Data wydania: 18 października 2005
Czwarta pełnoprawna odsłona kultowego cyklu strzelanin FPS, opracowana przez studio Raven Software pod ścisłym nadzorem twórców z id Software. W odróżnieniu od poprzedniej części serii, w Quake 4 znów jest obecny rozbudowany tryb jednoosobowy, którego akcja rozgrywa się tuż po wydarzeniach ukazanych w grze Quake II.
GRYOnline
Gracze
Steam
Czwarta odsłona serii kultowych strzelanin osadzonych w perspektywie pierwszej osoby (FPS), która została opracowana przez firmę Raven Software (producentów m.in. Hexen: Beyond Heretic oraz Star Wars: Jedi Knight II – Jedi Outcast), pod ścisłym nadzorem członków id Software.
Akcja Quake IV rozpoczyna się tuż po zakończeniu drugiej części, wydanego w 1997 roku programu. Bezimienny komandos, który samotnie postanowił przemierzyć planetę Stroggów, ostatecznie pokonał głównego przeciwnika – Makrona. Bolesny cios, jaki został zadany rasie obcych nie przypieczętował jednak ich klęski. Niedobitki żołnierzy wroga przegrupowały się i stworzyły nowe, realne zagrożenie. Na dodatek Stroggowie powołali do życia nowego Makrona, znacznie bardziej niebezpiecznego, niż ich dotychczasowy lider. Do akcji wkracza specjalna grupa komandosów, kryjąca się pod kryptonimem Rhino Squad. Jej zadanie jest proste: raz na zawsze pozbyć się obcych.
Podobnie jak to miało miejsce w części drugiej, także teraz rozgrywka koncentruje się na trybie dla jednego gracza. Matthew Kane – bo tak nazywa się komandos, w którego rolę się wcielimy – będzie musiał polegać nie tylko na swoich umiejętnościach w operowaniu bronią, ale również zdać się na pomóc kolegów, którzy wezmą aktywny udział w kampanii przeciwko Stroggom. Mimo ogromnego ładunku akcji, rozgrywającej się zarówno na otwartej przestrzeni, jak i w klaustrofobicznych korytarzach instalacji obcych, w Quake IV pojawią się również proste zadania, polegające np. na przeniesieniu przedmiotu z jednego miejsca do drugiego, itp. – zupełnie jak w starszym o osiem lat bracie.
W grze pojawił się silny wątek eksperymentów medycznych przeprowadzanych przez Stroggów na ludziach (część z nich mogliśmy oglądać już w Quake II). Podczas zmagań, schwytany Kane sam staje się ofiarą dyskusyjnych moralnie zabiegów, dzięki czemu uzyskuje specjalne implanty, pozwalające mu siać jeszcze większe zniszczenie. W kwestii tradycyjnych broni nie dokonano drastycznych zmian. Wróciły stare i dobre środki zagłady, np. Nailgun, Hyper Blaster, Railgun, Shotgun, a także Lightning Gun, czyli destrukcyjny miotacz energii, który pojawił się w pierwszej odsłonie programu. Jakby tego wszystkiego było mało, w Quake IV siądziemy za kierownicą kilku pojazdów. Szybka jazda połączona z eksterminacją potworów, jest jednym z najjaśniejszych punktów zmagań.
Również wizerunki przeciwników to powrót do korzeni. Powrócą doskonale znani wrogowie: Berzerkerzy, Gunnerzy i Grunty. W trakcie zmagań zobaczymy również upiorne postacie odpowiedzialne za eksperymenty medyczne, potężnych bossów i samego Makrona – ogromnego robota, pokrytego żywą tkanką.
Program korzysta z dobrodziejstw najnowocześniejszego obecnie silnika, stworzonego przez id Software dla potrzeb Doom 3. Doskonała gra świateł i cieni doskonale komponuje się z ogromnymi budowlami wzniesionymi przez Stroggów. Autorzy postarali się, aby obok klaustrofobicznych lokacji spowitych mrokiem, znalazło się dużo otwartych przestrzeni, powalających rozmachem oglądanych konstrukcji. O zgodność z duchem Quake II postarano się również w inny sposób. W grze ujrzymy mnóstwo symboli i flag z drugiej części gry, a także specyficzny styl budownictwa, który charakteryzował Stroggów.
Autor opisu gry: Krystian Smoszna
Platformy:
PC Windows 18 października 2005
Xbox 360 18 listopada 2005
Producent: Raven Software
Wydawca: Activision Blizzard
Gry podobne:
12GRY
Seria pierwszoosobowych strzelanin (FPS-ów), wykreowana przez studio id Software jako rozwinięcie pomysłów z gier Doom i Doom II. Cykl zyskał uznanie wśród graczy przede wszystkim ze względu na znakomitą oprawę wizualną oraz rozbudowany tryb multiplayer.
