Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Android iOS

Seria Dead Space - seria gier

Utrzymana w klimacie survival horroru seria gier akcji z widokiem z perspektywy trzeciej osoby (TPP). Marka stanowi własność koncernu Electronic Arts, a pieczę nad jej rozwojem sprawuje wewnętrzne studio – Visceral Games, znane z takich produkcji jak The Lord of the Rings: The Third Age i The God Father: The Game.

Twórcą cyklu Dead Space jest Glen A. Schofield, współzałożyciel studia Sledgehammer Games, a wcześniej dyrektor zarządzający Visceral Games. Pierwsza gra z serii ukazała się w 2008 roku w wersjach na komputery PC oraz konsole Xbox 360 i PlayStation 3. Według zapewnień deweloperów, była to „najbardziej przerażająca rzecz, na jaką w owym czasie mogli sobie pozwolić”. Adresowany do pełnoletnich odbiorców tytuł spotkał się z dobrym przyjęciem, co zachęciło koncern Electronic Arts do inwestycji w nową markę. Kontynuacja – Dead Space 2 trafiła na sklepowe półki w 2011 roku, a kolejna odsłona wydana została dwa lata później.

Akcja gier z serii Dead Space toczy się w XXVI wieku. Gracze wcielają się w rolę inżyniera Isaaca Clarke'a, który próbuje stawić czoła agresywnej rasie obcych, określanych mianem Necromorphów. Charakterystyczną cechą cyklu jest połączenie trzymającej w napięciu atmosfery survival-horrou oraz elementów strzelaniny z widokiem z perspektywy trzeciej osoby (TPP).

Cykl wyróżnia się niezwykle klimatyczną oprawą audiowizualną. Napięcie budowane jest poprzez umiejętne operowanie przytłumioną kolorystką lokacji i światłocieniami. Wrażenie niepewności i śmiertelnego zagrożenia czającego się na każdym kroku potęguje wzbudzający niepokój podkład dźwiękowy.

Według danych koncernu Electronic Arts, do końca 2012 roku, gry z serii Dead Space sprzedały się w łącznym nakładzie przekraczającym 6,7 mln egzemplarzy, co stanowi bardzo dobry wynik biorąc pod uwagę wymagający gatunek oraz relatywnie ograniczony krąg potencjalnych odbiorców.

Dead Space 3
Dead Space 3

Akcji 5 lutego 2013

Trzecia część serii gier akcji w konwencji survival horroru w klimacie science-fiction. Podobnie jak dwie wcześniejsze odsłony cyklu, produkcja stworzona została przez studio Visceral Games (znane z takich tytułów jak James Bond 007: Everything or Nothing oraz Ojciec Chrzestny). Fabuła Dead Space 3 kontynuuje wątki z „dwójki”. Po ucieczce ze stacji orbitalnej Sprawl główny bohater, Isaac Clarke, dociera do lodowej planety Tau Volantis, gdzie z pomocą sierżanta Johna Carvera zamierza ostatecznie rozprawić się z rasą nekromorfów. Rozgrywka zaprojektowana została z myślą o zabawie solowej lub w towarzystwie innego gracza. Ten drugi wariant ułatwia system drop-in/drop-out, pozwalający w dowolnym momencie dołączyć do gry lub ją opuścić.

PCX360PS3

Dead Space (2011)
Dead Space (2011)

Akcji 25 stycznia 2011

Opracowana przez ekipę studia IronMonkey mobilna odsłona osadzonego w realiach science fiction survival horroru Dead Space z 2008 roku. Gra nie stanowi jednak zwykłej konwersji, lecz opowiada zupełnie nową historię, rozgrywającą się 3 lata po wydarzeniach z pierwowzoru, na tej samej stacji kosmicznej, na której toczy się akcja Dead Space 2. Podczas rozgrywki wcielamy się w postać pani inżynier o ksywce Vandal, działającej pod wpływem niebezpiecznej sekty unitologów, wierzących, że pojawienie się nekromorfów jest częścią boskiego planu unicestwienia ludzkości. Kiedy nasza protagonistka zdaje sobie sprawę z niebezpieczeństwa, do jakiego doprowadziła, rozpoczyna się wyścig z czasem, którego stawką jest powstrzymanie rozprzestrzeniania się epidemii na obszar całej bazy. Pod względem mechaniki oraz klimatu rozgrywki, mobilny Dead Space nie odbiega znacząco od swego pierwowzoru, a całość wprowadza jedynie niezbędne zmiany, wynikające ze specyfiki urządzeń przenośnych.

