Data wydania: 22 sierpnia 2001
Klasyczna gra cRPG z widokiem izometrycznym, osadzona w oryginalnym świecie łączącym tradycyjne elementy fantasy z realiami XIX-wiecznej epoki przemysłowej. Za powstanie tytułu odpowiada ekipa studia Troika Games, założonego przez byłych pracowników firmy Interplay i współtwórców kultowego Fallouta.
Gracze
Arcanum to niespotykany dotychczas świat, w którym magia przeplata się z technologią, a podróżnik może ująć w rękę zarówno pistolet, jak i ognisty miecz. Gra stworzona została przez zespół ludzi, którzy pracowali nad niezapomnianą serią cRPG Fallout.
Arcanum można uznać za jeden z największych wirtualnych światów jaki dotychczas stworzono, posiadający własną historię, mitologię i kulturę. Miejsce, w którym wielkie przemysłowe miasta zdobią zamczyska i fabryki, będąc domem dla karłów, ludzi, orków i elfów. Miejsce starożytnych runów i pary wodnej, magii i maszyn, czarów i nauki.
Podobnie jak w Fallout, gracz może wcielić się w jedną z gotowych postaci lub stworzyć własną. W grze otrzymujemy niezliczoną ilość dróg eksplorowania świata oraz nieograniczone możliwości rozwoju postaci. Głównym przesłaniem jest rywalizacja magii i technologii – dwóch „przeciwstawnych stron tej samej monety” i musimy zdecydować w jaką stronę nasza postać będzie ewoluować.
Oprócz podstawowych cech oraz umiejętności użytkowych, które każda postać może rozwijać według własnego uznania, pozostała wiedza zależy od kierunku wybranego rozwoju. Postać władająca magią uczy się nowych czarów z kilkunastu gałęzi wiedzy tajemnej oraz używa głównie czarodziejskich przedmiotów, podnoszących jej wartość. Z kolei technolog rozwija umiejętności w dziedzinach nauki i techniki pozwalające mu na własnoręczne konstruowanie coraz bardziej skomplikowanych urządzeń mechanicznych, a przedmioty magiczne stają się dla niego właściwie bezużyteczne.
Twórcy wykorzystali również sprawdzone pomysły z innych gier cRPG, jak chociażby trójstopniowe szkolenie umiejętności przez postacie NPC, od adepta, przez eksperta do mistrza, znane np. z serii Might & Magic. O ile na adepta może nas wyszkolić prawie każdy, to odnaleźć mistrza jest już dużo trudniej. Kolejnym zapożyczeniem jest system bóstw, podzielony na mniejszych i większych bogów, przyjmując ofiarę dają nam oni swoje błogosławieństwo podnoszące różnorodne cechy lub właściwości postaci.
Bardzo pomocny w czasie gry jest dziennik, w którym automatycznie zapisywane są wszystkie otrzymane zadania, łącznie z wykonanymi. Dodatkowo zbieramy plotki i lokalne wiadomości pozwalające na bieżąco dowiedzieć się o ciekawych miejscach i wydarzeniach, z których możemy skorzystać wykonując zadania nie do końca związane z głównym wątkiem gry.
Wyjątkowo profesjonalnie została przygotowana polska edycja Arcanum gdzie w pudełku znajdziemy zarówno oryginalną angielską wersję gry, jak i pełne jej polskie tłumaczenie. Umożliwia to graczom wybór bardziej preferowanej przez nich wersji językowej.
Autor opisu gry: Mariusz Klamra
Recenzja GRYOnline
Arcanum to niespotykany dotychczas świat, w którym magia przeplata się z technologią, a podróżnik może ująć w rękę zarówno pistolet jak i ognisty miecz. To pozycja wręcz obowiązkowa dla każdego, lubiącego gry z gatunku rpg.
Aktualizacja: 12 października 2001
Arcanum można uznać za jeden z największych wirtualnych światów jaki dotychczas stworzono, dlatego też publikując niniejszy poradnik mamy nadzieję, iż umożliwi on wam jego lepsze, bardziej dogłębne poznanie oraz oczywiście ułatwi i uprzyjemni zabawę.
