Data wydania: 5 kwietnia 2005
Kolejna odsłona serii realistycznych, taktycznych gier akcji, stworzona przez studio Irrational Games, znane m.in. z produkcji System Shock 2. Głównym trybem rozgrywki w SWAT 4 jest kariera, która umożliwia graczom dowodzenie oddziałem policjantów wchodzących w skład tytułowej elitarnej jednostki na przestrzeni kilkunastu misji. Do zadań gracza należy m.in. odbijanie zakładników z rąk terrorystów czy aresztowanie groźnego przestępcy.
GRYOnline
Gracze
Kolejna odsłona taktycznej gry akcji przedstawiającej działania policyjnych oddziałów SWAT. Powstała ona w studiu developerskim Irrational Games, znanym ze stworzenia takich znanych tytułów jak: System Shock 2, Tribes: Vengeance oraz Freedom Force vs. the Third Reich. Główny tryb SWAT 4, tj. „kariera”, umożliwia graczom dowodzenie oddziałem policjantów wchodzących w skład tej elitarnej jednostki, w kilkunastu (około 16) niebezpiecznych misjach jak: odbijanie zakładników z rąk terrorystów czy aresztowanie bardzo groźnego i nieobliczalnego przestępcy. Przy czym nie śledzimy tu losów wybranych policjantów (tego jak przeobrażają się z rekrutów w elitę SWAT), tylko po prostu otrzymujemy kolejne zadania i staramy się jak najlepiej wykonać. Przed każdą akcją podczas odprawy zapoznajemy się ze szczegółami operacyjnymi, potem dobieramy uzbrojenie i wyposażenie dla naszego oddziału i zaczyna się... Poza trybem „kariery” dostępny jest również trening oraz dwa inne tryby: „instant action” oraz „quick missions”.
Autorzy zaznaczają, iż ich produkcja zdecydowanie zalicza się do grona „realistycznych symulacji”. Znajdziemy w niej bogaty arsenał broni, jakie znajdują się na wyposażeniu jednostek SWAT (karabin Colt M-4, Benelli M4 Super 90 shotgun, granaty dymne, gazowe, etc.) oraz pokaźną ilość sprzętu często wykorzystywanego przez terrorystów (typu karabin AK-47). To samo tyczy się wszelakiego dodatkowego wyposażenia, kamizelek kuloodpornych, ładunków wybuchowych przeznaczonych do wysadzania drzwi czy specjalnych kamer, np. Opti-1. By wiernie odwzorować otoczenie zespół Irrational Games zdecydował się na wykorzystanie silnika graficznego firmy Epic (Unreal engine), wykorzystującego efekty zawarte w DirectX 9.0, a także ostatnią nowinkę technologiczną – Pixel Shader 3.0. Za odtworzenie oddziaływań fizycznych, a także autentyczną trajektorię lotu pocisków odpowiada zaś sprawdzony engine Havoc. Przy czym autorzy zrezygnowali z opracowywania rykoszetów, ponieważ mogłyby one prowadzić do zbyt wielu przypadkowych sytuacji i śmierci (mowa głownie o grach wieloosobowych).
Gracz ma możliwość bezpośredniego uczestniczenia w akcji i sterowania wybranym policjantem (można przełączać się pomiędzy ludźmi), a też nic nie stoi na przeszkodzie, by dzięki kamerom umieszczonym na kaskach i mikrofonom kierował ruchami oddziału z centrum dowodzenia. W stosunku do poprzedniej SWAT 3, ta część wykorzystuje całkiem nowy interfejs użytkownika. Ten wykorzystany w trójce był co prawda bardzo elastyczny i konfigurowalny, co podobało się zatwardziałym fanom, ale równocześnie odstraszał mniej zaawansowanych graczy. Nowy interfejs działa na zasadzie komend tekstowych. Przykładowo, gdy na swej drodze napotkamy zamknięte drzwi i klikniemy na nich, to pokaże się menu z akcjami, jakie mogą wykonać policjanci – może to być np. wyważ, wysadź, otwórz za pomocą wytrychu. Po wybraniu jednej z opcji podkomendni przystępują do jej wykonania.
Bardzo przyłożono się również do procedur sztucznej inteligencji odpowiedzialnych za zachowanie się policjantów, bandytów i osób cywilnych. Członkowie oddziału SWAT poruszają się zgodnie z zasadami walki w terenach zabudowanych i według wszelkich prawideł walki z uzbrojonymi przestępcami – unikają nieosłoniętych miejsc, poruszają się przy ścianach, obserwują różne kierunki, wzajemnie się ubezpieczają, itd. W akcjach biorą też udział snajperzy, niemniej jednak gracz nie może bezpośrednio nimi sterować. Może co najwyżej skorzystać z ich wsparcia wyznaczając cele do „ściągnięcia”.
SWAT 4 poza rozgrywką jednoosobową pozwala również na grę wieloosobową w trzech trybach, a także w trybie „cooperative campaign mode”. Gra zawiera także specjalny edytor, pozwalający na tworzenie nowych misji bądź modyfikację już istniejących.