ANDiOS

Dead Space 2
Dead Space 2

Akcji 25 stycznia 2011

Sequel wydanego w 2008 roku survival horroru Dead Space. Produkcją gry zajęło się studio Visceral Games (dawne EA Redwood Shores) przy wsparciu wydawniczym koncernu Electronic Arts. Fabuła Dead Space 2 kontynuuje wątek walki z pasożytniczą rasą nekromorfów. Akcja toczy się trzy lata po wydarzeniach przedstawionych w pierwszej części. Isaac Clark trafia do położonego na jednym z księżyców Saturna górniczego miasta Sprawl. Bohater musi stawić czoła obcej formie życia, która zaczyna rozprzestrzeniać się w tym miejscu. W kontynuacji twórcy zdecydowali się położyć większy nacisk na dynamiczną akcję, a także poszerzyć bestiariusz przeciwników. Nowość stanowi również tryb rozgrywki wieloosobowej, pozwalający graczom wcielić się nie tylko w ludzi, ale także nekromorfy.

PCX360PS3

Dead Space Ignition
Dead Space Ignition

Logiczne 13 października 2010

Przygotowana z myślą o graczach konsolowych poboczna odsłona cyklu survival horrorów Dead Space, łącząca elementy gry logicznej oraz interaktywnego komiksu. Przy jej stworzeniu pracował Anthony Johnson – autor komiksów towarzyszących premierze pierwszej części serii. Gra stanowi prequel do wydarzeń ukazanych w Dead Space 2, a jej akcja osadzona jest na terenie kolonii Sprawl, na kilka godzin przed przybyciem Isaaca Clarke’a. Z kart komiksu poznajemy szczegóły dotyczące epidemii, która zamieniła mieszkańców kompleksu górniczego w krwiożercze nekromorfy, co pozwala nam poszerzyć wiedzę o uniwersum Dead Space i nadaje fabule serii głębszy sens. Sama rozgrywka w Dead Space Ignition stanowi zaś ciąg sekwencji hakowania, ukazanych w formie trzech rodzajów minigierek: Hardware Crack, Trace Route oraz System Override. Dodatkowo co pewien czas stawiani jesteśmy przed koniecznością wyboru jednej z dróg postępowania, a decyzje te kształtują dalsze losy naszego bohatera.

X360PS3

Dead Space Extraction
Dead Space Extraction

Przygodowe 25 września 2009

Zrealizowana w formie zręcznościowej tzw. strzelaniny na szynach pierwszoosobowa gra akcji, będąca produkcją poboczną w stosunku do bestsellerowego survival horroru Dead Space studia Visceral Games. Fabuła gry stanowi swoisty prequel do wydarzeń ukazanych w grze macierzystej i wyjaśnia przyczyny, dla których jej bohater, Isaac Clarke, udał się na statek USG Ishimura, zainfekowany przez tajemniczą rasę nekromorfów. Dead Space: Extraction koncentruje się na losach kolonistów ze znajdującej się w odległym zakątku kosmosu kolonii górniczej Aegis VII oraz walce z zagrażającą im śmiertelną infekcją. W odróżnieniu od poprzedniczki, akcję obserwujemy tu z perspektywy pierwszej osoby, a sama rozgrywka jest znacznie bardziej dynamiczna i sprowadza się do przemierzania kolejnych lokacji oraz sprawnego eliminowania stających na naszej drodze mutantów. Całość zaprojektowana została z myślą o wykorzystaniu możliwości takich kontrolerów jak WiiRemote czy PlayStation Move.

PS3Wii

Dead Space
Dead Space

Akcji 14 października 2008

Utrzymana w konwencji survival horroru gra akcji z widokiem z perspektywy trzeciej osoby (TPP), wyprodukowana przez studio EA Redwood Shores. Fabuła Dead Space osadzona została w odległej przyszłości. Główny bohater – Isaac Clark otrzymuje zadanie zbadania sytuacji na statku górniczym, z którego wysłano sygnał ratunkowy. Na miejscu okazuje się, że cała załoga nie żyje, a kontrolę nad ciałami zabitych górników przejęła pasożytnicza rasa nekromorfów. W przeciwieństwie do typowych TPS-ów, rozgrywka w Dead Space nastawiona jest w pierwszej kolejności na budowanie napięcia i atmosfery zagrożenia, a dopiero na drugim planie pojawiają się sekwencje strzeleckie toczone w warunkach zerowej grawitacji. Przerażający klimat gry potęguje mroczna oprawa audiowizualna.

PCX360PS3