15 sierpnia 2021
Baldur's Gate 3 może okazać się zbawicielem izometrycznych RPG, które powoli znów osuwają się w niszę. Na premierę pełnej wersji jeszcze poczekamy, więc zobaczcie, czym możecie umilić sobie odliczanie do tego wydarzenia.
30 maja 2021
Wiele gier czy serii RPG zasługiwało na porządne kontynuacje, a od lat kurzy się na półce z marnymi perspektywami na przyszłość. Oto smutne przypomnienie świetnych produkcji tego typu, na których sequele raczej się nie zanosi.
30 grudnia 2016
Po raz kolejny zaktualizowaliśmy naszą listę najlepszych gier RPG w historii. Czy Wiedźmin 3 nadal jest dopiero czwarty? Czy Gothic wspiął się jeszcze wyżej niż ostatnio? Która z czterech nowości wylądowała najwyżej? Przekonajcie się sami.
22 maja 2009
Druga część artykułu w którym prezentujemy modyfikacje poprawiające oprawę wizualną. Na tapecie aż 14 tytułów, poprawiamy m.in. Arcanum, Resident Evil 4 i Duke Nukem 3D!
20 kwietnia 2001
Dzięki uprzejmości firmy Play It mieliśmy możliwość zapoznania się w redakcji z wersją beta Arcanum of Steamworks and Magick Obscura. Niniejszy tekst zawiera wrażenia jaki nasz redakcyjny kolega wyniósł z testu tej gry.
Tim Cain przyznał, że w trakcie prac nad Arcanum był tak pochłonięty grami, że nie za bardzo wiedział co dzieje się w świecie poza nimi.
gry
Adrian Werner
17 września 2025
Autor Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura wyjaśnił, dlaczego stworzenie remastera steampunkowego RPG byłoby niezwykle trudne. Tim Cain ma jednak pomysły na to, jak powinno wyglądać takie odświeżenie.
gry
Zuzanna Domeradzka
3 sierpnia 2025
Teoretycznie dłuższy czas wolny, jak urlop czy okres między Bożym Narodzeniem a Nowym Rokiem to czas, w którym możemy nadrabiać zaległości. W praktyce najczęściej sięgamy po gry klasyczne, które znamy. Izometryczne RPG, stare GTA, a może RTS sprzed wieków?
opinie
Hubert Sosnowski
18 stycznia 2025
Tim Cain wciąż jest regularnie pytany, dlaczego nie stworzył kontynuacji kultowych gier, np. Bloodlines. Twórca przypomniał więc, że gracze powinni kupować produkcje, jeśli chcą mieć ich więcej.
gry
Marcin Bukowski
17 grudnia 2024
Dziś Arcanum to tytuł nieco zapomniany, jeśli nie siedzicie w niszy izometrycznych RPG, mimo to dorobiło się małego kultu. Technicznie nieco kulało, to prawda, ale niesamowicie działało na wyobraźnię i pod wieloma względami było zwyczajnie wybitne.
gry
Hubert Sosnowski
9 listopada 2024
Tim Cain opowiedział o pomysłach i planach, jakie studio Troika miało względem Arcanum 2, czyli kontynuacji wyśmienitego steampunkowego RPG-a z 2001 roku.
gry
Adrian Werner
5 maja 2023
Wiedźmin 3 ma niewielką konkurencję wśród RPG, jeśli chodzi o dojrzałość opowiadanej historii. Jednak gdy dobrze poszukać, można znaleźć i 20-letni zabytek, który uderzał w poważne tony, i to tak, że Geralt mógłby się sporo nauczyć.
pozostałe
Hubert Sosnowski
22 kwietnia 2022
Jason Anderson pracuje nad nową produkcją RPG dla firmy inXile. Osobnik ten odpowiedzialny jest między innymi za współtworzenie pierwszego Fallouta, jeszcze w szeregach studia Interplay. Chociaż na razie nie otrzymaliśmy wielu precyzyjnych informacji co do charakteru tego projektu, to pojawiają się pewne sugestie, że być może będzie on swoistą kontynuacją Wastelands, czyli pierwowzoru Fallouta.
gry
Szymon Liebert
19 marca 2009
Zaplanowana na 17 sierpnia 2005 roku kolejna edycja targów Games Convention w Lipsku, rozpocznie się od mocnego uderzenia. Jak informuje niemiecki magazyn GameStar, ceremonię otwarcia imprezy uświetni specjalny koncert, podczas którego orkiestra symfoniczna pod batutą Andy’ego Bricka wykona utwory z klasycznych, jak i nowych gier komputerowych.
