autor: Marek Pluta
PS5 powala Xboksa, prawie dwa razy więcej sprzedanych konsol w 2022 roku
Z raportu firmy Ampere Analysis wynika, że w zeszłym roku Microsoft sprzedał 18,5 mln konsol Xbox Series S oraz Series X. To jednak znacznie mniej niż Sony, które w tym samym czasie znalazło nabywców na 30 mln PS5.

Microsoft i Sony od lat walczą ze sobą o dominację na rynku konsol, jednak w obecnej generacji przewaga japońskiego koncernu nad swym amerykańskim rywalem jest bezdyskusyjna. Potwierdza to jeden z dyrektorów Microsoftu Brad Smith, który podczas niedawnej konferencji powiedział, że w 2022 roku PlayStation 5 pod względem sprzedaży wyprzedziło Xboxa w stosunku 70/30.
Jak w takim razie wyglądało zainteresowanie konsolami w całym zeszłym roku? Na to pytanie odpowiedzi udzielili analitycy z firmy Ampere Analysis w najnowszym raporcie. Wynika z niego, że w 2022 r. Microsoft sprzedał 18,5 mln sztuk Xboxów, zaś Sony znalazło nabywców na 30 mln egzemplarzy własnej konsoli.
Specjaliści podkreślają, że w ostatnim czasie, ze względu na kłopoty z półprzewodnikami, wyniki obu urządzeń były nieco niższe w porównaniu do poprzednich lat. Jest to jednak problem dotyczący wszystkich producentów, gdyż w 2022 roku sprzedaż konsol spadła o 7,8% w stosunku do 2021 r. i osiągnęła wartość 56,2 mld dolarów.
Analitycy prognozują również, że różnica w sprzedaży sprzętu obu firm w pierwszym półroczu 2023 r. jeszcze bardziej się pogłębi. Sytuacja nie zmieni się, dopóki amerykański koncern nie poradzi sobie z dostępnością własnej konsoli, tak jak zrobiło to Sony, które niedawno świętowało powrót PS5 do sklepów z pomocą nowego spotu reklamowego.
Sony sprzedaje więcej konsol
Japoński koncern nadal zachowuje dominującą pozycję w tej branży, posiadając aż 45% łącznego rynku sprzętu, gier oraz związanych z nimi usług, aczkolwiek nie ma tu mowy o wzroście. Wynik okazał się bowiem gorszy o 1,3 p.p. w porównaniu do 2021 roku. Dla Microsoftu ubiegły rok był nieco bardziej łaskawy, gdyż koncern w tym czasie zwiększył własny udział o 1,8 p.p. – wynosi on obecnie 27,3%. To wciąż jednak trzecia pozycja, choć strata do Nintendo jest niewielka (0,4 p.p.).

Raport wskazuje także, że łączne wydatki graczy na subskrypcje wzrosły w 2022 roku o 5,6% i wyniosły 7,8 mld dolarów. Co ciekawe, liczba samych abonentów w tym czasie nieco się zmniejszyła, jednakże strategia wielopoziomowych usług oferowanych przez producentów spowodowała wzrost nakładów. Liderem w segmencie subskrypcji na konsole nadal pozostaje Microsoft z Xbox Game Passem, który w ostatnim kwartale minionego roku osiągnął rekordowy poziom użytkowników.

Tegoroczne wyniki sprzedaży PlayStation oraz Xboxa będą z pewnością bardzo ciekawe. Wydaje się, że producentom udało się wreszcie rozwiązać problemy z dostępnością sprzętu, co może oznaczać większe zainteresowanie. Z drugiej jednak strony mamy wysoką inflację i coraz wyraźniejsze spowolnienie gospodarcze, przez co wiele osób może odłożyć na później decyzję o zakupie nowej konsoli. Czas więc pokaże, jak będzie wyglądał ten rynek.

Zapraszamy Was na nasz nowy kanał na YouTube – tvtech, który jest poświęcony zagadnieniom związanym z nowymi technologiami. Znajdziecie tam liczne porady dotyczące problemów z komputerami, konsolami, smartfonami i sprzętem dla graczy.