Recenzja GRYOnline
Czwarty Quake jest już faktem. Jest wielce wątpliwe, że wstrząśnie on użytkownikami PeCetów tak samo jak poprzednie odsłony cyklu. Mimo to zagrać warto, choćby po to, aby przekonać się, że nie wszystkie nowinki służą dobrej sprawie.
Aktualizacja: 21 listopada 2005
W poradniku do Quake’a 4 znajdziecie drobiazgową solucję, która pomoże przedrzeć się przez wszystkie instalacje Stroggów oraz zdradzi szczegóły eksterminacji poszczególnych bossów. Omówiono również wszystkie bronie występujące w grze oraz przeciwników.
15 lipca 2019
Doom, Quake, Unreal Tournament. Te gry zdefiniowały gatunek, pokolenie graczy i wymusiły skok technologiczny. Świat poszedł do przodu, pojawili się nowi zawodnicy, a dawni rewolucjoniści nie do końca odnajdują się w nowej rzeczywistości i wymierają.
28 września 2005
Twiedza Stroggów padła, Makron przeszedł do historii. Okrutna rasa obcych nie miała jednak zamiaru się poddać. Kiedy bezimienny komandos przemierzał ostatnie instalacje w ogromnej bazie, niedobitki wrogów przegrupowały się z myślą o zemście.
Quake 4 i Wolfenstein: Enemy Territory pojawiły się w programie Xbox Insider na PC. Gry można pobrać za darmo w ramach niejawnych testów. Możliwe, że wkrótce tytuły te wzbogacą katalog PC Game Passa, i to w ulepszonej wersji.
promocje
Marek Makuła
3 lipca 2022 16:11
Cztery legendarne strzelaniny FPP nadal żyją w sieciowym undergroundzie. Wszystko dzięki darmowym modyfikacjom i wspaniałej pracy grafików, którzy postanowili doprowadzić wygląd gier do standardów obowiązujących w 2012 roku. Wystarczy poświęcić kilka minut na instalację dodatków aby uzyskać zdumiewające efekty.
Tech
Piotr Lewandowski
30 marca 2012 16:21
W serwisie dystrybucji cyfrowej Steam przeceniono m.in. wszystkie części serii Quake oraz Doom, a także rozpoczęto darmowy weekend z grą Brink. Wszystko to w ramach nowej promocji z okazji trwania imprezy Quakecon 2011.
gry
Marcin Skierski
5 sierpnia 2011 11:45
John Carmack, jeden ze współzałożycieli id Software, zapewnił w rozmowie z serwisem Eurogamer, że studio nie zapomniało o marce Quake. Producent przyznał, że obecnie nie trwają prace nad następną grą z serii, ale wiele osób w studiu chciałoby ją stworzyć. Zdaniem Carmacka, Quake 5 mógłby odejść od tematu Stroggów znanych z „czwórki” i wrócić do mrocznych klimatów w stylu Cthulhu.
gry
Szymon Liebert
18 czerwca 2011 12:28
W Grapevine w Teksasie kończy się dziś QuakeCon 2009, największe święto fanów id Software, serii Quake oraz kilkudniowych imprez związanych z graniem w rozmaite shootery. Aby poczuć klimat tego wydarzenia warto przeglądnąć dostępne w sieci galerie.
gry
Maciej Śliwiński
16 sierpnia 2009 12:30
John Carmack opowiedział w kilku wywiadach o ujawnionym niedawno połączeniu założonego między innymi przez niego id Software z firmą ZeniMax, wskazując na pewne bardzo prawdopodobne konsekwencje. Okazuje się, że studio będzie mogło się rozwinąć i stworzyć dodatkowy zespół deweloperski. Wobec tego zniknie potrzeba współpracowania z zewnętrznymi deweloperami nad grami.
gry
Szymon Liebert
26 czerwca 2009 14:38
ZeniMax Media, firma utworzona w 1999 roku przez Chrisa Weavera oraz Robera A. Altmana (założycieli Bethesdy), poinformowała o przejęciu znanego studia id Software, odpowiedzialnego za sporo ponadczasowych hitów. Twórcy Wolfensteina 3D, Dooma i Quake’a dołączyli więc do silnej drużyny, składającej się przede wszystkim z odnoszącego bardzo duże sukcesy wydawcy Bethesda Softworks.