pozostałe
Krystian Smoszna
28 lutego 2005
Koniec domysłów i spekulacji. Leonard Boyarsky, Tim Cain oraz Jason Anderson wystosowali specjalne oświadczenie, w którym poinformowali o likwidacji Troika Games. Tym samym potwierdziły się wcześniejsze plotki, mówiące o wyprzedaży sprzętu biurowego, które zwiastowały rychły upadek firmy.
pozostałe
Krystian Smoszna
25 lutego 2005
Popularne pliki do pobrania do gry Arcanum: Przypowieść o Maszynach i Magyi.
mod Arcanum: Przypowieść o Maszynach i Magyi - character editor v.1.8 - 10 grudnia 2001
mod Arcanum: Przypowieść o Maszynach i Magyi - Arcanum High Resolution Patch v.1.1a - 15 marca 2015
patch Arcanum: Przypowieść o Maszynach i Magyi - v.1.0.7.0 PL - 4 stycznia 2002
mod Arcanum: Przypowieść o Maszynach i Magyi - Unofficial Arcanum Patch v.0.91225 - 1 maja 2016
demo Arcanum: Przypowieść o Maszynach i Magyi - - 3 października 2001
mod Arcanum: Przypowieść o Maszynach i Magyi - High Quality Townmaps - 15 marca 2015
mod Arcanum: Przypowieść o Maszynach i Magyi - Dinputto8 (DirectInput Fix) v.1.0.78.0 - 5 sierpnia 2025
Wymagania sprzętowe gry Arcanum: Przypowieść o Maszynach i Magyi:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Pentium II 266MHz, 64MB RAM, akcelerator 3D.
Średnie Oceny:
Średnia z 5686 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Ryszard Chojnowski
Recenzent GRYOnline.pl
2001.09.27
Arcanum to niespotykany dotychczas świat, w którym magia przeplata się z technologią, a podróżnik może ująć w rękę zarówno pistolet jak i ognisty miecz. To pozycja wręcz obowiązkowa dla każdego, lubiącego gry z gatunku rpg.
Orzech
Ekspert
2019.11.24
Świat z początku zdominowany przez magię w którym rozwijająca się technologia zaczęła z ową magią konkurować nadaje grze oryginalny klimat w który - zwłaszcza dla fanów gatunku - bardzo łatwo wsiąknąć.Choć oprawa audiowizualna nie jest tutaj najmocniejsza stroną(graficznie gra nie wyglądała najlepiej nawet jak na swoje czasy, do tego powtarzający się soundtrack) to gra broni się całą resztą.W większości mamy tutaj do dyspozycji klasyczne elementy rozgrywki cRPG z fabułą która ogólnie rzecz ujmując przedstawia się jako sztampowa walka ze złem, jednak zagłębiając się w nią okaże się, że jest ona bardzo zgrabnie poprowadzona, do tego za każdym razem gdy uda nam się odsłonić kolejny element intrygi przedstawiane nam są nowe niewiadome na które musimy poszukać odpowiedzi. To powoduje że historia staje się bardzo płynna i(w połączeniu z ciekawymi wątkami opartymi na specyficznym świecie gry) łatwo przyswajalna.Tym na czym najbardziej warto zwrócić uwagę i co najbardziej odróżnia uniwersum i rozgrywkę Arcanum od innych gier tego typu jest podział na magie oraz technologię, które są jak dwie strony tej samej monety. Część magiczna prezentuje się tutaj klasycznie(aż 16 szkół magii do wyboru), natomiast część technologiczna polega głównie na tworzeniu niestandardowych przedmiotów(8 dyscyplin). Technologia jest tą bardziej zajmującą "stroną monety" gdyż, oprócz standardowych schematów przedmiotów które poznajemy w wyniku szkolenia umiejętności, w świecie Arcanum możemy znaleźć mnóstwo schematów z poza drzewka rozwoju, a to w połączeniu z szukaniem wymaganych części daje nam dodatkowe, warte fatygi cele. Podział na magię i technologię w połączeniu ze statystykami i innymi umiejętnościami które możemy przyswajać daje nam wiele możliwych dróg rozwoju, a rozwój ten jest w Arcanum ograniczony. Nie jest to oczywiście nic złego, wręcz przeciwnie, dzięki temu nie możemy stworzyć postaci która będzie dobra we wszystkim, a najlepsze efekty daje pójście w konkretną ścieżkę rozwoju i takie dobieranie umiejętności które się ze sobą nie gryzą(jak wspomniana magia i technologia), a współczynniki potrzebne do ich rozwojów się pokrywają.Jest to bez wątpienia duży plus; zachęca do przejścia gry więcej niż jeden raz, jednak tym co może uwierać jest fakt, że przechodząc grę zgodnie z linią fabularną oraz wykonywaniem misji pobocznych(bez grindowania) może dojść do momentu, w którym osiągniemy maksymalny poziom rozwoju a do końca gry będzie jeszcze daleko.Reasumując: mimo że na początku może odstraszać oprawą czy też niezrozumieniem związanym z dużą pulą umiejętności, to grze warto dać szansę, gdyż jest w stanie wciągnąć tym samym zapewniając wielogodzinną rozrywkę.