Autor opisu gry: Mariusz Klamra
Platformy:
PC WindowsPolskie napisy
Recenzja GRYOnline
SWAT 4 to kontynuacja wydanego przez Sierrę ponad 5 lat temu taktycznego shootera FPP, który jako pierwszy miał oficjalne błogosławieństwo prawdziwych odziałów amerykańskiej brygady Special Weapons And Tactics. Gra jest jeszcze lepsza.
15 czerwca 2025
Realistyczne shootery nie wybaczają błędów i dostarczają emocji, jakich nie można znaleźć w innych rodzajach strzelanek. Dlatego łapcie za broń, wkroczcie na pole walki i sprawdźcie, czy potraficie myśleć jak prawdziwy taktyk.
9 lutego 2005
Długo oczekiwana czwarta część rozbudowanej, taktycznej, pierwszoosobowej strzelanki umożliwiającej graczowi wcielenie się w rolę dowódcy elitarnego oddziału SWAT.
W sieci pojawił się mod Fairfax Residence Remake. Projekt odtwarza w grze Ready or Not kultową mapę ze SWAT 4.
Pliki do gier
Adrian Werner
2 maja 2022 12:39
Wyśmienity mod SWAT: Back to Los Angeles do SWAT 4 otrzymał nową wersję. Projekt zwiększa realizm i taktyczność rozgrywki, tak aby bardziej upodobnić grę do SWAT 3: Close Quarters Battle z 1999 roku.
Pliki do gier
Adrian Werner
25 września 2021 09:10
Ukazała się wersja 7.1 modyfikacji Elite Force, czyli najważniejszego moda do taktycznej strzelanki SWAT 4. Przynosi ona wiele poprawek, jak również rozpoczyna proces ciekawych zmian, które mają utrudnić rozpoznawanie, które postacie na mapach stanowią zagrożenie.
Pliki do gier
Adrian Werner
4 września 2021 09:48
Dziś piszemy o przywróceniu SWAT 4 do sprzedaży na GOG.com, aktualizacji z nowym poziomem trudności do Hitmana, możliwym wsparciu dla modów w The Elder Scrolls V: Skyrim na Nintendo Switch i o dacie premiery Mobius Final Fantasy w wersji PC na Steamie. Witajcie w wieściach ze świata – codziennej porcji krótkich wiadomości.
gry
Krzysztof Mysiak
26 stycznia 2017 16:52
W najnowszym przeglądzie modów omawiamy m.in. projekty zwiększające poziomy trudności w Rage i Aliens: Colonial Marines. Przeróbkę The Elder Scrolls V: Skyrim na klimaty tropikalne, rekonstrukcje starć z I wojny światowej na silniku Company of Heroes oraz modyfikację ulepszającą tryb kooperacyjny w Dark Souls.
gry
Adrian Werner
16 kwietnia 2013 20:20
Przedstawiciele studia Irrational Games, mającego w dorobku takie gry, jak BioShock, System Shock 2 i Freedom Force, poinformowali za sprawą siódmego odcinka podcastu Irrational Behavior, że do ujawnienia ich nowej, długo oczekiwanej produkcji – tajemniczego Projektu Icarus – dojdzie 12 sierpnia. Wszystko wskazuje na to, że będziemy mieć do czynienia z tytułem z najwyższej półki.
gry
Piotr Doroń
3 sierpnia 2010 11:34
Kolejny dzień przyniósł nową porcję spekulacji. Tym razem dotyczą one nowych gier id Software, Irrational Games oraz Bioware.
gry
Adrian Werner
14 stycznia 2010 09:45
Jak donosi GameInformer, odpowiedzialne za stworzenie gry Bioshock studio 2K Boston, już wkrótce zostanie przemianowane na Irrational Games, ponieważ uznano, że nazwa ta (którą deweloper posługiwał się przed 2007 rokiem) posiada zbyt dużą wartość, by o niej tak po prostu zapomnieć.
gry
Adrian Werner
10 stycznia 2010 08:26
Fani taktycznej gry akcji, SWAT 4, od kilku dni zagrywają się w dodatek do niej, zatytułowany SWAT 4: The Stetchkov Syndicate (w Polsce SWAT 4: Syndykat), gdy tymczasem Sierra poinformowała o planach wprowadzenia na rynek wersji specjalnej gry. SWAT 4 Gold Edition pojawi się jeszcze tej wiosny.
gry
Maciej Myrcha
26 lutego 2006 16:32
Zaledwie miesiąc dzieli nas od premiery gry The Stetchkov Syndicate (polski tytuł: Syndykat) – pierwszego, oficjalnego rozszerzenia do SWAT 4. Firma Vivendi Universal Games, poinformowała wczoraj, że program osiągnął już „złoty” status i trafił do tłoczni.
gry
Krystian Smoszna
28 stycznia 2006 14:18
Popularne pliki do pobrania do gry SWAT 4.
