12 - 15:11

Okey , jakby ktoś nadal szukał rozwiązania do mojego problemu który podawałem to już nie trzeba poradziłem sobie ;)

Zigdris  2014-03-14 - 11:52

A ja mam pytanie z innej beki. Mianowicie, czy po zakończeniu głównego wątku fabularnego można robić misje poboczne i swobodnie zwiedzać miasto? Z góry dzięki za odpowiedź :)

Kursorr  2014-03-14 - 15:41

Ja zakończyłem i mogę potwierdzić że po skończeniu gry , po napisach można każdą misję powtórzyć rozegrać ponownie , zwiedzać , ale mając już bagaż doświadczeń wolałem zacząć od początku .Teraz wiem że tawerna jest pod samą wieżą zegarową ( a tyle się jej naszukałem hahaha ) .

stasiek1818  2014-03-14 - 20:39

A mi się gra całkiem przyjemnie.Co prawda gra nie jest jakaś przełomowa czy zasługująca na miano kultowej,ale stoi na niezłym poziomie.Z grafika nie mam problemów ,pomimo już wiekowego sprzętu.

7.5

Dreamy  2014-03-15 - 15:10

Nie wiem czego ludzie chcą od tej produkcji. Gra trzyma naprawdę niezły poziom, choć na pewno nie dorasta do pięt genialnemu Dishonored. Fabuła taka sobie, ale cała gra sporo nadrabia klimatem. Polecam szczególnie nie fanom poprzednich częsci

7.5

kachooooo  2014-03-16 - 20:06

Grę przechodzę 2 raz i za drugim razem robi na mnie lepsze wrażenie niż za pierwszym. Nie mam problemu z optymalizacją więc nie wypowiem się o tych szeroko komentowanych problemach. Co do samej gry, to dla mnie najlepszym motywem Thiefa jest właśnie pseudootwarte miasto, które za pierwszym razem mnie irytowało, a za drugim szukałem każdego zakamarku, każdego miejsca gdzie jeszcze można podpiąć linę by jakoś przejść i po kilku godzinach w tym mieście mogę spokojnie powiedzieć, że ma tyle tajemnic, że wątek główny jest dla mnie zbędny. Misje dodatkowe są lepsze od wątku głównego i tylko zastanawiam się czy nie można było jeszcze tego rozszerzyć, dodać krótkie misje jak te spoza zleceń Basso i dać thiefowi działać w otwartym świecie, gdzie poznalibyśmy jego początki niż dodawać do tego nie najgorszą, acz wtórną i do bólu przewidywalną fabułę główną. Bo to ona jest najsłabsza. Po prologu postawiłem tezę jak się potoczy akcja i boli mnie to, że główne założenia się spełniły i do tego ten kompletnie zbędny element paranormalny, którego na szczęście nie ma dużo. No i szczerze mówiąc to Erin wydaje się ciekawszą bohaterką niż sam Garret i chętnie bym poznał The City jej oczami (może jakieś ...

8.0

sutki  2014-03-18 - 21:30

moja ocena to maks 8.0 może nie jest najlepsza jak oczekiwałem ale też nie jest najgorsza

Barthez x  2014-03-21 - 22:56

Czy opłaca się wydać na średniego (podobno?) Thiefa 140zł na tegaż właśnie w edycji specjalnej z metal-casem?

grzanqa18  2014-03-22 - 00:13

Edycja z dlc bank heist kosztuje w tej chwili w keyshopie mniej wiecej 65 zł i wlasnie tyle sie opłaca wydac , ja polecam z całym sercem

Barthez x  2014-03-22 - 12:28

No tak, ale mi włąśnie o tego steelbooka chodzi :) Nie wiem, czy wydać te 140zł, czy odpuścić sobie i jeśli kiedyś staniałaby do 100zł (o ile w ogóle starczy tych edycji), to wtedy nie kupić ?

Czuowiek  2014-03-23 - 15:47

Strasznie słabo zoptymalizowany, co chwile nużący kilkunastosekundowymi loadingami przeciętniak.Po 2 godzinach grania z przyjemności zamienił się w monotonnie. Raczej nie polecam.

wontzki  2014-03-26 - 15:51

Nie wiem dlaczego taka niska ocena. Właśnie kończę pierwsze przejście i powiem szczerze że gra bardzo mi się podoba i zasługuje na 8-9. Nigdy nie grałem w poprzednie części, nie ciągnęło mnie a klucz do thief 4 wpadł mi w ręce przez przypadek inaczej też bym w tą grę nie pograł. Jednak uważam że porównywanie jej do poprzedniczek przez sentymenty jest co najmniej subiektywne, a na pewno już nie na miejscu. Bez żadnych porównań - gra jest świetna.

chim3ra*.  2014-03-26 - 21:47

OGROMNA PRZESADA od redakcji z ta ocena, ocena graczy jest duzo wyzsza kompletnie nieadekwatna do oceny redakcji/eksperta, i ludzi nie zwracajacych uwagi na to z czego sklada wprowadza ludzi w blad. 8/10, b.dobra gra. :)

platini209  2014-03-31 - 01:43

Thief nie jest podobny do Dishonored. Tylko odwrotnie, bo twórcy tej drugiej raczej dość mocno wzorowali się na trzech poprzednich częściach. A takie porównanie jest niczym stwierdzenie, że GTA jest podobne do Mafii, a tymczasem jest odwrotnie.