MadtPL
Ekspert
2019.07.28
Wciągająca przygoda w niezwykłym świecie. Ogrom możliwości. Niewielka skaza - niektóre lokacje, a zwłaszcza podziemia są tak przepełnione przeciwnikami, że ma się wrażenie obcowania z grą hack'n'slash. Niestety, nie sposób również przymknąć oko na problemy techniczne. Na szczęście pojawiło się kilka fanowskich modyfikacji, które rozwiązują część problemów. Polecam również zainstalować mod zwiększający rozdzielczość.
Patrick Homa
GRYOnline.pl Team
2016.08.05
Butryk89
Ekspert
2016.03.24
czorny50
Ekspert
2016.03.19
Bartosz Woldański
GRYOnline.pl Team
2016.03.18
Tal_Rascha
Ekspert
2016.03.18
Kracy30 Centurion
Gra wybitna.Ilosc postaci ktore mozna stworzyc i ilosc bulidów....nieskończona.Ta gra to kwintesencja słowa RPG ,ktorego dzis obecni twórcy nie rozumieją.Niech grają w Arcanum i uczą sie jak sie kiedys robiło wybitne gry.10/10.
mamonka Chorąży
Gra praktycznie idealna, jak na moment wyjścia. Mówię o fabule, tworzeniu postaci, wielu wątkach, wiadomo że w pewnym momencie zabrakło kasy i trzeba było kroić, ale to chyba jedyna gra gdzie dokładnie oddaje naturę perków, tworzysz ogra z niską int to nawet nie możesz sklecić zdania. To jedna z tych gier które auteny=tycznie można przejść kilka razy i za każdym razem na inny sposób.
Wiedźmin Legend
Urok Arcanum tkwi w wyjątkowej scenerii. W porównaniu z grami RPG takimi jak Baldur's Gate, Planescape: Torment, Icewind Dale oferuje większe poczucie realizmu w przedstawianiu świata na wzór początku epoki nowożytnej. Silniki parowe i nowomodne rewolwery to szał wypierający staromodną magię. W Arcanum historia jest bogata i złożona, a stylowa, steampunkowa atmosfera jest niesamowicie oryginalna. Choć jest to kraina w standardzie fantasy osadzona jest w fikcyjnym tle XIX wieku z wiktoriańską architekturą i modą z tamtego okresu. Walka pomiędzy technologią, a magią toczy się w Arcanum dość często i to właśnie jest sednem gry. To ogromna produkcja i od samego początku, gdy tworzymy swoją pierwszą postać pojawia się szereg opcji, które mają wpływ na cały przebieg gry. System tworzenia postaci jest jednym z najlepszych. Do wyboru mamy całą gamę atrybutów postaci, umiejętności i oczywiście różnych szkół technologii i magii. Otrzymujemy tylko pięć punktów do rozdysponowania pomiędzy dziesiątkami opcji, ale te ograniczenia zmuszają nas do większej koncentracji na początku gry. Podczas gdy nasza postać rozwija się w trakcie gry świat również rozwija się wokół postaci. Nasze wybory między magią, a technologią mają wpływ nie tylko na to jakie przedmioty możemy użyć. Gra przebiega też zupełnie inaczej dla różnych postaci. Na przykład mieszkańcy Arcanum będą na nas inaczej reagować nie tylko ze względu na atrybuty, ale także rasę więc dobrze przystosowany Elf może uzyskać od arystokraty więcej informacji niż gburowaty Półogr, a rozmowy prowadzimy zupełnie inaczej. Ponadto wiele zagadek i zadań w grze można rozwiązać na wiele sposobów korzystając z różnych umiejętności. Te wyraźne różnice w rozgrywce oferują zupełnie inną grę, jeśli