trainer SWAT 4 - + 8 trainer - 17 października 2006
mod SWAT 4 - SWAT: Elite Force v.7.2 - 5 sierpnia 2025
mod SWAT 4 - missions pack - 17 listopada 2005
mod SWAT 4 - SWAT 4 Remake v.1.3.1 - 20 lutego 2017
demo SWAT 4 - - 23 lutego 2005
patch SWAT 4 - v.1.1 PL - 21 czerwca 2005
mod SWAT 4 - Singleplayer map pack - 15 kwietnia 2013
mod SWAT 4 - editor - 27 kwietnia 2005
mod SWAT 4 - Widescreen Mod - 21 czerwca 2017
trainer SWAT 4 - Unlocker - 31 maja 2007
Wymagania sprzętowe gry SWAT 4:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Pentium 4 1.4 GHz, 512 MB RAM, karta grafiki 128MB (GeForce 4 lub lepsza), 2 GB HDD.
Lista dodatków do gry SWAT 4:
Dodatek
24 lutego 2006
Akcji
Oficjalne rozszerzenie do taktycznej gry akcji SWAT 4, przedstawiającej działania elitarnej policyjnej jednostki do zadań specjalnych. Fabuła dodatku opowiada o walce z syndykatem przestępczym rodziny Stetchkovów, który dostarcza na ulice coraz więcej nielegalnej broni oraz wszelakiego rodzaju narkotyków. W SWAT 4: Syndykat na fanów czeka siedem nowych misji, dostępnych zarówno w trybie jedno-, jak i wieloosobowym. W tym drugim można rozegrać starcia dwóch drużyn po 5 osób. Ponadto, do dostępnych w podstawowej wersji trybów zabawy wieloosobowej doszedł jeden nowy – Smash & Grab. Dużą nowością jest także wbudowany mechanizm do komunikacji głosowej pomiędzy grającymi. Autorzy ze studia Irrational Games usprawnili również system wydawania rozkazów podkomendnym, dodając funkcję lidera drużyny, oraz wprowadzili globalny system rankingowy dla trybu multiplayer. Rozszerzono również asortyment broni i gadżetów, jakie mogą wykorzystywać zarówno policjanci z oddziałów SWAT, jak i przestępcy.
GRYOnline
Gracze
Średnie Oceny:
Średnia z 6 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 4449 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
mass(a
Recenzent GRYOnline.pl
2005.04.22
SWAT 4 to kontynuacja wydanego przez Sierrę ponad 5 lat temu taktycznego shootera FPP, który jako pierwszy miał oficjalne błogosławieństwo prawdziwych odziałów amerykańskiej brygady Special Weapons And Tactics. Gra jest jeszcze lepsza.
n0rbji
Ekspert
2015.10.14
Wczoraj ukończyłem. Bardzo fajna gra wymagająca taktycznego podejścia i myślenia. Nie jest łatwa więc satysfakcja z przejścia całej jest spora. Szkoda że nie ma żadnej kontynuacji.
Butryk89
Ekspert
2016.03.24
kęsik
Ekspert
2016.03.19
Grzegorz Bobrek
GRYOnline.pl Team
2016.03.18
Adam Kusiak
GRYOnline.pl Team
2016.03.17
swietlik94 Pretorianin
Bardzo zacny taktyczny shooter - jednak "shooter" należy ubrać tu w cudzysłów, gdyż strzelanie w tej grze najlepiej ograniczyć do minimum. Podejrzanych, a co dopiero cywili, najlepiej ogłuszać i zmuszać do poddania się. Otwarcie ognia to ostateczność i to tylko po kilku ostrzeżeniach. Do tego lepiej strzelać tak, by wroga wyłączyć z akcji, a nie zabijać, gdyż wtedy gracz ma niższą punktację. Misje są skonstruowane niezwykle dobrze, w niektórych panuje niesamowity klimat (vide dom sekty); ogólnie cała otoczka gry jest bardzo dobrze odwzorowana. Wróciłem po 13 latach i nie żałuję. Jedynymi mankamentami gry są jej krótkość oraz brak możliwości kolejkowania rozkazów. Polecam z całego serca.
PS. Byłem pewien na 99,9%, że po instalacji dodatku także w podstawce pojawia się możliwość kolejkowania rozkazów, ale w wersji z GOGa tego nie ma... Czyżby tylko polska wersja (z eXtra Klasyki) miała ten zaszczyt?
Laxor Junior
Jak ktoś chcę zagrać multiplayer to niech pisze do mnie na discord: Laxor#1197
Kubek_145 Legionista
Gra wybitna jak na tamte czasy. Szkoda tylko, że porównywalna gra do tej wyszła dopiero niedawno. Mam na myśli Ready Or Not.
Jak dla mnie 10/10. Najbardziej podobało mi się, że przeciwnicy w zależności od ilości podejść do danej misji są rozmieszczeni w lokacji losowo i nie można się uczyć tego na pamięć.
zanonimizowany1395350 Centurion
Jest ok, wole SWAT 3: Close Quarters Battle, ten też jest ok, graficznie spoko, sterowanie troche sztywne, 80% lokacji ciasnych, zakuwanie w kajdanki, taktyka, spoko xd