pozostałe
Szymon Liebert
24 czerwca 2009 19:27
John Carmack to bez wątpienia jedna z najbardziej charakterystycznych postaci w branży elektronicznej rozrywki, a o jego poparcie zabiegają nawet takie firmy jak Microsoft czy Apple. W wywiadzie, który podczas tegorocznej edycji QuakeConu, przeprowadzili z nim redaktorzy serwisu EuroGamer przeczytać możemy, co też szef id Software myśli o współpracy z firmą Apple i jak ocenia konsole. Ponadto znajdziemy w nim kilka informacji na temat dalszych planów jego firmy.
gry
Dorota Drużko
6 sierpnia 2008 09:41
W wywiadzie dla serwisu Shacknews John Carmack, współzałożyciel studia id Software, powiedział, że jego firma nie ma zamiaru wydania żadnej gry typu MMO. Tym samym poinformował, że odrzucił składane przez wydawców propozycje dotyczące stworzenia tego typu produkcji osadzonej w świecie Quake'a.
gry
Dorota Drużko
5 sierpnia 2008 11:50
Tim Willits, jedna z czołowych postaci w id Software, ogłosił, iż czwarta odsłona Dooma, flagowego produktu tej firmy, prawdopodobnie nie będzie miała numerka w nazwie – zostanie on zastąpiony odpowiednim podtytułem. Ponadto ujawnił, że część czwarta nie będzie bezpośrednią kontynuacją Dooma 3. Drugą sprawą jest kwestia następcy Quake’a – według doniesień kolejna część jak na razie nie powstaje. Oczywiście nie oznacza to, że nigdy nie zostanie zrealizowana. Co najwyżej na jej zapowiedź poczekamy kilka długich lat.
gry
Szymon Liebert
4 sierpnia 2008 09:26
Popularne pliki do pobrania do gry Quake 4.
patch Quake 4 - v.1.4.2 Full - 19 czerwca 2007
trainer Quake 4 - + 5 trainer - 29 czerwca 2007
demo Quake 4 - MP v.1.4.2. - 25 czerwca 2007
mod Quake 4 - Quake 4 Hi Def v.0.70 - 2 kwietnia 2018
mod Quake 4 - False Dawn v.1.0 - 7 sierpnia 2014
demo Quake 4 - updated - 30 listopada 2005
patch Quake 4 - v.1.3 - v.1.4.2 - 19 czerwca 2007
mod Quake 4 - map pack - 21 grudnia 2005
mod Quake 4 - Quake 4 Tweaker v.1.1 - 6 stycznia 2019
mod Quake 4 - SDK v.1.3 - 1 sierpnia 2006
Wymagania sprzętowe gry Quake 4:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Pentium 4 2 GHz, 512MB RAM, 64MB akcelerator 3D, 2.8 GB HDD, Windows 2000/XP.
Xbox 360
Wspiera:
Xbox Live
Średnie Oceny:
Średnia z 6 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 2583 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 2800 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Krystian Smoszna
Recenzent GRYOnline.pl
2005.10.31
Czwarty Quake jest już faktem. Jest wielce wątpliwe, że wstrząśnie on użytkownikami PeCetów tak samo jak poprzednie odsłony cyklu. Mimo to zagrać warto, choćby po to, aby przekonać się, że nie wszystkie nowinki służą dobrej sprawie.
Seba01
Ekspert
2023.05.28
FPS, do którego można by było wracać i wracać. Pomimo swojej liniowości przyjemnie się ją przechodzi. Ma swoje pomysły z arsenałem, owe uzbrojenie daje większego kopa wraz z postępem fabularnym, dobrze spisuje się SI towarzyszy, technicy widzą twój słaby stan tarczy, który może raz dwa ci naprawić. Tak samo sanitariusze ze zdrowiem. Mało, który się zacinał, gdy szli za mną do samego końca. Graficznie - jest bajka. Mięsiste modele, efekty rozrywania ciał - ma swój "urok". Dubbing też niczego sobie. Dla fanów FPSów gra warta nadrobienia. Polecam!
arkadius2
Ekspert
2017.10.30
W 2005 roku nigdy nie oceniłbym Q4 na więcej niż 6, ot kolejny shooter jakich wiele, lecz fakt że nawet 12 lat później lubię sobie "pyknąć" co jakiś czas w kampanię potwierdza że Quake pod względem gemplejowym przetrwał próbę czasu. Kolejnym atutem przemawiającym na korzyść tej produkcji jest niewątpliwie jej długość - ok. 10 godz. na kampanię to dziś naprawdę świetny wynik.
xKoweKx [stalker.pl]
Ekspert
2023.07.27
Maciej Kowalczyk
GRYOnline.pl Team
2016.05.06
Butryk89
Ekspert
2016.03.23
zanonimizowany1310097 Senator
Grałem jakoś po premierze, moment gry który najbardziej zapadł mi w pamięć, to wtedy jak nas schwytają, wrzucają na taśme i ucina nam łapy i nogi, aż do tej pory mam ciary jak to oglądam :O
podgoora Centurion
Dynamiczna strzelanka, różnorodne bronie, technologicznie zaawansowana,- nowe studia mogą brać z niej przykład.