Rapture18  2014-04-01 - 00:54

Czy miał ktoś taki problem w rozdziale szóstym że jak się otwierało dzwi do biura barona to gra wywalała na początek misji.

6.0

Aen  2014-04-01 - 09:01

Kupiłem, pograłem do szóstego rozdziału i gra leży na dysku. Nie jest tak źle jak przepowiadano, gra się momentami przyjemnie, ale jakoś nie wciąga. Aby było śmieszniej, w tym czasie zdążyłem ponownie przejść część pierwszą i obecnie cisnę w fan-misje, czyli niestety gra nie ma startu do poprzedniczek. Niemniej jednak można się zainteresować, a nuż widelec kogoś wciągnie.

8.0

WerterPL  2014-04-10 - 16:58

UWAGA: Zanim rozpocznę recenzję, to chciałem przeprosić, że dopiero teraz umieszczam ją, po tak długim czasie od premiery. Miałem mnóstwo innej pracy. To po pierwsze. Drugie to krótka notka z mojej strony do większości recenzentów w Polsce. Przed premierą nowego Thief naczytałem się bardzo dużo polskich recenzji w Internecie. Mogę powiedzieć jedno. W życiu nie widziałem tak zmasowanego steku bzdur i kłamstw pisanych przez autorów recenzji. Nawet recenzent gry-online (zresztą nie pierwszy raz) miał swoje 5 minut w tym maratonie bzdur. Jestem właśnie po przejściu gry osobiście i nie natrafiłem nawet na 1/3 minusów o których pisali koledzy. Nasuwają mi się jedynie 3 powody, dlaczego pisali jak pisali: 1. Albo grali w jakiegoś zupełnie innego Thiefa niż ja o którym mi nie wiadomo nic. 2. Albo (bardziej prawdopodobne) koledzy grali na najłatwiejszym poziomie trudności lub maksymalnie normalnym, bo na pewno nie trudnym. 3. Albo (najbardziej prawdopodobne) podeszli do tej gry po najprostszej linii oporu – Aaaa gierka nowa, pograjmy chwilę, poczepiajmy się czegoś na krzyż, napiszmy tekst raz dwa, zgarnijmy kasę i pocałujmy się w dupę. Nie odbierajcie tej notki jako ataku w waszym kieru ...

voltek18  2014-04-17 - 08:14

Drogi Werterze, wczoraj przeznaczyłem ok. 30 minut na przeczytanie twojej recenzji i powiem ci, że nie żałuję, widzę, że na prawdę jesteś fanatykiem Thiefa, nie wiem jak z innym recenzjami, ale za pewne wykonujesz swoją pracę z rozumem. W każdym bądź razie już drugi raz podchodzę do tego tytułu, bo na początku miałem, wątpliwości, ale czytając twój tekst, chyba mnie znowu przekonałeś do tej gry. :) I teraz nasuwa się pytanie: Czy ja jako gracz czysto grający w gry akcji i lubiący nawalanki, odnajdzie się chociaż trochę w tej grze? Polubię sekwencje skradankowe? A jeśli nie to czy da radę w tej grze też w większości ubijać wrogów niż się przed nimi skrywać? Z góry dziękuje za odpowiedzi.

WerterPL  2014-04-20 - 12:07

voltek18 - dziękuję za uznanie ;) Miło, że ktoś docenia ;) A co do pytań jakie zadałeś, to powiem w ten sposób: Gra jest raczej typowo dla skradania, ale daje dosyć sporą swobodę. Nic nie stoi na przeszkodzie, żebyś eliminował przeciwników, bo nie ma za do żadnych kar. Po prostu zbierasz inne osiągnięcia wtedy. A to dość satysfakcjonujące przeszyć komuś łeb z łuku czy obić pałką ;> Można przeszyć czyjąś szyję ostrą strzałą, albo nawet podpalić wybuchową. JEDNAK! działa to raczej wtedy, kiedy Garrett nie został odkryty przez przeciwników. Jeżeli już cię odkryją, to raczej szanse na przeżycie są niskie. Chyba, że używa się koncentracji. Garrett to nie wojownik i źle znosi obrażenia. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, żebyś zabawił się w nieuchwytnego skrytobójcę, który sieje strach wśród przeciwników, eliminując ich z łuku ;)

Tallas  2014-04-23 - 01:01

Grafika, lokacje, poszczególne elementy nie zawiodły mnie w najmniejszym stopniu, ale najistotniejszy element którym jest skradanie pozostawia tyle do życzenia że jest to absurdalne. Może jestem nietypowy ale kupując Thief'a liczyłem na wyzwanie bo nie grałem w poprzednie części i myślałem że tu właśnie chodzi o ukrywanie się/skradanie. Na najwyższym poziomie NPC zachowują się jakby byli niewidomi, głupi lub ślepi - ktoś wyłącza światło, strzela z łuku, biega po szkle a oni po minucie wracają do codzienności jakby nigdy nic. Dla tych którzy myślą nad zakupem jak najbardziej polecam bo mimo wszystko nie uważam tej inwestycji za złą, choć żeby zaspokoić swoje ambicje myślę nad ponowną rozgrywką w Dishonored lub Hitmana. PS: Świetny filmik (choć zbytnio się spiął) od Gophera pokazujący chyba największe absurdy https://www.youtube.com/watch?v=0PZbrYVlzzk