wrócimy i zagramy w nią ponownie. Choć stworzenie postaci może zająć trochę czasu poznanie interfejsu jest bardziej przytłaczające. Interfejs nie jest zbyt intuicyjny, a opanowanie wszystkiego zajmuje trochę czasu. Jak w każdym RPG, walka jest centralnym elementem gry. Arcanum oferuje trzy sposoby angażowania się w bitwę. W czasie rzeczywistym, turowo lub szybko co jest kombinacją obu i moim zdaniem najlepiej się prawdza. Szybka walka turowa zapewnia dobry balans szybkości, a jednocześnie daje wystarczająco dużo czasu na podjęcie ważnych decyzji w trakcie bitwy. Równowaga pomiędzy magią i technologią w walce jest dość równa. Aczkolwiek 80 zaklęć przy 56 stopniach technologicznych to magiczne postacie mają większą różnorodność w tym co mogą osiągnąć. Technolodzy są również zmuszeni do wytwarzania większości własnych przedmiotów zamiast znajdować je jak wiele magicznych artefaktów. Jednak nie da się ukryć, że granaty, pułapki na niedźwiedzie i kamizelki lecznicze przydają się niejeden raz i nie ma dużej rozbieżności pomiędzy postaciami opartymi na technologii i magii. Wszystko zależy od tego jak lubimy grać. Podczas gdy miasta są zazwyczaj ładne i dobrze rozplanowane z imponującą architekturą to naturalne krajobrazy są dość nudne i powtarzalne. Chociaż grafika może nie odpowiadać współczesnym standardom Arcanum z nawiązką nadrabia to rozwojem postaci i fabułą. Historia toczy się przez całą grę. Arcanum to jedna z najbardziej otwartych gier RPG. Chociaż istnieje główny wątek fabularny, który możesz prześledzić bezpośrednio jeśli chcesz w grze znajdują się także setki zadań pobocznych, które zajmą Cię na bardzo długo, jeśli będziesz chciał je realizować. Zadania i inne ważne informacje można łatwo uzyskać za pośrednictwem dziennika, który na bieżąco rejestruje Twoje cele i wyczyny w świecie Arcanum. Przy tak dużej liczbie zadań i opcji zazwyczaj zawsze masz do wyboru pakiet zadań na palecie. Chociaż grę możemy ukończyć w około 30 godzin to oferuje grubo ponad 100 godzin zabawy, jeśli chcesz przejść przez wszystko. Świat jest ogromny. Jest tu tak wiele, że wyobrażam sobie, że większość procesu tworzenia gry polegała na tworzeniu treści i historii. Gra zawierała kilka irytujących błędów i dziwactw takie jak sporadyczne bugi powodujące awarie, ale wiele z nich naprawił z czasem nieoficjalny patch wydany przez społeczność. Arcanum nie jest w żadnym wypadku idealne, ale jest wspaniałą grą RPG, która ma wiele do zaoferowania tym, którzy szukają dobrej fabuły, oryginalnego klimatu i jednego z najlepszych systemów rozwoju postaci.
https://www.youtube.com/watch?v=bU766MZYSI0&ab_channel=PiwniczneBajania
Maximvs_Han Pretorianin
Po tylu latach nadal trzyma poziom. Ubiór zmienia reakcję od osób z otoczenia, perswazja jest wartościowa a inwestowanie w targowanie oprócz zmniejszania cen dodaje informacje również o właściwej wartości przedmiotu. Do tego po zainstalowaniu właściwych łatek możemy sami dysponować punktami pomocników.
Admin Senator
Arcanum: Przypowieść o Maszynach i Magyi - recenzje graczy