Trochę brzydko się postarzała jeśli chodzi o styl graficzny, do tego monotonne lokacje.
wafel_15_84 Konsul
Nawet dziś wygląda bardzo dobrze i gra się tak samo dobrze co kiedyś i modów sporo
marcinho01 Pretorianin
No i właśnie dziś, wraz z końcem roku 2024, ograłem w pełni Quake 4. Dzięki temu, jako fan serii, ograłem wszystkie główne częsci singleplayerowych przygód kosmicznego marine na wrażych planetach. Jak to porównać do Q1, Q2 i, może przede wszystkim, do Dooma 3?
Quake 4 fabularnie stanowi kontynuację przygód bohatera z drugiej częsci gry. Nie wdając się w szczegóły, fabuła w Q4 jest, ale bez fajerwerków, po prostu stanowi pretekst do rozwałki, o którą chodzi w serii Quake lub w jakimkolwiek innym klasycznym FPSie. Tak, bo własnie Quake 4 jest typowym FPSem, gdzie chodzi o strzelanie do wrażych potworaków, i żeby dobrze się przy tym bawić. Czy ta sztuka udała się autorom gry?
TAK- to jest odpowiedź na to pytanie. Quake 4 dostarcza graczowi rozrywki na ok. 25 różnych poziomach, których ukończenie zajmie graczowi 8-10h. Jest to długość bardzo akceptowalna, jeśli chodzi o FPS. Akcja jest dynamiczna, arsenał broni bardzo róznorodny (poczynając od pistoletu i karabinu maszynowego, kończąc na wyrzutni rakiet i odpowiednika BFG z Dooma, czyli DMW) i należy odpowiednio zarządzać arsenałem na wybranych żołnierzy wroga. W Quake 4 fajnie się gra- nieco zestarzała się już warstwa graficzna, ale dźwiękowo i muzycznie nie ma się do czego przyczepić. Jednakże w porównaniu do Q1, Q2 i Doom 3, czwarty Quake wypada za podium... Ale żeby nie było- tragedii nie ma, ale 4. miejsce pod tym względem musi zająć...
Inne aspekty? Quake 4 to "typowy FPS". Solidny, dobry, ale niczym nie zaskakuje. Dużo zapożycza z wydanego rok wcześniej Dooma 3- próbuje naśladować klimat horroru, apteczki ładowania życia, podobny arsenał, kosmiczni wrogowie na obcej planecie... Ale niestety Q4 o lata świetlne ustępuje trzeciemu Doom'owi. W odróżnieniu do poprzednich części Quake oraz wspomnianego Doom'a tutaj dużo misji wykonujemy razem z kompanami z oddziału- i są oni bardzo pomocni. Dobrze wykonują swoją robotę, a na dodatek regenerują nasze zdrowie oraz pancerz. W Q4 pokierujemy także w kilku misjach pojazdami uzbrojonymi w karabiny czy wyrzutnnie rakiet- to też miła odmiana w porównaniu do Q1, Q2 i Doom 3.
Podsumowując- na podium singlowych Quake część czwarta zajmuje 3 miejsce. Na pierwszym w moim prywatnym rankingu jest Quake 2, na drugim Quake 1. Dlaczego taka kolejność? Do Q2 wracam co jakiś czas, ta gra ma "to coś", jakiś klimatyczny wabik surowego klimatu, który porywa. I nie widać, żeby był spacjalnie uskryptowany. Q1- fanem tej części nie jestem, ale mimo wszystko trzeba oddać hołd orginałowi ze względu na długość gry, zróżnicowane poziomy i również surowy klimat. Czwarta cześć Quake jest dobra, ale do bólu uskryptowana, filmowa, graficznie oczywiście lepsza niż poprzednicy, ale brakuje klimatu definiującego serię. Q1 i Q2 miały swoje światy, klimaty które wciągały. Doom 3 to majster jesli chodzi o survival horror i mikroprzestzenie. Quake 4 nie potrafi znaleźć swojej niszy- niby ma wszystko, tzn. nienajgorszą grafikę, spoko ścieżkę muzyczno- dźwiękową, pokaźny arsenał pukawek, nowości typu kierowanie pojazdami, ale mimo to wszystko jest polane nijakim sosem i wyszedł typowy, aczkolwiek wciąż solidny FPS. Dla fanów serii pozycja obowiązkowa, reszta może poprzestać na nieśmiertelnym Q2.
#BEDE GRAŁ W GRE :)